Är Topstone 3 ett bra val?

Mbyrod

Medlem
Funderar på att skaffa en Gravelhoj, mest för att det låter bra, kommer framförallt gå som pendlingscykel i stan, men teoretiskt sett hade jag gärna varit ute och kört långa gravelrundor (problemet är att jag är ute och klättrar istället). Så sett till de förutsättningarna började jag kika på begagnade cyklar, men sedan halkar man ju gärna upp lite i pris och nu har jag hittat Topstone 3 i turkos som jag fastnat för bara för att jag tycker den är snygg. Och reas ut i europa för ca 11.500-12.500 kr beroende på vart man hittar den.

Men är det ett bra köp, eller finns det bättre alternativ? Hade ju varit goare med hydrauliska skivbromsar, men å andra sidan har jag haft mekaniska som funkade ok på en annan hoj tidigare. White GX LTD verkar ju vara ett bra val om man kommer över den billigt, men den ligger på 15.000 kr nu.

Några kommentarer om topstone, eller andra förslag?

Funderar på att skaffa en Gravelhoj, mest för att det låter bra, kommer framförallt gå som pendlingscykel i stan, men teoretiskt sett hade jag gärna varit ute och kört långa gravelrundor (problemet är att jag är ute och klättrar istället). Så sett till de förutsättningarna började jag kika på begagnade cyklar, men sedan halkar man ju gärna upp lite i pris och nu har jag hittat Topstone 3 i turkos som jag fastnat för bara för att jag tycker den är snygg. Och reas ut i europa för ca 11.500-12.500 kr beroende på vart man hittar den.

Men är det ett bra köp, eller finns det bättre alternativ? Hade ju varit goare med hydrauliska skivbromsar, men å andra sidan har jag haft mekaniska som funkade ok på en annan hoj tidigare. White GX LTD verkar ju vara ett bra val om man kommer över den billigt, men den ligger på 15.000 kr nu.

Några kommentarer om topstone, eller andra förslag. Familjen har haft två.
White GX LTD är mycket cykel för pengarna (speciellt på REA!). Familjen har haft två.

Funderar på att skaffa en Gravelhoj som pendlingscykel i stan
Men är det ett bra köp, eller finns det bättre alternativ? Hade ju varit goare med hydrauliska skivbromsar
Några andra förslag?
Rose Blend Road Tiagra 13 350,21 kr är en prisvärd pendlargravel.

Här är en lista på några av tillverkarnas billigaste gravelcyklar med hydrauliska skivbromsar:

Senast ändrad:
FSA vevparti på den där Cannondalen. FSA för MTB har nåt eget BCD som inte är kompatibelt med något annat. FSA vägrar jag efter att grabben haft en Trek med det.

Detta är väl ingen gravel?
Gravel är ju ett väldigt brett begrepp numera. Allt ifrån 32->50mm, LVG position till MTB position, race gravel till monster gravel.

Rose Blend Road har samma ram, gaffel, hjul & kasett som Rose Blend Gravel GRX400 15 577,10 kr. Så det beror på om man tycker att Rose Blend Gravel är en gravel eller inte. Skillnaden är gruppen som är en landsvägsgrupp på Rose Blend Road, men det är landsvägsgrupp på mängder av gravels i den här prisklassen med Claris & Sora (typ Cannondale Topstone 3 som nämndes). Samt däcken, som ändå är slitdelar, Continental Ultra Sport är lämpliga för pendling och 32mm breda så att de funkar okej till enklare gravel också.

Kanske ingen gravel, men jag skulle kalla det för en pendlargravel i alla fall, som sagt.

Senast ändrad:
Från en klättrare som gillar att cykla så är min verklighet att jag sällan vill vara ute många långa timmar på cykeln utan föredrar "sprintar" på 1,5-3 timmar oavsett om det är lvg eller mtb (inte gravel-fan). (Vill alltid spara lite återhämtning till klättringen dagen efter...)
Då kan en racigare cykel passa bra (gör det för mig iallafall), fast jag kombinerar den inte med pendling, har en annan cykel för "sånt".

Rose blend road har samma ram, gaffel, hjul & kasett som Rose blend gravel
Men vad är det för vits att du kallar det för pendelgravel det tillverkaren kallar road? Tror du inte tillverkaren vet vad de har tillverkat? Med din graveldefinition så är även föregångaren pro sl disc en gravel, och inte heller där håller tillverkaren med dig.

Den ena har en road grupp och den andra en gravelgrupp. Ja det är sant att en del billiga gravels har en roadgrupp men då handlar det om fuskgravels. En riktig gravel har aldrig 50/34, det är en asfalt lvg utväxling.

Men vad är det för vits att du kallar det för pendelgravel
För att cykeln är en gravelcykel fast med däck anpassade till pendling istället. Förtydliga att den till skillnad ifrån andra gravels inte levereras med graveldäck med nobbar.

Tror du inte tillverkaren vet vad de har tillverkat?
Jodå!
The Blend makes it easy for you to get started. Whether Road or Gravel

One bike, two equipment options
En cykel, fast med två olika utrustningsalternativ. Utrustningsalternativ som anges genom om gruppen är road eller gravel. Även fast resten av cykeln är den samma.

Med din graveldefinition så är även föregångaren pro sl disc en gravel
Inte alls. Med min graveldefinition så är INTE föregångaren ROSE PRO SL DISC någon gravel. ROSE PRO SL DISC rymmer endast upp till 28mm däck. ROSE PRO SL DISC har mindre 32T kasett än 34T kasetten på ROSE Blend. ROSE PRO SL DISC har geometri likt en landsvägscykel. ROSE PRO SL DISC har längre reach, lägre stack, brantare head angle, kortare kedjestag och kortare hjulbas än ROSE Blend.

Geometry Geeks Rose Pro SL Disc 2020: 57 vs ROSE Blend 2024: M
CyklarRose Pro SL Disc 2020: 57ROSE Blend 2024: M
Reach388.5381
Stack581597,7
Top Tube (effective)558558
Seat Tube515520
Head Angle72,5°71,5°
Seat Angle73,75°73,5
Head Tube180170
Chainstay415435
Wheelbase1005,51035,4

Den ena har en road grupp och den andra en gravelgrupp. Ja det är sant att en del billiga gravels har en roadgrupp men då handlar det om fuskgravels.
Fuskgravels, så som Cannondale Topstone 3, som tråden handlar om... 🙄

Vad spelar det för roll vad vi kallar cykeln för? Baserat på Cannondale Topstone 3 & White GX så verkar TS vara ute efter geometri för en ganska så upprätt sittställning, brett däckutrymme för komfort till pendling och grus samt en billig cykel med bockstyre (därmed antagligen Road grupp, om inte microSHIFT). Kanske bättre att fokusera på att hitta någon lämplig cykel som uppfyller det istället för att specificera vilken kategori olika cyklar är i?
Cyklar som passar kan heta både gravel, all-road, endurance eller touring...

Senast ändrad:
För att cykeln är en gravelcykel fast med däck anpassade till pendling istället.
Men utväxlingen är inte anpassad för pendling.

ROSE PRO SL DISC har mindre 32T kasett än 34T kasetten på ROSE Blend.
En 10-delad 11-34 kassett är usel för pendling, särskilt kombinerad med ett FC-4700 med 50/34
Det blir mkt bättre med ett vevparti med 46/30 som FC-RX600-10 och en annan CS-HG500-kassett med 12-28
Kolla denna jmf
Utvx_jmf_50_34__11-34_-_46_30__12-28.webp

Hos Rose kostar ett FC-RX600-10: 1.068,35 SEK och en CS-HG500:12-28-kassett: 244,40 SEK
om framväxeln även behöver bytas kostar en FD-RX400: 288,94 SEK

En 10-delad 11-34 kassett är usel för pendling, särskilt kombinerad med ett FC-4700 med 50/34
Det blir mkt bättre med ett vevparti med 46/30 som FC-RX600-10 och en annan CS-HG500-kassett med 12-28
Kolla denna jmf
Visa bilaga 764296
Hos Rose kostar ett FC-RX600-10: 1.068,35 SEK och en CS-HG500:12-28-kassett: 244,40 SEK
Beror väl på avstånd och hur kuperat det är.
Jag byggde om min pendlare (förvisso en tung cityhybrid) från 3x9 med 26/36/48 och 11-28 till 44T NW och 11-36 för snart ett år sedan och det är kanon för min pendling på 6,5km enkel väg med mycket backar.
Använder växel 3-9 dagligen och har två lättare de gånger det behövs på andra utflykter och/eller när jag är riktigt trött och sliten efter annan träning och det blev mycket enklare att göra rent.
Lämplig utväxling måste väl helt bero av sträcka och höjdprofil och kan inte finnas nåt universal som är "rätt" i alla lägen?

Lämplig utväxling måste väl helt bero av sträcka och höjdprofil och kan inte finnas nåt universal som är "rätt" i alla lägen?
Självklart är det så.
Men om jag förstår så använder du sällan (aldrig?) dina två tyngsta växlar under din pendling? Är det 9-delat 11-36 du har nu utan att använda de två tyngsta? I så fall verkar det vara en riktigt dålig utväxling för din pendling.

ROSE PRO SL DISC rymmer endast upp till 28mm däck. ROSE PRO SL DISC har mindre 32T kasett än 34T kasetten på ROSE Blend. ROSE PRO SL DISC har geometri likt en landsvägscykel. ROSE PRO SL DISC har längre reach, lägre stack, brantare head angle, kortare kedjestag och kortare hjulbas än ROSE Blend.
Rose pro sl disc tar 32mm, du har nog kikat på stl 45/48, det har jag kört på i 2 år nu, och det är jag inte ensam om. Min pro sl disc 2023 kom med 34T kassett. Din geo jmf uppvisar små skillnader förutom stack (17mm) och kedjestag (20mm). Kan du känna skillnad på 7mm reach eller 1 grad head angle? Jag kan det inte. Så jag kan inte se annat än att denna modell enl din definition (så som jag uppfattar den) är en utmärkt pendelgravel.

Rose pro sl disc tar 32mm, du har nog kikat på stl 45/48, det har jag kört på i 2 år nu, och det är jag inte ensam om.
Geometritabellen säger 28mm för 45/48 & 30mm för övriga. Inga 32mm. Sen går det (nästan alltid) in bredare däck, men det är en annan sak.

Min pro sl disc 2023 kom med 34T kassett.
Den enda ROSE PRO SL DISC som säljs nu (då modellen har utgått) levereras dock med 32T.

Din geo jmf uppvisar små skillnader förutom stack (17mm) och kedjestag (20mm).
Högre stack, kortare reach och kortare kedjestag. Det är ju de typiska skillnaderna på en gravel jämfört med en endurace racer.

Blend ligger lite "mellan" ROSE PRO SL DISC & ROSE Backroad AL

Geometry Geeks Jämförelse

Så jag kan inte se annat än att denna modell enl din definition (så som jag uppfattar den) är en utmärkt pendelgravel.
Som sagt så är ROSE PRO SL DISC en endurace racer med 28/30mm specificerat däckutrymme. Sen går det såklart bra att pendla på en endurance racer för den som klarar lite lägre stack, lite längre reach och nöjer sig med lite smalare däckutrymme.
Men varför blanda in utgångna ROSE PRO SL DISC i det hela?!?!

Vad spelar det för roll vad jag kallar Rose Blend Road? Med tanke på TS användningsområde borde det ju vara en intressant cykel. Kan jag inte tipsa om den då bara för att det står gravel i trådrubriken?

Det är inte bara jag som tycker att Rose Blend Road är en "gravel".
Jag kör Tiagra på grus utan problem.
Det (Rose Blend Road) är fortfarande en riktig gravel. Det är inte växelserien som avgör utan snarare däckval och geometri (om ens det).

Senast ändrad:

Kolla denna jmf
Visa bilaga 764296
Du vet att man kan cykel pendla på vilken cykel som helst Håkan C

Geometritabellen säger 28mm för 45/48 & 30mm för övriga. Inga 32mm. Sen går det (nästan alltid) in bredare däck, men det är en annan sak.
Frågan är varför du uppgav 28mm, vad hade den siffran för relevans för någon? Är det många här som kör på 45/48 cm ramar menar du?

