Östgöta motion.. Och numera andra lopp..

Snulfert

Aktiv medlem
Hej,

Sugen på att anmäla mig till ett lokalt cykellopp, Östgöta motion strax utanför Linköping. Det verkar vara ett etablerat lopp som varit igång i många år så kan jag få lite input/tankar kring bana, upplägg osv? Det är om 1 månad vilket ju är ganska tidigt på säsongen tänker jag. Är det med några motionärer eller är det mest inbitna cyklister som kör? Hur brukar nivån på deltagande vara?

Normalt sett brukar jag hamna på ca. 30km/t när jag kör rundor själv men efter lunginflammation mm under början av året har jag inte vågat testa mig själv riktigt utan kör i mer behagligt tempo för att inte få bakslag. Vore ju dock kul med ett lopp och kunna mäta sig med andra lite grann :)

Hoppas på lite bra input här. 31/3 är brytdatum för pris på anmälan så det är ju ett tag kvar innan jag måste bestämma mig om det inte blir fullt (250 pers) men det borde ta ett tag innan den kvoten fylls upp tänker jag.

Hej,

Sugen på att anmäla mig till ett lokalt cykellopp, Östgöta motion strax utanför Linköping. Det verkar vara ett etablerat lopp som varit igång i många år så kan jag få lite input/tankar kring bana, upplägg osv? Det är om 1 månad vilket ju är ganska tidigt på säsongen tänker jag. Är det med några motionärer eller är det mest inbitna cyklister som kör? Hur brukar nivån på deltagande vara?

Normalt sett brukar jag hamna på ca. 30km/t när jag kör rundor själv men efter lunginflammation mm under början av året har jag inte vågat testa mig själv riktigt utan kör i mer behagligt tempo för att inte få bakslag. Vore ju dock kul med ett lopp och kunna mäta sig med andra lite grann :)

Hoppas på lite bra input här. 31/3 är brytdatum för pris på anmälan så det är ju ett tag kvar innan jag måste bestämma mig om det inte blir fullt (250 pers) men det borde ta ett tag innan den kvoten fylls upp tänker jag.
Bara att anmäla sig, motionslopp så du kan säkert hitta många att cykla och umgås med.

På Östgöta motion skulle jag säga att det bara är motionärer som cyklar. Sen varierar nivån såklart. Tävlande cyklister kör snarare Östgötatempot och Östgötaloppet samma helg.

Numera finns även en klass på Östgötatempot för cyklister med bockstyre kallad Folktempo.

På Östgöta motion skulle jag säga att det bara är motionärer som cyklar. Sen varierar nivån såklart. Tävlande cyklister kör snarare Östgötatempot och Östgötaloppet samma helg.

Numera finns även en klass på Östgötatempot för cyklister med bockstyre kallad Folktempo.
Gott! Då kan jag våga mig på att köra med då kanske. Lätt att hamna i nåt mellanting gällande temppo/fysisk påfrestning nu tycker jag så det vore roligt/bra att kunna få lite att jämföra sig med och åka med.

Det gick jättebra. Trevligt lopp, trevliga människor och fint väder. En hel del blåst men den värsta vinden fick jag i en klunga så då var det gick ganska snabbt/bra ändå.

Efter halva loppet fick jag punktering tyvärr så gruppen jag åkte med försvann. Det är tubdäck på cykeln så det är lite trist med punka men det gick hyfsat fort att få på det nya däcket så jag kunde åka vidare. Gamla däcket hade jag runt axeln/kroppen tills jag fick syn på en funktionär som fick det av mig..

Andra halvan åkte jag själv. Kom inte ifatt någon och blev inte ikappåkt heller. Vinden var mer till min fördel på tillbakavägen så tur i oturen.
Sista biten uppför en allé kändes magiskt.

Helt klart biten så får se vad mer jag kan hinna med under våren/sommaren. Sommen runt är ett populärt lopp som många pratat om tex.

2tim 3min tog det samt 31km/t medelfart exkluderat däckbyte. Hade jag orkat hänga med gruppen så känns det som att det kanske hade gått under 2 Tim till och med.

Återkommer nästa år igen helt klart!

Det gick jättebra. Trevligt lopp, trevliga människor och fint väder. En hel del blåst men den värsta vinden fick jag i en klunga så då var det gick ganska snabbt/bra ändå.

Efter halva loppet fick jag punktering tyvärr så gruppen jag åkte med försvann. Det är tubdäck på cykeln så det är lite trist med punka men det gick hyfsat fort att få på det nya däcket så jag kunde åka vidare. Gamla däcket hade jag runt axeln/kroppen tills jag fick syn på en funktionär som fick det av mig..

Andra halvan åkte jag själv. Kom inte ifatt någon och blev inte ikappåkt heller. Vinden var mer till min fördel på tillbakavägen så tur i oturen.
Sista biten uppför en allé kändes magiskt.

Helt klart biten så får se vad mer jag kan hinna med under våren/sommaren. Sommen runt är ett populärt lopp som många pratat om tex.

2tim 3min tog det samt 31km/t medelfart exkluderat däckbyte. Hade jag orkat hänga med gruppen så känns det som att det kanske hade gått under 2 Tim till och med.

Återkommer nästa år igen helt klart!
Härligt att det blev en positiv upplevelse, bra jobbat! Kul läsning.

Jajjemen jag körde också, 3e gången nu. Fint arrangerat och trevlig atmosfär. Kantvinden var lite besvärlig ibland 😅

Rekommenderar verkligen Sommen runt, i vettigt väder är det ett fantastiskt lopp. Kuperat och intressant hela vägen runt. Min favorit som jag cyklat 6 ggr. Hoppas du får möjligheten.

Ha det fint.

Härligt att det blev en positiv upplevelse, bra jobbat! Kul läsning.

Jajjemen jag körde också, 3e gången nu. Fint arrangerat och trevlig atmosfär. Kantvinden var lite besvärlig ibland 😅

Rekommenderar verkligen Sommen runt, i vettigt väder är det ett fantastiskt lopp. Kuperat och intressant hela vägen runt. Min favorit som jag cyklat 6 ggr. Hoppas du får möjligheten.

Ha det fint.
Kul! Var inne o läste lite om Sommen imorse.
Angående kastvinden så kändes den, tänkte på de där stackarna med diskhjul som skulle köra tempo sen men de kanske bytte till annat..

dags för nytt cykellopp igen. Denna gången Sommen runt. Blir en rejäl ökning av sträcka då jag tidigare i år bara kört 6+ mil 2ggr varav en var på Östgöta Motion.
Med det sagt så slog jag PB på milen (Blodomloppet) igår så formen verkar ju lovande.
Har tänkt ta med 3 flaskor med dricka samt nån chokladkaka så hoppas jag kunna komma in i mål utan att stanna.

Är det fler här som ska köra imorgon?

dags för nytt cykellopp igen. Denna gången Sommen runt. Blir en rejäl ökning av sträcka då jag tidigare i år bara kört 6+ mil 2ggr varav en var på Östgöta Motion.
Med det sagt så slog jag PB på milen (Blodomloppet) igår så formen verkar ju lovande.
Har tänkt ta med 3 flaskor med dricka samt nån chokladkaka så hoppas jag kunna komma in i mål utan att stanna.

Lycka till!

Jupp.
Malexander är min barndomssommarby, så jag har velat åka sen jag hörde talas om loppet, men jag jobbar normalt den här veckan, fick ta ledigt den här helgen.

Kul att fler härifrån var där!

Jag hakade på ett gäng SAAB cyklister första 4 milen ca. Blev vänligt men bestämt upplärd i hur en belgisk klunga fungerar. Riktigt roligt och hög fart. Lite för snabbt för min del men jag tänkte att jag hänger med så länge jag orkar. Det var 4 mil :) Sen skulle de köra ikapp en framförvarande grupp och då orkade jag inte hänga på tyvärr.
Körde sen solo i ganska många mil innan en ny grupp tornade upp sig bakom mig. Perfekt tänkte jag nu kör vi igen :) Gruppen kom och gruppen drog vidare, jag orkade inte dock så det vart bara några hej och sen själv igen.
Lite senare hade de stannat och jag körde om och nästa gång de kom ifatt mig så släppte jag inte taget! Åkte med denna grupp i princip sista 5-6 milen skulle jag tro.

En väldig tur med vädret kändes det som att vi hade. Lagom med allt och minimalt med regn.

Sammanfattningsvis så är det roligt när det går fort, roligt att köra i grupp.

Fick ont i ena foten (märktes när jag gick i mål) jag kör med spd pedaler/skor och skulle nog må bra av SPD-SL istället.

Bra arrangemang, glada miner så det kan bli ett besök till nästa år!

Kul att fler härifrån var där!

Jag hakade på ett gäng SAAB cyklister första 4 milen ca. Blev vänligt men bestämt upplärd i hur en belgisk klunga fungerar. Riktigt roligt och hög fart. Lite för snabbt för min del men jag tänkte att jag hänger med så länge jag orkar. Det var 4 mil :) Sen skulle de köra ikapp en framförvarande grupp och då orkade jag inte hänga på tyvärr.
Körde sen solo i ganska många mil innan en ny grupp tornade upp sig bakom mig. Perfekt tänkte jag nu kör vi igen :) Gruppen kom och gruppen drog vidare, jag orkade inte dock så det vart bara några hej och sen själv igen.
Lite senare hade de stannat och jag körde om och nästa gång de kom ifatt mig så släppte jag inte taget! Åkte med denna grupp i princip sista 5-6 milen skulle jag tro.

En väldig tur med vädret kändes det som att vi hade. Lagom med allt och minimalt med regn.

Sammanfattningsvis så är det roligt när det går fort, roligt att köra i grupp.

Fick ont i ena foten (märktes när jag gick i mål) jag kör med spd pedaler/skor och skulle nog må bra av SPD-SL istället.

Bra arrangemang, glada miner så det kan bli ett besök till nästa år!
Härlig läsning! Just detta år kunde jag inte cykla men känner många som åkte 🙂 Kul att det blev positivt, nästa år kör jag igen 🤓

Härlig läsning! Just detta år kunde jag inte cykla men känner många som åkte 🙂 Kul att det blev positivt, nästa år kör jag igen 🤓
Med en dags distans till loppet så känns det inte omöjligt att jag kör nästa år med!
Nästa inplanerade lopp nu är om 3 mån ca (Roxen runt) ska försöka köra den rundan under sommaren så jag vet lite vad som väntar men annars blir det nog att nöta på 3-6mils rundor.

Roxen runt (Wocksänn Wunt) avklarades idag. Hade lite glömt bort att jag anmält mig till loppet och har inte tränat nån kondition sista månaden så det var lite oklar status vid start..
Ställde mig i fålla 3 (33km/h) som fart och tänkte att det går så länge det går samt att det kan komma folk bakifrån och plocka upp mig om jag kroknar.

Bra väder men lite blåsigt idag. Ut från Linköping gick det smidigt och sen höll klungan ihop bra ungefär halva loppet. Sen drogs det ut lite och jag blev avhängd när motvinden började komma.

Cyklade solo i några mil innan en annan grupp kom som jag kunde köra med ett tag innan samma scenario utspelade sig igen..

Cyklade in i mål med en klunga retfullt nära men ändå för långt bort för att komma ifatt.

Stannade pga kramp i vad/lår ca 7km innan målet och skulle ha startat i startgrupp 31 istället för att kunna få en bättre resa tänker jag men är ändå nöjd med dagen.

Snittfarten blev 31km/h på 94 km.

Bild från sista pisspausen innan start..
IMG_2303.webp

Nu har Hymer och en snäll fotograf släppt massvis med bilder från loppet igår så jag snokade upp några på mig. Nedan är den bästa bilden för att se sittställning/position.

Blir lite öm i ryggen/svanken efter 6 mil+ ca och undrar om man direkt kan se något särskilt på hur jag sitter eller om det gäller att nöta på bara för att vänja sig? Min vanliga runda på 3+mil ger inga ryggproblem och inte heller 5 mil brukar göra det.
Vätternrundan finns ju bara några mil bort för mig och jag är sugen på att köra igen någon gång men frågan är ju hur 31 mil kommer kännas då..

På gymmet kör jag marklyft vilket jag antar tränar nedre delen av ryggen, i övrigt är det chins och rodd som gäller.

Bilden måste vara ifrån nåt tillfälle där jag blivit avhängd men det gör ju inget att jag var själv när de ändå tog bild :)
IMG_2309.webp

Byter karriär/bana till helgen är tanken och ska köra trail i Sya utanför Linköping med sonen.
Går att både springa och cykla men vi ska cykla i så fall.

Någon som har kört detta tidigare och har nån input? Sonen har aldrig kört tekniskt och har ett synfel som gör att vissa saker som avståndsbedömning och förmåga att se detaljer är lite svårt. När jag läser om det så verkar det dock vara ganska snällt så tänker att det ska gå bra!

Väldigt snällt! Mycket grusväg och breda stigar. Det finns en stig med tekniska inslag och tom ett litet, litet dropp (om man inte tar b-spåret) men annars är det mycket enkelt. Sen är det några rejäla uppförsbackar med efterföljande snabba utförskörningar.

Perfekt nybörjarbana! Enkelt men man kan köra sig rejält trött. Ha det så roligt!

Tack för beskrivningen! Det ska nog gå bra känns det som!
Jag kör söderut på gamla E4 så får vi se vart vi hamnar. Om inte annat får vi ta några varv på travbanan i Mantorp :)

Tillbaka
Topp