Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Gör ett försök att få lite mek-tips eller köpråd i denna tråden.
Jag har en Woom Off Air 4 där framaxeln har strulat sen köp... Har försökt kontakta woom men är långsamma och har inga axlar på lager.

Problemet: Axelns mekansim funkar inte och det går inte att justera "handtaget" så det hamnar utmed graffeln, nu pekar handtaget framåt.

Har någon upplevt samma? Vad ska man tänka på om man köper ny axel?

Visa bilaga 768705Visa bilaga 768706

Man borde kunna ersätta den med en (billig) axel med insex hål. Du behöver veta: diameter av axeln, längd av axeln (utan mekanismen), längd av gängade delen och gängstigningen.

Barncyklar samlingstråd
Finns det happy-korrekta rekommendationer för pedaler för ungarna. Har en åttaåring som cyklar på en 24" som jag gärna skulle pimpa lite för att
1. höja glädjen att komma ut (alltså göra honom mer taggad)
2. få fötterna att sitta lite bättre
3. kanske få ner vikten på cykeln

rekommendationer?

Barncyklar samlingstråd
Finns det happy-korrekta rekommendationer för pedaler för ungarna. Har en åttaåring som cyklar på en 24" som jag gärna skulle pimpa lite för att

rekommendationer?

Gäller det stigcykling? Ska pedalerna har pins av metall?

Barncyklar samlingstråd

rekommendationer?
Jag vill inte köra metallspik på barnens och av plastvarianter så är nog race face bäst. VPD brukar det sitta på barncyklar men vet inte om man kan få tag på det,

Barncyklar samlingstråd
Förlåt, stigcykling!
och som sagt, inte metallspik...

Jag som är dålig på sånt här, kan ni dela länkar också? Vilken storlek borde man leta efter?

Barncyklar samlingstråd
Förlåt, stigcykling!
och som sagt, inte metallspik...

Jag som är dålig på sånt här, kan ni dela länkar också? Vilken storlek borde man leta efter?

1747123308110.webp

Barncyklar samlingstråd
Cykel till skolan 7åring 130cm 25kg långa och branta uppförsbackar så lätt cykel är att föredra. han cyklar på en Vpace max 26 i skogen men är overkill till skolan. tänker lätt och smalar däck för skolcykling vad har ni för tips under 10k?

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Dartmoor var samma som NS innan, verkar har bytt leverantör nu. De har 1,5 stjärnor. Mina NS hår nu överlevt 8 år av sommarpendling och funkar fortfarande bra.
Horrible bearings. Ok,det låter illa

Jag TROR att original sitter kvar på xc240 men bearing gick på Vitus -26. Pedalerna ser liknade ut. Svart Kina med reflex. Står i bland ett VP modell#

kanske tillverkade av

Barncyklar samlingstråd
nje den är både tyngre med något kilo och har mindre kasett bak och färre växlar, han tar sig idag på lättaste växeln med Vpacen i backarna så skulle önska 11-42T kasett men hittar inte så mycket där som inte kostar skjortan.

Jag har inget förslag med samma vikt och komponenter som vpace. Det går nog bra att cykla till skolan med 1kg mer än vpace

Barncyklar samlingstråd
Gör ett försök att få lite mek-tips eller köpråd i denna tråden.
Jag har en Woom Off Air 4 där framaxeln har strulat sen köp... Har försökt kontakta woom men är långsamma och har inga axlar på lager.

Problemet: Axelns mekansim funkar inte och det går inte att justera "handtaget" så det hamnar utmed graffeln, nu pekar handtaget framåt.

Har någon upplevt samma? Vad ska man tänka på om man köper ny axel?

Visa bilaga 768705Visa bilaga 768706
Vad gör +/--justeringen?

Barncyklar samlingstråd
Jag kör Biltemas stål-pedaler till dotterns XC-cykel tills hon vill börja köra SPD. De funkar väldigt bra ihop med vanliga gympaskor tycker vi.
Tänk på att det finns två olika gängor på Biltema, och vi högst troligt vill ha 9/16" de flesta av oss.

Dessa kan vara ett alternativ, men har ingen egen erfarenhet.

Barncyklar samlingstråd
Känner ni till nåt bra ställe för icke klubb-cykelkläder till barn?

Allebike har en del har jag sett, men annars är det ganska skralt eller?

Saknar en långärmad cykeltröja med ryggficka för de kyligare kvällarna till dottern 144cm lång.

Barncyklar samlingstråd
Jag har köpt de flesta på bike24 och bike-discount. Till MTB är Endura bra och helt ok priser, framförallt med rabatt.

Just långarmade tröjer med fickor är svårt att hitta till barn. Min son har en kortarmad tröja och har armvarmare till lvg/grus. Om man har tur kan man hitta en damtröja i XS eller XXS. Jag har just köpt en midjeväska till sonen så att han inte behöver fickor när han kör MTB utan mig.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Känner ni till nåt bra ställe för icke klubb-cykelkläder till barn?

Allebike har en del har jag sett, men annars är det ganska skralt eller?

Saknar en långärmad cykeltröja med ryggficka för de kyligare kvällarna till dottern 144cm lång.
Vi har från isbjörn of Sweden, minns inte hur högt storlekarna går dock och vet inte om fickan bakpå är så jättestor

Barncyklar samlingstråd
Visa bilaga 769291

Detta är Allebike's XS Dam på henne. Funkar när vi kör asfalt, grus och singeltrack utan drop. Annars vill den nog lätt fastna i sadeln när hon hänger bakom vid brant backe eller drop.

Hur tajt och sportig måste det vara? Här är min son när han var 139 cm i min frus Vaude Tremalzo storlek 36. Finns för 40 euro hos Bike24 i storlek 34. En fika med blixtlås på ryggen.

PXL_20221113_141607774~2.webp

2025-05-15-22-59-15-618.webp

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Märks att säsongen startat 😁
Marknaden på fina barncyklar är helt dammsugen.
Försöker hjälpa en annan pappa att hitta en vettig 27.5", men det bästa jag lyckas få fram nu är en sploj ny Superior Team 27 Issue. Den är ju inte dålig, men något tung original för en tjej på sub 30kg.

Barncyklar samlingstråd
Kusinen har fått en vitus VRS 27.5. Vet inte hur lång han är men under 150. Passar bra.
Får se hur vevlängden funkar. Får väl knyta näven i fickan
Är det dåligt, eller hur menar du? :-)
Vevarmslängd har vi 165, inte opti, men funkar. Har vart sugen på att ta fram egna, men hon lär hinna växa in i 175or innan jag är där 🙃

Barncyklar samlingstråd
165 var det kanske på allebiken ovan. Hängde inte med riktigt.
Nån hävdade att vitus hade 175mm på small men jag glömde mäta.

Rescue JR såldes med 170mm enligt spec med rekommendation från 130cm. Allebike beställer ju komponenter under vinsent så märkligt att de inte ordnar en sådan sak.

Jag säger inte att det är så jävla noga men 130cm och 170mm vev....
min dotters vitus 26 hade 165mm. Det märks inte i skogen men på zwift så hackade det som fan.

Nu har hon växt lite så frågan är när och om Kina vevarna ska bytas ut nån gång

Barncyklar samlingstråd
Rescue JR såldes med 170mm enligt spec med rekommendation från 130cm. Allebike beställer ju komponenter under vinsent så märkligt att de inte ordnar en sådan sak.
Beställer under Vincent?
De kör med standard Shimano-komponenter på Majestic Jr som många andra tillverkare.
Det är nog tyvärr bara Voom och EarlyRider, alltså rena barn-märken, som lägger manken till när det kommer till korta vevparti.
Majestic Jr har 165mm som standard mig veterligen.

Barncyklar samlingstråd
Beställer under Vincent?
De kör med standard Shimano-komponenter på Majestic Jr som många andra tillverkare.
Det är nog tyvärr bara Voom och EarlyRider, alltså rena barn-märken, som lägger manken till när det kommer till korta vevparti.
Majestic Jr har 165mm som standard mig veterligen.
De beställer andra komponenter. Hjul har de väl iofs slutat med så kanske dålig ekonomi i det.

Rescue såldes som sagt med 170mm. Tror nog det är väldigt få märken som säljer cyklar för 130cm utan att fixa vev på 140mm. Visst ska det passa upp till 165cm eller vad det var så måste det ge sig någonstans.

Barncyklar samlingstråd
Kollade de vi har hemma nu.
Scott RC 20" har 130mm
Scott RC 24" har 140mm
AB Jr 27.5" har 165mm
Ja, de två första är nog standard från vad jag sett. 127-130 på de små, 140 på 24'' . Vid 26'' är det nog olika men white har 152mm vilket är rimligt.

Vår covid Vitus 26 kom dock med ett väldigt tungt boost vevparti med 165mm vev. Cykeln vägde också väldigt mycket mer än spec så inte deras finaste stund. 160mm enligt spec. Nästan allt är bytt på den och nu sitter 150mm vev på, och rätt kedjelinje

Tillbaka
Topp