[OT] AI Den sk "Artificiella" Intelligensen har kommit...

Koltrasten

Aktiv medlem
AI den sk "Artificiella" Intelligensen har kommit för att stanna hos oss för alltid. Detta kommer på sikt förändra hela vår vardag. Vi kommer inte ens att märka detta under tiden det sker.

Vad är då "AI" för något?

Enkelt uttryckt en 1:a eller 0:a. Jmf ljuset är släckt eller tänt.

Nåväl så långt. Men om vi lägger till 100:tals Miljarder algoritmer, per sekund förändras bilden till att knappast bli enkel.
Vad är då en Algoritm. "Algo# ifrån Grekiskan. Svar: Ordet härstammar ifrån medeltiden när man började använda sig av arabiska siffror, för att förklara begrepp och tankeförhållanden medelst algebraiska tecken och ekvationer.

Nåväl så långt. Inget nytt under solen! Eller?

Idag översätts ordet Algoritm, enligt SAOl med Räknemetod, alt räknemönster, vilket så klart inte förklarar ett skvatt för oss vanliga dödliga!

Nåväl tillbaka på ruta 1. Allting handlar ff om talen, 0. och 1. Detta efts digitaltekniken endast kan hantera dessa två i ett Binärt system. Enkelt uttryckt: Tänd lampa= sant, släckt lampa= falskt.

Nu får vi dock tänka på att detta enkla påstående upprepas miljarder gånger per sekund och därmed med hästlängder passerar våra egna hjärnors kapacitet.

Är då AI= mänsklig intelligens? Ur ett logiskt perspektiv blir svaret tveklöst ja! Vi har ju själva lagt in programmeringen utifrån våra egna beräkningar. Om då dessa stämmer, kommer även AI:s beräkningar att stämma.

Har mycket mer att skriva om detta och förväntar mig kritik för inlägget. Vill dock tillägga att ämnet AI fn är stekhett och förmodligen på sikt kommer förändra hela vår vardag...

Avslutar med programmet ifrån SVT med på spåret: "Vart är vi på väg"?

Senast ändrad:
Tycker det är suveränt med AI. Ett helt nytt spår i utvecklingen - de gamla började bli tråkiga. Och nya kul grejjor att leka med. Bättre än google när det gäller att svara på många frågor. Men man måste ändå ha kunskap själv så att man kan avgöra om svaret är rimligt och tillräckligt. Kul att leka lite med AIgenererade bilder också !
Dess framtida impact på samhälle och arbetsliv är just nu lite svårt att överblicka.

Låter Copilot svara själv, det låter rimligt i det här fallet:

Det är ett intressant och engagerande inlägg du har delat! Det väcker viktiga frågor om AI och dess påverkan på samhället. Samtidigt finns det några sakfel, missförstånd och språkliga oklarheter som kan vara bra att rätta till för att göra texten mer korrekt och tydlig. Här är en genomgång:

🔍

1. "AI är en 1:a eller 0:a"
    – Det är en förenkling som blir missvisande. AI bygger på digital teknik, som i grunden använder binära tal (1 och 0), men AI är mycket mer än bara detta. Det handlar om avancerade matematiska modeller, statistik, maskininlärning och neurala nätverk.
  2. "Algo# ifrån Grekiskan"
    – Ordet algoritm kommer inte från grekiskan. Det härstammar från det latinska namnet på den persiske matematikern al-Khwarizmi, som levde på 800-talet. Hans verk om aritmetik med indiska siffror spreds i Europa och gav upphov till termen algoritm.
  3. "AI = mänsklig intelligens"
    – Det är en filosofisk och teknisk förenkling. AI kan efterlikna vissa aspekter av mänsklig intelligens (som mönsterigenkänning eller språkförståelse), men det är inte samma sak som mänsklig intelligens. AI saknar medvetande, känslor och förståelse i mänsklig mening.
  4. "Om våra beräkningar stämmer, stämmer AI:s beräkningar"
    – Det är inte alltid sant. AI-system kan göra fel trots korrekt programmering, särskilt om de tränats på bristfällig eller partisk data.

