Böjt bockstyre

Böjt bockstyre
Hej!

Jag ramlade med min cykel i veckan och styret fick sig en smäll :/ Vänstra sidan av styret har vikit in sig lite, och jag undrar vad jag borde göra. Borde jag låta det vara då broms/växling fungerar normalt, låta det vara eller montera nytt styre? Tack på förhand!
cykelstyre böjt.webp

Med vänliga hälsningar,
Isac

Böjt bockstyre
Antar att det är ett alu-styre, linda då av styrlindan o kolla om det är några synliga sprickor, om det är några ovanför reglaget byt direkt. Om inte så skulle jag inte oroa mig så mycket, men böj inte tillbaka det, alu ogillar sånt ännu mer än att böjas en gång...
Är det kolfiber byt direkt.
Men det ser ut som att det bara är reglaget som vridit sig, isåfall lossa, justera, skruva fast och fortsätt cykla.

Böjt bockstyre
Slå till vänster bromshandtag/reglage tills det är rakt igen. Eller om du vill ha kirurgisk precision kan du dra upp gummit och skruva loss, rikta det rätt igen och sen skruva åt.

Böjt bockstyre
Kan vara att bara reglaget som är snett annars är det bara att slänga styret och köpa nytt.
Aluminium är känsligt för utmattning. Så är styret det snett (och är i aluminium) så finns risken för att det blivit någon mikrospricka som sedan växer. Det kan gå fort men även ta år. Det är inte roligt om styret går sönder när man åker i full fart nedför och råkar köra ned i ett potthål. Tror sålunda jag skulle ha bytt för att vara på säkra sidan om styret blivit snett och även för att känna mig trygg. Jag skulle nog även bytt styrstam. Tror att det är få olyckor pga aluminium och utmattning (inte sett någon statistik dock). Men då jag själv har bitit i asfalten pga utmattning av aluminium i framgaffel så är jag lite nojig.

Böjt bockstyre
Hej Isac, detta ser ju inte så allvarligt ut alls... Som tidigare förnuftiga personer skrivit - justera det intryckta handtaget och ev dra skruven som håller det en aning hårdare. Den ängsligare lösningen är:- åk till akuten och be om att få bli utredd för div. krosskador av skelettet med helkropps röntgen, samt polisanmälan och varför inte skrota hela cykeln?

Böjt bockstyre
Aluminium är känsligt för utmattning. Så är styret det snett (och är i aluminium) så finns risken för att det blivit någon mikrospricka som sedan växer. Det kan gå fort men även ta år. Det är inte roligt om styret går sönder när man åker i full fart nedför och råkar köra ned i ett potthål. Tror sålunda jag skulle ha bytt för att vara på säkra sidan om styret blivit snett och även för att känna mig trygg. Jag skulle nog även bytt styrstam. Tror att det är få olyckor pga aluminium och utmattning (inte sett någon statistik dock). Men då jag själv har bitit i asfalten pga utmattning av aluminium i framgaffel så är jag lite nojig.
JA. detta var ett nojigt svar faktiskt, synd.

Böjt bockstyre
Tycker styret ser symmetriskt ut. Om det inte var en kraftigare vurpa så är det inget att oroa sig för. Som andra redan skrivit kan vänster reglage behöva justeras. Skulle även kolla skruven (alla fyra) som @bekväm grop hejdå påpekat.

Tillbaka
Topp