MTB i Nyköping

Joadoa

Aktiv medlem
MTB i Nyköping
Vart cyklar ni MTB i Nyköping? Är CK Dainon fortfarande igång?

Varför satsar ingen på utförsåkning i Ryssbergen? Är det för nära Norrköping med sin Ågelsjön och Yxbacken söderut och Bergsgård och Sthlm norrut?

Många frågor nu.. 😀

MTB i Nyköping
Ryssbergen, backen har inget som rullar just nu. Xc-spåret är dåligt skött. Men motionsspåren är ok att cykla främst milspåret.
Ekensberg har en mtbslinga som är ok uppmärkt.
Själv cyklar jag mest runt Janstorp milspåret bla.
Annars är de markerade spåren vid Danvik (Oxelösund) fina för mtb.
Finns ju en del s-led runt Nyköping att hoja på, Gälkhyttan/Överdammen och förbi Söra mot Tystberga bla.

MTB i Nyköping
Ok, verkar som MTB inte är så upp strukturerat eller poppis i Nyköping? Borde ju vara en del ungdomar som vill cykla.

Skulle vara kul att starta upp en klubb likt Mera Lera i Linköping. Om man bortser från skillnaden i storlek på de båda städerna i storlek så har Nyköping mer natur att cykla i! Jag tror att det absolut skulle finnas underlag att starta en aktiv klubb i Nyköping och kanske få med kommunen på det för draghjälp ekonomiskt till att fräscha upp spåren.

MTB i Nyköping
Ck Dainon har bra mtb träning för barn och unga men inget regelbundet för vuxna. För senior är Dainon nästan bara landsväg. Finns ju många som cyklar mtb runt Nyköping själva eller i mindre grupper.

MTB i Nyköping
Ck Dainon har bra mtb träning för barn och unga men inget regelbundet för vuxna. För senior är Dainon nästan bara landsväg. Finns ju många som cyklar mtb runt Nyköping själva eller i mindre grupper.
Ok, jag tror jag aldrig har sett dem representerade på gravity-tävlingar? Kör dom bara XC?

MTB har ju dragit sig mer och mer från XC lycra till avslappnad stig/gravity senaste åren (som det hela med MTB faktiskt startade som i 70-talets Kalifornien) och där är det många klubbar som inte hänger med i den utvecklingen.

MTB i Nyköping
Jag var i Ryssbergen i helgen för att reka om det finns något som skulle kunna vara lite enduroliknande. Hittade massor av gamla förfallna byggda grejer vid sidan om själva skidbacken. Hopp, dropp och sånt. I övrigt tycker jag också att det verkar vara ganska klent intresse för den typen av cykling här i stan.

MTB i Nyköping
Jag var i Ryssbergen i helgen för att reka om det finns något som skulle kunna vara lite enduroliknande. Hittade massor av gamla förfallna byggda grejer vid sidan om själva skidbacken. Hopp, dropp och sånt. I övrigt tycker jag också att det verkar vara ganska klent intresse för den typen av cykling här i stan.
Jag tror att intresset är stort men i och med att det inte finns så mycket leder att cykla på så åker man till Norrköping, Bergs gård mdfl

Det skulle vara kul att starta upp en ny klubb för stigcyklister/gravity. För att kopiera Mera lera som Linköpings klubb heter så kanske Mera Skog kan vara ett kul namn!

MTB i Nyköping
Fräschar upp tråden lite inför 2026 säsong!

Hur är det med Nyköpings MTB cyklister?

Skulle det bli leder vid vattentornet i Oxelösund?

Ryssbergen? Någon som kör där om somrarna?

Vart servar ni er cykel när den pajar mer än vad er kompetens kan laga?

/J

Tillbaka
Topp