✍️

• Stavfel och särskrivningar:
    Exempel:
    • "100:tals Miljarder" → "hundratals miljarder"
    • "efts" → "eftersom"
    • "ff" → "fortfarande"
    • "ifråns" → "ifrån"
    • "SAOl" → "SAOL" (Svenska Akademiens ordlista)
  • Otydlig struktur:
    Texten hoppar mellan ämnen utan tydlig röd tråd. Det kan hjälpa att strukturera inlägget i tydliga stycken med underrubriker eller logiska övergångar.
  • Onödiga upprepningar:
    Exempel: "Nåväl så långt" används flera gånger utan att tillföra något nytt.

✅

• Du väcker intresse för ett viktigt ämne.
  • Du skriver med personligt engagemang.
  • Du bjuder in till diskussion, vilket är bra för ett forum eller socialt inlägg.

Vill du att jag hjälper dig att skriva om texten så att den blir mer korrekt och lättläst, men behåller din stil och ton?

Ja, AI kan väl sägas ha klarat Turing-testet nu, sådär en 75 år senare. Alan Turing var en mkt smart person, en av grundarna till all datavetenskap. Ca år 1950 föreslog han en test för att avgöra om en maskin kan tänka som en människa. Prata med en människa och med en maskin enbart via textmeddelanden, separat, och se om du avgöra vilken som är människa.
Synd att han inte fick se det själv....

Men det betyder inte att AI kan tänka eller är "intelligent", utan det är baserat på statistik och smart textanalys.

Senast ändrad:
Låter Copilot svara själv, det låter rimligt i det här fallet:

Det är ett intressant och engagerande inlägg du har delat! Det väcker viktiga frågor om AI och dess påverkan på samhället. Samtidigt finns det några sakfel, missförstånd och språkliga oklarheter som kan vara bra att rätta till för att göra texten mer korrekt och tydlig. Här är en genomgång:

🔍

1. "AI är en 1:a eller 0:a"
    – Det är en förenkling som blir missvisande. AI bygger på digital teknik, som i grunden använder binära tal (1 och 0), men AI är mycket mer än bara detta. Det handlar om avancerade matematiska modeller, statistik, maskininlärning och neurala nätverk.
  2. "Algo# ifrån Grekiskan"
    – Ordet algoritm kommer inte från grekiskan. Det härstammar från det latinska namnet på den persiske matematikern al-Khwarizmi, som levde på 800-talet. Hans verk om aritmetik med indiska siffror spreds i Europa och gav upphov till termen algoritm.
  3. "AI = mänsklig intelligens"
    – Det är en filosofisk och teknisk förenkling. AI kan efterlikna vissa aspekter av mänsklig intelligens (som mönsterigenkänning eller språkförståelse), men det är inte samma sak som mänsklig intelligens. AI saknar medvetande, känslor och förståelse i mänsklig mening.
  4. "Om våra beräkningar stämmer, stämmer AI:s beräkningar"
    – Det är inte alltid sant. AI-system kan göra fel trots korrekt programmering, särskilt om de tränats på bristfällig eller partisk data.

✍️

• Stavfel och särskrivningar:
    Exempel:
    • "100:tals Miljarder" → "hundratals miljarder"
    • "efts" → "eftersom"
    • "ff" → "fortfarande"
    • "ifråns" → "ifrån"
    • "SAOl" → "SAOL" (Svenska Akademiens ordlista)
  • Otydlig struktur:
    Texten hoppar mellan ämnen utan tydlig röd tråd. Det kan hjälpa att strukturera inlägget i tydliga stycken med underrubriker eller logiska övergångar.
  • Onödiga upprepningar:
    Exempel: "Nåväl så långt" används flera gånger utan att tillföra något nytt.

✅

• Du väcker intresse för ett viktigt ämne.
  • Du skriver med personligt engagemang.
  • Du bjuder in till diskussion, vilket är bra för ett forum eller socialt inlägg.

Vill du att jag hjälper dig att skriva om texten så att den blir mer korrekt och lättläst, men behåller din stil och ton?
Nej du behöver inte skriva om någon text. Mitt syfte var att få igång en debatt. Vilket verkar ha blivit resultatet. Vad ang förkortningar är detta tyvärr numera kutym på nätet. Vad gäller talen 0 och 1, hävdar jag ff att inga system kan hantera något annat. Så tyvärr har du här fel. Något mer än så existerar inte "ännu".
Vad gäller att hoppa mellan ämnen kan jag bara hänvisa till trådens rubrik. Kanske har du något att tillföra kring trådens namn. Vad gäller ev felstavningar brukar vi inte, pga allmänt hyfs, kommentera dessa. Detta för att inte belasta trådarnas innehåll med onödigt tjafs. Kanske vill du att jag uppgraderar ditt inlägg!?

Vad gäller ordet Algoritm, har du däremot helt rätt. Förväxlade ordet med digital, avseende siffra. Ber om ursäkt för detta och tackar för påpekandet. Skrev dock hela inlägget tidigt på morgonen, på ca 10minuter. Jag har dock försökt hålla mig neutral i ämnet. Pga att du inte lämnat någon åsikt i ämnet utan enbart fokuserat på min text. Därför har jag ingen uppfattning om var du står i frågan!

Men efts du nämner ordet filosofi i ditt inlägg. Vill jag inflika att jag aldrig påstått att AI är något annat än en kallhamrad maskin. Detta med undantag för logiska beräkningar. Så här har du återigen helt fel. Som du helt riktigt påpekar kan AI göra helt galna beräkningar. Men då är inte problemet att AI gör fel. Utan pga att den programmerats med korrupta data.

Så tyvärr till dig AI, kommer aldrig din sk intelligens, (ur det filosofiska perspektiv), du själv nämner, bli annat än en tom såpbubbla!

Förstår mycket väl att verktyget AI helt saknar känslor. Vilket dom flesta av oss säkert inser!
Men att säga rätt saker, är inte samma sak som att känna något. Jmf gärna med ordet Psykopat!

Senast ändrad:
Nej du behöver inte skriva om någon text. Mitt syfte var att få igång en debatt. Vilket verkar ha blivit resultatet. Vad ang förkortningar är detta tyvärr numera kutym på nätet. Vad gäller talen 0 och 1, hävdar jag ff att inga system kan hantera något annat. Så tyvärr har du här fel. Något mer än så existerar inte "ännu".
Vad gäller att hoppa mellan ämnen kan jag bara hänvisa till trådens rubrik. Kanske har du något att tillföra kring trådens namn. Vad gäller ev felstavningar brukar vi inte, pga allmänt hyfs, kommentera dessa. Detta för att inte belasta trådarnas innehåll med onödigt tjafs. Kanske vill du att jag uppgraderar ditt inlägg!?

Vad gäller ordet Algoritm, har du däremot helt rätt. Förväxlade ordet med digital, avseende siffra. Ber om ursäkt för detta och tackar för påpekandet. Skrev dock hela inlägget tidigt på morgonen, på ca 10minuter. Jag har dock försökt hålla mig neutral i ämnet. Pga att du inte lämnat någon åsikt i ämnet utan enbart fokuserat på min text. Därför har jag ingen uppfattning om var du står i frågan!

Men efts du nämner ordet filosofi i ditt inlägg. Vill jag inflika att jag aldrig påstått att AI är något annat än en kallhamrad maskin. Detta med undantag för logiska beräkningar. Så här har du återigen helt fel. Som du helt riktigt påpekar kan AI göra helt galna beräkningar. Men då är inte problemet att AI gör fel. Utan pga att den programmerats med korrupta data.

Så tyvärr till dig AI, kommer aldrig din sk intelligens, (ur det filosofiska perspektiv), du själv nämner, bli annat än en tom såpbubbla!

Förstår mycket väl att verktyget AI helt saknar känslor. Vilket dom flesta av oss säkert inser!
Men att säga rätt saker, är inte samma sak som att känna något. Jmf gärna med ordet Psykopat!

Kan bli en intressant tråd. Om nu Koltrasten och andra kan låta bli att angripa & förolämpa varandra. Själv tänker jag utforska olika AI-verktyg som finns, och se hur det funkar och vad man kan göra. Ska bli qul, en häftig och lite oväntad utveckling !!

Jag gillar att du "duar" ett AI svar, det tyder nog på att du ser något i tekniken iaf.

