Bästa bikefittern i Stockholm för knäskada?

miyatafarfar

Aktiv medlem
Hej,

Har lusläst trådar om diverse ställen man kan göra en bike fit på i Stockholm och har väl hittills landat i tre alternativ:
Pain Free Power
Bike Optimizer
Studio Echelon

Min fråga gäller främst vilken (eller finns det fler jag inte upptäckt?) jag ska gå till för att se till att jag får så bra hjälp som möjligt för att förhindra att jag förvärrar min knäskada. Jag är nyligen opererad i knät och har fått fräsa bort lite vävnad i knät, främst fettkudden. Mitt knä fungerar mycket bättre än förut och smärtan som tidigare kunde vara 10/10 är nu 2-3/10 och kommer endast i dåliga vinklar ibland. Jag skulle säga att jag är 98% läkt, även om det inte gått så lång tid sedan jag gjorde min operation.

Jag har gått hos fysioterapeut för rehabilitering och jag har stegrat upp min cykling långsamt enligt råd. Det verkar fungera.

Jag är dock livrädd för att göra det värre och jag har en liten misstanke om att smärtan/inflammationen som hade uppstått i fettkudden i knät beror på mina skor (Adidas Velosamba), fästen (SPD) och min cleat-position. Jag hade aldrig ont i knät innan jag började cykla men började få en lätt och vag konstig känsla i knät kort efter att ha skaffat clipless. Körde med old school burar innan det utan problem.

Jag har nu en ny cykel men samma skor och fästen, dock pedaler med lite annan q-factor.

Med detta som bakgrund, är det bättre att sätta sig på pendeln till Uppsala och försöka få till en bikefit hos Bikeoptimizer kanske? Kan jag ta med mig cykeln och få den inställd då också?

Bonusfrågor till alla hobby-bikefitters där ute:
Är SPD-SL ett bättre val än SPD?
Är det mina skor det är fel på?

Låt mig presentera mina skor så ser ni vad jag menar..

Det här är mina skor, och efter att runt 2021 ha sett ett antal videos om bike fitting på YouTube flyttade jag bak mina cleats så långt jag kunde:
IMG_7931.webp

Det betyder att det är runt det slarvigt dragna röda strecket ungefär är där mina fötter sitter fast nu.

Mina vader är rätt stora och jag är van att ta i med tårna när jag både promenerar och springer. Efter att ha varit tjock hela mitt vuxna liv mer eller mindre så är vaderna gigantiska fortfarande. Kan det vara så att mina fötter (och knän) vill trycka mer från tårna? Eller kommer det förvärra saker för knäleden?

På andra skor med SPD (som är gjorda av renommerade märken, och inte Adidas som fått för sig att släppa cykelgrejer igen efter 50 års uppehåll och verkar köra en halvhjärtad satsning på detta) sitter den ”lägsta” positionen något högre upp på foten:
IMG_7933.webp

Det såg iallafall ut så när jag kollade igår kväll, mindre tydligt nu på morgonen igen.. men det verkar vara konsensus på Reddit med mera att Velosambas cleats går bak lite för mycket. Sulan är även något mjukare om ändå fortfarande rätt hård. Jag köpte skorna mest för att kunna gå runt i utan cykeln men det är sällan jag gör, dessutom vill jag kunna använda Lakes vinterkängor när minusgraderna kommer och därför höll jag mig till SPD och har nu även investerat i ett par SPD kraftpedaler. Är tyvärr måttligt intresserad av att byta både skor, cleats och pedaler igen till dyrt pris, men har hört att SPD-SL kan ge en bättre q-factor.. Tror mina knän vill sitta rätt brett med mycket float och det klarar inte riktigt SPD, eller har jag fel?

Vad tror ni, är det bara byte av skor till riktiga cykelskor som behövs?

Jag kör en landsvägscykel btw, vet inte om jag sitter smalare på en sådan med SPD jämfört med om jag hade kört MTB eller grus?

Många frågor i ett här men det är för att jag både ska ta mig till en bikefitter såklart, men också för att jag är rädd att det ändå blir jag som får försöka fixa problemet med mina fötter och fästen då det verkar vara ”hit or miss” när det kommer till bikefitters. Jag har verkligen inte råd att gå till två olika..

Nu när jag försökte göra en lite tydligare jämförelse ser jag kanske inte så mycket skillnad som jag trodde igår när jag var trött.. vad har ni för erfarenheter?

Försök föreställ er att dra fästet så långt bak på foten som möjligt och vart på foten kraften skulle hamna då.

IMG_7937.webp

Skillnaden jag kan se med blotta ögat verkar mest handla om graderna som ”hålen” är placerade i. Shimano verkar göra att jag skulle kunna komma utåt med hälen mer, vilket mitt knä inte tycker är så skönt. Min häl vill gärna inåt och tårna utåt på min skadade sida. Fysioterapeuten har sagt till mig att inte forcera någon speciell position men att det såklart är bra att jag försöker tänka på att hålla foten så rakt som möjligt, men inte överdrivet mycket..

Edit: Förlåt för megaranten om skor, men insåg precis att jag hade fel när jag tänkte efter. Det är väl så att Shimano skulle få min häl mer inåt precis så som jag vill ha det?

Senast ändrad:
Har börjat kolla på gravel och cyclocross-skor eftersom dom är ÄÄÄRO och slimmade/liknar landsväg så undviker helst skateskor med clips, men tackar ändå för tipset! Hade ingen aning om att det fanns skor med offset på det viset. Har du erfarenhet från liknande och påverkar det belastningen på pedalen på något negativt sätt? Vet att spacers brukar varnas för på just pedaler då det kan få pedalen att böjas eller i värsta fall gå av.. och det känns inte optimalt i hög fart.

Ju längre fram på skon cleatsen sitter ju mer måste vaderna arbeta för samma kraft-utveckling, man blir mao tröttare av samma fart. Fördelen kan vara att man kan minimera knärörelsen lite, om det behövs, samma kan man åstadkomma med kortare vevar.
Mtb-er har alltid bredare q-faktor.
Enligt någon expert på youtube behöver de flesta(?) bredare fot-position än vanliga lvg-setups ger.
Mycket float ger en såklart bättre möjlighet att hitta en bekväm position, men om det som känns bra är fel kan det bli rätt dåligt...

Å ena sidan, å andra sidan!

Enligt någon expert på youtube behöver de flesta(?) bredare fot-position än vanliga lvg-setups ger.

Det här är intressant. Jag är van vid gammaldags smala lvg-vevpartier. Jag var inte alls nöjd när jag upptäckte att min fina, nya gruscykel hade en q-factor av 157 mm. Bytte (till ett dyrt) vevparti som hade mycket mindre q-factor i specs, men det visade sig att vara 156 mm. Med pedaldistanser hamnade jag precis tillbaka på 157 mm. Men nu jag har cyklat flera rundor märker jag det inte ens ...

Vilken q-factor skulle vara optimalt? Har du en länk?

Det här är intressant. Jag är van vid gammaldags smala lvg-vevpartier. Jag var inte alls nöjd när jag upptäckte att min fina, nya gruscykel hade en q-factor av 157 mm. Bytte (till ett dyrt) vevparti som hade mycket mindre q-factor i specs, men det visade sig att vara 156 mm. Med pedaldistanser hamnade jag precis tillbaka på 157 mm. Men nu jag har cyklat flera rundor märker jag det inte ens ...

Vilken q-factor skulle vara optimalt? Har du en länk?
Bike fittern i klippet pratar flera ggr om att olika pedaler är bra för att de tillåter bredare fot-positioner.
JAG vet verkligen inte. Jag känner skillnad på sittpositionen när jag har skor med ovanligt hög eller låg sula, så kan uppenbarligen känna nånting, och ändrar tills jag är nöjd med olika egenskaper för olika cyklar, har t e x sänkt på mina mtb'er när jag återigen börjat cykla mer lvg, men vad som faktiskt är bra på olika mått har jag ingen egentlig aning om.

Senast ändrad:
Jag har kört painfreepower och kan rekommendera, hade problem med mindre sadelskav samt domningar i foten Jag var ganska nära rätt position (kör lvg) men dom mindre justeringarna + ease of mind efter härket av råd online var värt 3000 kr IMO

Jag har kört painfreepower och kan rekommendera, hade problem med mindre sadelskav samt domningar i foten Jag var ganska nära rätt position (kör lvg) men dom mindre justeringarna + ease of mind efter härket av råd online var värt 3000 kr IMO
Skönt att höra! Det är precis det jag är ute efter. Någon som kan kolla och mäta och säga ”såhär ska du sitta”, så man slipper fundera sen.

Kan också rekommendera Pain Free!
Varit där två gånger. Första var inför ett cykelbyte för att få rätt dimensioner på den nya och sedan en gång med den nya för fininställning. Iain är grymt trevlig och kunnig

Kan också rekommendera Pain Free!
Varit där två gånger. Första var inför ett cykelbyte för att få rätt dimensioner på den nya och sedan en gång med den nya för fininställning. Iain är grymt trevlig och kunnig
Vad ingick i själva besöket om jag får fråga? Jag har läst all information på hemsidan, och förstår att jag skulle kunna ta kontakt med dom själv, men vill gärna höra från folk som varit ”kunden”. Fick du bara hjälp med det du själv hade tagit upp som problem, eller var det en hel genomgång av allt ändå? Såg han något som du själv inte hade märkt av? Jag är alltså nyfiken på om jag själv behöver vara påläst och lite expert för att kunna nyttja tiden bättre, eller om jag råkar glömma något eller inte riktigt kan förklara en smärta så kan han kanske se detta ändå? Så om jag går dit för knät och prevention så kan han se att jo men din nacke kanske inte gör ont idag, men det kommer den att göra om du fortsätter sådär. Lite så..

