Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det finns olika typer av ”cyklister”, uppenbarligen. De som tror att cykling är lösningen i alla lägen (fundamentalister?), och de som ser att det tarvas olika lösningar i olika lägen."Cyklister" som argumenterar emot enkla och billiga lösningar att förbättra framkomligheten för cyklister när vägombyggnader omöjliggör cykling? Det behövs upplysningskampanjer för nyttan med att öka cyklandet, kanske det man skall börja med?
"Lite lagom mycket.""Lite mycket, hur ska du ha det?!"
Jag tittade på Terrängkartan (Lantmäteriet). Det ser ut som man kan ta sig fram med cykel från Lekhyttan till sjön Leken som man följer stranden på. Sedan ta sig söder om motorvägen borton Villingsberg. Sedan lite krångel till Valåsen, några vägbommar.Den sträcka som delvis saknar parallella vägar är Lekhyttan till Karlskoga, och där ser det inte ut att finnas några orter. Möjligtvis enstaka hus.
Jag tror du har rätt, förstorade satellitbilden och det ser faktiskt ut som att det redan finns en framkomlig väg att cykla mellan Karlskoga och Örebro :)Jag tittade på Terrängkartan (Lantmäteriet). Det ser ut som man kan ta sig fram med cykel från Lekhyttan till sjön Leken som man följer stranden på. Sedan ta sig söder om motorvägen borton Villingsberg. Sedan lite krångel till Valåsen, några vägbommar.
Visst är alla fall olika. Och jag tror att enkla lösningar kan vara tillräckligt bra (i många fall) för att få väldigt stor effekt. I andra fall är det i det närmaste omöjligt att komma fram till en bra lösning.Jag menar att detta behöver diskuteras från fall till fall. Det tarvas förstås inriktningsbeslut och en färdplan, men efter det bör man nog vara ganska prestigelös och (*gulp*) pragmatisk.
Endast det bästa är gott nog åt folket.
Varje förslösad skattekrona är en stöld från folket.
Mvh,
//Betongsosse
Det har hänt förr här att cyklister mer verkar vara billobbyister. Jag är inte överraskad."Cyklister" som argumenterar emot enkla och billiga lösningar att förbättra framkomligheten för cyklister när vägombyggnader omöjliggör cykling? Det behövs upplysningskampanjer för nyttan med att öka cyklandet, kanske det man skall börja med?
Nu är vi inne på del 2 i "Olagligt att cykla". Det är möjligt att det är fel forum. Jag tänker ju stort, med velocipeden som ursprung för utveckling mot en hållbar framtid. Jag tycker begränsningen av elcyklar är utformad för enbart stadscyklism. Där är det vettigt att hålla 25 eller långsammare, men regeln gör ingen nytta (eller bara för idioter) för folk cyklar lätt för fort där utan motor om de vill. 40 på landet är en bra hastighet. Det är vad lådcykeln kommer upp i av bara vikten i lätt nerförsbacke på 80-landsvägen. Men med 250watt-gränsen på de skogsvägar som är lagliga för cyklar blir det inte 25, snarare 15. Det är som att lagen vill säga: "Det måste vara JOBBIGT att cykla, annars är det inte cykel!" Utvecklingen går framåt och jag tycker det är läge att cyklister får börja följa hastighetsskyltarna som alla andra, Det gäller ju räsercyklister så varför inte även elcykel/moppe? Vad jag menar ungefär är att gränsen mellan cykel och 45-moped suddas ut. Marknaden på cyklar däremellan är enorm. Folk följer inte lagen, det är inte rimligt på milslånga 80-skyltade omvägar, där bilar bränner förbi i 90. Min upplevelse är att det känns farligt att ligga i 20. Ska bara trikå-cyklister med 4kiloscyklar som kan hålla 50 kunna cykla på landet?40 km/h? Du är medveten om att en elcykel är begränsad till 25 km/h. Eller tänker du dig en moped?
F.ö. ligger tråden i fel forum om det är elcykel du tänker dig.
Och det finns mycket därimellan. Att inte KUNNA cykla från a till b gör inte att man är en fundamentalist. Det borde gå att ta cykeln mellan två tätorter utan att behöva dubbla sträckan.Det finns olika typer av ”cyklister”, uppenbarligen. De som tror att cykling är lösningen i alla lägen (fundamentalister?), och de som ser att det tarvas olika lösningar i olika lägen.
