Förståelse för frihjul vs kassett

DaniVas

Medlem
Jag har en utmaning. Frikransen som sitter på mitt hjul är inte standard och kassetten som satt på föll i 15 delar och var dessutom inte rätt.
Jag har pratat med en butik och de säger att det går att ta bort frikransen och sätta på ett gängat frihjul.
Men när jag söker på frihjul så får jag upp kassetter.
Menar De en gängad kassett och inte frihjul?

När jag söker på frihjul på google så får jag många alternativ, väldigt förvirrande.

Hade detta problem när jag beställde från Bikeshop en gång. Frikransar var benämnda som kassetter, och vice versa. Men det är skillnad.

IMG_7929.webp

Jag har en utmaning. Frikransen som sitter på mitt hjul är inte standard och kassetten som satt på föll i 15 delar och var dessutom inte rätt.
Jag har pratat med en butik och de säger att det går att ta bort frikransen och sätta på ett gängat frihjul.
Men när jag söker på frihjul så får jag upp kassetter.
Menar De en gängad kassett och inte frihjul?

När jag söker på frihjul på google så får jag många alternativ, väldigt förvirrande.
Jag undrar också om butiken menar att det finns en så kallad gängad body att sätta på navet så att du kan sätta på en modern kassett? Men jag vet inte nog mycket om detta för att uttala mig om det funkar. Testa att fråga butiken hur dom menar, och om det går att få någon bild eller exempel på vad dom menar. Och specificera med din nya kunskap om frikransar vs kassetter vad du är ute efter. Har du en gammal cykel så kommer du förmodligen behöva en frikrans som gängas fast på navet och det brukar vara begränsat hur många växlar du får då. Typ 6-7 som mest.

Jag undrar också om butiken menar att det finns en så kallad gängad body att sätta på navet så att du kan sätta på en modern kassett? Men jag vet inte nog mycket om detta för att uttala mig om det funkar. Testa att fråga butiken hur dom menar, och om det går att få någon bild eller exempel på vad dom menar. Och specificera med din nya kunskap om frikransar vs kassetter vad du är ute efter. Har du en gammal cykel så kommer du förmodligen behöva en frikrans som gängas fast på navet och det brukar vara begränsat hur många växlar du får då. Typ 6-7 som mest.
Yes det sista tror jag stämmer och vad de menar.

De tar bort den befintliga frihjulsbodyn som inte är standard och gängar på ett frihjul direkt på navet.

Ja precis. Men 11-32 hade passat bättre för mig. 7 el 8sp.
Det viktiga att titta på om den är gängad bakom, för butikerna skriver ofta Frikrans och kassett, vilket är galenskap.
Mer än 7 kransar lär inte finnas för frikrans.
Problemet är att drivsidans lager hamnar långt in under kransarna så att axeln utsätts för alldeles för stora krafter om kransen skulle byggas ut. Det är redan ett problem som det är.
Moderna kassettsystem har flera lager, gärna 4 varav två under kassettkroppen vilket ger en helt annan fördelning av kraften på hjulaxeln - som med TA-system är ytterligare stabil.

1745322249954.webp

Där ser man. Går den att kränga på en 126 mm axel?

Kanske inte, det här med frikrans är ännu mer en djungel än kassett. Men frågan är också var för axel TS har. Kan också vara 130 mm, eller 135 mm eller TA om det är en elcykel. Men även då vet jag ingenting om kompatibiliteten. Svårt att hitta information.

Kanske inte, det här med frikrans är ännu mer en djungel än kassett
Där håller jag verkligen inte med dig, om gängat är det frågan om BSA eller fransk gänga. Eller i värsta fall italiensk men då får det vara ett riktigt gammalt hjul. Däremot är det en svag konstruktion i vilket fall. Finns det verkligen frikrans för elcyklar? Skulle jag verkligen avråda ifrån!
Med alla nya kassettstandarder har det verkligen blivit en djungel. Men det är nog jag det.😊

Där håller jag verkligen inte med dig, om gängat är det frågan om BSA eller fransk gänga. Eller i värsta fall italiensk men då får det vara ett riktigt gammalt hjul. Däremot är det en svag konstruktion i vilket fall. Finns det verkligen frikrans för elcyklar? Skulle jag verkligen avråda ifrån!
Med alla nya kassettstandarder har det verkligen blivit en djungel. Men det är nog jag det.😊

Min kommentar gällde bredden, inte gängan.

Det finns info här och där att frikrans används på elcykel för att det skulle vara starkare. Jag vet inte om det är sant eller att det bara är för att frikrans är billigare.

Min kommentar gällde bredden, inte gängan.

Det finns info här och där att frikrans används på elcykel för att det skulle vara starkare. Jag vet inte om det är sant eller att det bara är för att frikrans är billigare.
Frikranskonstruktionen, som du ser ovan, ger en rejäl snedbelastning på axeln. Det är inte alls ovanligt med böjda eller brustna axlar på gamla räsercyklar. Men som du säger, antagligen billigt. Kinesiska elcyklar för den intet anande pöbeln.

Edit, det slog mig (hårt) att TS evt kan ha fått tag i ett hjul med Shimanos första kassettsystem - 600EX (?)- som är en mellanting mellan frikrans och kassett.
Kransarna träs på som på kassett men hålls på plats av en gängat yttersta krans. Kranshuset är inte gängat på navet utan fäster med piggar om jag minns rätt.

Senast ändrad:
Kanske inte, det här med frikrans är ännu mer en djungel än kassett. Men frågan är också var för axel TS har. Kan också vara 130 mm, eller 135 mm eller TA om det är en elcykel. Men även då vet jag ingenting om kompatibiliteten. Svårt att hitta information.
Sunrace verkar marknadsföra den framförallt mot elcyklar, fast de nämner även "city".

MFE60 8CU​

E-Bike 8-Speed Freewheel
EAN 4710944227482

Specifications​

User Level Intermediate
Type City, E-bike
Material Alloy?Spiders &?Spacers
Speed 8-speed
Color Chrome
Range 13-32T
Weight 576 g

Det är absolut ett bra alternativ. Snyggt hittat. När jag tittar på bilderna så verkar den inte gängad och det ser mer ut som en kassett.

Är det nån större skillnad på 13 tänder istället för 11, påverkar det växlarna negativt?

Gällande hjulaxeln så är den ganska kraftig, 1.2cm i diameter.

Jag hittade även denna som verkar vara gängad på bilden

Ledsen men jag ser inga gängor på någon av bilderna @Berk och TS
En bild på ditt nav, strippat frän frikrans/kassett vad du nu har skulle nog underlätta.
Screenshot_20250422_203031_Chrome.webpScreenshot_20250422_203131_Chrome.webp

Ah vilken bastard det där är. Tror jag stött på nån sån också för länge sedan.

Tror jag ev kan haft det på min gamla MTB på 90-talet..?

Trodde hittat några som såldes men jag såg nog fel..

Senast ändrad:
Du har inte möjlighet att köpa ett hjul med kassett? Jag har nog ägt en 7-8 hjul med frikrans. Samtliga har haft böjd axel.

Tillbaka
Topp