[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Det handlar mer om sättet han argumenterar. Elbilar har inga meriter osv. Väldigt svartvitt. Istället för att fokusera på enskilda faktiska brister med ensidigt teknikfokus, som absolut finns.

Sen har han några mer faktamässigt tveksamma påståenden också. Att elbilar för alltid måste fortsätta vara dyrare. Att de inte kan lösa transportbehovet. Eller att knyta större och tyngre bilar specifikt till elektrifiering - det är en problematisk trend som sker oavsett drivmedel.

Hans grundpoäng att man redan för länge sen borde fokuserat på hela livscykeln oavsett teknik och skärpt kraven neutralt är bra. Men den försvinner lite…
Exakt.

Får kolla noggrannare på några år gamla VW. Det är väldigt sällan jag sett rostiga sådana. Varken min 7 år gamla eller 9 år gamla uppvisar tillstymmelse till rost.
Passat har haft enorma problem i flera generationer, framförallt B6 och B7. Det verkar ha blivit bättre, men även B8 rapporteras det en del om, galvblåsor och rostangrepp på bakluckor, t.ex. Har för mig Kneecap skrev här i tråden ett tag sedan att de såg mycket rost även på de nyare generationerna.

Passat har haft enorma problem i flera generationer, framförallt B6 och B7. Det verkar ha blivit bättre, men även B8 rapporteras det en del om, galvblåsor och rostangrepp på bakluckor, t.ex. Har för mig Kneecap skrev här i tråden ett tag sedan att de såg mycket rost även på de nyare generationerna.

Tjena!

Helt korrekt, har börjat se en hel del på B8 och då är dom äldsta 10 år gamla. B6 och B7 är ju värre en Mercor från 00-talet

Har ju sett rätt många B5.5 och B6 med rejäla hål i karossen.. Nu har vi ju en ford mondeo i familjen och den har fått känna på sprayflaskan i hjulhusen nu efter 10 år men Passat känns klart sämre ändå.

Kanske varit uppe i tråden, men nu ger Tesla gratis supercharger på gamla modellen MY i två år för performance och ett år för övriga.

Svårsålda...

Kanske varit uppe i tråden, men nu ger Tesla gratis supercharger på gamla modellen MY i två år för performance och ett år för övriga.

Svårsålda...
Om man väntar lite till kanske man kan få betalt för att ta hand om deras lagersaldo så de kan sänka lagervärdet. Har hört att det är en viktig KPI för börsbolag att ha bra siffror på Managed Working Capital.

Om man väntar lite till kanske man kan få betalt för att ta hand om deras lagersaldo så de kan sänka lagervärdet. Har hört att det är en viktig KPI för börsbolag att ha bra siffror på Managed Working Capital.
Köpa bil före kvartalsskiften, utnyttja ångerrätten efter? Mot ersättning förstås…

Det är väl för att differentiera VW från koncernsyskonet Audi. Där kan man ju se snart 30-åriga bilar utan just ngn karossrost alls.

Tjena!

Om det inte hade varit för att A4 B8-9 rostar som f-n.
Sen rostar ju Audis bakvagnsramar upp. Bakvagnen på en A8 från 2012 gick av när en kollega på annan ort körde ner i bromsprovaren. Bra att karossen inte rostar på en A8 iallafall. 🙄 Senast idag hade jag en A4 Allroad inne som hade flera stora hål i bakvagnen när jag var färdig. Då tog jag inte i hårt.

Volvo V70N (och S80 samma generation) är f-n enda bilen man kan äga om man vill slippa rost, bara två fästen till bakvagnen som rostar, kostar några hundralappar styck och tar inte allt för lång tid att byta
Sen finns det ju iofs BMW i3, Alfa Romeo 4C m.fl. som är i kolfiber, men dom räknas ju inte riktigt.

Volvo V70N (och S80 samma generation) är f-n enda bilen man kan äga om man vill slippa rost,
Nåja, min har faktiskt börjat rosta lite. Under listen på förardörren. En skärmkant. Förra året tog faktiskt besiktningsteknikern fram hammaren och knackade för första gången :p

Men 22 år och och 42000 mil plus att jag efter att någon gick över huven med en nyckel 2021 slutat tvätta den gör väl ändå sitt.

IMG_6031.webp

Relevant bil jag körde bakom idag

Det är väl för att differentiera VW från koncernsyskonet Audi. Där kan man ju se snart 30-åriga bilar utan just ngn karossrost alls.
30 åriga kanske, de helgalvade väl Audi 100 ett tag? Men tycker jag sett flera A3or och A6or runt 2010isch (så blir väl ca samma som passat b6 och b7?) med storaangrepp längs trösklar, dörrar och skärmar.

Värre med de nyare :-) A6 2005 och framåt hade stora problem med rost innanför plastlisterna längst ner på dörrarna. Det samlades smuts där som i sin tur band fukt och så rostade det fint. Tar man bort dem och sanerar nån gång om året så klarar det sig. Fast det syns ju inte om man inte tar bort listerna :-)

De tog det på garanti och på de fixade bilarna tejpades listen i överkant, antagligen tillräckligt bra för att det inte ska bli problem inom överskådlig tid.

det här med lösa plastdetaljer på karossen är ingen bra grej, hade loss skärmkanterna i plast på våran bil pga anledning och det var nån deciliter småfuktigt jox innanför dem efter 6000 mil. Lacken var dock helt intakt, får väl göra samma operation igen om några år.

det här med lösa plastdetaljer på karossen är ingen bra grej, hade loss skärmkanterna i plast på våran bil pga anledning och det var nån deciliter småfuktigt jox innanför dem efter 6000 mil. Lacken var dock helt intakt, får väl göra samma operation igen om några år.
Verkligen. Jag har haft några avensis gen1 och de hade väldigt bra grundkvalitet på plåten. Enda stället de rostade på var bakom stänkskydden fram som de flesta monterade...

Tjena!

Om det inte hade varit för att A4 B8-9 rostar som f-n.
Sen rostar ju Audis bakvagnsramar upp. Bakvagnen på en A8 från 2012 gick av när en kollega på annan ort körde ner i bromsprovaren. Bra att karossen inte rostar på en A8 iallafall. 🙄 Senast idag hade jag en A4 Allroad inne som hade flera stora hål i bakvagnen när jag var färdig. Då tog jag inte i hårt.

Volvo V70N (och S80 samma generation) är f-n enda bilen man kan äga om man vill slippa rost, bara två fästen till bakvagnen som rostar, kostar några hundralappar styck och tar inte allt för lång tid att byta
Sen finns det ju iofs BMW i3, Alfa Romeo 4C m.fl. som är i kolfiber, men dom räknas ju inte riktigt.

Ojdå, så kostnadsjakten sker även där... :-( Jag blir så glad när jag ser en B5 eller t.o.m. B6 i fint skick, på samma sätt som åsynen av en välhållen Mercedes 190 (W201) kan göra min dag. Vanliga bruksbilar som motstått tidens tand väl.
I framtiden får jag alltså spana efter andra generationens V70?

Ojdå, så kostnadsjakten sker även där... :-( Jag blir så glad när jag ser en B5 eller t.o.m. B6 i fint skick, på samma sätt som åsynen av en välhållen Mercedes 190 (W201) kan göra min dag. Vanliga bruksbilar som motstått tidens tand väl.
I framtiden får jag alltså spana efter andra generationens V70?

Tjena!

Precis.. Funderar fan på att köpa en lågmilad V70N Classic och ställa undan i ett torrt garage.

Kanske varit uppe tidigare men en fundering:

Billigaste Autobahn-loket?

En mycket hypotetisk fundering men om man skulle köpa en bil för att åka på cykelresor med - vad skulle jag köpa?

- Billig i inköp - Max 90 tkr.
- Bekväm - men jag tycker en ny Toyota Yaris är bra som långåkabil.
- Gärna förbrukning på runt 0,5 l eller mindre
- acceptabel pålitlighet.

Drömmen är ju någon pensionärsvariant av en sådan här. Men de är ofta väldigt sönderkörda med svetsad diff etc.
IMG_6130.webp

Jag såg ett holländskt par som kört till Balkan i en sådan här. Men där går nog till och med min gräns. För kort hjulbas/ostabil känsla.
IMG_6131.webp

940 är ju fint men för törstig. Samma med Saab som jag annars har en sweet spot för.

IMG_6132.webp

En mycket hypotetisk fundering men om man skulle köpa en bil för att åka på cykelresor med - vad skulle jag köpa?

Drömmen är ju någon pensionärsvariant av en sådan här. Men de är ofta väldigt sönderkörda med svetsad diff etc.
Visa bilaga 769321

Jag såg ett holländskt par som kört till Balkan i en sådan här. Men där går nog till och med min gräns. För kort hjulbas/ostabil känsla.
Visa bilaga 769319

940 är ju fint men för törstig. Samma med Saab som jag annars har en sweet spot för.

Visa bilaga 769320
Det fina mad Aygon är att man sällan drabbas av tankningsångest. Hände väl bara när bensinen var som dyrast. Bra badbil och shoppingbil, men går att göra längre turer med 4 pers om man jämför med hur bekvämt det egentligen är om man valde att köra motorcykel eller för den delen bikepacking istället. Aygon framstår som ett övermått av lyx och bekvämlighet om man jämför på det viset.

Det fina mad Aygon är att man sällan drabbas av tankningsångest. Hände väl bara när bensinen var som dyrast. Bra badbil och shoppingbil, men går att göra längre turer med 4 pers om man jämför med hur bekvämt det egentligen är om man valde att köra motorcykel eller för den delen bikepacking istället. Aygon framstår som ett övermått av lyx och bekvämlighet om man jämför på det viset.
Aygon är dessutom mkt säkrare än både cykel och motorcykel.

Aygon är dessutom mkt säkrare än både cykel och motorcykel.
Men om man jämför med att krypa fram över Autobahn är motorcykel mkt säkrare.
Om man jämför med i princip vilken annan bil som helst av liknande årsmodell är Aygon något av det minst säkra som kan hittas.

Aygon är säkert en OK bil för sitt syfte, men att den nämns i sammanhanget där frågan rör autobahnlok för cykelsemester är ju... tja man kan väl säga att vi har lite olika definitioner på autobahnlok. Men visst, den uppfyller väl två av de tre kriterierna.

Det här är ett autobahnlok för cykelsemester:
Den uppfyller också två av kriterierna. Men kan vara svår att köra under halvlitern :-). De 6000 kr du får över räcker numera till 400 liter bensin noterade jag när jag körde förbi macken i morse. Pruta lite så blir det mer bensin.

Visa bilaga 769321

Visa bilaga 769319

Visa bilaga 769320
Om vi pratar om 940 och liknande skulle jag istället ta en C5 halvkomi med tvålitersmotorn. Du får säkert flera för 90 tusen.

Badbil? Man går väl bara ner till bryggan eller stranden när man vill bada 😏
Eller tar köpa-glass-cykeln. Den bör ju funka för det och om inte får man bygga en bada-cykel :D
Ska den bara gå åt semester så är kanske inte törsten lika avgörande
Bara jag som är dumsnål. Men det svider att tänka att man ska dubbla bränslekostnaden (vi har kört på 0.4-0.5 hittills i lånade bilar och en 0.9 som inte är så illa skulle dubbla resekostnaden!)

Aygon är säkert en OK bil för sitt syfte, men att den nämns i sammanhanget där frågan rör autobahnlok för cykelsemester är ju... tja man kan väl säga att vi har lite olika definitioner på autobahnlok. Men visst, den uppfyller väl två av de tre kriterierna.
Ja, jag skulle säga att om Aygo står som kandidat är det nog allt annat än Autobahn-lok som efterfrågas. Aygo är väl raka motsatsen. Stadstrafik, fickparkeringar, skjutsa barnen till fotbollen 3 km bort osv. Det gör den relativt driftsäkert och till låg bensinförbrukning, men helt utan komfort och där motor- och vägbuller i princip inte kan överöstas med den värdelösa lilla bilstereon. Köra motorväg med en Aygo? Inte på något sätt kul. Överlag känns det inte roligt på något sätt när hastigheterna går upp på grund av krockriskerna.

Jag har ägt en Aygo av årsmodell 2009 i 9 år som vi körde ca 5000 mil med.

Eller tar köpa-glass-cykeln. Den bör ju funka för det och om inte får man bygga en bada-cykel :D

Bara jag som är dumsnål. Men det svider att tänka att man ska dubbla bränslekostnaden (vi har kört på 0.4-0.5 hittills i lånade bilar och en 0.9 som inte är så illa skulle dubbla resekostnaden!)
Ja, jag tänker på bränslekostnad jämf m totalkostnad - men den kanske får gå mer än autobahn när den väl står på uppfarten

Så om du har 100 mil du ska köra på semestern och ena bilen drar 0.2 liter mer än den andra så blir det 20 liter * 15 kr = 300 kr. Det är väl i princip brus på en semesterbudget om man inte lever extremt spartanskt med tält och naturcamping.

Tänkte just föreslår en lagom gammal Lexus. Om det är långfärd i hög fart på motorväg som efterfrågas borde det vara ett utmärkt val.

Det här är ett autobahnlok för cykelsemester:
Den uppfyller också två av kriterierna. Men kan vara svår att köra under halvlitern :-). De 6000 kr du får över räcker numera till 400 liter bensin noterade jag när jag körde förbi macken i morse. Pruta lite så blir det mer bensin.
Nu snackar vi! Jag bodde för några år sedan på en riktigt nedgången tysk camping. Där bodde en äldre tysk dam permanent i en tältvagn (den klassiska i bomullstyg och galon från typ 70-80tal). Hon hade kylskåp och fullstor spis därinne. Bredvid stod en Mercedes sl600. Jag älskar den bilden. Att ha stil men inte vara rik. Att köra en gammal Lexus eller 80-tals Mercedes är perfekt estetiskt där!

IMG_6140.webp

Andra preferenser är - inga jäkla förarstöd. Men det bör jag slippa med min prisbild. Gärna abs, esp, bältespännare men inte mer.

Edit:
Självklart tält och camping :)
Vi lär väl ha lagt 3 tkr knappt på brönsle. Om man dubblar blir det 3 tkr mer vilket märks.

Men då var bränslet mycket dyrare, och vi åkte 300 mil ca. Och då pratar jag om en ökning på 0.4-0.5

Nu snackar vi! Jag bodde för några år sedan på en riktigt nedgången tysk camping. Där bodde en äldre tysk dam permanent i en tältvagn (den klassiska i bomullstyg och galon från typ 70-80tal). Hon hade kylskåp och fullstor spis därinne. Bredvid stod en Mercedes sl600. Jag älskar den bilden. Att ha stil men inte vara rik. Att köra en gammal Lexus eller 80-tals Mercedes är perfekt estetiskt där!

Visa bilaga 769335

Andra preferenser är - inga jäkla förarstöd. Men det bör jag slippa med min prisbild. Gärna abs, esp, bältespännare men inte mer.

Edit:
Vi lär väl ha lagt 3 tkr knappt på brönsle. Om man dubblar blir det 6-8 tkr vilket märks.

Men då var bränslet mycket dyrare, och vi åkte 300 mil ca. Och då pratar jag om en ökning på 0.4-0.5
Drog hon tältvagnen med mercan? Coolt isåfall

Ja, jag tänker på bränslekostnad jämf m totalkostnad - men den kanske får gå mer än autobahn när den väl står på uppfarten
Här är ju ett logiskt argument som jag nog bör överväga. Totalkostnad (inkl värdeminskning, service och försäkring) kontra pris vid pumpen. Men det känns bättre med låg förbrukning ;)

Drog hon tältvagnen med mercan? Coolt isåfall
Jag tror knappt något boende på den campingen rört sig sedan 80-talet. Många husbilar och -vagnar med hjulen 20 cm ner i marken. Men önskar jag hade en bild. Då hade jag kunnat kolla om den hade krok :)

Vi lär väl ha lagt 3 tkr knappt på brönsle. Om man dubblar blir det 3 tkr mer vilket märks.

Men vad har du haft för bil som legat på 0.4-0.5 tidigare? En olastad Aygo där man körde själv i bilen i max landsvägsfart låg nere i de förbrukningssiffrorna. Annars antar jag att du kört en diesel? Och att dubbla förbrukningen behöver du väl inte göra heller. Sen har du ju en bilbudget på 90 tkr, så om du kan kapa 10% av den kostnaden genom att välja en törstigare bil har du ju rätt många mils körning intjänad redan...

När vi var i Mongoliet nån gång strax före 2010 så såg man fortfarande en hel del typiska mongoliska runda tält, även i utkanten av Ulan Bator. Det var inte ovanligt att det stod en Toyota Landcruiser utanför..

Men det är kanske lite annorlunda där då de "alltid" bott i såna tält. Och det har säkert ändrats mycket sen dess.

Min mamma ska så småningom sälja en C270CDI från 2001 avställd sen 2017 med 6000 mil på klockan. Typ nyskick. Svår att prissätta dock...

Visa bilaga 769321

Visa bilaga 769319

Visa bilaga 769320
Av de där tre hade jag valt precis ingen. MB 190E är en trevlig bil men något autobahnlok för cykelsemester är den inte. En 200E däremot, möjligen en nyare C eller E-klass kombi.

Fast ska man åka autobahn med cyklar måste man väl nästan ha en kombi så cyklarna kan vara inne i bilen?

Börjar man haka på cykelställ ökar förbrukningen även hos många moderna bilar, min V70 och kompisens rätt nya Passar skiljer sig en hel del i förbrukning på långresa, typ 0,5-0,6 mot 0,8-0,9, men börjar man kroka på saker utanpå bilarna minskar skillnaden märkbart så det kanske ändå bara skiljer 0,2 i praktiken.

Tillbaka
Topp