Cykeldator våren 2025

Cykeldator våren 2025
Nöjd med Wahoo Bolt V2, det enda som kan störa är möjligen om man har en Garmin klocka och aktivt använder Garmin Connect. Förutom någon suspekt iPhone app (jag har ej iPhone) tror jag inte det finns något smidigt sätt att föra över data mellan Wahoo till Garmin? :unsure: (Lösningen kan då vara dubbel-loggning av pass, dvs att man slår på sin klocka också för de träningspass när man använder sin Bolt.) Själv struntar jag i Garmin Connect (tycker ändå den är mest distraherande med underliga rekommendationer för återhämtning samt att sömn viktas så tungt).

Update:

Verkar någorlunda vanligt att usb c porten smälter på Wahoo Bolt V2 (googla så märker ni). Hände även mig men misstänker att det är avsevärt större risk att detta sker om det är fukt i usb c porten (vilket det sannolikt var i mitt fall).

I vanlig ordning är Wahoo extremt smidiga i supporten, inga problem alls att få en ny trots att den inköptes sommaren 2021. (Har tidigare för ca 1 1/2 år sedan fått en ny Kickr Core trots att min inköptes begagnad och gått över garantitiden.)

Senast ändrad:
Cykeldator våren 2025
Ja visst kan man stänga av det, men kärnan är ju att det inte stämmer med terrängen och att det döljer både kadens och puls, i alla fall i min. Vad ska jag ha det till? En funktion som inte fungerar. Det är som en stereo från -89 med en jävla massa lampor som blinkar, men inget ljud...

Jag tycker helt enkelt inte att edge 840 presterar i förhållande till prislappen. För mig är den en besvikelse. Så pass stor att jag troligen lämnar Garmin helt i takt med att jag byter ut saker.

Dyrt och dåligt är ingen bra kombo och det är väl ungefär där den är, med reservation för att alla andra kanske är lika dåliga. Det vet jag faktiskt inget om, men andra är i alla fall billigare.
Jag köpte en 840 för nåt år sedan, för att få bästa möjliga positionering, och ville ha touchskärm och bättre minne i enheten än 540.
Använder inte någon strukturerad träning, gravel, inomhus eller något garmintjafs som grit o.d., men är ändå nöjd med den.
Använder climb-pro, det har begränsningar när jag inte cyklar i rutt, men det är ok, för då vet jag oftast var jag cyklar ändå.
Kraschade och fästet bröts sönder men det gick att köpa löst. Nöjd med det också.

Cykeldator våren 2025
Den har ju en likadan skärm som den äldre och ännu billigare Edge Explore
Garmin Edge Explore från 1.847 SEK enl Prisjakt
Garmin Edge Explore 2 från 2.698 SEK enl Prisjakt, förutom likadan skärm har Explore 2 snabbare processor och lite längre batteritid, 15 istf 12 timmar enl Garmin.
Är det värt merkostnaden på 851 SEK?

Ray har förstås skrivit en hel del om bpde Explore och Explore 2
"The Edge Explore (kinda a simplified version of the high-end Edge 1030) includes all the core stuff most cyclists want".
Läs mer själv

"Same color touchscreen as previous, which is 3” and 240x400px"
dcRainmaker är en youtuber och vem betalar han för sina tester som skall vara oberoende ????

Cykeldator våren 2025
Vill man pga förekommen anledning undvika amerikanska produkter är det väl taiwanesiska Bryton som gäller.
Bryton är från Taiwan, i min mening högre kvalitet och mycket lägre pris. Batterier håller 20 dagar

Cykeldator våren 2025
Hej,

Efter första passet ute igår med gps problem och ett dränerat batteri i klockan återkommer suget efter en cykeldator. Jag är säkert inte ensam om det.

Vilka argument för och emot har ni kring

- Garmin Edge 1040
- Hammerhead Karoo (2ghz modellen)
- Wahoo Element Roam V2
- andra bättre alternativ?

Pulsband (Garmin) finns. Jag är inte knuten till något märke i övrigt (ekosystem) men har kört Garmin connect med Garmin klocka. Datorn ska fungera med Strava eftersom jag samlar inne och ute där. Navigering ska gå men träningsdatan är viktigast. 1050 känns väldigt dyr jämfört med 1040 så där krävs väldigt goda argument.

Tacksam för alla era inspel och erfarenheter!
@Bryton alla dagar. Från Taiwan, hög kvalitet lång batteritid och mycket lägre pris.

Cykeldator våren 2025
dcRainmaker är en youtuber och vem betalar han för sina tester som skall vara oberoende ????

Betalande läsare, sådana idioter som jag som betalar $20 om året. Samt om någon klickar på länkar till produkter hos t.ex Amazon, REI och liknande.

Youtube kanske visar reklam för sitt vanliga krafs, men det är inget jag vet om pga annonsblockerare.

Vissa tillverkare tycker inte om när han skriver att något är dåligt och skickar inte fler nya saker att testa, då går han ut och köper dom själv precis som vanligt för att kunna skriva om dom.

Cykeldator våren 2025
Betalande läsare, sådana idioter som jag som betalar $20 om året. Samt om någon klickar på länkar till produkter hos t.ex Amazon, REI och liknande.

Youtube kanske visar reklam för sitt vanliga krafs, men det är inget jag vet om pga annonsblockerare.

Vissa tillverkare tycker inte om när han skriver att något är dåligt och skickar inte fler nya saker att testa, då går han ut och köper dom själv precis som vanligt för att kunna skriva om dom.
Länken jag reagerar på är att det är låne enheter=kanske prepare enheter men i verkligheten så kanske dom är sämre.
Jag har ett typ exempel på det Suunto race s rena glädje siffrorna den klockan visade så köp en sån och känn ett som 22 år igen😆

Cykeldator våren 2025
Länken jag reagerar på är att det är låne enheter=kanske prepare enheter men i verkligheten så kanske dom är sämre.
Jag har ett typ exempel på det Suunto race s rena glädje siffrorna den klockan visade så köp en sån och känn ett som 22 år igen😆

Låneenheterna kan vara sämre, det är ju sådana dom skickar ut innan firmware är helt klar att börja säljas. Han skriver om något är dåligt och kanske får han en ny firmware efter det. Efter ett tag uppdateras artiklarna om det hänt något positivt.

Suunto har alltid varit lite hipp som happ.

Cykeldator våren 2025

Ray brukar inkludera att det är media loaners, som han skickar tillbaka och sen köper egna.
Han brukar verkligen inte hålla inne med saker han inte gillar, om han tycker att pris är för högt, eller om det helt enkelt inte är värt att uppgradera.

Vad gäller data ur prylarna brukar han jämföra dessa med ett "egenutvecklat" verktyg så att man kan se vad olika prylar visar sida vid sida. Viss data är ju dock inte mätbart på det sättet, som tex konditionsålder.

Cykeldator våren 2025
Köpte en Garmin 1040 för 2 veckor sedan och har hårdtestat den nu under 10 dagar på mallis. Har fungerat riktigt bra och ClimbePro är riktigt smidigt i backarna. Ibland har den varit lite missvisande men då har det berott på att backen fortsatt efter en bits plattåkande. Så backen kan ha visats som längre än vad klättringen upplevts.

Batteritiden är utmärkt och det har aldrig blivit några bortfall från sensorer eller något annat.

Cykeldator våren 2025
Ja visst kan man stänga av det, men kärnan är ju att det inte stämmer med terrängen och att det döljer både kadens och puls, i alla fall i min. Vad ska jag ha det till? En funktion som inte fungerar. Det är som en stereo från -89 med en jävla massa lampor som blinkar, men inget ljud...
Nu har jag förvisso inte en 840, blott en 530, men visst är det väl så att när en skärm, tex Climb pro eller Stravasegment visas så är det helt enkelt en extra dataskärm som visas. Denna kan enkelt knappas/swipas till den dataskärm man vill ha. För mig ger funktionen ändå något - alltid någon lång seg backe 73 km in att se fram emot :)

Cykeldator våren 2025
Jag kan försöka. Garmins backar har varken rätt lutning eller längd. När den visar backe så döljs både kadens och puls, samtidigt som backen kan vara 20 meter eller mer för kort. Så den gissar, både på längd och på lutning. Lutningen visas i färg, men också i grader efter en kort stund. Graderna visas väl små och de stämmer dåligt med upplevelsen.

Man kan alltså inte lita på de höjdmeter som visas som 'kvar' eftersom backen inte slutar där. Jag ska kolla var jag stänger av det, mig passar det inte.
Är det inte så att de stigningar som visas är nån sorts segment som nån kula lagt in i Open Streetmaps eller vilken karta som nu ligger i grunden? Så verkar det vara på min Roam, i regel stämmer det rätt bra med början och slut men rätt vad det är börjar backen 200 meter före den börjar och tar slut lite innan den tar slut.
Men på Roamen är eländet iaf lätt att stänga av så att man kan ha kvar kartan (så som jag vill) på skärmen.

Cykeldator våren 2025
Är det inte så att de stigningar som visas är nån sorts segment som nån kula lagt in i Open Streetmaps eller vilken karta som nu ligger i grunden?
Det finns olika höjddata, endera i en dedikerad höjdkartfil eller i den nedladdade rutten. Jag tror det står mer om det i den i #43 länkade tråden om ClimbPro men jag orkar inte leta igenom den nu på kvällen.

Men på Roamen är eländet iaf lätt att stänga av så att man kan ha kvar kartan (så som jag vill) på skärmen.
I Garmin Edge 1040 går det förutom det dessutom att välja vilken kategori av lutning som skall visas.

Cykeldator våren 2025
Jag har stängt av det. Det finns bara en höjddata som är relevant. Om man nu kan importera felaktig data i en rutt köper jag att backarna kan bli i fel lutning och på fel ställen. I mitt fall har jag inte kört efter rutt men fel blir det, på Garmins egen data förmodar jag. Det blir inte lite fel heller.

Cykeldator våren 2025
I Garmin Edge 1040 går det förutom det dessutom att välja vilken kategori av lutning som skall visas.
- om man nu tycker det är viktigt. Jag tycker det känns i benen om det är mer eller mindre brant men det är kanske bara jag det.
På kartan i Roam finns det olika färger på pluttarna i vald vägs riktning för stigningars lutning, antar det liknar Garmins färgspel.

Cykeldator våren 2025
Det finns bara en höjddata som är relevant.
Vad betyder det?

Jag har stängt av det.
I mitt fall har jag inte kört efter rutt men fel blir det, på Garmins egen data förmodar jag. Det blir inte lite fel heller.
Men hur kan du då se och veta att det blir fel om du har stängt av visningen av ClimbPro?

Om man nu kan importera felaktig data i en rutt köper jag att backarna kan bli i fel lutning och på fel ställen.
Jag vet inte hur du gör med dina rutter, men varför importera och använda felaktiga data öht?
Till mina rutter importerar jag rätt data, eller åtminstone förhoppningsvis mindre felaktiga data,
och baserat på min erfarenhet, se #535 i 1040-tråden, visas lutningen mer exakt.

Personligen tycker jag att ClimbPro Free Climbing är rätt menlös (hur kan Garmin veta hur långt upp för backen jag har tänkt att cykla?) och har därför svårt att bli upprörd över detaljer i funktionen.
Men varför inte hålla diskussionen om ClimbPro i den i #43 länkade tråden om ClimbPro?

Cykeldator våren 2025
Vad betyder det?

Men hur kan du då se och veta att det blir fel om du har stängt av visningen av ClimbPro?

Jag vet inte hur du gör med dina rutter, men varför importera och använda felaktiga data öht?
Till mina rutter importerar jag rätt data, eller åtminstone förhoppningsvis mindre felaktiga data,
och baserat på min erfarenhet, se #535 i 1040-tråden, visas lutningen mer exakt.

Personligen tycker jag att ClimbPro Free Climbing är rätt menlös (hur kan Garmin veta hur långt upp för backen jag har tänkt att cykla?) och har därför svårt att bli upprörd över detaljer i funktionen.
Men varför inte hålla diskussionen om ClimbPro i den i #43 länkade tråden om ClimbPro?
Jag vet inte vart du vill komma med detta? Om du har nytta av det, använd det. Jag har inte det. Datakvaliten är under all kritik.

Med 'det' menar jag att i verkligheten, där jag cyklar, lutar det som det lutar och den verkligheten divergerar mot Garmins.

Jag har inte importerat någon rutt alls i nio fall av tio. Så...

Garmin vet inte,
1) Var backen börjar.
2) Var backen slutar.
3) Lutningen under den sträcka som visas.

Så vad ska man ha det till? Det är deras data, deras prognos, deras beräkningar. Det är uselt.

Varför man ska förutsätta att man inte kör hela backen vet jag inte. Att den tror att man ska fortsätta samma väg har jag inga problem med, alltså att den säger klättra när man precis svängt av. Att den väljer ett utsnitt av en backe och har fel lutning ja, där letade jag i manualen, och nu slipper jag se det.

Cykeldator våren 2025
Ingen mer än jag som skippat specifik dator utan kör https://getcadence.app/ tillsammans med min vanliga telefon som jag ändå vill ha med mig i ryggfickan. kör kanske inte mer än 3h i stöten på batteritiden har jag inget att säga om. Övrigt har jag garmin smartklocka för puls och garmin rally för watt, allt kopplas till telefonen/appen

Cykeldator våren 2025
Ingen mer än jag som skippat specifik dator utan kör https://getcadence.app/ tillsammans med min vanliga telefon som jag ändå vill ha med mig i ryggfickan. kör kanske inte mer än 3h i stöten på batteritiden har jag inget att säga om. Övrigt har jag garmin smartklocka för puls och garmin rally för watt, allt kopplas till telefonen/appen
Jag kommer att köra så med nya cykeln, montera telefonen med Quad Lock.
Det har ju varit en hel del trådar om telefon som cykeldator men inte sett så mycket om https://getcadence.app (verkar dock mycket bra).
Låter ju bra med batteritiden kör du med gratis-versionen eller betal?

Cykeldator våren 2025
Jag vet inte vart du vill komma med detta?
Jag försöker få dig att posta tillräckligt mkt info om hur du har använt din Edge och då ffa vilka inställningar du har gjort (eller inte) för att kunna vet om hur och med vad jag eller ngn kunnigare skulle kunna hjälpa dig.
Än så länge behöver åtminstone jag mer faktabaserad info, men jag har inga som helst tvivel om att det finns många med bättre kunskaper på detta Forum.

Ersätter alltså getcadence-appen Garmin Connect fullt ut även för de som nu har tex Garmin Connect => Strava m fl?
Då borde den fungera bra, särskilt för den som inte behöver behöver oroa sig för att ladda ur telefonbatteriet.

Cykeldator våren 2025
Jag försöker få dig att posta tillräckligt mkt info om hur du har använt din Edge och då ffa vilka inställningar du har gjort (eller inte) för att kunna vet om hur och med vad jag eller ngn kunnigare skulle kunna hjälpa dig.
Än så länge behöver åtminstone jag mer faktabaserad info, men jag har inga som helst tvivel om att det finns många med bättre kunskaper på detta Forum.

Ersätter alltså getcadence-appen Garmin Connect fullt ut även för de som nu har tex Garmin Connect => Strava m fl?
Då borde den fungera bra, särskilt för den som inte behöver behöver oroa sig för att ladda ur telefonbatteriet.
Svaret är ja!

Cykeldator våren 2025
Det har ju varit en hel del trådar om telefon som cykeldator men inte sett så mycket om https://getcadence.app (verkar dock mycket bra).

Låt oss veta vad du tycker! Jag betalar nu för PRO varianten (35kr/mån) för att få tillgång till power meter-delen och det duger gott för mig. annan gratisapp verkar vara SuperCycle

Cykeldator våren 2025

Jag kikar på samma lösning. Litar dock inte riktigt på dubbelhäftande tejp som fästanordning. Funderar därför på att köra en beggad/rekond som får bli dedikerad cykeldator.

Är det någon som har bra erfarenheter med quadlocks universal mount (3M-tejp) genom stökiga partier?

Cykeldator våren 2025
Jag kikar på samma lösning. Litar dock inte riktigt på dubbelhäftande tejp som fästanordning. Funderar därför på att köra en beggad/rekond som får bli dedikerad cykeldator.

Är det någon som har bra erfarenheter med quadlocks universal mount (3M-tejp) genom stökiga partier?
Nu har jag dålig koll men dubbelhäftande tejp? Själv tänkte jag dedikerat skal för min gamla iPhone13 och Quad Lock PRO Bike Out Front Mount (disclaimer lördag kväll på balkongen med god dryck 😎)

Cykeldator våren 2025
Nu har jag dålig koll men dubbelhäftande tejp? Själv tänkte jag dedikerat skal för min gamla iPhone13 och Quad Lock PRO Bike Out Front Mount (disclaimer lördag kväll på balkongen med god dryck 😎)
Ja, du har en fästanordning på cykeln och en på telefonen. Skalen passar bara vissa telefoner, för mig med udda telefon blir det då "universal mount" som är tejpbaserad.
Känns riskabelt. Funderar på om man ska hitta en beg/rekond telefon och offra den istället. Fortfarande billigare än en dedikerad cykeldator.

Cykeldator våren 2025
Vad tycker du om nya Roam 3?
Åtminstone Jan Heine verkar inte vara helt nöjd med sin Wahoo
"For the next 4.5 hours, I am pushing and carrying my bike. I cover 7 miles (11 km) that way. I get lost when my GPS shows me on course when I’m actually hiking in the forest, away from the trail."
och
"Spending 50 minutes back-tracking and trying to find the route again is definitely not part of the plan. I learn not to be lured into complacency by the GPS showing me on course. When the satellite signal is spotty, the Wahoo apparently assumes you are moving along the course without knowing for sure."
Från

Cykeldator våren 2025
Åtminstone Jan Heine verkar inte vara helt nöjd med sin Wahoo
"For the next 4.5 hours, I am pushing and carrying my bike. I cover 7 miles (11 km) that way. I get lost when my GPS shows me on course when I’m actually hiking in the forest, away from the trail."
och
"Spending 50 minutes back-tracking and trying to find the route again is definitely not part of the plan. I learn not to be lured into complacency by the GPS showing me on course. When the satellite signal is spotty, the Wahoo apparently assumes you are moving along the course without knowing for sure."
Från
Vad jag kan se lite snabbt på bilderna så är det dock inte den nya Roam 3 han använder. Har dock inte läst hela texten.

Cykeldator våren 2025
Kan det fortfarande vara en bra ide att köpa en Garmin Edge Explore 2? Tänker om det kommer snart en ny eller om det kom en bättre i den prisklass (kan också vara från en annan märke) som jag missade i min research?

Jag är ut efter en cykeldator som har en stor display & touch screen. Jag cyklar med landsvägscykel då & då, springer primärt, så priset talar också för Explore 2. Eller är det ngt viktig som Explore 2 saknar?

Jag använder nu iPhone (med quadlock) och trackar med Apple Watch (och strava). Tycker det fungerar bra, dock drar det (för) mycket batteri.

Cykeldator våren 2025
Wahoo har extremt bra och lättlästa skärmar även i solljus, jag använder min mycket till navigering efter förutbestämda rutter och det är den helt briljant till. Jag har då en Bolt 1 som är billig begagnad numera.
Inte prövat någon mer avancerad stravafunktion eller dylikt men de finns ju där på olika sätt.

Visa bilaga 756385
hej ! I vilken app/kartprogram brukar du göra dina rutter, ruttplanering ?

Tillbaka
Topp