Så är det. Samtidigt är det rena dumheter att tro att man inte kan vara ”cyklist” (vad det nu är) utan att alltid förespråka cykeln som bästa alternativ. Det är precis den inställningen som förstör ryktet för oss som gillar att cykla. Jag cyklar exempelvis mycket oftare än jag kör bil, och tar aldrig bilen till mitt arbete. Det innebär inte att jag automagiskt anser att det måste finnas cykelvägar mellan alla orter, kortast möjliga väg. Ett körfält exklusivt för kollektivtrafik kan exempelvis vara MYCKET bättre.Det har hänt förr här att cyklister mer verkar vara billobbyister. Jag är inte överraskad.
Lite krångel får man räkna med! En banvall, ett viltstaket, ett par km laglig 2-1-sträcka. Det ska väl vara lite utmaning?!Jag tittade på Terrängkartan (Lantmäteriet). Det ser ut som man kan ta sig fram med cykel från Lekhyttan till sjön Leken som man följer stranden på. Sedan ta sig söder om motorvägen borton Villingsberg. Sedan lite krångel till Valåsen, några vägbommar.
Här är det väl ingen som påstått att cykling är bästa alternativet (mellan Karlskoga och Örebro eller nån annastans) ? Här är cykling INGET alternativ eftersom det verkar direkt farligt. Det verkar okej (med en 4 mils omväg) för vissa (inte dig). Jag håller inte med.Så är det. Samtidigt är det rena dumheter att tro att man inte kan vara ”cyklist” (vad det nu är) utan att alltid förespråka cykeln som bästa alternativ. Det är precis den inställningen som förstör ryktet för oss som gillar att cykla. Jag cyklar exempelvis mycket oftare än jag kör bil, och tar aldrig bilen till mitt arbete.
Säger inte emot. Det kan få bättre effekt. Och om det är omöjligt att cykla en sträcka, varför inte tillåta cyklar på bussen (jag vet, fundamentalistiskt/svenskt sen decennier!) just den sträckan (om den blir för dyr att cyklifiera)?Ett körfält exklusivt för kollektivtrafik kan exempelvis vara MYCKET bättre.
Går också att köra "inomskärs" mellan E22 och kusten. Man behöver korsa E22 ett par gånger men det är ett litet problem. Min plan till sommaren är att starta i Linköping, köra längs Göta Kanal ner till Söderköping. Vidare söderut över Valdemarsvik, Gamleby, Västervik, Oskarshamn, Mönsterås och till slut Kalmar. Tror den repan kan bli rätt smutt med ett par övernattningar. /steenSer ut att gå hur fint som helst mellan Kalmar > Norrköping
295 km och nästan 2000 höjdmeter någorlunda rak väg
Vad klagar du på? Fantastisk fin rutt! Du har inte ens försökt rita upp rutten i Strava. Jag valde bara Kalmar som startpunkt och Norrköping som slutdestination
Visa bilaga 761823
Ja, vet inte ens om det är några vägbommar, det går en cykelväg/stig den mest besvärliga biten (jag postade en bild högre upp), och man får passera vägen ett par ggr. Men absolut inte omöjligt. Syns tydligt på Google maps och Street view.Jag tittade på Terrängkartan (Lantmäteriet). Det ser ut som man kan ta sig fram med cykel från Lekhyttan till sjön Leken som man följer stranden på. Sedan ta sig söder om motorvägen borton Villingsberg. Sedan lite krångel till Valåsen, några vägbommar.
Säger inte emot. Det kan få bättre effekt. Och om det är omöjligt att cykla en sträcka, varför inte tillåta cyklar på bussen (jag vet, fundamentalistiskt/svenskt sen decennier!) just den sträckan (om den blir för dyr att cyklifiera)?
Jag kan (som "fundamentalistcyklist") tänka mig att stå med cykeln på barnvagnsplatsen ("i mån av plats") och hoppa av om det kommer en barnvagn som behöver plats. Att i en tom buss inte få ta med cykeln (vid dåligt väder, punka, skada eller vad som)... Det är inte bra.Exakt. Rena jävla skämtet att det är inte är så redan nu. På alla bussar som går längre sträckor än ett par mil.
Väster om Villingsberg finns stigar (som ej plogas på vintern), ett problem som togs upp redan i inlägg #13 i denna tråd är att du på några ställen måste korsa motorvägen för att följa dessa stigar, vilket i princip är omöjligt med livet i behåll.Jag tittade på Terrängkartan (Lantmäteriet). Det ser ut som man kan ta sig fram med cykel från Lekhyttan till sjön Leken som man följer stranden på. Sedan ta sig söder om motorvägen borton Villingsberg. Sedan lite krångel till Valåsen, några vägbommar.