Du har ett gap här, AI "programmeras" inte med data, den tränas på den.

Det vi skriver här i forumet kommer definitivt att ingå i träning för någon AI någongång och du vet ju hur många som har fel här på forumet, så då kan ju AI så klart ha fel...

Det här har jag skrivit alldeles själv :)

Jag gillar att du "duar" ett AI svar, det tyder nog på att du ser något i tekniken iaf.

Du har ett gap här, AI "programmeras" inte med data, den tränas på den.

Det vi skriver här i forumet kommer definitivt att ingå i träning för någon AI någongång och du vet ju hur många som har fel här på forumet, så då kan ju AI så klart ha fel...

Det här har jag skrivit alldeles själv :)
Stort grattis!

Höddö @Koltrasten, det är lite svårt att veta vad du vill med dina trådar, denna och liknande. Trådstarterna har alltid en undervisande ton, bara det att det som undervisas tenderar åt svammel, inte så fast förankrat i fakta.

Ja, AI är här för att stanna. Så, nu har jag svarat på trådstarten.
Jaha det var ju ett uttömmande och logiskt svar. Frågan är bara vad du försöker säga?
citat ifrån dig: "Bara det att det".
Hm... plötsligt verkar AI mycket trovärdigare i mina ögon än dig "me.I.me:". För ett så korkat inlägg skulle knappast ens en maskin kunnat åstadkomma, eller?

Som vanligt är det svårt att diskutera sakämnen här på "Happy". Detta pga att många föräldrar verkar sakna "Babywatchers".
Tycker dock att frågorna kring AI och framtiden är större och viktigare än småbarnslullande, ifrån bla "ooms"!

Koltrasten, du som enligt utsago spelar klassisk gitarr, tänk på hur AI redan nu används för att förbättra kvalitén på gamla bild- och ljudinspelningar och hur mycket bättre det vore om detta kunde göras med en knapptryckning när man t.ex. lyssnar på inspelningen av Paco de Lucia och Concierto de Aranjuez på Youtube.

Jaha det var ju ett uttömmande och logiskt svar. Frågan är bara vad du försöker säga?
citat ifrån dig: "Bara det att det".
Hm... plötsligt verkar AI mycket trovärdigare i mina ögon än dig "me.I.me:". För ett så korkat inlägg skulle knappast ens en maskin kunnat åstadkomma, eller?
Du svingar hejvilt, ändå är inlägget fr me.I.am mer korrekt än det mesta du får ur dig ur denna typ av trådar du återkommande startar. Just den undervisande tonen, trots avsaknaden av fakta, är nog förklaringen att du ofta får mothugg och kör fast. Många här är väldigt insatta i de ämnen du tar upp, jobbar t.o.m. professionellt med dem (jag t.ex.), och ser därför igenom det svammel du försöker föra fram som ”fakta”. Formulera de frågor du som lekman undrar över istället, så ska du se att du kanske får svar, professionella svar t.o.m.

Enkelt uttryckt en 1:a eller 0:a. Jmf ljuset är släckt eller tänt.
Vad gäller talen 0 och 1, hävdar jag ff att inga system kan hantera något annat. Så tyvärr har du här fel. Något mer än så existerar inte "ännu".
Att hävda att AI är det binära talsystemet, eller maskiner som använder det binära talsystemet, är inte tillräckligt och inte heller det som definierar AI. Sedan att den hårdvara, som tillsammans med mjukvara, definieras som AI använder sig av det binära talsystemet är inte samma sak. Annars kunde man lika gärna hävda att elektroner är lika med AI.

Clippy-letter.png

Det är något jag inte kommer att använda förrän hypen lagt sig.

Vansinnigt roliga inlägg. Men pers tycker jag frågorna kring AI och dess framtid är viktigare än att hålla på med nonsens. Som alltid kommer ifrån samma håll. För dom som undrar vad jag menar, är det bara att läsa innantill i dom senaste inläggen och bilda sig en egen uppfattning!

Hoppas att vi alla kan enas om åtminstone en fråga. Nämligen att AI, har kommit för att stanna och att detta kommer medföra konsekvenser för oss alla. Hur framtiden kommer att se ut, är det svårt att sia om. Men att det kommer tillstå oanade situationer i hela vårt samhälle, behöver knappast någon tvivla på.

Har läst in mig hyfsat på området. Dessutom har jag tagit del av vad som finns att tillgå kring ämnet i flera av våra större medier. Ber om att få återkomma till detta!

Vansinnigt roliga inlägg. Men pers tycker jag frågorna kring AI och dess framtid är viktigare än att hålla på med nonsens. Som alltid kommer ifrån samma håll. För dom som undrar vad jag menar, är det bara att läsa innantill i dom senaste inläggen och bilda sig en egen uppfattning!!
Det här är ju faktiskt vansinnigt roligt skrivet. Ironin når oanade nivåer 🤣

Vansinnigt roliga inlägg. Men pers tycker jag frågorna kring AI och dess framtid är viktigare än att hålla på med nonsens. Som alltid kommer ifrån samma håll. För dom som undrar vad jag menar, är det bara att läsa innantill i dom senaste inläggen och bilda sig en egen uppfattning!

Hoppas att vi alla kan enas om åtminstone en fråga. Nämligen att AI, har kommit för att stanna och att detta kommer medföra konsekvenser för oss alla. Hur framtiden kommer att se ut, är det svårt att sia om. Men att det kommer tillstå oanade situationer i hela vårt samhälle, behöver knappast någon tvivla på.

Har läst in mig hyfsat på området. Dessutom har jag tagit del av vad som finns att tillgå kring ämnet i flera av våra större medier. Ber om att få återkomma till detta!
Koltrasten, du som enligt utsago spelar klassisk gitarr, tänk på hur AI redan nu används för att förbättra kvalitén på gamla bild- och ljudinspelningar och hur mycket bättre det vore om detta kunde göras med en knapptryckning när man t.ex. lyssnar på inspelningen av Paco de Lucia och Concierto de Aranjuez på Youtube.
Självklart har du rätt. Äger själv en bibba gamla vinyler med musik för klassisk gitarr: Flera av dessa har urdålig kvalitet, efter att ha blivit avyssnade av gamla trubbiga nålar.

Kineserna uppfann krutet, som användes till fyrverkerier och gång skulle kärnkraften, endast användas i fredligt syfte. Har vår framtid kommer se ut här på Jorden är det ingen som vet. Men tittar vi historiskt på människornas uppfinningar, är det inte svårt att inse vad människor är kapabla till!

Skulle dock gärna vilja veta, hur man kan återställa musiken på äldre inspelningar?

Måste fråga dig "Orv". Spelar du själv klassisk gitarr? Har i så fall då ett enormt material av noter. Kan kopiera och skicka!

Du svingar hejvilt, ändå är inlägget fr me.I.am mer korrekt än det mesta du får ur dig ur denna typ av trådar du återkommande startar. Just den undervisande tonen, trots avsaknaden av fakta, är nog förklaringen att du ofta får mothugg och kör fast. Många här är väldigt insatta i de ämnen du tar upp, jobbar t.o.m. professionellt med dem (jag t.ex.), och ser därför igenom det svammel du försöker föra fram som ”fakta”. Formulera de frågor du som lekman undrar över istället, så ska du se att du kanske får svar, professionella sva
Exit! Ett sådant här inlägg till, ifrån din sida "ooms", så kommer jag blocka dig!

Har nu genomgående tittat på dina inlägg här på "Happy" och presenterat dessa på andra Forum. Reaktionerna har varit att dina inlägg måste vara skrivet av ett barn!

Att hävda att AI är det binära talsystemet, eller maskiner som använder det binära talsystemet, är inte tillräckligt och inte heller det som definierar AI. Sedan att den hårdvara, som tillsammans med mjukvara, definieras som AI använder sig av det binära talsystemet är inte samma sak. Annars kunde man lika gärna hävda att elektroner är lika med AI.
Menar du då att digitala algoritmer inte längre består av 1 och 0?

Hur ser då lagstiftningen kring AI ut! Har grottat kring detta. Självklart ser reglerna kring AI helt olika ut i olika länder! Grunden, kring fenomenet lär dock förändras allt eftersom systemen utvecklas.

Har nu hunnit ta del av framtidsutsikterna för AI, ifrån flera universitet, inte minst ifrån USA!
Skall inte namnge några. Men bilden för kontroll av AI inför framtiden ser minst sagt dyster ut!

Kommer återkomma med mer fakta...

Exit! Ett sådant här inlägg till, ifrån din sida "ooms", så kommer jag blocka dig!

Har nu genomgående tittat på dina inlägg här på "Happy" och presenterat dessa på andra Forum. Reaktionerna har varit att dina inlägg måste vara skrivet av ett barn!
Snälla, berätta vilka dessa forum är! Jag dööör av nyfikenhet 🤣🤣🤣

Ditt inlägg bekräftar bara fakta! Det finns faktiskt större forum än "Happy"!

Jag har skrivit och postat på dessa i decennier. Men eftersom du nu vill veta, kan du söka på X!
Stort tack för ditt sakliga inlägg kring debatten AI.
Ps dina fjantiga "Emoji" förlöjligar bara din omogenhet och dig själv! Är du ett barn? På X tror man det. I så fall skulle detta förklara mycket.
Gör gärna, ett sista försök att bete dig som en vuxen människa. För nu är mitt tålamod definitivt slut. Det är inte meningen att ett kverulerande barn, utan kunskap, skall få sabba trådar och skrika, utan motåtgärder!

Ett enda fjantigt inlägg till ifrån din sida. Kommer nu omedelbart att leda till anmälan och blockering!
Märk väl att Admin, har ögonen på dig...

Senast ändrad:
Jag blev tvungen att kolla, jag har faktiskt 3 publicerade vetenskapliga publikationer om AI. Hur många har du fått publicerade, Koltrasten?

Jag blev tvungen att kolla, jag har faktiskt 3 publicerade vetenskapliga publikationer om AI. Hur många har du fått publicerade, Koltrasten?

Ok, en trådstart på Happy räknas kanske inte som en vetenskaplig publikation, men @Koltrasten förklarade där på ett mycket kortfattat och enkelt sätt vad AI består av, det binära talsystemet.

Ditt inlägg bekräftar bara fakta! Det finns faktiskt större forum än "Happy"!

Jag har skrivit och postat på dessa i decennier. Men eftersom du nu vill veta, kan du söka på X!
Stort tack för ditt sakliga inlägg kring debatten AI.
Ps dina fjantiga "Emoji" förlöjligar bara din omogenhet och dig själv! Är du ett barn? På X tror man det. I så fall skulle detta förklara mycket.
Gör gärna, ett sista försök att bete dig som en vuxen människa. För nu är mitt tålamod definitivt slut. Det är inte meningen att ett kverulerande barn, utan kunskap, skall få sabba trådar och skrika, utan motåtgärder!

Ett enda fjantigt inlägg till ifrån din sida. Kommer nu omedelbart att leda till anmälan och blockering!
Märk väl att Admin, har ögonen på dig...
Det hänvisas ofta till andra icke namngivna forum där dina inlägg uppskattas och bemöts på ett helt annat sätt än i detta. Kläm ur dig vilka det är så att vi själva kan bilda oss en uppfattning. Eller sluta referera till dem.

När det gäller Admin tror jag inte Ooms ligger högst på bevakningslistan.

Menar du då att digitala algoritmer inte längre består av 1 och 0?
Jag skrev inget om algoritmer. Jag skrev att AI inte kan definieras som en etta eller nolla som du skrev.

Vad det gäller algoritmer skulle jag själv välja att säga att den består av en uppsättning av instruktioner med ett visst syfte och inte ettor och nollor. Jämför med matrecept. Hur beskriver du ingredienserna till pannkakor? Som vetemjöl, ägg, mjölk och salt eller som väteatomer, syreatomer, kolatomer, kväveatomer osv.?

Hur ser då lagstiftningen kring AI ut! Har grottat kring detta. Självklart ser reglerna kring AI helt olika ut i olika länder! Grunden, kring fenomenet lär dock förändras allt eftersom systemen utvecklas.

Har nu hunnit ta del av framtidsutsikterna för AI, ifrån flera universitet, inte minst ifrån USA!
Skall inte namnge några. Men bilden för kontroll av AI inför framtiden ser minst sagt dyster ut!

Kommer återkomma med mer fakta...

Nej, återkom inte med vad du kommer fram till. Återigen, vad vill du med denna tråd? Du skriver på något konstigt sätt som att dina inlägg är AI for dummies, vill du framstå som någon som undervisar folket om AI, det är enbart fånigt.

Du verkar inte kunna tillgodogöra dig fakta, och nu har du hakat upp dig på en sjuk diskussion om att ettor och nollor är en bra beskrivning av vad AI består av. Om du verkligen var intresserad av en diskussion så skulle du ha skrivit några frågor du grunnar på, även om jag inte tror att du skulle lära dig av eventuella svar.

Varför inte fråga t.ex. @ooms om något vad gäller AI, han kan nog långt mer än du kan, och nånsin kan lära dig. Även om han verkar sakna den ödmjukhet som kännetecknar dom största experterna. Finns säkert andra här på forumet som kan en del, men tror de håller sig från såna här oseriösa trådar, och då menar jag främst dina inlägg. Är det någon som framstår som omogen så är det du och ingen annan.

Om någon skulle fråga mig om AI skulle jag väldigt starkt avråda dom från att läsa dina inlägg här. Och om dina inlägg verkligen gillas på andra forum (nu har du visst editerat och skriver enbart om X), skulle jag verkligen avråda från dessa forum. Eller om det nu är X, inte läsa inlägg som du skriver där, eller som du delar, eller skrivna av dom som gillar dina inlägg.

En fara med AI är att det med tiden kan inavlas, att vissa modeller med tiden matas med material från andra AI-modeller. Tror jag (är inte så insatt), men detsamma gäller en del forum och X, mänskor med noll kunskap trissar varann och skriver nonsens som upphöjs till sanning. Bubblor där alternativ fakta frodas, och ibland rena konspirationsteorier.

Jag skrev en fråga i din tråd om Myter och villfarelse, den som inte hade många rätt i din trådstart (om något?), var du fick allt från, något obskyrt forum? Eller trådar på X?

På sätt och vis hade det varit kul med en seriös tråd om AI, men tror inte denna kan bli det tyvärr. Det startades ju en om chatGPT för några år sedan, den kanske kan väckas till liv igen.

Är vi inte alla "Dummies" vad gäller AI. Har inte sett dig framföra någon annan åsikt i ämnet än att kritisera mig!

Jmf Budbäraren.

Är vi inte alla "Dummies" vad gäller AI. Har inte sett dig framföra någon annan åsikt i ämnet än att kritisera mig!

Jmf Budbäraren.
Vad gäller universitet och AI. Kolla då på Harvard, Yale, Uppsala, Lund och många fler, med avseende på ämnet AI. Kom sedan med kommentarer.

Har intilligensian sjunkit så långt ner i nivån, vad gäller mänsklig IQ att vi tappat förmågan att diskutera ämnen
här på Happy?

Som vanligt är det svårt att diskutera sakämnen här på "Happy". Detta pga att många föräldrar verkar sakna "Babywatchers".
Tycker dock att frågorna kring AI och framtiden är större och viktigare än småbarnslullande, ifrån bla "ooms"!
Du måste ha väldigt lite att göra där hemma .Målet verkar för dig verkar vara att konstant argumentera mot alla och allt .Jag hänger här för att lära mig någon och möjligt ibland tillföra något . Vad har du bidragit med idag ? Det är som att riva av ett plåster när man läser dina inlägg !

Tack för ditt uppriktiga svar!

Men nu var det inte mej tråden handlade om utan AI. Kan inte se att du har tillfört något till debatten kring AI?!

Har nu hunnit läsa ca 50 sidor om ämnet AI ifrån Harvard och Yale. Men är inte klar på långa vägar än...

För den som är intresserad finns det mycket matnyttigt på nätet.

Ps Kanske kan du skapa en ny tråd och döpa den till "Koltrasten". Enbart för att det då skulle bli lättare för dig och dina medlöpare att hålla er till trådarnas ämnen! Eller...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp