[Byggtråd] Att frångå sina Principer

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 77490

Guest
Jag känner en kille som hänger här på Happy. Han brukar ha åsikter om det mesta, från politik till skor till uttal av gatunamn i södra Göteborg. Han är en stundtals en intensiv rackare, rätt cykelintresserad. Bygger en del hojar, som alla liknar varandra och inte tillför något nytt till hans cyklande.

Den här killen, han har ju en del uppfattningar om cyklar då, och han är inte direkt rädd för att lufta dem. Till exempel här:

Kvaliteten är undermålig och det ska mycket till för att jag någonsin kommer att välja Campagnolo igen - jag har dessvärre en viss erfarenhet av deras produkter, och är inte imponerad.”

Eller här:

Bakåtlutande överrör fungerar inte för mig, jag tycker att det förstör intrycket av fart på något sätt. Hissade sadelstolpar går också bort på en racer.

För att inte tala om här:

Jag ska ned på 19 millimeter och vända.

Nåväl, jag var i hans verkstad häromdagen. Jag är rätt ofta där. Nu har han påbörjat ett nytt projekt, han har köpt och ska tydligen bygga en klättringscykel på en gammal Principia RS6 Pro. Med kompaktgeometri, lutande överrör, mycket sadelstolputstick och 25-millimetersdäck.

Samt Campagrupp.

Så mycket för de Principerna.

IMG_8104.webp

Jag känner en kille som hänger här på Happy. Han brukar ha åsikter om det mesta, från politik till skor till uttal av gatunamn i södra Göteborg. Han är en stundtals en intensiv rackare, rätt cykelintresserad. Bygger en del hojar, som alla liknar varandra och inte tillför något nytt till hans cyklande.

Den här killen, han har ju en del uppfattningar om cyklar då, och han är inte direkt rädd för att lufta dem. Till exempel här:

Kvaliteten är undermålig och det ska mycket till för att jag någonsin kommer att välja Campagnolo igen - jag har dessvärre en viss erfarenhet av deras produkter, och är inte imponerad.”

Eller här:

Bakåtlutande överrör fungerar inte för mig, jag tycker att det förstör intrycket av fart på något sätt. Hissade sadelstolpar går också bort på en racer.

För att inte tala om här:

Jag ska ned på 19 millimeter och vända.

Nåväl, jag var i hans verkstad häromdagen. Jag är rätt ofta där. Nu har han påbörjat ett nytt projekt, han har köpt och ska tydligen bygga en klättringscykel på en gammal Principia RS6 Pro. Med kompaktgeometri, lutande överrör, mycket sadelstolputstick och 25-millimetersdäck.

Samt Campagrupp.

Så mycket för de Principerna.

Visa bilaga 765909
Snygg ram!
Blir det singelklinga och elväxlar också? Skivbromskonvertering?

Tur du ska frångå principerna då, för en sån budget-cykel bör ju rustas med delar från bytes/skänkes-tråden och inte bli helium-lätt...
Man kan ju göra så. Men det är inte rätt.

Man kan också snabbt räkna ut vad en sådan cykel borde kosta (ny, gärna) och sedan köper man grejer för alla de pengarna.

Senast redigerad av en moderator:
Ursäkta men jag förstår inte. En till princip, en ny plan, eller blev den andra tråden bara för tråkig? 😋

Förresten heter hojen förstås…

Medlöparen!

Återigen stort tack till @Der Kaiser, som sprutar ur sig genialiteter som en isländsk gejser sprutar vatten efter såpabehandling.

Förresten heter hojen förstås…

Medlöparen!

Återigen stort tack till @Der Kaiser, som sprutar ur sig genialiteter som en isländsk gejser sprutar vatten efter såpabehandling.
Jag blir lika röd om kinderna som Mads Pedersen. Det är förstås det enda gemensamma vi har, han och jag, han leverar mina maxwatt med en lilltå, i Princip...

Ha! Där fick han så han teg! Han visste inte vad han skulle svara, när jag påpekade att han tidigare sagt att han inte gillar kompaktbockstyren. Han mumlade något om ”Ja ja, det är så jäkla svårt att hitta klassiska bockar i svart med 31,8-klämma” eller vad det nu var.

IMG_8159.webp

Ha! Där fick han så han teg! Han visste inte vad han skulle svara, när jag påpekade att han tidigare sagt att han inte gillar kompaktbockstyren. Han mumlade något om ”Ja ja, det är så jäkla svårt att hitta klassiska bockar i svart med 31,8-klämma” eller vad det nu var.

Visa bilaga 766031
Det lät jag byta till på min 2015 cx, för att min snea högra handled trivs bättre i en rundad bock. En Zipp om jag minns rätt, men det är ju ca 10 år sen det skedde och det var inte jag som köpte in styret.
Nu får jag lida i en kompakt-bock på nya cykeln, orkar inte ens försöka hitta aero-styren med rund bock...

Det lät jag byta till på min 2015 cx, för att min snea högra handled trivs bättre i en rundad bock. En Zipp om jag minns rätt, men det är ju ca 10 år sen det skedde och det var inte jag som köpte in styret.
Nu får jag lida i en kompakt-bock på nya cykeln, orkar inte ens försöka hitta aero-styren med rund bock...
Japp, tycker att kompaktbockar är både fula och rätt dåliga, men vad man ska göra kompis?

Fördelen är väl mindre drop kanske, för den som redan sitter väldigt aggressivt. Själv föredrar jag att kunna använda både hoods och bock vid vanlig körning, inte bara i spurtar.

Japp, tycker att kompaktbockar är både fula och rätt dåliga, men vad man ska göra kompis?
Jag gick igenom bike24's alu, 31,7-31,8 svarta, det som sitter på medlöparen redan är så klassiskt som något av kompaktstyrena där är. Sen fanns det några modeller du kan googla på men om som inte finns eller finns inne i vettigt smala versioner. Ritchey classic, Deda zero100 kanske andra nummer också funkar, FSA traditional.
Edit: Deda zero100 deep verkar det ska heta för trad-runda bocken.

IMG_8293.webp

Första turen i dag. Älskar cykeln. Och förstår nu grejen med Campagnolo. När stjärnorna står rätt och ödets makter är välvilliga går växlingarna riktigt fint. Och när funktionen är bra, då blir plötsligt det vackra i designen ett plus och inte en ursäkt för dålig precision. Om ni fattar vad jag menar.

We all shine on.

🖤

Och förstår nu grejen med Campagnolo.
🤷🏻‍♂️?
Om du lägger ut din adress, så ser vi till att ambulansen kommer. Har du någon anhörig i närheten?

Tillbaka
Topp