Absolut! REKLAM. Reklam har byggt upp bilsamhället så det borde funka med cykelsamhället."Cyklister" som argumenterar emot enkla och billiga lösningar att förbättra framkomligheten för cyklister när vägombyggnader omöjliggör cykling? Det behövs upplysningskampanjer för nyttan med att öka cyklandet, kanske det man skall börja med?
Jag bodde i Malmö ett år, och var irriterad för jag ville över till Köpenhamn. Cykla såklart. Det var ju jättenära med bron. Men precis som med Ölandsbron och många motorvägar så pratade man väl om cykelväg, sedan slopade det. Så jag kom aldig till Köpenhamn, tyckte enkel tågresa m cykel på 160 kr var för dyrt. (Då var faktiskt Malmö-Stockholm billigare!) Surt när det finns en bro att inte få använda den. Men bra att man kan ta med cykel på tåget.Det handlar om hur attraktivt det är att cykla kontra ta bilen, sträckan Malmö - Lund är två, två och en halv mil och där finns en hel del som cyklar. Och vilken cykelkultur det finns, här i samhället skjutsas barn med under en km i princip bilfri väg till skolan av föräldrarna.
Ja, vet inte ens om det är några vägbommar, det går en cykelväg/stig den mest besvärliga biten (jag postade en bild högre upp), och man får passera vägen ett par ggr. Men absolut inte omöjligt. Syns tydligt på Google maps och Street view.
Men det är ingen asfalterad väg, och det var ju det som ursprungligen efterfrågades och som jag argumenterat emot då det är helt orimligt att lägga de pengarna på en relativt lång sträckning med nästan helt obefintlig bebyggelse och därmed potentiella cykelpendlare.
Ja, de 9 månader gamla streetview-bilderna är säkert fejkade…Nackdelen med google maps-rekande är att man google maps-rekar. Man är inte på plats. Lite som skillnaden mellan teori och praktik.
Street view-tolkning från Uppsala slår såklart cyklister på plats (och deras bilder).Ja, de 9 månader gamla streetview-bilderna är säkert fejkade…![]()
Jag brukade använda krokarna bak på bussen som är en bra uppfinnin (nackdel: cykeln blir skitig) men sedan jag fick se att några bussar hade bortskruvade krokar kan jag inte lita på dom. Ringde LT och fick ett drygt byråkratiskt svar: "Man får inte ta cyklar på expressbussarna" dvs ren lögn. Kollektivtrafiken är också inskränkt och negativt inställd till cyklister.Säger inte emot. Det kan få bättre effekt. Och om det är omöjligt att cykla en sträcka, varför inte tillåta cyklar på bussen (jag vet, fundamentalistiskt/svenskt sen decennier!) just den sträckan (om den blir för dyr att cyklifiera)?
Ett bra sätt att få färre passagerare. På Norrlandskusten går ett par turer med bussgods (med bakgavellyft) och där får/kan man ställa cykeln. Inte alla busschaufförer som gillar det men de verkar inte ogilla det heller.Jag brukade använda krokarna bak på bussen som är en bra uppfinnin (nackdel: cykeln blir skitig) men sedan jag fick se att några bussar hade bortskruvade krokar kan jag inte lita på dom. Ringde LT och fick ett drygt byråkratiskt svar: "Man får inte ta cyklar på expressbussarna" dvs ren lögn. Kollektivtrafiken är också inskränkt och negativt inställd till cyklister.
Här säger dom blankt nej även till hopfällbar.Jag kan (som "fundamentalistcyklist") tänka mig att stå med cykeln på barnvagnsplatsen ("i mån av plats") och hoppa av om det kommer en barnvagn som behöver plats. Att i en tom buss inte få ta med cykeln (vid dåligt väder, punka, skada eller vad som)... Det är inte bra.
Märkligt. Det går rykten om ett "gnällbälte" i dina trakter. Känns inte som nån "här löser vi problem"-anda. Sparkcyklar, då?Här säger dom blankt nej även till hopfällbar.
En cyklist är en person som cyklar. Det som har diskuterats nu under de senaste två, tre sidorna i tråden är en specifik sträckning, Karlskoga - Örebro, där det ser ut att med små medel skulle gå att få till en cyklingsbar väg utan att behöva ge sig ut på långa omvägar. Att se över om det går att lösa problemet på ett enkelt och bra sätt är inte samma som att säga att cykeln skall vara det enda alternativet. Varför påstår du det?Så är det. Samtidigt är det rena dumheter att tro att man inte kan vara ”cyklist” (vad det nu är) utan att alltid förespråka cykeln som bästa alternativ. Det är precis den inställningen som förstör ryktet för oss som gillar att cykla. Jag cyklar exempelvis mycket oftare än jag kör bil, och tar aldrig bilen till mitt arbete. Det innebär inte att jag automagiskt anser att det måste finnas cykelvägar mellan alla orter, kortast möjliga väg. Ett körfält exklusivt för kollektivtrafik kan exempelvis vara MYCKET bättre.
Kanske inte riktigt, någonstans mitt emellan teori och praktik med satellitbilder, men det är i hög grad vanskligt.Nackdelen med google maps-rekande är att man google maps-rekar. Man är inte på plats. Lite som skillnaden mellan teori och praktik.
Ett bra sätt att bli ödmjuk. Ha en plan (som man fått av satellitbilder) som sen skiter sig. Lyckligtvis (för min del) är det fler lyckade chansningar än misslyckade. Men man får inte all info från satellitbilder.Kanske inte riktigt, någonstans mitt emellan teori och praktik med satellitbilder, men det är i hög grad vanskligt.
I ridewithgps ser man spåren från andra cyklister och jag cyklade på det på ett ställe längs norrlandskusten när googlemaps visade en lång omväg, helt tjockt av röda sträck in på en genväg men när jag kom fram fattades ynka tio meter, banvallen var för brant där för att man skulle våga försöka passera med cykel. Åt andra hållet längs E4:an var det en halv kilometer genom skogen och jag försökte det men det var också omöjligt. Så bara att vända och cykla tillbaka och förlorade säkert en halvmil på det.
Kollade i rwgps sen och när man zoomade in såg man att det var ett pyttelitet avbrott i de röda cykelspåren, alla andra hade gjort samma erfarenhet som jag och tvingats vända.
Delar av Norrlandskusten är det rena drömvägar att cykla på för att sen avlösas av bitar man kan bli helt galen av, åtminstone den som inte har lokalkännedom. Cykelspåret, Ystad - Haparanda, finns men det är en del långa sträckor in i landet och det känns lite trist, missar t.ex. Höga KustenEtt bra sätt att bli ödmjuk. Ha en plan (som man fått av satellitbilder) som sen skiter sig. Lyckligtvis (för min del) är det fler lyckade chansningar än misslyckade. Men man får inte all info från satellitbilder.
Har också klättrat uppför en rejäl banvall (och genom ett viltstängsel, som jag tror locals klippt upp) då jag spottat en möjlig väg istf otäck 2-1-sträcka. Men, det var inte långt ifrån att jag fått vända.
En cyklist är en person som cyklar. Det som har diskuterats nu under de senaste två, tre sidorna i tråden är en specifik sträckning, Karlskoga - Örebro, där det ser ut att med små medel skulle gå att få till en cyklingsbar väg utan att behöva ge sig ut på långa omvägar. Att se över om det går att lösa problemet på ett enkelt och bra sätt är inte samma som att säga att cykeln skall vara det enda alternativet. Varför påstår du det?
Och ett separat körfält för bussar från Karlskoga till Örebro skulle kosta enorma summor till ingen som helst nytta, det är helt orealistiskt och skulle vara ett gigantiskt slöseri med allmänna medel.
Du säger dig vara mot att slösa med skattemedel men argumenterar konstant emot de som vill förhindra precis det och förstärker med dina selektiva gillanden. Det går inte logiskt ihop. Har frågat dig innan och ställer frågan igen. Vad är ditt syfte med hur du agerar i tråden?
Jag är tydlig och tråden har de senaste 2-3 sidorna handlat om sträckan Karlskoga - Örebro. Jag undraråterigen vad ditt syfte med deltagandet i tråden är? Som det verkar är du främst ute för att tjafsa och förstöra en serös diskussion med inlägg hit och dit som inte ger någon mening. Och det är inte precis första gången du håller på så.App app app, nu får du läsa igen. Den här tråden handlar inte alls bara en specifik vägsträcka, utan om det samhällsekonomiskt kloka i olika typer av infrastrukturinvesteringar.
Att du har hakat upp dig på en vägsträcka i Mellansverige är en annan sak. Mitt exempel med busskörfält var just det: Ett exempel. Och nyss skrev du för övrigt om en helt annan cykelväg, längs Norrlandskusten, som du trodde hade byggts extra dyrt för att visa på det samhällsekonomiskt dumma i att investera i cykelinfra. (Sedan menade du att det var ”ironiskt” men det framgick dessvärre inte, så testa med att vara lite tydligare nästa gång.)
Sedan implicerar du att man inte kan vara ”cyklist” och samtidigt ifrågasätta nyttan av att satsa på just cykelvägar på ett visst ställe. Någon måtta får det vara på dumheterna, menar jag då.
En sak till: Du, jag och andra på Happy är knappast experter på vilka åtgärder som är bäst för att motivera ett mer miljövänligt och hållbart resande. Det är irriterande och gubbigt när amatörer anser sig kunna lösa problem i en handvändning. ”Det är bara att göra si och så.” Nej, det är väldigt sällan bara att göra si och så. Det är därför jag inte föreslår ett busskörfält någonstans överhuvudtaget - det är upp till professionella människor att utreda vilka åtgärder som har bäst effekt.
Jag är tydlig och tråden har de senaste 2-3 sidorna handlat om sträckan Karlskoga - Örebro. Jag undraråterigen vad ditt syfte med deltagandet i tråden är? Som det verkar är du främst ute för att tjafsa och förstöra en serös diskussion med inlägg hit och dit som inte ger någon mening. Och det är inte precis första gången du håller på så.
Vet precis vad du menar. Höga kusten är ju (borde vara) ett mål. Inte nåt man ska tvingas cykla runt...Delar av Norrlandskusten är det rena drömvägar att cykla på för att sen avlösas av bitar man kan bli helt galen av, åtminstone den som inte har lokalkännedom. Cykelspåret, Ystad - Haparanda, finns men det är en del långa sträckor in i landet och det känns lite trist, missar t.ex. Höga Kusten
Nåt jag noterat i mitt liv (bla på mitt jobb) är att experter (som inte VILL göra nåt åt ett problem) inte lyckas lösa problemen.En sak till: Du, jag och andra på Happy är knappast experter på vilka åtgärder som är bäst för att motivera ett mer miljövänligt och hållbart resande. Det är irriterande och gubbigt när amatörer anser sig kunna lösa problem i en handvändning. ”Det är bara att göra si och så.” Nej, det är väldigt sällan bara att göra si och så. Det är därför jag inte föreslår ett busskörfält någonstans överhuvudtaget - det är upp till professionella människor att utreda vilka åtgärder som har bäst effekt.
Ja, 2-1-vägen mellan Kalmar och Oskarshamn är en fantastisk cykelväg. Uppdatera gärna Vita Arkivet innan du prövar.Ser ut att gå hur fint som helst mellan Kalmar > Norrköping
295 km och nästan 2000 höjdmeter någorlunda rak väg
Vad klagar du på? Fantastisk fin rutt! Du har inte ens försökt rita upp rutten i Strava. Jag valde bara Kalmar som startpunkt och Norrköping som slutdestination
Visa bilaga 761823
Man får väl ta cykel på buss lite överallt? Såväl Hallandstrafiken som Skånetrafiken har cykelhängare på bussar. Antar att det är så i andra delar av landet också.Exakt. Rena jävla skämtet att det är inte är så redan nu. På alla bussar som går längre sträckor än ett par mil.
Nåt jag noterat i mitt liv (bla på mitt jobb) är att experter (som inte VILL göra nåt åt ett problem) inte lyckas lösa problemen.
VILL man lösa problemen sätter man sig in i problematiken.
Man förstår (sig hyfsat på) problemet.
Man går igenom lösningarna.
Man överväger vilka lösningar som är mest för pengarna (och praktiskt genomförbara).
Man testar och utvärderar effekten.
Osv.
Om experten inte har tid (eller nån budget) att lösa problem, blir inget löst. Trots att experten skulle kunnat ha löst problemet.
En expert är såklart bättre på att räkna ut hur ett trafikflöde påverkas/förändras av tex en bussfil. Men en cyklist kan (med endast egen "utbildning") vara mer insatt i problemen för cyklister mellan Karlskoga och Örebro. :)
Nja kanske i örebro iallafall. Jag brukar kalla det bilbältet.Märkligt. Det går rykten om ett "gnällbälte" i dina trakter. Känns inte som nån "här löser vi problem"-anda. Sparkcyklar, då?
Framkomligheten och säkerheten är två av de viktigaste frågorna för att öka cyklandet i samhället, därför är det extra tråkigt att någon går in för att agera motvalls och förstöra tråden.
Man får väl ta cykel på buss lite överallt? Såväl Hallandstrafiken som Skånetrafiken har cykelhängare på bussar. Antar att det är så i andra delar av landet också.