Kanske rent önsketänkande av mig men har varit med om lite detta när jag varit hos fysioterapeuter. Dom har förvisso sett rörelsemönster som jag själv inte har uppfattat, och fått mig att korrigera detta, men lite så ändå ”jaha nu kan du inte riktigt peka på exakt vart det gör ont i knät så nu är du frisk” tills det smäller till igen liksom.

Jag vill inte gå dit för knät och råka nämna cleats och så spenderar vi 2,5 av 3 timmar på att justera mina cleats när det ändå inte behöver vara på millimetern.

Jag kanske bara behöver lite bekräftelse för det här är min uppfattning om både Pain Free Power och Bikeoptimizer. Att dom är bra och kan se saker jag inte märkt alltså.

Vad ingick i själva besöket om jag får fråga? Jag har läst all information på hemsidan, och förstår att jag skulle kunna ta kontakt med dom själv, men vill gärna höra från folk som varit ”kunden”. Fick du bara hjälp med det du själv hade tagit upp som problem, eller var det en hel genomgång av allt ändå? Såg han något som du själv inte hade märkt av? Jag är alltså nyfiken på om jag själv behöver vara påläst och lite expert för att kunna nyttja tiden bättre, eller om jag råkar glömma något eller inte riktigt kan förklara en smärta så kan han kanske se detta ändå? Så om jag går dit för knät och prevention så kan han se att jo men din nacke kanske inte gör ont idag, men det kommer den att göra om du fortsätter sådär. Lite så..

Kanske rent önsketänkande av mig men har varit med om lite detta när jag varit hos fysioterapeuter. Dom har förvisso sett rörelsemönster som jag själv inte har uppfattat, och fått mig att korrigera detta, men lite så ändå ”jaha nu kan du inte riktigt peka på exakt vart det gör ont i knät så nu är du frisk” tills det smäller till igen liksom.

Jag vill inte gå dit för knät och råka nämna cleats och så spenderar vi 2,5 av 3 timmar på att justera mina cleats när det ändå inte behöver vara på millimetern.

Jag kanske bara behöver lite bekräftelse för det här är min uppfattning om både Pain Free Power och Bikeoptimizer. Att dom är bra och kan se saker jag inte märkt alltså.
Du börjar med en genomgång av övningar för att identifiera flaws och ojämnheter i din kropp, bål, flexibilitet, knä etc. Sen cyklar du ett tag så tittar han efter ojämnheter. Ni pratar om det, justerar, cyklar och repeterar tills ni nått en bra position. Så det är både fokus på dina problem men han tittar på helheten så han kan även notera andra problem. På dom tre timmarna hann vi justera cleats, sadelhöjd, reach etc så du behöver inte vara orolig att ni snöar in er på något litet. Eftersom han mäter allt noterar han även om dina shifters är misaligned etc.

Vill även tillägga eftersom jag skulle ha en längre styrstam, så delade vi upp det i två sessioner där den andra sessionen var med den nya styrstammen och vi hade tid att kolla så det satt fint

Skillnaden jag kan se med blotta ögat verkar mest handla om graderna som ”hålen” är placerade i. Shimano verkar göra att jag skulle kunna komma utåt med hälen mer, vilket mitt knä inte tycker är så skönt.
jag kanske både ser, fattar och tänker fel, men... är det inte tvärtom så att shimano till synes kommer placera hälen längre in mot cykeln än de andra skorna?

jag kanske både ser, fattar och tänker fel, men... är det inte tvärtom så att shimano till synes kommer placera hälen längre in mot cykeln än de andra skorna?

Precis!

Konstigt det där. Man kan dock rotera klossarna så att man kan får hälen ungefär som på de andra två skor när klossarna skulle sitta rakt där. Jag tror att det skulle ungefär vara max.

jag har ett par fiveten/adidas av okänd modell men för spd som jag köpte på tradera för en hundring, de är jätteobekväma på en vanlig spd-pedal utan plattform, eftersom de är så flexiga åt alla håll. antar att de är gjorda för nån gigantisk plattformspedal med spd. hursom går de inte att jämföra med ens de billigaste "riktiga" spd-skorna, som inte flexar på det sättet på en liten pedal. skulle aldrig våga cykla någon längre sträcka med fiveten-skorna på mina små pedaler, för knänas skull. de funkar som arbetsskor och 9 km till affärn på sin höjd. men velosamba kanske är styvare?

Du börjar med en genomgång av övningar för att identifiera flaws och ojämnheter i din kropp, bål, flexibilitet, knä etc. Sen cyklar du ett tag så tittar han efter ojämnheter. Ni pratar om det, justerar, cyklar och repeterar tills ni nått en bra position. Så det är både fokus på dina problem men han tittar på helheten så han kan även notera andra problem. På dom tre timmarna hann vi justera cleats, sadelhöjd, reach etc så du behöver inte vara orolig att ni snöar in er på något litet. Eftersom han mäter allt noterar han även om dina shifters är misaligned etc.

Vill även tillägga eftersom jag skulle ha en längre styrstam, så delade vi upp det i två sessioner där den andra sessionen var med den nya styrstammen och vi hade tid att kolla så det satt fint
Låter skitbra faktiskt. Får ta tag i att boka in en tid nu innan sommaren drar igång på riktigt och lönen trillat in på kontot.

jag har ett par fiveten/adidas av okänd modell men för spd som jag köpte på tradera för en hundring, de är jätteobekväma på en vanlig spd-pedal utan plattform, eftersom de är så flexiga åt alla håll. antar att de är gjorda för nån gigantisk plattformspedal med spd. hursom går de inte att jämföra med ens de billigaste "riktiga" spd-skorna, som inte flexar på det sättet på en liten pedal. skulle aldrig våga cykla någon längre sträcka med fiveten-skorna på mina små pedaler, för knänas skull. de funkar som arbetsskor och 9 km till affärn på sin höjd. men velosamba kanske är styvare?
Styvheten av sulan varierar mycket hos olika modeller av FiveTen.

Första hit på "velosamba sole stiffness":

då är det nog inte det som är problemet och ber om ursäkt för dålig research.

öppnade min stängda flik för min undermåliga kontrollsökning, då såg det ut så här:
Skärmavbild 2025-04-24 kl. 10.16.09.webp

som en ropar får en svar.

då är det nog inte det som är problemet och ber om ursäkt för dålig research.

öppnade min stängda flik för min undermåliga kontrollsökning, då såg det ut så här:
Visa bilaga 764742

som en ropar får en svar.

Det var ingen beskyllning, jag vara bara nöjd att jag fick informationen jag var ute efter så snabbt. Lite motsägande reviews dock.

T.ex. FiveTen Freerider Pro har en mycket styv sula men är flexibel fram så att et är enklare att går. Det verkar som en bra kompromiss. Jag har inte provat själva, men min son är nöjd:

2025-04-06-17-20-42-523 (1).webp

Har hittat ett par riktigt stela kolfiberskor som var snygga och förhoppningsvis breda nog, har inte jättebreda fötter men lite. Synd bara att inte en enda cykelbutik någonsin har skorna jag kikar på i lager så att man kan testa. Inte ens på hemsidorna. Det får bli tyskimport istället. Hoppas det gör skillnad som du säger!

Skorna jag kollat på är ett par Northwave Rebel 3 btw. Skulle uppskatta om ni sa till om det är en skitsko eller inte innan jag beställer om någon här inne skulle känna till den.

Northwave är väl ett nordiskt märke har jag för mig och lär ha lite bredare storlekar (som sagt, vill inte ha för brett heller, bara lite). Såg att Shimano också hade en del kolfiberskor för SPD men har hört att deras breda modeller ändå är rätt smala samt såg att dom inte var lika stela som dessa. Stiffness index var högre iaf men vet inte om det är standardiserat eller ej.

Blir det katastrof så får jag väl stå mitt kast och köpa på mig SPD-SL både skor och kraftpedaler när det blir trainersäsong sen. Kommer ändå inte ha råd med det också innan sommaren..

På tal om SPD och SPD-SL, jag verkar ha hittat något på nätet när jag bestämde mig för SPD som sa att q-factorn var bredare/större på SPD än på SPD-SL. Stämmer det eller är det en myt? Vet att bottom brackets är lite bredare på MTB/gravel (vissa gravelcyklar som kör med gravelgruppos iaf). Men gör själva pedalen och axeln den sitter på att det hela blir bredare? Det var en av anledningarna jag kommer ihåg som fick mig att välja SPD då iallafall. Jag har dock lärt mig sedan dess att SPD cleats generellt sitter lite längre ner på skon än SL som sitter längre fram..

Skitsamma, någon vacker dag blir det SPD-SL pga den bredare plattformen och stabiliteten men tills dess får jag hoppas att hårdare skor ger mig lite av den känslan.

Har hittat ett par riktigt stela kolfiberskor som var snygga och förhoppningsvis breda nog, har inte jättebreda fötter men lite. Synd bara att inte en enda cykelbutik någonsin har skorna jag kikar på i lager så att man kan testa. Inte ens på hemsidorna. Det får bli tyskimport istället. Hoppas det gör skillnad som du säger!
det jag sa var dock att till och med de allra billigaste skorna avsedda för små spd-pedaler är tillräckligt styva (för mig). shimano har väl billiga skor för lite bredare fötter?

Dom ljuger! Självklart är dom stelare än mina vanliga skor som jag skulle kunna böja 180 grader på mitten om jag skulle vilja vilket gör det någon promille svårare att gå i dom. Men snackar vi i cykelkontext skulle jag säga att dom är gjorda av smör. Jag har också någon av de första varianterna. Kan vara så att dom blivit bättre nu med tiden. Köptes mest pga priset, utseende och att jag trodde att jag skulle kliva av cykeln mycket oftare än vad jag gör i verkligheten.

det jag sa var dock att till och med de allra billigaste skorna avsedda för små spd-pedaler är tillräckligt styva (för mig). shimano har väl billiga skor för lite bredare fötter?
Jo, det har dom, tog med Shimano i inlägget men förstår om folk inte orkar läsa mina noveller ibland haha. Det är lugnt! Har läst att även Shimanos breda modeller är som andra märkens tighta modeller. Det är väl också Shimanos dyraste MTB-doja jag tyckte var snyggast och som fanns i vitt, SH-XC903, och den ligger på ca 300 euro.. och ser trots det också ut som en fotbollssko med dobbar pga den är gjord för bra grepp i lera under XC-tävlingar. Har också Stiffness index 11 och Northwave hade typ 14 om jag minns rätt.

Men dom är inte så mycket dyrare än billigare Shimano-skot ändå och kommer passa bättre till mitt framtida kit. Tyvärr finns det inte så många vita SPD-skor överlag. Förmodligen pga dom är gjorda för skitigare sporter än lvg men ändå.

Lake ska också vara bra och typ bredast passform på marknaden men tyvärr ser deras SPD-skor ut som skit. Speciellt de vita.

Har läst att även Shimanos breda modeller är som andra märkens tighta modeller.
jag har inte testat bont eller lake, men formuleringen ovan är inte rätt. de breda shimanos jag provat är helt okej på mina halvbreda fötter, bättre än de flesta andra. men en tar 1,5 storlek större i shimano än sin vanliga storlek. "har inte jättebreda fötter men lite" tycker jag inte låter som att du behöver specialskor för 5000.

försöka måla skorna, eller varför inte vita tunna skoöverdrag i lycra om färgen är viktig?

Det är ju fantastiskt svårt att rekommendera någonting öht. Jag cyklar ganska mycket och vet exakt hur jag ska sitta och vilka skor jag ska ha, men det hjälper ju inte TS någonting eftersom hen kanske har helt andra förutsättningar än vad jag har.

En sak om skor ska sägas dock. För någon som har helt oproblematiska fötter så funkar mainstreamskor ofta kalas. För någon med bekymmer är det en djungel och kan ta mycket tid att prova sig fram till vad som funkar. Många skor klämmer ihop foten imho, och då blir allt kaos för mig. Har numer en skotillverkare som jag alltid kör på och livet har blivit enkelt, men det tog ett tag att hitta dit.

På samma vis med diverse känningar i kroppen - det tar ett tag att lära sig vad som funkar. Jag har cyklat "på riktigt" sedan ca 2011 eller något sådant och hittade hem i sittposition och framförallt tålighet utifrån vana, upparbetad styrka och teknik, först för några år sedan. Ett tag hade jag ont i en höft, ett tag i en fot, ett tag i händerna, lite strul med sadel osv osv. Så fort man löst en grej kan en annan dyka upp.

De lösningar jag tillämpat har varit att dels cykla så mycket som livet tillåtit först och främst.

Jag har också gjort en riktig bikefit vilket var en gamechanger, och en stor del av lösningen/vägen till lösningen.

Som tredje grej är att jag också gör en massa andra saker med kroppen. Att sitta och mala i fixerade cirklar med fötterna dag ut och dag in leder enbart till att man blir bra på just det. Man missar stabilitetsträning och buffertstyrka/-tålighet för andra utmaningar som kommer i livet. Cykling är på tok för snäll som aktivitet för att faktiskt ge någon form av nytta för tåligheten. Som rehab för strulande knän känns cykling som totalt fel grej. Jag la flera år på försiktig prehab/rehab följt av ganska tuff spänst- och stabilitetsträning i kombination med ren styrketräning, och som resultat har cyklingen blivit mycket bättre. "Genomtränad" är ett utmärkt koncept som gör att hela tillvaron blir bättre, både träningsmässigt och till vardags.

För min del vill det till att komma ihåg det när cyklingen både är rolig och tidskrävande. I långa perioder har jag också haft bekymmer med att ha högt satta mål med distans/tid som gör att man inte tar sig tid för andra aktiviteter eller smarta prehabmässiga grejer. Måste aktivt tänka på vad som hjälper och vad som stjälper, och det är inte alltid helt lätt.

jag har inte testat bont eller lake, men formuleringen ovan är inte rätt. de breda shimanos jag provat är helt okej på mina halvbreda fötter, bättre än de flesta andra. men en tar 1,5 storlek större i shimano än sin vanliga storlek. "har inte jättebreda fötter men lite" tycker jag inte låter som att du behöver specialskor för 5000.

försöka måla skorna, eller varför inte vita tunna skoöverdrag i lycra om färgen är viktig?
Ja men där tänker man tydligen fel om man behöver gå upp i storlek för att få foten att passa. Detta iaf enligt ”Bike Fit James” i hans videoserie om att välja/justera cykelskor. En större storlek får själva placeringen av hålen för dina cleats att också hamna längre fram och kan då leda till en sämre position. Då passar inte skon och man bör välja en annan modell eller annat märke.

Northwave-skorna kostar 1900 kr inte 5000 kr.

Ja men där tänker man tydligen fel om man behöver gå upp i storlek för att få foten att passa. Detta iaf enligt ”Bike Fit James” i hans videoserie om att välja/justera cykelskor. En större storlek får själva placeringen av hålen för dina cleats att också hamna längre fram och kan då leda till en sämre position. Då passar inte skon och man bör välja en annan modell eller annat märke.

Northwave-skorna kostar 1900 kr inte 5000 kr.
Men siffran som står på storleken är ju inte alltid konsekvent med skornas faktiska längd. Skor av samma faktiska längd är ju samma storlek oavsett vad lappen säger att storleken är. Hur klossarna sen kan monteras är en separat fråga och skiljer sig säkert från sko till sko.

Att du skulle ha såpass avvikande förutsättningar att "vanlig" placering av klossen inte räcker till har jag svårt att tro. Det är som med däckbredd - mer är inte alltid bättre.

De skorna du har idag är ju totalt odugliga som cykelskor för att cykla annat än till affären kanske, så börja med att köpa ett par skor som PASSAR och som är sköna att ha på sig, prova med klossen längst bak och se hur det känns.

Sen ska sägas att klossens placering är en del av en hel serie av antaganden och justeringar som är svåra att laborera fram själv. I princip skulle hela du behöva flytta lite framåt på cykeln om du flyttar klossarna bakåt, givet att du redan sitter okej.

Börja som sagt med dugliga skor och en bikefit och sen cykla cykla cykla och se hur det funkar. Lätt att man teoretiserar iväg (mig inkluderat!).

Det är ju fantastiskt svårt att rekommendera någonting öht. Jag cyklar ganska mycket och vet exakt hur jag ska sitta och vilka skor jag ska ha, men det hjälper ju inte TS någonting eftersom hen kanske har helt andra förutsättningar än vad jag har.

En sak om skor ska sägas dock. För någon som har helt oproblematiska fötter så funkar mainstreamskor ofta kalas. För någon med bekymmer är det en djungel och kan ta mycket tid att prova sig fram till vad som funkar. Många skor klämmer ihop foten imho, och då blir allt kaos för mig. Har numer en skotillverkare som jag alltid kör på och livet har blivit enkelt, men det tog ett tag att hitta dit.

På samma vis med diverse känningar i kroppen - det tar ett tag att lära sig vad som funkar. Jag har cyklat "på riktigt" sedan ca 2011 eller något sådant och hittade hem i sittposition och framförallt tålighet utifrån vana, upparbetad styrka och teknik, först för några år sedan. Ett tag hade jag ont i en höft, ett tag i en fot, ett tag i händerna, lite strul med sadel osv osv. Så fort man löst en grej kan en annan dyka upp.

De lösningar jag tillämpat har varit att dels cykla så mycket som livet tillåtit först och främst.

Jag har också gjort en riktig bikefit vilket var en gamechanger, och en stor del av lösningen/vägen till lösningen.

Som tredje grej är att jag också gör en massa andra saker med kroppen. Att sitta och mala i fixerade cirklar med fötterna dag ut och dag in leder enbart till att man blir bra på just det. Man missar stabilitetsträning och buffertstyrka/-tålighet för andra utmaningar som kommer i livet. Cykling är på tok för snäll som aktivitet för att faktiskt ge någon form av nytta för tåligheten. Som rehab för strulande knän känns cykling som totalt fel grej. Jag la flera år på försiktig prehab/rehab följt av ganska tuff spänst- och stabilitetsträning i kombination med ren styrketräning, och som resultat har cyklingen blivit mycket bättre. "Genomtränad" är ett utmärkt koncept som gör att hela tillvaron blir bättre, både träningsmässigt och till vardags.

För min del vill det till att komma ihåg det när cyklingen både är rolig och tidskrävande. I långa perioder har jag också haft bekymmer med att ha högt satta mål med distans/tid som gör att man inte tar sig tid för andra aktiviteter eller smarta prehabmässiga grejer. Måste aktivt tänka på vad som hjälper och vad som stjälper, och det är inte alltid helt lätt.
Tack för ett bra och nyanserande inlägg. Man kan alltid lita på att du kommer med något klokt.

Känner igen mig med att ett problem/symptoms lösning kan leda till ett annat. Som någon slags whack-a-mole ungefär. Har också lyckats pilla bort dom större problemen som uppstod med domningar i peterniklas-regionen, händer, hot spots i skorna osv. Det tar ju sin tid. Sen kanske jag behöver plocka av styret en gång och vips har min vinkel ändrats när det sätts tillbaka igen.. Det är lite därför jag vill göra en genomkörare till bikefit också så man har någon slags facit att utgå ifrån, utifrån min egna kropp och mina nuvarande förutsättningar i rörlighet och styrka osv. Jag tar dock till mig det du säger om att det tar tid att bygga upp en kropp som är anpassad för aktiviteten pga den är så snäll och inser att bikefit inte är en engångsgrej man gör en gång i livet och sen är klar. Saker förändras ju över tid. Efter ett-två år igen kanske jag kan ha en aggressivare position mer inriktad på prestanda och kraft än komfort som jag absolut inte vill eller bör satsa på nu när jag fortfarande är relativt grön på cykeln.

Dock vill jag bemöta det du säger om att använda cykling som rehab. Det gör jag inte som tur är, även om min fysioterapeut rekommenderar att cykla i några minuter innan gymmet för att få knät i rörelse och få in lite bra knävätska i leden. Istället har jag rehabbat genom balans och styrka för att kunna cykla då det är det jag vill göra. Nu har jag en bättre balans mellan vänster och höger igen och är som sagt relativt smärtfri så jag har börjat cykla mer och mer.

Håller dock tillbaka på cyklingen för tillfället då jag är osäker på om den vaga smärtan som kommer efter längre cykling är på grund av cykeln och jag håller på att förstöra mitt knä igen på samma sätt som innan (är osäker på om det var cyklingen eller bara slumpen som gjorde att jag fick ett dåligt knä från början) eller om det är på grund av operationen och något jag bör ignorera. Fysioterapeuten kan ju inte känna det jag känner och jag har svårt att förklara hur, var och när det känns, så hon hade heller inget bra svar på om det var farligt eller ej såklart. Men rekommenderade att ta det lugnt och stegra upp sakta. Jag lyssnar på det såklart och det suger att inte cykla livet ur mig varje dag men tror ändå att jag hade behövt göra en bike fit bara för att säkra mig om att jag iallafall inte utsätter mitt knä för något som definitivt är skadligt för det.. som du säger är det tusentals repetitioner och knät som inte gillar att vridas sitter fastlåst i en viss vinkel och position. Jag kan ju gissa och testa mig fram men det är svårt att veta själv om jag löser problemet, om det ens finns ett problem att oroa sig för, eller om jag med mina justeringar faktiskt förvärrar problemet.

I övrigt känner jag mig numera bekväm på cykeln även efter flertalet timmar och det är mycket bättre än det var när jag började. Men det gnager ändå i bakhuvudet varje gång jag trampar ”tänk om jag håller på att förstöra knät igen?”. Den oron vill jag kunna lugna.

Men siffran som står på storleken är ju inte alltid konsekvent med skornas faktiska längd. Skor av samma faktiska längd är ju samma storlek oavsett vad lappen säger att storleken är. Hur klossarna sen kan monteras är en separat fråga och skiljer sig säkert från sko till sko.

Att du skulle ha såpass avvikande förutsättningar att "vanlig" placering av klossen inte räcker till har jag svårt att tro. Det är som med däckbredd - mer är inte alltid bättre.

De skorna du har idag är ju totalt odugliga som cykelskor för att cykla annat än till affären kanske, så börja med att köpa ett par skor som PASSAR och som är sköna att ha på sig, prova med klossen längst bak och se hur det känns.

Sen ska sägas att klossens placering är en del av en hel serie av antaganden och justeringar som är svåra att laborera fram själv. I princip skulle hela du behöva flytta lite framåt på cykeln om du flyttar klossarna bakåt, givet att du redan sitter okej.

Börja som sagt med dugliga skor och en bikefit och sen cykla cykla cykla och se hur det funkar. Lätt att man teoretiserar iväg (mig inkluderat!).
Tack igen för bra svar! Ska sluta noja så mycket över klossarnas position och satsa på bra skor som första start, utöver bikefit såklart. Med risk för att teoretisera igen, hur ser du på SPD vs SPD-SL på landsvägscykel? Hade det varit ÄNNU mer värt att istället satsa på att byta system helt när jag ändå ska köpa nya skor eller tror du att det ändå blir någorlunda samma-lika med ett par hårda skor?

Tack igen för bra svar! Ska sluta noja så mycket över klossarnas position och satsa på bra skor som första start, utöver bikefit såklart. Med risk för att teoretisera igen, hur ser du på SPD vs SPD-SL på landsvägscykel? Hade det varit ÄNNU mer värt att istället satsa på att byta system helt när jag ändå ska köpa nya skor eller tror du att det ändå blir någorlunda samma-lika med ett par hårda skor?
Jag kör spd rakt över hela brädet, från ler-mtb till solskens-lvg. Ren lvg hade jag kunnat tänka mig SPD-SL, men vill kunna köra alla cyklar med samma skor och därmed behöver jag kunna gå och klättra osv. Jag saknar ingenting från min tid med SL och tycker skorna är mycket viktigare än pedalerna. Har inga tendenser att känna pedalen genom skon eller få hotspots eller så, men andra har säkert andra erfarenheter.

Bra skor, först och främst imho!

Jag kör spd rakt över hela brädet, från ler-mtb till solskens-lvg. Ren lvg hade jag kunnat tänka mig SPD-SL, men vill kunna köra alla cyklar med samma skor och därmed behöver jag kunna gå och klättra osv. Jag saknar ingenting från min tid med SL och tycker skorna är mycket viktigare än pedalerna. Har inga tendenser att känna pedalen genom skon eller få hotspots eller så, men andra har säkert andra erfarenheter.

Bra skor, först och främst imho!

Jag kör SPD på allt sedan mer än 30 år, framförallt för att inte halka på trapporna med cykeln på axeln men också för att enkelt kunna går in i en butik eller fika-ställe. Nu har jag så många skor att jag halv-övervägde SPD-SL för två år sen. Men nu jag gruscyklar är det faktiskt en till fördel med SPD-lvg-skor. Jag väljer skor med riktigt styv sula.

Jo, det har dom, tog med Shimano i inlägget men förstår om folk inte orkar läsa mina noveller ibland haha. Det är lugnt! Har läst att även Shimanos breda modeller är som andra märkens tighta modeller. Det är väl också Shimanos dyraste MTB-doja jag tyckte var snyggast och som fanns i vitt, SH-XC903, och den ligger på ca 300 euro.. och ser trots det också ut som en fotbollssko med dobbar pga den är gjord för bra grepp i lera under XC-tävlingar. Har också Stiffness index 11 och Northwave hade typ 14 om jag minns rätt.

Men dom är inte så mycket dyrare än billigare Shimano-skot ändå och kommer passa bättre till mitt framtida kit. Tyvärr finns det inte så många vita SPD-skor överlag. Förmodligen pga dom är gjorda för skitigare sporter än lvg men ändå.

Lake ska också vara bra och typ bredast passform på marknaden men tyvärr ser deras SPD-skor ut som skit. Speciellt de vita.
Jag kör med vanliga vita Shimano landsvägsskor med carbon-sula och spd-klossar direkt på sulan. Det var en extrem budgetlösning för spinning som jag fortsatte med på landsväg då jag började med det förra sommaren.

Den uppenbara nackdelen är ju att dom inte alls går att gå i men funderar på att limma dit delar av en gammal sula för att hjälpligt kunna gå litegrann också. Nu vet jag inte om det är en lösning för dig men tänkte berätta vad jag kör med :-)

Jag kör med vanliga vita Shimano landsvägsskor med carbon-sula och spd-klossar direkt på sulan. Det var en extrem budgetlösning för spinning som jag fortsatte med på landsväg då jag började med det förra sommaren.

Den uppenbara nackdelen är ju att dom inte alls går att gå i men funderar på att limma dit delar av en gammal sula för att hjälpligt kunna gå litegrann också. Nu vet jag inte om det är en lösning för dig men tänkte berätta vad jag kör med :-)
Det finns ju mellanlägg/adapter för spd med sarg på för 3hålsskor.

Edit: länk.

Senast ändrad:
Det finns ju mellanlägg/adapter för spd med sarg på för 3hålsskor.
Men då blir inte känslan densamma väl? Om man inte bara väldigt gärna vill ha sina SL-skor på SPD-pedal. Eller är det en adapter som sitter på pedalen? Tror det hade riskerat att påverka hur rättvist mina kraftpedaler visar watten..

Har du borrat då eller hur löste du det?

Men då blir inte känslan densamma väl? Om man inte bara väldigt gärna vill ha sina SL-skor på SPD-pedal. Eller är det en adapter som sitter på pedalen? Tror det hade riskerat att påverka hur rättvist mina kraftpedaler visar watten..

Har du borrat då eller hur löste du det?
Editerade in en länk, de sitter på skorna.
Anledningen kan vara att man har ett par 3 hålsskor man gillar men vill ha spd av en eller annan anledning, eller inte tycker de spd-skor man hittar passar, foten, ögat eller kanske inte är styva nog.
De kan möjligen lyfta foten en aning, men det går ju att justera bort.

Editerade in en länk, de sitter på skorna.
Anledningen kan vara att man har ett par 3 hålsskor man gillar men vill ha spd av en eller annan anledning, eller inte tycker de spd-skor man hittar passar, foten, ögat eller kanske inte är styva nog.
De kan möjligen lyfta foten en aning, men det går ju att justera bort.
Tack vare den länken kom jag in på klossplattor, och sen in på renodlade landsvägsskör med fästen/hål för både SPD och SPD-SL. En helt ny värld har öppnats igen. Tack!

Edit: Och nu såg jag hur den adaptern du länkade faktiskt ska användas? Mind blown igen! Dags att skaffa renodlade landsvägsskor helt enkelt.

IMG_7985.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp