Stål!

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Stål!
Framrack är Nitto M12 och bakracket har jag böjt till själv av 6 mm rostfri stång – sitter fast med ett fäste till ett Carradice-rack som jag hade över. Väskorna kommer från Japanska Ostrich. Urban Bike Wear vet jag är leverantör och man kan kanske beställa därifrån.

Bakbromsen är faktiskt rollercam, och det är ju en lite sällsynt och kul lösning. Ingen aning varför det inte är cantis även bak. Det är nog olika ramar. Den här är Tange 3, medan Rally har Tange 5. Äldre upplagor har Mangalloy. Även komponenterna skiljer sig åt.

Jag kör med 32 mm däck och 45 mm skärmar. Det går nog att klämma in 35 mm däck under skärmarna. Ramen klarar det i alla fall. Honjoskärmarma är lite tightare än exempelvis Gilles. Anledningen till 32 mm är att GP 5000 inte kom bredare än så när det begav sig.
Snyggt! Din uppsättning är som tidigare nämnt elegant! Jag ser nog resultatet av min som lite mindre seriös cykel då jag har andra som är bättre än denna på allt, så mer som en tjusig sak jag äger och kan cykla lite på! Din inspirerar dock mig så vi får se vart detta slutar!

Hur menar du att Honjo är tightare än Gilles? Är den totalt smalare?
När det kommer till däck är jag lite kluven, jag har 32mm släta René däck, de är dock svarta och skulle egentligen vilja ha beiga däcksidor på denna. Skulle även vilja ha 35mm. Så ett par beiga EL Bon Jon Pass är det jag har i huvudet. Men de får bli efter semestern.

Ska se va de står på stålklibban!

Stål!
Lustigt nog heter den frillan Schwedenhaar i Tyskland...
Vilket såklart är lite av ett hån givet dess enda sanna galjonsfigur.
1747419453212.webp

Stål!
Tack. Kikade på lite olika möjligheter, bl a var jag inne på att låta Patrik Tegnér bygga något, men så fann jag den här audax-ramen av halvkända engelska byggaren Dave Yates. NOS men från 90-talet.

Gjord för long-reach så går in 35 mm Rene Hearse utan problem och har fästen för pakethållare bak och även stänkskärmar om man så vill.

Stål!
32/18 är det enda jag provat men funkar riktigt bra. Har köpt ett 16 med men aldrig får tummen ur att prova…
Det berör mycket på var du kör. Jag kör 34(oval)/21. Började med 34/22 och provade 34/20 som var då lite för tung för att komna uppför allt i Hellas.

Insåg att jag bara kunde prova nuvarande kassetten. 32/19 fick det bli med mina 3" däck
Det var en hemsk runda, och jag ville verkligen växla till lättare växel flera gånger. Dvs precis som det ska vara

Blev slammat hjul i dropoutsen med en lite inkörd kedja också. Så det var win-win

Stål!
Insåg att jag bara kunde prova nuvarande kassetten. 32/19 fick det bli med mina 3" däck
Det var en hemsk runda, och jag ville verkligen växla till lättare växel flera gånger. Dvs precis som det ska vara

Man blir snabbt starkare av att köra singlespeed :)

Blev slammat hjul i dropoutsen med en lite inkörd kedja också. Så det var win-win

Jag hade nästan slammat hjul med 34/22. Men min (kol)baktriangel flexar lite för mycket så jag fick färgskav. 34/21 var till slut win-win för mig.

Stål!
Två knäckta ramar resulterade i en nygammal cykel:

Min Soma Wolverine dog ju dropoutdöden för en tid sedan. Soma var generösa och ersatte den gamla ramen, jag behövde "bara" betala frakten på 3000.

Färgen på den nya ramen är lite tråkig, men den matchar å andra sidan tyget i min farfars knäckta ramryggsäck som fått nytt liv som ramväska. Tråkig färg går ju alltid att poppa till med lite färgklickar...
PXL_20250602_092408171.webp
PXL_20250602_092416311.webp
PXL_20250602_092428916.webp

Redo för nya äventyr!

Stål!
Jag har en fråga om min stålcykel, hoppas det är okej.

Jag tänkte testa rakt styre på min Crescent competition line racer från mitt 80-tal. Ska då såklart byta bromshandtag och har de här fälgbromsarna. Är det någon som vet vilken "cable-pull" man ska ha? Är det så enkelt att det finns två sorter varav en är för race-bromsar och en annan för typ v-bromsar? Eller finns det fler varianter? Är det någon som vet vilken specifikation av bromshandtag som behövs?
Jag har handtag för v-bromsar liggandes men de drar mer kabel om jag förstått det rätt? Är det ens ett problem, blir bromsarna då inte bara mer "alerta"?

20250602_084017.webp

Stål!

Jag tänkte testa rakt styre på min Crescent competition line racer från mitt 80-tal. Ska då såklart byta bromshandtag och har de här fälgbromsarna. Är det någon som vet vilken "cable-pull" man ska ha? Är det så enkelt att det finns två sorter varav en är för race-bromsar och en annan för typ v-bromsar? Eller finns det fler varianter? Är det någon som vet vilken specifikation av bromshandtag som behövs?
Jag har handtag för v-bromsar liggandes men de drar mer kabel om jag förstått det rätt? Är det ens ett problem, blir bromsarna då inte bara mer "alerta"?

20250602_084017.webp

Fördel med longpull handtag på shortpull broms = mer utrymme mellan fälg och belägg

Nackdel. Mindre kraft i bromsen

Stål!
Det där är väl att klassa som en u-broms dessutom? Då hade jag varit noga med att få rätt bromshandtag (som jag inte riktigt vet vad det heter, men gissar att de ska dra förhållandevis lite vajer för att få så stor kraft som möjligt), eftersom min erfarenhet är att man vill spara varenda litet uns av kraft man kan få ut eftersom bromsverkan är magiskt dålig...

Stål!

20250602_084017.webp

Vanligtvis behövs det landsväg bromshandtag till landvägsbromsar. Men avståndet från rotationsaxeln till bromsklossen ser kort ut på din bromsar. Mätt hur mycket kabel den drar. En lvg-handtag drar 7-8 mm, en v-brake handtag 15 mm. Det blir kanske mer alert med en handtag som drar mer vajer, men det blir också lägre bromskraft jämfört med handkraft och gamla bromsar tar redan dåligt.

Stål!

20250602_084017.webp
Det där är väl att klassa som en u-broms dessutom? Då hade jag varit noga med att få rätt bromshandtag (som jag inte riktigt vet vad det heter, men gissar att de ska dra förhållandevis lite vajer för att få så stor kraft som möjligt), eftersom min erfarenhet är att man vill spara varenda litet uns av kraft man kan få ut eftersom bromsverkan är magiskt dålig...
Tror det är en centre-pull, och att de då är short-pull.

Om man inte orkar titta igenom videoklippen så är väl kontentan att det kan funka, men det kan också inte funka. Idealet är short pull med short pull och vice versa.

Stål!
Tack för svar alla. Då låter det som att jag ska satsa på short-pull handtag. Finns det på bromsar för rakt styre? Känns som att det här är en ganska vanlig konvertering?
Kan man se på bromsarna vilket "pull" de har? Om man inte har tillgång till välskriven specifikation då. En trevlig Happyit har t.ex. erbjudit dessa:

1749113914936.webp

Stål!
Tack för svar alla. Då låter det som att jag ska satsa på short-pull handtag. Finns det på bromsar för rakt styre? Känns som att det här är en ganska vanlig konvertering?
Kan man se på bromsarna vilket "pull" de har? Om man inte har tillgång till välskriven specifikation då. En trevlig Happyit har t.ex. erbjudit dessa:

Visa bilaga 772891
Tyvärr finns det ingen strikt standard av vad som räknas som short pull eller long pull. Men om vi går efter Park Tool videon så för bromshandtag är det generellt sett om avståndet mellan svängpunkten och kabelfästet är mindre än 25.4mm så är det short pull
avstånd.webp

Det finns, kommer länka till bike24 här bara för att de har ett stort utbud men de finns hos andra återförsäljare med.
(finns i flera varianter, står att det är cantilever (dvs short pull) men i beskrivningen står det att det funkar med v-broms (long pull). så kanske inte det säkraste kortet)

BMX bromsar är generellt short pull

Shimano har handtag i Claris/Sora/Tiagra serierna (tror det är bokstavligen exakt samma handtag) som har två olika kabelfästen: ett för short pull och ett för long pull.

och om du har pengar som Krösus Sork finns det handtag för det med

Stål!
Tyvärr finns det ingen strikt standard av vad som räknas som short pull eller long pull. Men om vi går efter Park Tool videon så för bromshandtag är det generellt sett om avståndet mellan svängpunkten och kabelfästet är mindre än 25.4mm så är det short pull
Visa bilaga 772907

Det finns, kommer länka till bike24 här bara för att de har ett stort utbud men de finns hos andra återförsäljare med.
(finns i flera varianter, står att det är cantilever (dvs short pull) men i beskrivningen står det att det funkar med v-broms (long pull). så kanske inte det säkraste kortet)

BMX bromsar är generellt short pull

Shimano har handtag i Claris/Sora/Tiagra serierna (tror det är bokstavligen exakt samma handtag) som har två olika kabelfästen: ett för short pull och ett för long pull.

och om du har pengar som Krösus Sork finns det handtag för det med
Tack för toppen-svar! Jag kommer nog slå till på ett typ Claris-handtag helt enkelt, för då har jag ju alla möjligheter om jag vill låta det gå vidare till en annan cykel med long-pull bromsar i framtiden.

Stål!
Jo men jag har ju en Bob Jackson i gömmorna hemma. Tog fram den igår och tänkte att jag skulle börja bygga upp den. Vet inte så mycket om den, men jag tyckte nog att ramen kändes lätt.
Så jag lade först ut en fråga i en Facebookgrupp där en massa stål-nördar finns och fick svar att jo, det där är Reynolds 531 och kanske till och med Superlight - varianten. Jag drog iväg en beställning till Woodrup Cycles som har Bob Jackson -s arkiv, och fick till svar att det är en Lugano TT byggd 1977. Googlade lite till och mycket riktigt är den modellen just i 531 Superlight...

Nu är bara frågan vad jag ska sätta för grupp på den... 🤷

Bilagor

• 20250608_194840.webp
    20250608_194840.webp
    921.7 KB · Besök: 89
  • 20250608_204337.webp
    20250608_204337.webp
    200.1 KB · Besök: 82
  • 20250608_204415.webp
    20250608_204415.webp
    212.2 KB · Besök: 57
  • Screenshot_20250608_221730_Chrome.webp
    Screenshot_20250608_221730_Chrome.webp
    132.8 KB · Besök: 68
  • Screenshot_20250609_162934_Chrome.webp
    Screenshot_20250609_162934_Chrome.webp
    57.4 KB · Besök: 70
  • Screenshot_20250609_163232_Gmail.webp
    Screenshot_20250609_163232_Gmail.webp
    89.6 KB · Besök: 77
Stål!
Ser att den saknar lödda fästen för växelreglagen, sånt kom lite senare. Tidsmässigt passar ju Campas Nouva/Super Record. Ergo-grupperna finns ett fåtal i blankpolerat utförande som rent estetiskt kan vara mer tilltalande

Tillbaka
Topp