Klarar jag Vättern?

Klarar jag Vättern?
Hej!
Jag fick möjligheten att signa upp mig för Vättern nu i veckan. I år har jag hittills cyklat 100 mil, med ca 60% Zwift. Cyklar sen förr förra veckan ca 200-300 km solo i veckan. I lördags körde jag solo 107km med 1100 höjdmeter och 28.5 kmh i medelhastighet. Tänkte få in en tur på 15mil följt av två ~12 milare, tillsammans med kortare turer. Klarar jag Vättern, vet inte alls vad jag kan förvänta mig, alltid cyklat solo så vet inte riktigt hur jag ligger till.
Tack!

Klarar jag Vättern?
Med allra största sannolikhet, ja.

Edit: Om du har möjlighet att cykla tillsammans med andra lite innan rundan är det dock ingen dum idé. Oavsett, se till att inte åka och stirra på framförvarandes bakhjul utan titta längre fram och undvik häftiga inbromsningar och rörelser i sidled.

Senast ändrad:
Klarar jag Vättern?
Nej det är helt kört. Varför ens försöka, verkar sååå jobbigt. Stanna hemma i soffan istället, och kolla på en bra film, och käka något gott !!
Då behöver man inte heller betala en massa tusen pengar helt i onödan !

Senast ändrad:
Klarar jag Vättern?
Hej!
Jag fick möjligheten att signa upp mig för Vättern nu i veckan. I år har jag hittills cyklat 100 mil, med ca 60% Zwift. Cyklar sen förr förra veckan ca 200-300 km solo i veckan. I lördags körde jag solo 107km med 1100 höjdmeter och 28.5 kmh i medelhastighet. Tänkte få in en tur på 15mil följt av två ~12 milare, tillsammans med kortare turer. Klarar jag Vättern, vet inte alls vad jag kan förvänta mig, alltid cyklat solo så vet inte riktigt hur jag ligger till.
Tack!
107km med 1100 höjdmeter och 28.5 kmh i medelhastighet är bra solocyklat så din kapacitet är det nog inget fel på men Vätternrundan är ca 20 mil längre så du får försöka disponera dina krafter samt vara noga med energi-intaget. Något man kan drabbas av om man inte är så van att cykla långt är kramp men det är extremt svårt att förutspå om det kommer ske eller inte, det är nog åtminstone smart att du tar det lugnt uppför.

Sedan går det så klart extremt mycket enklare samt snabbare i en klunga. Solocykling vs cykling i klunga/stor grupp är nästan som två olika sporter, enorm skillnad ansträngnings och hastighetsmässigt. Lätt att luras att tro att gruppcyklande cyklister som swishar förbi skulle vara mer vältränade men så är det långt ifrån alltid... Lockas du av att hänga på en klunga får du verkligen vara fokuserad om du nu inte är van med det. Är man inte van och det är många andra ovana i samma klunga så ökar självklart kraschrisken väldigt mycket.

Senast ändrad:
Klarar jag Vättern?
Något jag upplevde som jobbigt de två gångerna jag körde VR, särskilt den första, var trycksmärta. Inget problem med skav, men tryckdomningar som gjorde svinont och gjorde att jag fick stå upp 30-40% av tiden sista halvan. Var noggrann med sadel och rumpträning om du märkt sådana tendenser.

Klarar jag Vättern?
Du är sannolikt bättre än mediancyklisten som klarar Vättern. Så ja, inga problem. Men fortsätt att cykla så mkt som möjligt veckorna som är kvar. Och även efter Vättern för övrigt. :-)

Klarar jag Vättern?
Du tar dig runt. Energiintaget har nämnts, för att hålla kropp och knopp på gott humör, och spara inget till målgång. Samma med vätska. Drick skvättar regelbundet fast du inte är törstig. Cykla inte fortare än du är van vid, och likaså använd kläder och prylar du är van vid och kan lita på.

Klarar jag Vättern?
Om du fixar vätske- och energiintaget så upplever jag ingen större skillnad mellan 100 km och 300 km.
Min erfarenhet med klunga jämfört med att cykla själv är att det lätt går att hålla 5 km/timma högre hastighet. Det som jag tycker är jobbigast med att cykla i klunga är alla småryck.

Klarar jag Vättern?
Nej det är helt kört. Varför ens försöka, verkar sååå jobbigt. Stanna hemma i soffan istället, och kolla på en bra film, och käka något gott !!
Då behöver man inte heller betala en massa tusen pengar helt i onödan !
Ja, för personer som premierar gott käk och film i soffan framför träningen och som har pannben modell bomullstuss blir det förstås väldigt jobbigt.

Nu har ju dock TS faktiskt cyklat en skaplig mängd och i hyggligt tempo. Då lär det inte vara några problem att greja rundan.

Klarar jag Vättern?
Om du fixar vätske- och energiintaget så upplever jag ingen större skillnad mellan 100 km och 300 km.
Min erfarenhet med klunga jämfört med att cykla själv är att det lätt går att hålla 5 km/timma högre hastighet. Det som jag tycker är jobbigast med att cykla i klunga är alla småryck.
Ja, ryckligheten är verkligen en viktig faktor. Och det är en faktor som jag tror att det är lite olika hur väl man klarar att hantera. Som icke-explosiv gnettyp har jag haft svårt för när det blivit ryckigt i grupper jag cyklat med.

I värsta fall, om det är en grupp som åker tillsammans men inte samarbetar, kan det nästan vara jobbigare än att cykla solo med samma snittfart.

Jag har någon gång cyklat i en grupp där ambitionen var att cykla i någon slags kedja men där folk spurtade fram för att komma över i det långsammare ledet när de kom längst fram och luckor som uppstod i ledet tätades med ryck fram istället för att metodiskt täppa till luckan s.a. bakomvarande slapp få en lucka framför sig.

Klarar jag Vättern?
Det är klart att det går!
Jag har kört Vättern solo två ggr och hade tränat mindre än dig. Klart att man är trött och öm, men det är väl en del av charmen? 😉

Klarar jag Vättern?
Klarar cykla, ja. Klarar Motala i samband med Vättern, det märker du du för det går fan inte att förbereda sig för ;)

Tillbaka
Topp