IM
Aktiv medlem
Stål!
Det beror väl mycket på efterfrågan och användningsområde.Bättre en tysk som är skarp på att löda än en som gillar att vara näck i tid och otid.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det beror väl mycket på efterfrågan och användningsområde.Bättre en tysk som är skarp på att löda än en som gillar att vara näck i tid och otid.
Precis, om man akut behöver en lödande tysk, så kanske man inte kan ställa krav på klädsel.Det beror väl mycket på efterfrågan och användningsområde.![]()
I min fantasi nynnar den nakna hårdlödande tysken på tysk 70- och 80-talsschlager.Lite lustig kink ni har hörni? Titta på nakna karlar som hårdlöder stålramar, småmuttrandes på tyska...
Det låter som har vederbörande har en så kallad ishockeyfrisyr?I min fantasi nynnar den nakna hårdlödande tysken på tysk 70- och 80-talsschlager.
Snyggt! Din uppsättning är som tidigare nämnt elegant! Jag ser nog resultatet av min som lite mindre seriös cykel då jag har andra som är bättre än denna på allt, så mer som en tjusig sak jag äger och kan cykla lite på! Din inspirerar dock mig så vi får se vart detta slutar!Framrack är Nitto M12 och bakracket har jag böjt till själv av 6 mm rostfri stång – sitter fast med ett fäste till ett Carradice-rack som jag hade över. Väskorna kommer från Japanska Ostrich. Urban Bike Wear vet jag är leverantör och man kan kanske beställa därifrån.
Bakbromsen är faktiskt rollercam, och det är ju en lite sällsynt och kul lösning. Ingen aning varför det inte är cantis även bak. Det är nog olika ramar. Den här är Tange 3, medan Rally har Tange 5. Äldre upplagor har Mangalloy. Även komponenterna skiljer sig åt.
Jag kör med 32 mm däck och 45 mm skärmar. Det går nog att klämma in 35 mm däck under skärmarna. Ramen klarar det i alla fall. Honjoskärmarma är lite tightare än exempelvis Gilles. Anledningen till 32 mm är att GP 5000 inte kom bredare än så när det begav sig.
String-Emil?I min fantasi nynnar den nakna hårdlödande tysken på tysk 70- och 80-talsschlager.
Ja, natürlich! Det har alla tyskar i min fantasi.Det låter som har vederbörande har en så kallad ishockeyfrisyr?
Lustigt nog heter den frillan Schwedenhaar i Tyskland...Ja, natürlich! Det har alla tyskar i min fantasi.
Vilket såklart är lite av ett hån givet dess enda sanna galjonsfigur.Lustigt nog heter den frillan Schwedenhaar i Tyskland...
Nej, den kallas / kallades för BundesligaLustigt nog heter den frillan Schwedenhaar i Tyskland...
Nä, då får man inte vara så kinkig! Eller kinky.Precis, om man akut behöver en lödande tysk, så kanske man inte kan ställa krav på klädsel.
Beror kanske på var i Tyskland man hörde benämningen. Berlin för min del.Nej, den kallas / kallades för Bundesliga
Väldigt fin ram.Vajerdragningen blir väl inte det fagraste man sett kanske, men om man ska klämma in Rohloff på en gammal ram får man improvisera. Ska bara få hem något att styra med också.
Visa bilaga 772101
Tack. Kikade på lite olika möjligheter, bl a var jag inne på att låta Patrik Tegnér bygga något, men så fann jag den här audax-ramen av halvkända engelska byggaren Dave Yates. NOS men från 90-talet.Väldigt fin ram.
32/18 är det enda jag provat men funkar riktigt bra. Har köpt ett 16 med men aldrig får tummen ur att prova…
Det berör mycket på var du kör. Jag kör 34(oval)/21. Började med 34/22 och provade 34/20 som var då lite för tung för att komna uppför allt i Hellas.
Insåg att jag bara kunde prova nuvarande kassetten. 32/19 fick det bli med mina 3" däck
Det var en hemsk runda, och jag ville verkligen växla till lättare växel flera gånger. Dvs precis som det ska vara
Blev slammat hjul i dropoutsen med en lite inkörd kedja också. Så det var win-win
Cyklade på en Geliano i början av 90-talet, obeskrivlig känsla, dom byggs fortfarande någon timme utanför Paris.Magiskt fina cyklar du har. Gelianon måste ju vara en raritet med den setupen. Alltihop är ögongodis.
Jag blir bara så himla glad när jag ser en sån fin SOMEC, kombination av detaljer och helt fantastiska målerijobb är svårslagen!Känner att jag återförenats med min gamla bästis igen, idag blir det lika delar grus och asfalt <3
Visa bilaga 772706
Jag har en fråga om min stålcykel, hoppas det är okej.
Jag tänkte testa rakt styre på min Crescent competition line racer från mitt 80-tal. Ska då såklart byta bromshandtag och har de här fälgbromsarna. Är det någon som vet vilken "cable-pull" man ska ha? Är det så enkelt att det finns två sorter varav en är för race-bromsar och en annan för typ v-bromsar? Eller finns det fler varianter? Är det någon som vet vilken specifikation av bromshandtag som behövs?
Jag har handtag för v-bromsar liggandes men de drar mer kabel om jag förstått det rätt? Är det ens ett problem, blir bromsarna då inte bara mer "alerta"?
![]()
Jag tänkte testa rakt styre på min Crescent competition line racer från mitt 80-tal. Ska då såklart byta bromshandtag och har de här fälgbromsarna. Är det någon som vet vilken "cable-pull" man ska ha? Är det så enkelt att det finns två sorter varav en är för race-bromsar och en annan för typ v-bromsar? Eller finns det fler varianter? Är det någon som vet vilken specifikation av bromshandtag som behövs?
Jag har handtag för v-bromsar liggandes men de drar mer kabel om jag förstått det rätt? Är det ens ett problem, blir bromsarna då inte bara mer "alerta"?
![]()
![]()
Tror det är en centre-pull, och att de då är short-pull.Det där är väl att klassa som en u-broms dessutom? Då hade jag varit noga med att få rätt bromshandtag (som jag inte riktigt vet vad det heter, men gissar att de ska dra förhållandevis lite vajer för att få så stor kraft som möjligt), eftersom min erfarenhet är att man vill spara varenda litet uns av kraft man kan få ut eftersom bromsverkan är magiskt dålig...
Tyvärr finns det ingen strikt standard av vad som räknas som short pull eller long pull. Men om vi går efter Park Tool videon så för bromshandtag är det generellt sett om avståndet mellan svängpunkten och kabelfästet är mindre än 25.4mm så är det short pullTack för svar alla. Då låter det som att jag ska satsa på short-pull handtag. Finns det på bromsar för rakt styre? Känns som att det här är en ganska vanlig konvertering?
Kan man se på bromsarna vilket "pull" de har? Om man inte har tillgång till välskriven specifikation då. En trevlig Happyit har t.ex. erbjudit dessa:
Visa bilaga 772891
Tack för toppen-svar! Jag kommer nog slå till på ett typ Claris-handtag helt enkelt, för då har jag ju alla möjligheter om jag vill låta det gå vidare till en annan cykel med long-pull bromsar i framtiden.Tyvärr finns det ingen strikt standard av vad som räknas som short pull eller long pull. Men om vi går efter Park Tool videon så för bromshandtag är det generellt sett om avståndet mellan svängpunkten och kabelfästet är mindre än 25.4mm så är det short pull
Visa bilaga 772907
Det finns, kommer länka till bike24 här bara för att de har ett stort utbud men de finns hos andra återförsäljare med.
(finns i flera varianter, står att det är cantilever (dvs short pull) men i beskrivningen står det att det funkar med v-broms (long pull). så kanske inte det säkraste kortet)
BMX bromsar är generellt short pull
Shimano har handtag i Claris/Sora/Tiagra serierna (tror det är bokstavligen exakt samma handtag) som har två olika kabelfästen: ett för short pull och ett för long pull.
och om du har pengar som Krösus Sork finns det handtag för det med
Tänkte också föreslå campa, typ 8- eller 9-delad ChorusCampagnolo, såklart.
Funderar att slänga på en 9s eller 10s campa ergopower - grupp... Har någon sådan hemma.Tänkte också föreslå campa, typ 8- eller 9-delad Chorus
Går det att få tag på slit och reservdelar till såpass gamla grupper hyfsat snabbt, enkelt o billigt idag?Tänkte också föreslå campa, typ 8- eller 9-delad Chorus