[OT]Ryggsäck 30-40l med midjebälte.

• Trådstartare Trådstartare PJF
  • Start datum Start datum

PJF

Aktiv medlem
Jag vill köpa en. Vad finns på marknaden? Inte för cykling.
Priset har betydelse. Pga fötterna, så är jag ingen vandrare.

Har en Osprey Talon 33 som jag tycker får godkänt. Använt den till/från jobbet med dator, kläder osv, i säkert 10-15 år och förutom lite missfärgningar (ljust tyg) och skav på dragkedjorna på bätet så visar den inga tecken på att ge upp. 👍

Jag vill köpa en. Vad finns på marknaden? Inte för cykling.
Priset har betydelse. Pga fötterna, så är jag ingen vandrare.
Du ska inte vandra med den och inte cykla med den? Vad är det för användningsområde du behöver den till? Finns så många olika ryggsäcker med olika funktioner beroende på hur den ska användas..

Jag köpte en Lundhags Dovre Light förra året när den såldes billigt på XXL. Min tanke var att den skulle gå som handbagage på flyget och kunna användas till att vandra dagsturer väl på plats. Med bra ordning och packpåsar fungerar den bra som enda väska för en långweekend. Ganska lätt men bra bärsystem med en ryggskena som går att ta ur (sparar ytterligare 100g). Har inte vandrat långt med denna men 8-10kg bör den klara.

Känns stor för att vara 30 liter iaf jämfört med min 20 liters pendelrygga.

Hade jag fått ändra något hade jag velat ha ytterligare en mesh-ficka på baksidan av säcken samt ett mer flexibelt lock och ytterligare några öglor för att kunna spänna fast ett liggunderlag.

Senast ändrad:
Du ska inte vandra med den och inte cykla med den? Vad är det för användningsområde du behöver den till? Finns så många olika ryggsäcker med olika funktioner beroende på hur den ska användas..
Resa. Åka tåg. Går ogärna mer än några kilometer pga problem med fötterna. Har en ca 35år gammal 55 Caravan Trekpack som behöver ersättas.

Lite tråkigt tips då Decathlon har stängt i Sverige men se det som inspiration. För resa, då man mer är intresserad av funktion och smidighet, så är jag väldigt nöjd med denna typ av väska: https://www.decathlon.com/products/forclaz-travel-500-organizer-40-l-backpack-338564

Jag har en sådan, tillräckligt bra som ryggsäck för att bäras många timmar i streck vid behov. Men är en dröm att organisera sig med på tåget och hotellet, jämfört med de flesta vandringsryggsäckar.

Det måste finnas liknade modeller tillgängliga av annat märke?

Resa. Åka tåg. Går ogärna mer än några kilometer pga problem med fötterna. Har en ca 35år gammal 55 Caravan Trekpack som behöver ersättas.
Det man kan kika på för det användningsområdet och inte gå så långt med den är ju en ryggsäck som går att öppna upp hela längden med dragkedja. Även en valfri duffelbag med ryggsäcksremmar lär ju fungera.

Edit: eller något som liknar decathlon-ryggan då

Lite tråkigt tips då Decathlon har stängt i Sverige men se det som inspiration. För resa, då man mer är intresserad av funktion och smidighet, så är jag väldigt nöjd med denna typ av väska: https://www.decathlon.com/products/forclaz-travel-500-organizer-40-l-backpack-338564

Jag har en sådan, tillräckligt bra som ryggsäck för att bäras många timmar i streck vid behov. Men är en dröm att organisera sig med på tåget och hotellet, jämfört med de flesta vandringsryggsäckar.

Jag står här

Bilagor

• Screenshot_20250511_120537_Maps.webp
    Screenshot_20250511_120537_Maps.webp
    77.6 KB · Besök: 57
Men vad ska TS med midjebälte till på en 30-40 litersäck som inte ska terrängcyklas/skidåkas/bergsklättras med? Den storleken av säck är för kort för att avlasta axlarna med ett midjebälte, och om den inte ska vandras med saknas även behovet av att avlasta axlarna.
Välj nåt snyggt men billigt.

Jo, nog för att jag slarvar med använda den, men vid långa och tunga bärningar hjälper och sparar midjebältet fr a ryggen.

Jo, nog för att jag slarvar med använda den, men vid långa och tunga bärningar hjälper och sparar midjebältet fr a ryggen.
Ja,exakt. Och det finns enstaka uppåt 40liters-säckar som är långa nog att lämna vikt på höfterna om de har ett bra bälte, men de flesta kan det inte, och nyttan är som sagt bara vid långa/tunga bärgningar, och så är ju uttalat inte användningsområdet.

Ja,exakt. Och det finns enstaka uppåt 40liters-säckar som är långa nog att lämna vikt på höfterna om de har ett bra bälte, men de flesta kan det inte, och nyttan är som sagt bara vid långa/tunga bärgningar, och så är ju uttalat inte användningsområdet.
TS namn på tråden räknas inte? 🙂

[OT]Ryggsäck 30-40l med midjebälte

Har du läst hela tråden?
Ja, tom. gjort egna inlägg. Att du inte ser midjebälte som något som behövs på en ryggsäck i den storleken för användningsområdet betyder inte att det gäller för alla. Särskilt som TS var så explicit man kan vara i trådrubriken med att hen önskar midjebälte.

Midjebältet både på min 38L och min 40L-ryggsäck avlastar och gör nytta. Jag är av standardlängd för män i Sverige (180 cm) och har varken kort eller lång rygg. Du har andra erfarenheter, gott så.

Pga problem med fötterna så går jag och kompenserar på olika sätt. Midjebältet gör att det blir mindre problem pga detta.

Fick bli en sån här. Semestershoppar sällan, så varför inte. Nu har jag varit i en Decathlonbutik också. Fattar att konceptet fick det svårt i Sverige.

Ja, den kan du använda överallt, kanske t o m som handbagage. Men för många timmar på ryggen kan det nog inte bli.

Åh! Caravan. Plockade för ett nån månad sedan fram två första-generationens fleecetröjor i äkta 80-talsfärgsättning, inköpta på Caravans lagerförsäljning i Malmö industrihamn. Sonen blev lycklig när han såg dem och tog en.

Får du ner tyngden på bältet?
Tillräckligt. Framför allt så rör den sig inte så mycket på ryggen. Det skonar fötterna.

Nu har jag vuxentågluffat med den i en vecka. Funkade utmärkt. Längsta promenaden var kanske 3km. Ryms utmärkt på hyllor i tåg.
Lite ovant med fickor och olika utrymmen inne i ryggsäcken, det har jag aldrig haft förr.

Tillbaka
Topp