Cykla Gran Canaria (Kanarieöarna) :)

Framme 😍 20250429_103706.webp20250429_104244.webp

Blev Soria lugnt som start, fru magsjuk så får tänka på nerskitencyklingavståndet hem till Arguineguin. Verkar vara. kycklingspettet från gårdagen så är nog lugnt.
Det var nog närmare 10 grävare som gräver för rör mellan dammen och bregscyklingcentret, snacka om att dom kommer att bli självförsörjande på vatten👍

20250429_101328.webp

Bilagor

• 20250429_101319.webp
    20250429_101319.webp
    1.5 MB · Besök: 30
Efter div. spärrar för mitt cyklande är jag nu sugen att åka till GC sommartid. Vad jag hört är det inte så mycket varmare sommartid, men är det någon som har erfarenhet av det?

Det är varmare men långt från kaoset vid medelhavet.

Tror det var runt 30 när vi var här okt -14.

Normalt svalare...

Har mest varit nere i nov. dec. Bra värme men även upplevt hur kallt det kan bli uppe i bergen, t.o.m snö. och efterverkningarna efte/r ösregnen några år sedan. Söndereroderade grusvägar och kanalen i Maspalomas en skummande fors.

Efter div. spärrar för mitt cyklande är jag nu sugen att åka till GC sommartid. Vad jag hört är det inte så mycket varmare sommartid, men är det någon som har erfarenhet av det?
GC har blivit framröstat till att ha världens bästa klimat. (Fråga mig inte efter källa) Just för att det är relativt jämnt under hela året. Så det är som regel inte medelhavsvarmt på sommaren.

Sen skiljer sig väl klimatet en del åt på norra och södra delen av ön. Gissar att det är södra delen det handlar om i den omröstningen.
Lika källlöst som Luzens inlägg, men vad jag minns var det Las Palmas de Gran Canaria som ansågs vara den stad i världen som hade bäst klimat. Varken för varmt eller för kallt, blött eller för torrt.

Enda är väl om det drar in vindar (calima) från Sahara. Då kan det bli rätt varmt.
Här går det att se förekomsten av Calima månadsvis tillbaka till 2015. Oftast mest Calima efter nyår. Mindre på sommaren. Vissa år nästan ingen Calima alls.
Sommaren 2016 var frugan och jag på GC en vecka i Juli. Vist var det varmt men inte outhärdligt. Drack mycket. Inga egentliga problem.

Det var nog närmare 10 grävare som gräver för rör mellan dammen och bregscyklingcentret, snacka om att dom kommer att bli självförsörjande på vatten👍

Visa bilaga 765797
Vattenledningarna som de gräver ner ifrån El Pajar (nya STORA spinninglokalen vid GC 500 före Arguineguin) upp mot Soriadammen eller ännu högre upp har jag hört är för elproduktion. Tanken lär vara att pumpa upp havsvatten dagtid när den vindproducerade elen är billig Nattetid om det inte blåser så hårt släpper man ner vattnet genom turbiner.
Gissar på ganska goda grunder att styrutrustningen för denna kritiserade nattliga elproduktion ska inhysas i STORA lokalen i El Pajar. Eventuella spinningcyklar borde kunna anslutas till elnätet och hugade inomhuscyklister borde kunna reducera inträdet i förhållande till antal producerade watt. Är man stark cyklist kanske man kan bli ännu starkare genom att jobba av resa och uppehället.

Här går det att se förekomsten av Calima månadsvis tillbaka till 2015. Oftast mest Calima efter nyår. Mindre på sommaren. Vissa år nästan ingen Calima alls.
Sommaren 2016 var frugan och jag på GC en vecka i Juli. Vist var det varmt men inte outhärdligt. Drack mycket. Inga egentliga problem.
Nej, lyckligtvis är det väl inte så vanligt. Men händer det kan väl temperaturen dra upp över 40 grader och t.o.m. med marginal. Jag är inte den som gnäller på värme, men jag gissar att om det blir 45 skulle jag nog tycka att det hade kunnat få vara lite svalare.

Nej, lyckligtvis är det väl inte så vanligt. Men händer det kan väl temperaturen dra upp över 40 grader och t.o.m. med marginal. Jag är inte den som gnäller på värme, men jag gissar att om det blir 45 skulle jag nog tycka att det hade kunnat få vara lite svalare.
Ja, brukar vänja mig vid 25-30 ° på 4-5 dagar. Ett fenomen jag råkat ut för är att det bildats bubblor av jättevarm luft som man åker in o ut i uppe i bergen på e.m.

Nu är det ju förvisso vanskligt att tala om temperaturer då det hänger på rätt många andra faktorer, t.ex. luftfuktighet, hur mycket solen värmer (temperaturer mäts ju utan direktinkommande solstrålning), etc.

För egen del har jag efter 22 års ålder då min kropp slog om från att inte gilla värme till att göra det egentligen bara en gång upplevt att värme påverkat mig. Det var ett år nere i Dolomiterna. Hade varit rätt svalt hemma innan och där nere var det officiellt 38 grader varmt i skuggan på eftermiddagen första dagen och låg förutom en eller två dagar på 34-38 grader i eftermiddagstemperaturer nere i dalen under resan. Då tog det 3 dagar innan kroppen fattat galoppen. Tyckte inte det var obehagligt innan det, men det kändes att kroppen inte riktigt jobbade helt som den skulle.

Vattenledningarna som de gräver ner ifrån El Pajar (nya STORA spinninglokalen vid GC 500 före Arguineguin) upp mot Soriadammen eller ännu högre upp har jag hört är för elproduktion. Tanken lär vara att pumpa upp havsvatten dagtid när den vindproducerade elen är billig Nattetid om det inte blåser så hårt släpper man ner vattnet genom turbiner.
Gissar på ganska goda grunder att styrutrustningen för denna kritiserade nattliga elproduktion ska inhysas i STORA lokalen i El Pajar. Eventuella spinningcyklar borde kunna anslutas till elnätet och hugade inomhuscyklister borde kunna reducera inträdet i förhållande till antal producerade watt. Är man stark cyklist kanske man kan bli ännu starkare genom att jobba av resa och uppehället.
Du är så smart 👍

Enligt Izz Ramadan ( känd av många Happyiter) så är det mkt bättre väder nu (25-ish grader) än vad det brukar vara för årstiden. Han hävdar att det brukar vara varmare.

Jag har varit där flera gånger ,hyrt cykel och cyklat uppför , finns en plats en bit upp som norskarna har som viloplats när dom vandrar, vidare uppför mot en mast som syns på ett berg, bara att följa vägen ,tar ca 1,5 h upp ner går det fort.Finns på Google maps.

Ner kan man ta sig på en väg/stig som börjar en bit innan toppen o slutar i Patalavaca.

Följer man pengarna som det heter så är hotellkoncentrationen som störst mellan San Agustin och Puerto Mogán. Torraste platsen är (källa bortglömd) El Horno (ugnen) där man cyklar igenom för att nå Soria.

Apropå vattenkraftsbygget så skrev jag på protestlistan mot bygget men det verkar inte ha blivit stoppat. Kanske har man ändrat detaljplanen och ändrat rördragning något för det ursprungliga gjorde ganska stort våld på naturen?

Här beskrivs 45 grader i Maspalomas 11/8 2023. Bara 33 i Puerto de Mogán. Den månaden bara en dag med besvärande Calima (orange) och två dagar lindrigare (gul). Länken talar om calimavarning så det borde ha varit Calima då.
Hävdar att det inte är ofta det är så varmt på öarna trots att jag bara varit där en sommarvecka 2016. Augusti är enligt resebolags klimat info maximala medeltemperaturen 27 grader.

Här beskrivs 45 grader i Maspalomas 11/8 2023. Bara 33 i Puerto de Mogán. Den månaden bara en dag med besvärande Calima (orange) och två dagar lindrigare (gul). Länken talar om calimavarning så det borde ha varit Calima då.
Hävdar att det inte är ofta det är så varmt på öarna trots att jag bara varit där en sommarvecka 2016. Augusti är enligt resebolags klimat info maximala medeltemperaturen 27 grader.
För tydlighets skull, jag menar inte att det är vanligt (se inlägg #5319), men OM det slår till och kommer in vindar från Sahara mitt i sommaren kan det dock bli varmt då det kan vara rejält varmt i Sahara på sommaren.

Nån som har järnkoll på om testbacken är öppen vardagar numer?
Om jag inte är säker så blir det sta Lucia imöra istället......

Den rundan är den jag gillar bäst på ön. Asfalten är dessutom alltid bra. Man håller efter asfalten här.
Även kustvägen GC 500 riktning Tauritio med goda vänner är magisk med fantastisk havsutsikt och otaliga fina hotell. Allra bäst tidiga morgnar under helgerna innan trafiken blir för tät.

Asfalten som utsätts för sol brukar klara 5 till 7 år enligt mina högst ovetenskapliga observationer.
Att skarva på Lucia rundan med GC 550 och 551 var tidigare en höjdare men ryktas att asfalten på 550 blivit dålig.

Tillbaka
Topp