BikeRadar's Matthew Loveridge skrev i sin review "Rose says you can fit up to a 32, but I reckon you might be able to push things even further". Vilket överensstämde exakt med vad som också sas i Rose officiella reklamrulle på Youtube för modellen. Det hade varit bättre om du hade kunnat dina saker när du så förnumstigt sitter och ska skriva mig på näsan om vad som gäller för Pro SL som jag har tre stycken av i mitt hushåll. Tabeller är ingen exakt avbildning av verkligheten över tid. Max tillåten däcksbredd är ingen exakt vetenskap.

Frågan är varför du uppgav 28mm
hemsidan för ROSE PRO SL DISC fann jag ingen däckbredd.
Därför kollade jag på Geometry Geeks hemsida för Rose Pro SL Disc 2020 där 28mm var angett.
Jag missade att jag var tvungen att gå in en PDF ROSE PRO SL DISC BRAKE FRAME DETAILS för att se angiven däckbredd. Känns dessutom som onödig efterforskning för den här tråden då cykeln har utgått ur ROSEs sortiment.

när du så förnumstigt sitter och ska skriva mig på näsan om vad som gäller för Pro SL
Jag är överhuvudtaget inte intresserad av att diskutera ROSE PRO SL DISC. Det var DU som tog upp ROSE PRO SL DISC i inlägg #11
Med din graveldefinition så är även föregångaren pro sl disc en gravel, och inte heller där håller tillverkaren med dig.

Kan vi nu släppa ROSE PRO SL DISC som är utgången.

Jag hoppas att vi i fortsättningen kan hålla en god ton. Det blir ett trevligare forum och det blir lättare för alla att engagera sig och ta sig tid att svara och förmedla kunskap och erfarenheter. Något som vi tillsammans har massor av!

REA på White GX LTD konkurenten Gavia Terra Alu GRX400 Gravelbike 15 999,- 14 999,-

Gravel Hydrauliska skivbromsar
ModellGavia TerraRock Machine Gravelride 500ROSE Blend GravelSuperior X-ROAD Comp GR 2022 ArchiveWhite GX LTD
ÅFBikeshop 15 999,- 14 999,-
Spobik koncernen 13 990 kr
ROSE 15 577,10 krSpobik koncernen 15 990 krXXL 14 990:-
BakväxelShimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400Shimano GRX RD-RX400
FramväxelShimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400Shimano GRX FD-RX400
VäxelreglageShimano GRX ST-RX400-L/RShimano GRX ST-RX400-L/R
KasettShimano Deore CS-HG50-10s 11-36TShimano Deore CS-HG50-10s 11-36TShimano Tiagra CS-HG500-10s 11-34TShimano CS-HG500-10s 11-36TShimano Tiagra CS-HG500-10s 11-34T
VevpartiShimano GRX FC-RX600 46/30T 170/172.5/175mmSHIMANO GRX FC-RX600 46-30TShimano GRX FC-RX600 46-30T 165mmShimano GRX FC-RX600 40TShimano GRX FC-RX600-2 46/30T 170/175 mm
KedjaKMC X10KMC X10Shimano CN-HG54KMC X10KMC X10 NPBK
BromsarShimano GRX ST-RX400 160F/160RShimano GRX BR-RX400 160/140 mmShimano GRX RX400 160 mmShimano GRX RX400 160/140 mmShimano GRX BL-RX400/BR-RX400 160/160 mm
BaknavFormula RXC-142A Shimano HG 11s, 12x142 mmSHIMANO FH-TX505-8 32H CL M10x135mm QRShimano FH-RS470 28H CL TA 12x142mmFormula RX-142
FramnavFormula CL-712 12x100 mm TASHIMANO HB-TX505, 32H, CL, QRShimano HB-RS470 28H CL TA 12x100mmFormula RX-812
FälgarAlu, 700c (622x24), 28hWTB SX19 32HROSE G20 622 Fade R J-Blend, 28Stars J22GTWTB ST i21 TCS 2.0 32H
DäckSchwalbe G-One Allround Performance RaceGuard Addix, 40-622WTB Riddler Comp 45-622Continental Terra Trail 700x40CSchwalbe G-One Allround Performance RaceGuard Addix, 40-622WTB Riddler Comp 37-622
Vikt11 kg Small 10,8 kg 11,8 kg10,0 kg11,15 kg10,4 kg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp