Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Någon som har erfarenhet av denna?

Sonen är 150cm, och när jag läser inlägg några sidor bakåt så låter det nästan som att ah borde satsa på 29”, men storebror har Vitus Nucleus 27 i stl S, och den är på tok för stor. Så en 26” känns rimlig. Vad tror ni?

Barncyklar samlingstråd
Den är säkert jämförbar med andra för samma pris. Frikrans och mekaniska skivbromsar.
Främst avsedd att cykla till skolan på men precis som det går att cykla stig med fälgbroms och utan dämpare så går det med denna.

Nuclues 27 ser väldigt fin ut speciellt i storlek s har den väldigt modern geo. Med 155mm vev hade den stått sig bra 2025.

Barncyklar samlingstråd
Någon som har erfarenhet av denna?

Sonen är 150cm, och när jag läser inlägg några sidor bakåt så låter det nästan som att ah borde satsa på 29”, men storebror har Vitus Nucleus 27 i stl S, och den är på tok för stor. Så en 26” känns rimlig. Vad tror ni?

26" passar bra nu, men kanske inte efter 1 eller 2 år. Och gaffeln har stålfjäder, så det är bara extra vikt och looks, nästan noll funktion.

Barncyklar samlingstråd
Jag letar efter ett lätt styre till dottern som inte kostar allt för mycket.
Jag har ett gammalt Toseek-styre här hemma som kapat 680mm väger 161g. Då är gjutningen ganska kass ser man.
Har hört talas om Temu-styren som väger 120-125g kapat, och kostar ingenting.
Känner att jag spontant hellre handlar på eBay/Amazon än just Temu, men det kanske är obefogad fördom?

Lyti är nog det närmaste bang for the buck jag kan hitta.

Just nu sitter där ett 270g@680mm så det vore skönt att komma ner lite.

Finns litet olina varianter också. Jag har köpt till mig själv och grabbens cykel.

Barncyklar samlingstråd
Den är säkert jämförbar med andra för samma pris. Frikrans och mekaniska skivbromsar.
Främst avsedd att cykla till skolan på men precis som det går att cykla stig med fälgbroms och utan dämpare så går det med denna.

Nuclues 27 ser väldigt fin ut speciellt i storlek s har den väldigt modern geo. Med 155mm vev hade den stått sig bra 2025.
26" passar bra nu, men kanske inte efter 1 eller 2 år. Och gaffeln har stålfjäder, så det är bara extra vikt och looks, nästan noll funktion.
Tack för bra feedback!
Ja nu var vi inne på Vitus Nucleus, men kanske damvarianten i S, verkade stämma bra enligt deras storlekstabell i alla fall.
Problemet nu är att den inte finns att köpa någonstans! Vitus säljs hos Chain Reaction, Wiggle och Evans bikes, men ingen av dem har den ens upplagd…

Någon mer som har tips i prisklass under 10’ till en drygt 150cm 11-åring? Hittade beggad Specialized Rockhopper i XS och S för 4500-5000:-.

Barncyklar samlingstråd

Finns litet olina varianter också. Jag har köpt till mig själv och grabbens cykel.
Just den du länkade vägde 330g :)
Det är ungefär 150-200g för mycket.

Vägde dotterns originalstyre nu, inkl silikonhandtag, och det vägde 360g.
Monterade mitt gamla Toseek och ESI-handtag och gick -130g.
Cykeln väger fortfarande 10,45kg.
Däck och slang är av budgetvariant original, så där finns lite.

Barncyklar samlingstråd
men en cykel på 27.5'' och sadelrör 38cm måste passa om man är 150cm. Går sadeln hela vägen ner och hade det fungerat bättre med 155mm vev? Det ger ju ytterligare 20mm till sadeln.
EDIT. Med 175mm vev så hade det inte 125mm dropper fått plats för min flicka heller. Vi började helt i botten.

Folk tvingar ju upp sina små änglar på allebike 27 från att de är 130cm....

Jag vet inte vad man kan köpa för vettig cykel idag om det inte ska vara en vuxencykel, Orbea Laufy 27 JR?
Allebike har slut på sina JR.

Annars verka nya Marin San Quentin vara ruskigt låg. Marin har andra modeller också som kanske är mer åt Nuclues hållet (QR bak)

Barncyklar samlingstråd
Marin Bobcat trail är väl det närmsta Nuclues man kan komma som jag känner till. Tyvärr har den straight head tube mot nuclues tapered. Dessutom otroligt nog 141mm QR. Det trodde jag var dött

Barncyklar samlingstråd
men en cykel på 27.5'' och sadelrör 38cm måste passa om man är 150cm. Går sadeln hela vägen ner och hade det fungerat bättre med 155mm vev? Det ger ju ytterligare 20mm till sadeln.
EDIT. Med 175mm vev så hade det inte 125mm dropper fått plats för min flicka heller. Vi började helt i botten.

Folk tvingar ju upp sina små änglar på allebike 27 från att de är 130cm....

Jag vet inte vad man kan köpa för vettig cykel idag om det inte ska vara en vuxencykel, Orbea Laufy 27 JR?
Allebike har slut på sina JR.

Annars verka nya Marin San Quentin vara ruskigt låg. Marin har andra modeller också som kanske är mer åt Nuclues hållet (QR bak)
Min ängel var strax över 130 när hon fick sin Allebike Jr förra året. Det var inga problem och har mycket med geometrin att göra. Den kommer hålla till hon är säkert 155-165cm i värsta fall.
Allebike gjuter fram några Jr då och då, nu senast för nån månad sen, men alla var slutsålda innan de ens han läggas ut på hemsidan.

Superior har en Team Issue på 12.5kg för ca 12k.
Lättrimmad då det sitter en kassett av bly på, och en ganska tung gaffel tex. Däck och slang lär inte heller vara Tubolito eller Schwalbe EVO.

Vill man lägga hela sommarlovspengen så är CUBE's 27,5" till barn otroligt häftig.
Vuxencyklar i XS har lite annorlunda geometri känns det som.

Barncyklar samlingstråd
Min ängel var strax över 130 när hon fick sin Allebike Jr förra året. Det var inga problem och har mycket med geometrin att göra. Den kommer hålla till hon är säkert 155-165cm i värsta fall.
Allebike gjuter fram några Jr då och då, nu senast för nån månad sen, men alla var slutsålda innan de ens han läggas ut på hemsidan.

Superior har en Team Issue på 12.5kg för ca 12k.
Lättrimmad då det sitter en kassett av bly på, och en ganska tung gaffel tex. Däck och slang lär inte heller vara Tubolito eller Schwalbe EVO.

Vill man lägga hela sommarlovspengen så är CUBE's 27,5" till barn otroligt häftig.
Vuxencyklar i XS har lite annorlunda geometri känns det som.
Ja, vuxen XS är ofta knas. Tror på tex nya Canyon är det inte knas men på stoic och äldre total knas. Samma höjd men skitkort. Cube blandar och ger, det var väl nån som var fin ja.

Nu var barnet ifråga 150cm och borde kunna köra allebike S eller brorsans Nuclues 27.

Jo, MTB Superior Team 27 Elite är väldigt snygg och säkert fin för XC. S är högre än vuxen MB31 så då är det XS som gälller.
Om det nu är höjden man oroar sig för. men man köper inte MTB på höjden utan på längden. .

Barncyklar samlingstråd
Oavsett när man vill ta steget så är sista innan vuxen small svårast. Dyrt och ialla fall om man har en flicka i puberteten kortlivat. Sen är det bara dyrt och eventuellt ska man igenom många storlekar, speciellt pojkar. Min flicka stannar ialla fall på small permanent.

EDIT. Visst, går man via 27 JR så kanske man kan hoppa över small om man vet barnet ska till Medium, problemet är att de flesta JR/XS är kass. Ska man inte tävla så tror jag fortfarande på 26 => Small

Barncyklar samlingstråd
EDIT. Visst, går man via 27 JR så kanske man kan hoppa över small om man vet barnet ska till Medium, problemet är att de flesta JR/XS är kass. Ska man inte tävla så tror jag fortfarande på 26 => Small
En viktig aspekt man lätt glömmer.
Ska ungarna bara leka och hoppa eller cykla med polarna till fotbollen är det lite skitsamma.
Men ska de träna i cykelklubben eller tävla XC så är nästan alla cyklar för tunga för de små.

Ska de träna/tävla Enduro hade jag tittat på 26" då de finns mer att välja mellan.

Barncyklar samlingstråd
En viktig aspekt man lätt glömmer.
Ska ungarna bara leka och hoppa eller cykla med polarna till fotbollen är det lite skitsamma.
Men ska de träna i cykelklubben eller tävla XC så är nästan alla cyklar för tunga för de små.

Ska de träna/tävla Enduro hade jag tittat på 26" då de finns mer att välja mellan.
Ja, fast ska hon tävla i XC håller du då fast vid Allebike JR till 165 cm? 29'' kommer att hägra :)

Vi ska inte tävla XC men jag har gjort det klassiska att försöka köpa cykelglädje. Relativt lätta cyklar med förlåtande geo och det har inte varit helt enkelt. Oklart om det gjort nån skillnad men hon cyklar fortfarande 13 år gammal. Dropper gillar kidsen i alla fall.

Barncyklar samlingstråd
Ja, fast ska hon tävla i XC håller du då fast vid Allebike JR till 165 cm? 29'' kommer att hägra :)

Vi ska inte tävla XC men jag har gjort det klassiska att försöka köpa cykelglädje. Relativt lätta cyklar med förlåtande geo och det har inte varit helt enkelt. Oklart om det gjort nån skillnad men hon cyklar fortfarande 13 år gammal. Dropper gillar kidsen i alla fall.
Nae, kanske inte. Men hon är redan inne på andra säsongen och är strax över 142 lång. Känns som cykeln blir mer och mer perfekt ju mer hon växer.
Jag tror inte det är svårt att åka tre år på en JR. Och det har man ju inte vart bortskämd med.

Hon körde 16", 20" och 24" på fyra år.
Började när hon var 5 och fyller 10 nu. Jag hoppas det håller i sig.
Hennes lillebror började på 16" Earlyrider när han var 4år förra året, och kör nu hennes gamla RC20" iår. Sen hänger RC24" och väntar 😁
Bli lagom att köpa 29" till henne när han vill ha JR om jag har tur 🙏

Barncyklar samlingstråd
Nae, kanske inte. Men hon är redan inne på andra säsongen och är strax över 142 lång. Känns som cykeln blir mer och mer perfekt ju mer hon växer.
Jag tror inte det är svårt att åka tre år på en JR. Och det har man ju inte vart bortskämd med.

Hon körde 16", 20" och 24" på fyra år.
Började när hon var 5 och fyller 10 nu. Jag hoppas det håller i sig.
Hennes lillebror började på 16" Earlyrider när han var 4år förra året, och kör nu hennes gamla RC20" iår. Sen hänger RC24" och väntar 😁
Bli lagom att köpa 29" till henne när han vill ha JR om jag har tur 🙏
Ja, man vet inte. Pojkar växer inte alltid som flickor. Vår 26a kommer kanske att hinna stå ett tag till. Inte säkert det blir i sommar, det beror på hur han växer och hur motiverad han är. 396 i reach är en bit när man är 130 nåt.

Barncyklar samlingstråd
Vitus är konkurs tillsammans med CRS och wiggle. IPn ägs av Frasers / evans eller vad det heter. De har just sålt nukeproof vidare
Så pass?! Det var ju tråkigt. Tycker Vitus Nucleus som äldsta sonen kör har varit otroligt mycket bang for the buck och hoppades kunna gå samma väg med lillebror.
Då får jag läsa igenom tipsen ni kommit med och se om vi hittar något bra. Men med budget under 10' känns det ändå som att jag får sikta på begagnat, vilket verkar sjukt svårt att hitta... Det dök upp en Specialized Pitch 27,5" på Blocket igår som såg kul ut, men den försvann på någon timme... Det finns en till i stl XS, men den blir nog bara den här säsongen i så fall, S som den första var hade passat kanon!

Det finns ett par Specialized Rockhopper på Blocket också, en i stl XS så där blir det väl samma sak, en säsong. Den andra är troligen en S. Kanske åker och kikar på en ikväll.

Barncyklar samlingstråd
Börjar bli dags för allra första cykeln till lillen som snart är två och ett halvt :)

Springcykel verkar vara den här generationens stödhjul, så, vad ska man ha för första springcykel :)?

Eller kan man köpa en vanlig cykel och bara plocka bort vevarmarna?

Barncyklar samlingstråd
12” islabike rothan, frog tadpole eller wooms cykel som heter något liknande skulle jag rekommendera

I början behöver dom ingen handbroms men rätt snabbt är det skönt att ha för att känna sig trygg i backar.

Barncyklar samlingstråd
12” islabike rothan, frog tadpole eller wooms cykel som heter något liknande skulle jag rekommendera

I början behöver dom ingen handbroms men rätt snabbt är det skönt att ha för att känna sig trygg i backar.
Perfekt, tack! Kikade på specialized och Biltema men dom hade ju inga bromsar. Samtidigt tar det emot att betala upp till 2000kr mer endast för att få handsbroms, speciellt nårmman själv menar med cyklar haha.

Men som du säger, handbroms är ju bra att ha ifall cykeln fortfarande passar när dom.väl behöver hsndbromsen.

Barncyklar samlingstråd
Specialized hotwalk 12" är ju en dunderhoj om man når ner. White sålde en typ kopia på den förr (kostade enbart 500:- på rean), men kolla marketplace. Springcyklar ska användas så dom blir lite luggad. :)

Barncyklar samlingstråd
Perfekt, tack! Kikade på specialized och Biltema men dom hade ju inga bromsar. Samtidigt tar det emot att betala upp till 2000kr mer endast för att få handsbroms, speciellt nårmman själv menar med cyklar haha.

Men som du säger, handbroms är ju bra att ha ifall cykeln fortfarande passar när dom.väl behöver hsndbromsen.
Barncyklar med kvalitet är eftertraktade , släng upp en sökes köpesannons här på forumet, jag gjorde det för en massa år sen å fick napp på en fin hotwalk som hade tjänstgjort med två ungar, sen skickade jag den vidare för typ femhundra efter att mina två hade haft den .
Så det blir lixom ingen stor investering när du säljer de vidare.

Barncyklar samlingstråd
Just den du länkade vägde 330g :)
Det är ungefär 150-200g för mycket.

Vägde dotterns originalstyre nu, inkl silikonhandtag, och det vägde 360g.
Monterade mitt gamla Toseek och ESI-handtag och gick -130g.
Cykeln väger fortfarande 10,45kg.
Däck och slang är av budgetvariant original, så där finns lite.
Jaha...
Missade att vikten var avgörande här.
Då har jag tyvärr inget konkret tips.

Barncyklar samlingstråd
Så pass?! Det var ju tråkigt. Tycker Vitus Nucleus som äldsta sonen kör har varit otroligt mycket bang for the buck och hoppades kunna gå samma väg med lillebror.
Då får jag läsa igenom tipsen ni kommit med och se om vi hittar något bra. Men med budget under 10' känns det ändå som att jag får sikta på begagnat, vilket verkar sjukt svårt att hitta... Det dök upp en Specialized Pitch 27,5" på Blocket igår som såg kul ut, men den försvann på någon timme... Det finns en till i stl XS, men den blir nog bara den här säsongen i så fall, S som den första var hade passat kanon!

Det finns ett par Specialized Rockhopper på Blocket också, en i stl XS så där blir det väl samma sak, en säsong. Den andra är troligen en S. Kanske åker och kikar på en ikväll.
Nu är jag väldigt inne på en Specialized Rockhopper Sport hos Biketown. Vad tror ni om den, och storleksmässigt, är det S till 152cm 11-åring?

Barncyklar samlingstråd
Nu är jag väldigt inne på en Specialized Rockhopper Sport hos Biketown. Vad tror ni om den, och storleksmässigt, är det S till 152cm 11-åring?
Den är lite mer xc än vitus. Den har kort sadelrör i alla fall. 170mm vev men det har de flesta

Barncyklar samlingstråd
Jaha...
Missade att vikten var avgörande här.
Då har jag tyvärr inget konkret tips.
Satt ett jättefint FSA Alu på original.
Men våra änglar till chaufförer väger bara 3x mot dessa blyförsedda cyklar :)
Jag trimmar hellre deras cyklar än min egna 👍
De har mer nytta av lätta cyklar.

Just nu väger min 10.7kg, och dotterns 10.4kg.
Jag väger ~80 och hon ~30 😁

Barncyklar samlingstråd
10,2kg idag.
Bytte SLX-kassetten mot en beggad Garbaruk.
Nästa steg är däck och slang.

Det är nästan 700g som försvinner om man kan lita på vikterna som R2-Bike anger.
Sub 9 kommer nog inte gå utan att gå i konkurs, men väl 9.5-9.6kg vore snyggt!

Barncyklar samlingstråd
Blev an Islabikes Rothan för 500kr av Jörgen_A här på forumet :) Tack igen för tipset!
Hoppas den ger mycket njutning!

Tipset är att framförallt köra när du inte har bråttom. I början är det mycket stopp för att kolla på maskrosor, hundar, moln, syskon eller liknande. Och farten mellan stoppen är inte hög…

Men när timmarna är lagda går det helt plötsligt skitfort… 🙃

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Min son är 7 år och vi ska köpa en MTB 24' till honom. Han tränar i en MTB klubb och älskar att cykla i skogen.

Idag har han en Orbea 20' med framdämpning. Han väger ca 20kg, 122cm.

Men nu har vi hittat en Specialized Riprock 24' UTAN framdämpning till ett bra pris, 3700:- (2 år gammal, fint skick). SE BILD!

Tycker ni han måste ha en MTB med framdämpning? Eller funkar det lika bra utan i några år?

Tack på förhand!
Mvh

Bilagor

• Screenshot_2025-05-10-23-06-46-019_com.facebook.katana-edit.webp
    Screenshot_2025-05-10-23-06-46-019_com.facebook.katana-edit.webp
    192.9 KB · Besök: 48
Barncyklar samlingstråd
Hej!

Min son är 7 år och vi ska köpa en MTB 24' till honom. Han tränar i en MTB klubb och älskar att cykla i skogen.

Idag har han en Orbea 20' med framdämpning. Han väger ca 20kg, 122cm.

Men nu har vi hittat en Specialized Riprock 24' UTAN framdämpning till ett bra pris, 3700:- (2 år gammal, fint skick). SE BILD!

Tycker ni han måste ha en MTB med framdämpning? Eller funkar det lika bra utan i några år?

Tack på förhand!
Mvh

Funkar bra utan. Barnen är så pass lätt speciellt i den längden och vikten som din son och kan inte nyttja dämparen, man brukar säga att det bara är extra vikt som är rätt onödigt.

Min son har också 20 tum och dämpare men det är bara för att han surrar om den där dämparen 😁 hade blivit grin om han inte har en.

Barncyklar samlingstråd
Funkar bra utan. Barnen är så pass lätt speciellt i den längden och vikten som din son och kan inte nyttja dämparen, man brukar säga att det bara är extra vikt som är rätt onödigt.

Min son har också 20 tum och dämpare men det är bara för att han surrar om den där dämparen 😁 hade blivit grin om han inte har en.
Tack, låter vettigt det du skriver. Får hoppas cykeln passar honom och att han gillar färgen (!!) nu bara :)

Barncyklar samlingstråd
Upp till och med 24" funkar XC utan dämpning väldigt bra. Åker man runt på 2.2-2.3 breda däck och strax under kilot i däcktryck så blir det lagom mjukt ändå.
Vikten som en dämpare för med sig är bara en nackdel.

Nästan så vi skulle klara vår 27.5" utan dämpning också, Tror jag har lagt i 30psi, och det är knappt den rör sig :-) Bussningarna har mer friktion än lufttrycket nästan :-D

Barncyklar samlingstråd
Riprock 24" är fin, men tung med 10,75 kg enligt specs. Skulle just passa 122 cm. Jag skulle ville byta till tubeless, generellt, men säkert utan dämpning fram. Jag vet dock inte om fälgarna är tubeless ready. Däck på cykeln verkar väga 890 gram stycket. Jag skulle byta till Schwalbe Rocket Ron och spara mer än en halvt kilo, ännu mer med tubeless.

Barncyklar samlingstråd
Riprock 24" är fin, men tung med 10,75 kg enligt specs. Skulle just passa 122 cm. Jag skulle ville byta till tubeless, generellt, men säkert utan dämpning fram. Jag vet dock inte om fälgarna är tubeless ready. Däck på cykeln verkar väga 890 gram stycket. Jag skulle byta till Schwalbe Rocket Ron och spara mer än en halvt kilo, ännu mer med tubeless.
TPU är annat sätt att spara vikt om fälgarna inte fixar TL (och du inte specifikt är ute efter de andra fördelarna med TL). Ridenow verkar ha i 24": https://www.aliexpress.com/item/1005005410180432.html

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Jag gillar Rocket Ron, men kommer nog köra med Conti RaceKing på dotterns 27.5".
De är enligt spec nästan 80gram lättare stycket om jag minns rätt.
Men kanske inte finns i 24"?
Har haft RR på alla barncyklar där det varit möjligt hittills.

Kommer skippa TL, även om hon har TL-ready fälgar och köra med Tubolito istället.
Rimlig mängd vätska väger mer än Tubolito, men det är väl tyvärr samma sak där, att de inte finns i 24" kanske?

Barncyklar samlingstråd
Gör ett försök att få lite mek-tips eller köpråd i denna tråden.
Jag har en Woom Off Air 4 där framaxeln har strulat sen köp... Har försökt kontakta woom men är långsamma och har inga axlar på lager.

Problemet: Axelns mekansim funkar inte och det går inte att justera "handtaget" så det hamnar utmed graffeln, nu pekar handtaget framåt.

Har någon upplevt samma? Vad ska man tänka på om man köper ny axel?

IMG_1238.webpa6c6956e-f1c7-449f-9f8b-944805b2169a.webp

Tillbaka
Topp