Koltrasten
Aktiv medlem
Stål!
Hm... Vad är detta för kassett?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Miche Primato 8s 16-23 (Shimano), Shimano har nu 11-28 som sin tätaste 8-delad och den är en aning gles ibland och 11-13 använder jag aldrig och 28 nästan aldrig heller så det skall bli kul att testa de här. Funkar de inte bygger jag om dem så stegningen passar mig så de kommer inte gå till spillo oavsett :)Hm... Vad är detta för kassett?
Hm... Vad är detta för kassett?
Ja det är 1" quill med öppningsbar klämma för 31.8. Praktiskt.Ujijuj, vad är det för stam? Ser ut som quill + 31.8mm?
Till min stora förvåning svarade Soma efter någon vecka: De ersätter min spruckna pärla med ny ram/gaffel. Jag behöver bara stå för frakten från staterna. Väldigt generöst på en nio år gammal ram...Borde väl tyvärr posta i "visa ditt rambrott", men det handlar lika mycket om värdiga ersättare - i stål.
Under kvällens runda var jag lite våryster och lät min gamla trotjänare till Soma Wolverine lätta från marken i ett litet hopp. Efter landningen började hjulet skrapa i vänster kedjestag - jag anade redan där vad som hade hänt.
Visa bilaga 761611
En vertikal spricka (strax till höger om "IRD").
Det är en erkänt kass konstruktion, med dropouten som en rejäl hävarm in mot rören. En kompis ram sprack på samma ställe för något år sedan.
Ramen köptes i staterna för nio år sedan, så garanti lär knappast bli aktuellt. Det tråkiga är att den har schyssta hjul med lyxig dynamouppsättning - men med qr.
Vad tror forumet om möjligheten att laga sprickan? Tänker spontant att det blir svårt att få det hållbart med tanke på den i grunden tveksamma designen.
Vad kan man annars hitta för roliga ramar att hänga på befintliga grejor: QR-hjul som sväljer 29x2.1, och klassisk stålhojsutseende (med bockstyre) är krav.
Är det inte liket av nån gammal cykeldator som hänger kvar?Jag tror att detta är ett dynamofäste på en gammal Peugeot. Vill gärna sätta dit en dynamo men vad tusan ska jag ha? Eller så är det någonting helt annat. Tacksam för svar!
Kan det vara så?! Låter lite väl avancerat för tiden eller är det påsatt i efterhand? Köpte begagnad för en månad sen så har inte riktigt koll...Är det inte liket av nån gammal cykeldator som hänger kvar?
Passar ju på dem båda såklart men hade jag haft det angenäma problemet så hade det kittlat lite extra att byta på Miyatan.Byggde ihop denna fina Motorolan förra året blev campa Daytona grupp då det fanns hemma...
Visa bilaga 765664
Tills nu....
Visa bilaga 765665
Vill egentligen slänga på gruppen på Motorolan men samtidigt är min Miyata team pro med en trött campa mirage grupp i behov av en ny grupp...
Visa bilaga 765666
Vem förtjänar kronjuvelen dura ace 7800?
Den är fin den där! Idag fick jag äran att betrakta den irl, men cyklisten som satt på var snabb och jag lyckades inte säga hej. Om du såg en röd Saab vid vägkanten på 2 ställen var det jag i allafalMer eller mindre färdig med mitt GT-bygge nu lagom till att vädret börjat ta sig.
Ramen moddad med skivbromsfästen, dimplat kedjestag för större klinga, nitmuttrar i överröret och nya fästpunkter för kabeldragning.
Lackeringen blev tyvärr åt helvete. Ser ok ut på håll, men av okänd anledning fäste klarlacken dåligt.
Nåja.
Visa bilaga 759539
Visa bilaga 759540
Visa bilaga 759541
Visa bilaga 759571
Haha jaså det var du? Skål från Borensberg!Den är fin den där! Idag fick jag äran att betrakta den irl, men cyklisten som satt på var snabb och jag lyckades inte säga hej. Om du såg en röd Saab vid vägkanten på 2 ställen var det jag i allafal
Jag blev bra förvånad när jag fick syn på dig. Bilen klarar sig fint, det var dig jag försökte säga hej till när jag stannadeHaha jaså det var du? Skål från Borensberg!
Hoppas bilen klarar sigVisa bilaga 766545
Lagom oartigt av mig att gloendes bränna förbi stackaren med motorproblem, som jag uppfattade det... Kommer fortsättningsvis stanna och morsa på varje röda saab jag passerarJag blev bra förvånad när jag fick syn på dig. Bilen klarar sig fint, det var dig jag försökte säga hej till när jag stannade
Åh, 7800. Gruppen som växlar bara du tänker på att toucha reglagen. Grym! Synd på de fula tvättlinorna bara, men smällar man får ta.Byggde ihop denna fina Motorolan förra året blev campa Daytona grupp då det fanns hemma...
Visa bilaga 765664
Tills nu....
Visa bilaga 765665
Vill egentligen slänga på gruppen på Motorolan men samtidigt är min Miyata team pro med en trött campa mirage grupp i behov av en ny grupp...
Visa bilaga 765666
Vem förtjänar kronjuvelen dura ace 7800?
Åh, 7800. Gruppen som växlar bara du tänker på att toucha reglagen. Grym! Synd på de fula tvättlinorna bara, men smällar man får ta.
Tjena tjena.Tjena!
Kör den på min CX och kommer aldrig att överge den. Har en hel uppsättning till om något skulle gå sönder.
Tjusig! Pluss i kanten för stel gaffel mé!Helstel helstål. Pipedream Sirius I minsta storleken.
Visa bilaga 766927
Kul! Jag har kört flera väldigt många mil på.min 7700 grupp och alltid varit toknöjd, tänk ärr detta kanske blir ännu mer smooth :DÅh, 7800. Gruppen som växlar bara du tänker på att toucha reglagen. Grym! Synd på de fula tvättlinorna bara, men smällar man får ta.
Tjena tjena.
Hoppsan. DA på en cykelcross, det är inte dåligt. Där brukar jag nöja mig med 105 eller möjligen Ultegra.
Tjena tjena.Tjena!
Varför nöja sig med näst bästa? Använder den både i skogen och på asfalten beroende på hjulpar.
Teknikträning på gång, eller självspäkning? Men snyggt åk!Helstel helstål. Pipedream Sirius I minsta storleken.
Visa bilaga 766927
Både och? :) Jag gillar helstelt ibland, det blir ett helt annat lugn i själen, tills det kommer en hal rot och man får adrenalin för flera månader framåt.Teknikträning på gång, eller självspäkning? Men snyggt åk!
Kan hålla med, körde stålcrossen med MTB-ostar i vintras, blev lite som det glada, helstela MTB-90-talet. Men plomberna är ju på väg att skaka ur om det blir för rotigt...Både och? :) Jag gillar helstelt ibland, det blir ett helt annat lugn i själen, tills det kommer en hal rot och man får adrenalin för flera månader framåt.
Tjena tjena.
För att det inte ska gå sönder i onödan förstås.
Gott att den inte bara växlar fint utan är skottsäker också. Finns en anledning till att bland annat @HåkanC gillar den, helt enkelt. Jag skaffade min på hans rekommendation!Tjena!
Nu är du tråkig.
Kan med rätt stor säkerhet säga att Shimano aldrig tillverkar en mer tålig lvg-grupp. Backväxeln satt ett bra tag på dotterns 20" mtb och har slagit i ner än en sten under åren. Funkar fortfarande klockrent och jag har ju bak-, framväxel och reglage i reserv.
Jag har en komplett campa mirage grupp över, minns ej om den är 8 eller 9 växlad men kan kika och skicka bilder ikväll :)När det ändå förekommer lite gruppsnack här så passar jag (purfärsk på vägcyklar & växlar) på att ställa en fråga!
Jag köpte en Italiensk räcer-ram från 80-talet (Bassan) som jag håller på att plocka ihop och behöver en "mini-grupp" bestående utav kassett, fram och bakväxel. Jag har fått tag i rätt ramreglage märkt "Campagnolo/Bassan" och det vore kul om det går att köra en lite modernare 90-talsgrupp med dessa.
Delar jag redan köpt:
Växelreglage: Ramreglage
Vev: Campagnolo Gran Sport 144 BCD (Ser likadan ut som Record, osäker vad som skiljer)
Hjul: Campagnolo Shamal Titanium - Bör fungera med 8/9-växlad kassett.
Vad ska jag leta efter för bakväxel och kassett för att det ska fungera?
Om någon har en Campagnolo-grupp (eller enbart bakväxel och kassett) liggande så är jag intresserad.
Gott att den inte bara växlar fint utan är skottsäker också. Finns en anledning till att bland annat @HåkanC gillar den, helt enkelt. Jag skaffade min på hans rekommendation!
Din lille materialist, nu får du gå hem.Tjena!
Jag köpte en hel cykel enbart för att få en grupp till. Monterade sen på en 105 jag hade liggandes och sålde cykeln för lite mer pengar.
Din lille materialist, nu får du gå hem.
Enligt rykten har folk dödat för ulteg...mindre.Tjena!
Med tanke på att jag tjänade pengar på det också (hade fått mindre om jag sålt 105-gruppen löst än vad jag fick mer för cykeln) så är jag väl både kapitalist och materialist.
Allt är tillåtet när det kommer till vintage cykelprylar. Speciellt om det står Dura-Ace eller XTR på dom.
Allt är tillåtet när det kommer till vintage cykelprylar. Speciellt om det står Dura-Ace eller XTR på dom.
Men enbart Ultegra 6600, inte Ultegra 6700Enligt rykten har folk dödad för ulteg...mindre.
Så länge vi håller oss inom tidsandan för stålramar. Kommer vi häpnadsväckande långt tillbaka i tiden.
Har en grupp 8sp ergopower Campa Record, liggande och då landar vi på 90talet.
Ser inget fel i att uppgradera äldre stålhojar till modernare varianter. För dessa ramar har varit och är helt suveräna. Men då krävs också arbete...
Jag har en komplett campa mirage grupp över, minns ej om den är 8 eller 9 växlad men kan kika och skicka bilder ikväll :)