ViSOM stålracer - vad har jag köpt?

Mordiiax

Aktiv medlem
Köpte den utav brodern till den avlidne meste ägaren. Den här brodern visste inte så mycket om cykeln och lät rakstyreskonvertera den för att få lite mer komfort men det hjälpte inte mot ont i rumpan utan cykeln blev ståendes.
Tänkte försöka klämma in så breda däck som möjligt (25mm förhoppningsvis) och ha som innerstadskrigare med växlar som kan göra saker mindre jobbigt i Sundsvalls kuperade terräng.
Men är det någon som sitter på övrig historik kring dessa cyklar annat än det man kan googla sig till? Vad heter Campagruppen tex?
IMG_3836.webp

Bilagor

• IMG_3838.webp
    IMG_3838.webp
    211.6 KB · Besök: 156
  • IMG_3837.webp
    IMG_3837.webp
    285.8 KB · Besök: 139
  • IMG_3840.webp
    IMG_3840.webp
    438.3 KB · Besök: 144
  • IMG_3842.webp
    IMG_3842.webp
    383.6 KB · Besök: 142
  • IMG_3843.webp
    IMG_3843.webp
    224.4 KB · Besök: 145
  • IMG_3844.webp
    IMG_3844.webp
    249.6 KB · Besök: 152
  • IMG_3845.webp
    IMG_3845.webp
    202.1 KB · Besök: 152
  • IMG_3846.webp
    IMG_3846.webp
    247.9 KB · Besök: 161
  • IMG_3847.webp
    IMG_3847.webp
    138.9 KB · Besök: 175
  • IMG_3848.webp
    IMG_3848.webp
    295 KB · Besök: 164
  • IMG_3849.webp
    IMG_3849.webp
    247.6 KB · Besök: 138
  • IMG_3850.webp
    IMG_3850.webp
    231.4 KB · Besök: 122
  • IMG_3851.webp
    IMG_3851.webp
    175.7 KB · Besök: 129
  • IMG_3852.webp
    IMG_3852.webp
    252.7 KB · Besök: 118
  • IMG_3854.webp
    IMG_3854.webp
    459.4 KB · Besök: 116
  • IMG_3856.webp
    IMG_3856.webp
    237.4 KB · Besök: 123
  • IMG_3855.webp
    IMG_3855.webp
    408.5 KB · Besök: 123
  • IMG_3857.webp
    IMG_3857.webp
    299.9 KB · Besök: 121
  • IMG_3858.webp
    IMG_3858.webp
    258.2 KB · Besök: 102
  • IMG_3860.webp
    IMG_3860.webp
    521.4 KB · Besök: 105
  • IMG_3861.webp
    IMG_3861.webp
    557.8 KB · Besök: 104
  • IMG_3862.webp
    IMG_3862.webp
    573 KB · Besök: 121
  • IMG_3863.webp
    IMG_3863.webp
    474.9 KB · Besök: 151
Coolt med Look-pedalerna och att bockstyret verkar finnas kvar och inte slängdes! Synd att sadeln ser ut som att den är en infekterad i The Last of Us. Grattis till ett riktigt välbehållet vrålåk!

Coolt med Look-pedalerna och att bockstyret verkar finnas kvar och inte slängdes! Synd att sadeln ser ut som att den är en infekterad i The Last of Us. Grattis till ett riktigt välbehållet vrålåk!
Sadeln är definitivt infekterad av något zombieaktigt men är fortfarande skön. Den får nog däremot förpassas till väggen som prydnad tillsammans med styret tills vidare 😁 Fanns inga cleats till pedalerna men tog gärna emot dom också för lite retro feeling.

Det fanns en firma i Skåne ( Trelleborg) som hette Visom. Drevs av Lasse Eriksson ( avliden), en fd elitcyklist. Skulle kunna vara från hans butik

VISOM importerade aldrig några egna ramar. Har haft personlig kontakt med Lasse Eriksson i Trelleborg, medan han levde. Cykelmärket VISOM blev dock känt för sina okonventionella lackeringar: Sålde en rosa sådan för några år sedan: Har bild någonstans. Jag kan leta upp bilden om någon är intresserad.

Hojarna var på sin tid prisvärda med fin utrustning och såldes över hela landet. Har för mig att min ram lev med Bussgods ifrån Umeå!

Ps "Campagruppen" ser ut att vara Athena!?
Dom flesta som tillverkades var dock av kostnadsskäl utrustade med Shimano.

Senast ändrad:
Det fanns en firma i Skåne ( Trelleborg) som hette Visom. Drevs av Lasse Eriksson ( avliden), en fd elitcyklist. Skulle kunna vara från hans butik
Läste på om denna historia nu. Märket/butiken lever vidare och heter nu Peak Velo och drivs av en kille som Patrik (en av sönerna till Lars?) lämnat över till som bland annat varit med landslaget och något annat pro tour lag. Många fina minnen från folk. Allt började i ett garage.

Har flera gånger varit i kontakt med Patrik i Trelleborg. Garanterat är detta den den vänligaste person jag någonsin stött på i samband med cyklar! Att firman lever kvar är mycket glädjande. Kör man på i samma anda som tidigare, lär Cykelbutiken leva vidare och frodas.

Fick nu starta liv i gammal dator för att leta efter bilder och hittade den rosa VISOM hojen. Lade ut den som projekt för många år sedan. Mao inte för att sälja. Men fick genast tre intresserade köpare. Har för mig att köpesumman blev 2000SEK. Men då med nya hjul, däck,slangar och frihjulskrans, växlar, nytt vevlager, samt mkt fina bromsar plus nylindat gult styre. Saknade vid tillfället rätt diameter på sadelstolpen. Men denna var beställd och lev.

Dock var det ett krav ifrån köparen att få slutföra arbetet själv...

Bilagor

• DSCF0722 - kopia.webp
    DSCF0722 - kopia.webp
    440.1 KB · Besök: 121
  • 7857803588 - kopia.webp
    7857803588 - kopia.webp
    15.5 KB · Besök: 119
Senast ändrad:
Tips till "Mordiiax"! Sköt om cykeln väl. För den är unik och väl värd att bevara i sitt nuvarande skick.

Men för all del: Hojen förtjänar det Bockstyre, den en gång såldes med!!

Köpte den utav brodern till den avlidne meste ägaren. Den här brodern visste inte så mycket om cykeln och lät rakstyreskonvertera den för att få lite mer komfort men det hjälpte inte mot ont i rumpan utan cykeln blev ståendes.
Tänkte försöka klämma in så breda däck som möjligt (25mm förhoppningsvis) och ha som innerstadskrigare med växlar som kan göra saker mindre jobbigt i Sundsvalls kuperade terräng.
Men är det någon som sitter på övrig historik kring dessa cyklar annat än det man kan googla sig till? Vad heter Campagruppen tex?
Visa bilaga 768037
Kan det vara ett C-Record gruppset du har där, 80-tal kan nog passa. Sent åttiotal.

Edit, hittade detta
Thread 'Identification and misidentification of Campagnolo C-Record'
https://www.retrobike.co.uk/threads...identification-of-campagnolo-c-record.275213/
Kan ju vara lite blandat också med en del Chorusdelar. Är din kassett 7-delat?

Senast ändrad:
Visa bilaga 768037
Vi skall ha en trevlig träningsrunda den 31/5 som heter Visom Steel Classic och är en runda på 80km med stålcyklar där växlarna sitter på ramen. Visom cyklarna byggdes av Lasse Eriksson i Trelleborg. Bra cyklar på den tiden.

Kan tillägga att den rosa ramen är märkt med logga ifrån en dansk målerifirma. Vidare är det helt fantastiskt att lilla "VISOM", lyckats bli spridda över hela Sverige!

Till "roller". Du kan ha rätt ang bromsar Athena. Tycker själv att hela gruppen ser ut att vara just Athena. Men det är svårt att vara helt säker, med utgång ifrån fotot!

Kan tillägga att den rosa ramen är märkt med logga ifrån en dansk målerifirma. Vidare är det helt fantastiskt att lilla "VISOM", lyckats bli spridda över hela Sverige!

Till "roller". Du kan ha rätt ang bromsar Athena. Tycker själv att hela gruppen ser ut att vara just Athena. Men det är svårt att vara helt säker, med utgång ifrån fotot!
Jag tror att det måste vara de. Jag har själv likadana. De är lite bredare från sidan är Chorus. Jag jämförde även mot min Athena bakväxel (ursäkta all smuts) och det verkar stämma det med.
Athena_bakväxel.webp

Inte hunnit något mer än att pumpa däcken, ta en tur och sen tvätta den. Däck och slang måste skiftas pronto. Det är en bubbla på ena och dom har definitivt suttit på några år mer än vad jag känner mig bekväm med 😅
Ska testa med ett annat hjul jag har med däck som mäter 26mm brett om det lirar men idag kom familjelivet före.
Det kommer vara rakt (riser) styre på den här samt platta pedaler. Har tre bockstyrehojar redan så denna köptes just för att det var ramväxlar och rakt styre. Men inget slängs och allt går att bygga i ordning om man vill det en dag.
Men av vad jag har läst nu så är det Athenagrejor, Mavic MA40 hjul och det är ganska okej saker men verkar vara lite motsvarande Shimano 105 och den nivån om man köper en racerhoj idag. Så det kommer brukas men inte på långa svettrundor i djup aerodynamisk position 😁
IMG_4010.webp

Senast ändrad:
Inte hunnit något mer än att pumpa däcken, ta en tur och sen tvätta den. Däck och slang måste skiftas pronto. Det är en bubbla på ena och dom har definitivt suttit på några år mer än vad jag känner mig bekväm med 😅
Ska testa med ett annat hjul jag har med däck som mäter 26mm brett om det lirar men idag kom familjelivet före.
Det kommer vara rakt (riser) styre på den här samt platta pedaler. Har tre bockstyrehojar redan så denna köptes just för att det var ramväxlar och rakt styre. Men inget slängs och allt går att bygga i ordning om man vill det en dag.
Men av vad jag har läst nu så är det Athenagrejor, Mavic MA40 hjul och det är ganska okej saker men verkar vara lite motsvarande Shimano 105 och den nivån om man köper en racerhoj idag. Så det kommer brukas men inte på långa svettrundor i djup aerodynamisk position 😁
Visa bilaga 768435
Framnavet ser ut att vara Mavic 501 och den ihop med fälgen mavic ma40 är byggd med lösa delar och har inget speciellt namn. Jag har för mig att mavic bara sålde kompletta diskhjul för länge sedan, typ 35 år sedan 🤔

Där ser man. Kul att kika in i den gamla tidens cykling 😁
Kom på att jag hade en Nitto styrstam med styre hängandes på väggen och jag lånade en sadel från en annan cykel.
Vajrar med höljen måste bytas men det är absolut en trevlig maskin att cykla på redan men lär bli ännu trevligare efter däcksbyte.
Inte heller helt förtjust i fälgarna som jag bara trodde var smutsiga men dom är ju grå. Duger tills vidare däremot.
IMG_4021.webp

Bilagor

• IMG_4044.webp
    IMG_4044.webp
    205.6 KB · Besök: 48
  • IMG_4039.webp
    IMG_4039.webp
    335.1 KB · Besök: 39
  • IMG_4040.webp
    IMG_4040.webp
    277.8 KB · Besök: 40
  • IMG_4041.webp
    IMG_4041.webp
    251.7 KB · Besök: 35
  • IMG_4042.webp
    IMG_4042.webp
    235.8 KB · Besök: 38
  • IMG_4038.webp
    IMG_4038.webp
    193.2 KB · Besök: 47
  • IMG_4036.webp
    IMG_4036.webp
    242.9 KB · Besök: 49
  • IMG_4035.webp
    IMG_4035.webp
    401.7 KB · Besök: 35
  • IMG_4034.webp
    IMG_4034.webp
    251 KB · Besök: 41
  • IMG_4033.webp
    IMG_4033.webp
    237.4 KB · Besök: 53
  • IMG_4031.webp
    IMG_4031.webp
    229.2 KB · Besök: 42
  • IMG_4024.webp
    IMG_4024.webp
    252.3 KB · Besök: 43
  • IMG_4043.webp
    IMG_4043.webp
    292.6 KB · Besök: 45
Visom cyklar är ett helt genialiskt namn 😁
Fan, nån som har någon lead på schyssta hjul till en sån här? Och tips på sadel som passar den men samtidigt följer modern standard med stöd för sittbenen och inte bara som en stor bulle upp i klykan.

Men utöver det och dom fula vajerhöljena, helt okej. Drivlinan går magiskt fint. 7-delat är det nu när jag har räknat.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp