Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Alla tre säger sig vara från 105 cm och visst, ST är väldigt kort men sadeln ser att komma väldigt nära hjulet i botten och styret är där det är.

En del barn gillar stora cyklar men 100cm är inte stort

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Vår dotter är ca 100cm lång och cykeltränar i skogen. Hon har idag en 16' utan växlar med fotbroms men måste nästintill ha en växelcykel nu för att kunna hänga med i skogen.

Så vill gärna ha tips om den absolut minsta 20' på markanden (känns som det är där växlar börjar?). Måste vara låg sadelhöjd så hon når ner.

Tacksam för alla tips, tack på förhand!

Mvh
Minsta jag kommer på är Vpace matz, rekommenderas från 105

Woom har Go 3 i 16 tum med nått system med två automatiska växlar, även Puky har någon liknande variant i samma storlek

Är nuvarande cykel tung så kan de underlätta med en cykel med lägre vikt

Barncyklar samlingstråd
Lätt och utan fotbroms. Men 16'' får verkligen tvärstopp på första rot om barnet inte hoppar över vilket nog är 1 på 1000.
För de flesta barn börjar det nog funka vid 24'' så kan man få upp barnet på vpace 24'' så fort som möjligt så har man nog maxat förutsättningarna.
Sen räcker det inte med stora hjul, barnet måste ha mognaden också

Barncyklar samlingstråd
Mina ungar har båda två gått samma väg där.dottern är tre år äldre än sonen så han får ta över hennes cyklar när hon byter storlek.

Vi har provat många cyklar i olika storlekar men dessa har fungerat för oss i olika åldrar.

Hon började träna på de enklare MTB-lederna på en Specialized Riprock 16" när hon var tre år. Denna tog sonen över sol treåring och började träna på.

Sedan så blev det en Scott Roxster 20 när hon var fyra år. Denna körde hon på tills hon fyllde fem år.

Nästa cykel.blev en Specialized Riprock Comp som visade sig vara ett riktigt bottennapp.
Cykeln var så tung och tråkig att allt annat än att cykla till skolan var helt omöjligt.
Hon.bytte snabbt till en White XC240 Lite som hon stormtrivdes på och verkligen flög fram i skogen på denna cykel. Det samma gäller för sonen som tagit över den nu och har ruskigt tempo på den cykeln!

Förra året så skulle dottern fylla åtta år på sommaren och sonen fem år. Då bytte hon till en Allebike Majestic JR på våren som sjuåring och sonen tog över hennes White XC240.
Båda körde Cykelvasan 30km på dessa cyklar på ca 3 timmar.

Dottern älskar sin Allebike och den känns som en Porsche jämfört med de andra cyklarna vi har provat till henne. Hon sitter bra och cykeln lockar verkligen till en aktiv och aggressiv cykling i skogen.

Säsongen 2025 så blir de kvar på Majestic JR och White XC240 som nioåring och sexåring.

Nästa år år fyller sonen sju år och tar över dotterns Allebike JR och hon byter till en VPACE Matz29C.

Så i kronologisk ordning samt ålder och längd på dottern så har vi kört:

3 år 96cm Specialized Riprock 16"
4-5 år 110cm Scott Roxster 20"
6 är 120cm White XC240 24"
7-9 år ca 130-140cm Allebike Majestic JR
10 år ca 145cm (gissningsvis) VPACE Matz29C

Så kortfattat skulle jag verkligen rekommendera Scott Roxster 20" som dotterns kusin tagit över nu och öser på för fullt med i skogen 🤩.
Vi köpte den på Blocket för 2000 SEK och nu har den alltså fått vidare till tredje personen bara i vår ägo och den har och körs fortfarande hårt och funkar som ett schweiziskt urverk!

Barncyklar samlingstråd
Har allebike slutat med majestic jr? Ser den bara begagnad för typ 14000:- .
Det är ju en tävlingsmässig cykel som tävlande barn kör. Bra hoj bevisligen.

Barncyklar samlingstråd
Mina ungar har båda två gått samma väg där.dottern är tre år äldre än sonen så han får ta över hennes cyklar när hon byter storlek.

Vi har provat många cyklar i olika storlekar men dessa har fungerat för oss i olika åldrar.

Hon började träna på de enklare MTB-lederna på en Specialized Riprock 16" när hon var tre år. Denna tog sonen över sol treåring och började träna på.

Sedan så blev det en Scott Roxster 20 när hon var fyra år. Denna körde hon på tills hon fyllde fem år.

Nästa cykel.blev en Specialized Riprock Comp som visade sig vara ett riktigt bottennapp.
Cykeln var så tung och tråkig att allt annat än att cykla till skolan var helt omöjligt.
Hon.bytte snabbt till en White XC240 Lite som hon stormtrivdes på och verkligen flög fram i skogen på denna cykel. Det samma gäller för sonen som tagit över den nu och har ruskigt tempo på den cykeln!

Förra året så skulle dottern fylla åtta år på sommaren och sonen fem år. Då bytte hon till en Allebike Majestic JR på våren som sjuåring och sonen tog över hennes White XC240.
Båda körde Cykelvasan 30km på dessa cyklar på ca 3 timmar.

Dottern älskar sin Allebike och den känns som en Porsche jämfört med de andra cyklarna vi har provat till henne. Hon sitter bra och cykeln lockar verkligen till en aktiv och aggressiv cykling i skogen.

Säsongen 2025 så blir de kvar på Majestic JR och White XC240 som nioåring och sexåring.

Nästa år år fyller sonen sju år och tar över dotterns Allebike JR och hon byter till en VPACE Matz29C.

Så i kronologisk ordning samt ålder och längd på dottern så har vi kört:

3 år 96cm Specialized Riprock 16"
4-5 år 110cm Scott Roxster 20"
6 är 120cm White XC240 24"
7-9 år ca 130-140cm Allebike Majestic JR
10 år ca 145cm (gissningsvis) VPACE Matz29C

Så kortfattat skulle jag verkligen rekommendera Scott Roxster 20" som dotterns kusin tagit över nu och öser på för fullt med i skogen 🤩.
Vi köpte den på Blocket för 2000 SEK och nu har den alltså fått vidare till tredje personen bara i vår ägo och den har och körs fortfarande hårt och funkar som ett schweiziskt urverk!

Har allebike slutat med majestic jr? Ser den bara begagnad för typ 14000:- .
Det är ju en tävlingsmässig cykel som tävlande barn kör. Bra hoj bevisligen.
Jag vågar inte säga säkert men jag tror inte att de tillverkar den längre.

Kan verkligen rekommendera den cykeln,
Kvalitet och utforming är toppklass för unga cyklister. Lätt och snabb,
Se till att få tag i ett exemplar med så hög nivå som möjligt på komponenterna och så lite slitage som möjligt. Vissa har gått som skolcyklar och stått ute på vintern osv och det är kanske inte det bästa.
Gick väl att få med allt ifrån SLX till XTR.
Jag lyckades hitta ett exemplar med XT och två timmars gångtid innan tösen bestämde sig för att hon ville ha en häst istället och cykeln såldes!

Barncyklar samlingstråd
Allebike brukar göra produkter som rosas av kunder, så jag är inte förvånad. Hörde att tävlande barn, i den klassen körde alla allebike majestic ht junior utom en på en bcf... kanske säger en del :)

Barncyklar samlingstråd
Man undrar bara hur bra det är att tävla på 170mm vev från 130cm. Det går bevislingen och mindre cykel är tydligen inte att tänka på om man ska tävla.

Barncyklar samlingstråd
Så XXL säger från 130cm på en White XC240 och från 150cm på en XC260. Barnet ifråga är 143cm högt. Vad säger verkligheten, ni som har haft såna till era barn. Jag ser att någon sexåring kör en 240, men det kan ju vara ett långt barn.

Barncyklar samlingstråd
Så XXL säger från 130cm på en White XC240 och från 150cm på en XC260. Barnet ifråga är 143cm högt. Vad säger verkligheten, ni som har haft såna till era barn. Jag ser att någon sexåring kör en 240, men det kan ju vara ett långt barn.

konstigt. 140-150 låter rimligare. XC240 tycker jag 130-140 stämmer även om den del hoppar på vid 120. D

Barncyklar samlingstråd
Steget från 16" till 20" är nog ett av mänsklighetens största 😀 grabben började på en
Frog 48 (16") när han lärde sig cykla förra våren.
Nu för några dagar sedan var det dags att damma av dotterns gamla Cujo.
Grabben är stor, nyss fyllda 4 år, 111cm lång.

Nu kan han cykla grusvägar och lite lättare stigar, verkligen som dag och natt jämfört med 16".

Växlarna tar förstås ett tag att lära sig, vi övar just nu mellan på 1, 2 och 3.

Blir att uppdatera till hydrauliska bromsar och något annat växel reglage.

Bilagor

• Screenshot_20250502-183914~2.webp
    Screenshot_20250502-183914~2.webp
    362.4 KB · Besök: 69
Barncyklar samlingstråd
Lilleman körde Cykelvasan 30, Kolmårdsbiken 10 och en drös tävlingar på hemmaplan som femåring på sin XC240, han och syrran hans började båda två på den cykeln när de var 120cm och två år senare så vid 135-140cm Allebike JR 27.5.
Funkat perfekt.

Barncyklar samlingstråd
Steget från 16" till 20" är nog ett av mänsklighetens största 😀 grabben började på en

Nu kan han cykla grusvägar och lite lättare stigar, verkligen som dag och natt jämfört med 16".

Växlarna tar förstås ett tag att lära sig, vi övar just nu mellan på 1, 2 och 3.

Varför uppgradera bromsar? Min grabb på snart 6 är och 125cm kör med fälgbroms och nog duger det på stigarna.

Barncyklar samlingstråd
Halvt OT men behöver tips hur man får en liten 3,5 åring att vilja lära sig cykla? Han flyger fram på sin springcykel med jättebra balans så den tunga 12" från XXL har han knappt velat testa. Kom nu över en liten Frog 43 14" men vid första testet var det samma inställning till den..

Han är envis, vill inte att man håller i honom eller ger instruktioner.. såå några bra tips? Jag blir lite för pushig och då vill han inte alls.. Vi har bara provat på gatan hemma, kan en roligare plats hjälpa?

Kan passa på att instämma i hyllningen av White xc240, den försiktiga 7-åringen kör hur bra som helst i skogen med den! Så kul att äntligen dela intresset med sina barn!

Barncyklar samlingstråd
Halvt OT men behöver tips hur man får en liten 3,5 åring att vilja lära sig cykla? Han flyger fram på sin springcykel med jättebra balans så den tunga 12" från XXL har han knappt velat testa. Kom nu över en liten Frog 43 14" men vid första testet var det samma inställning till den..

Han är envis, vill inte att man håller i honom eller ger instruktioner.. såå några bra tips? Jag blir lite för pushig och då vill han inte alls.. Vi har bara provat på gatan hemma, kan en roligare plats hjälpa?

Kan passa på att instämma i hyllningen av White xc240, den försiktiga 7-åringen kör hur bra som helst i skogen med den! Så kul att äntligen dela intresset med sina barn!
Mina barn lärde sig på 16' när de själv ville. Pojken kunde lärt sig året innan på 12'' men blev förbannad för att jag släppte och började luta åt sidan....

Köp en stång att hålla i, undvik fotbroms och stödhjul är mina enda tips...

Barncyklar samlingstråd

Min äldsta som var lång tidigt å balanscyklarna var väldigt små, så köpte jag en billig tramphoj på xxl , å när det var dax för att försöka trampa på riktigt så han fick en frog men han ville inte lyfta upp fötterna från marken (trots att han gjorde det på balanscykeln) så monterade jag bara bort pedalerna ett tag så han fick vänja sig med cykeln i övrigt, två dar tror jag å sen ville han att jag skulle sätta tillbaka dem .
Jag tror på att ge det lite tid , cykla med kompisar är nog det bästa (ingen tjatig förälder 😜)
Kämpa!

Barncyklar samlingstråd

Sätt på en pinne och bearbeta lite. :) alltså ett sånt handtag som sitter bakpå cykeln.

Barncyklar samlingstråd
Tack för era tips! Låter som en bra plan att först montera av pedalerna ett tag och sen testa med pinne! Har ändå tänkt att pinnen är bra om han kan gå med på den så man kan ha lite koll när vi behöver passera trafik.. 😅

Barncyklar samlingstråd

Vad är det för modell? Skulle det funka till en tjej på 100cm tror du, eller passar den precis din pojk? Ser ut som det står Canondale på ramen?

Ja steget från 16 till 20' är obegripligt stort, både vad gäller storleksmässigt men även vad gäller växlar/handbromsar och hela den biten.

Visst kan man kapa sadelröret och ändra lite med styrstammen, men vore fint med en cykel man inte behövde justera med för mkt.

Barncyklar samlingstråd
20250503_132802.webp

Är det någon som vet vad det är för sorts drev på denna? Gärna med skyddet.
Enligt Google så har scott monterat 36t och grabben upplever den tungcyklad så fort det blir uppförs i skogen (Jag tycker han hoppar av och börjar gå för tidigt).

Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 766528

Enligt Google så har scott monterat 36t och grabben upplever den tungcyklad så fort det blir uppförs i skogen (Jag tycker han hoppar av och börjar gå för tidigt).

Drevet sitter fast på vevarmen, då skulle du behöva byta hela vevpartiet. Jag förstår inte att barn-mtb har 36t fram (och inte så stor drev bak) när vuxen-mtb har 30/52 som lättaste växel.

Sen är frågan om barn vill trampa uppför brantare backar. Min son vill trampa uppför allt, men hans kompisar, alla kring 11 år, stiger av när det blir lite brantare. Jag påpekar att de också har växlar fram men de vill inte använda den.

Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 766528

Jag letade förra sommaren och det var lögn och förbannelse att hitta nåt. Prowheel är de som tillverkar några men dåligt specat. Enklast är nog att kontakta scott och köpa reservdel. XXL har nog liknande som reservdel till White också.

Köp annars korta kinavevar så kan du sätta vilken klinga du vill.

Barncyklar samlingstråd
Argh.. misstänkte det.
Jag fattar inte heller, jag tror att dom två högsta växlarna är helt oanvända och jag tycker inte en 20" cykel behöver trampas i dom hastigheterna heller.
Ska kolla med cykelbutiken där jag köpte den och se om dom kan fixa något.

Barncyklar samlingstråd
Har för mig att t.o.m early rider har 36T på nån. Det blir ju inte så hög utväxling på 20'' men har tyckt 32 funkar bra hela vägen från 16 till 29 - med ökande range på kassetten.

Barncyklar samlingstråd

Ta bort pedalerna och låt han använda den som en springcykel.

Barncyklar samlingstråd

Vi mutade med att cykla och köpa glass och filma och visa morfar 😝 och trampa räääser genom vattenpölar

Barncyklar samlingstråd
Vad är det för modell? Skulle det funka till en tjej på 100cm tror du, eller passar den precis din pojk? Ser ut som det står Canondale på ramen?

Ja steget från 16 till 20' är obegripligt stort, både vad gäller storleksmässigt men även vad gäller växlar/handbromsar och hela den biten.

Visst kan man kapa sadelröret och ändra l

Visst kan man kapa sadelröret och ändra lite med styrstammen, men vore fint med en cykel man inte behövde justera med för mkt.
Japp, Cannondale Cujo 20" heter den, och jag skulle nog säga att grabben har några cm tillgodo. Nu hanterar han allt på den bra. Han kunde cykla på den förra sommaren om han fick hjälp med starten, säg att han var strax över 100cm lång då. Så jag skulle nog se mig omkring efter någonting annat.

Barncyklar samlingstråd
Jag letar efter ett lätt styre till dottern som inte kostar allt för mycket.
Jag har ett gammalt Toseek-styre här hemma som kapat 680mm väger 161g. Då är gjutningen ganska kass ser man.
Har hört talas om Temu-styren som väger 120-125g kapat, och kostar ingenting.
Känner att jag spontant hellre handlar på eBay/Amazon än just Temu, men det kanske är obefogad fördom?

Lyti är nog det närmaste bang for the buck jag kan hitta.

Just nu sitter där ett 270g@680mm så det vore skönt att komma ner lite.

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte ett toseek och kapade till 600/580 (minns ej). Det väger 118g. Jag köpte inte temu, men grejer med bra betyg på AliExpress kan väl hända... goldix och toseek typ.

Barncyklar samlingstråd
Jag letar efter ett lätt styre till dottern som inte kostar allt för mycket.
Jag har ett gammalt Toseek-styre här hemma som kapat 680mm väger 161g. Då är gjutningen ganska kass ser man.
Har hört talas om Temu-styren som väger 120-125g kapat, och kostar ingenting.
Känner att jag spontant hellre handlar på eBay/Amazon än just Temu, men det kanske är obefogad fördom?

Lyti är nog det närmaste bang for the buck jag kan hitta.

Just nu sitter där ett 270g@680mm så det vore skönt att komma ner lite.
Styre från Temu?! Vår gemensamt betalade tandvård för barn finns det bättre användning för än så.

Barncyklar samlingstråd
Testade era råd ovan och tog bort pedalerna. Fick muta med en godis för att sonen ens skulle prova att rulla nerför garageuppfarten. Men det var tydligen tillräckligt kul för att han skulle gå med på att ta en tur.

Sen upptäckte han hur kul det var med bromsar och vi ägnade en god stund åt att göra så djupa och långa bromsspår som möjligt på lekplatsens grusgångar! 😅 Känns lovande det här!

Tillbaka
Topp