Shims/ny sadelstolpe 39.9?

Akoa

Aktiv medlem
Jag har en sadelstolpe som är 39.9 som är fort kort. Verkar omöjligt att hitta en stolpe eller shims när jag googlar? Någon som har tips var det kan finnas?

Har du dubbelkollat att du mätt rätt? Är det någon ovanlig icke-cylindrisk sadelstolpe? Råkade du mäta sadelrörets diameter istället för sadelstolpens diameter kanske?

Typiska diametrar för cylindriska sadelstolpar är mellan 25 och 35 mm, och fyra vanligaste värden på moderna cyklar är: 27,2 mm, 30,9mm, 31,6mm, 34,9 mm.

Har du dubbelkollat att du mätt rätt? Är det någon ovanlig icke-cylindrisk sadelstolpe? Råkade du mäta sadelrörets diameter istället för sadelstolpens diameter kanske?

Typiska diametrar för cylindriska sadelstolpar är mellan 25 och 35 mm, och fyra vanligaste värden på moderna cyklar är: 27,2 mm, 30,9mm, 31,6mm, 34,9 mm.
Tack! Jag gick på vad som står tryckt på sadelstolpen men jag får mäta, kanske är det fel?

IMG_2782.webp

39.9 tyvärr. Skum storlek. Att be någon att 3d-printa shims fungerar väl knappast?

Mät ändå. Sannolikheten är lika hög att det är en felskrivning än att det verkligen är 39,9 mm.
Mest sannolik är detta tryckfelet. Antingen bör siffran vara 30,9 eller 34,9 mm.
Även om det stod "rätt" nummer någonstans på röret skulle jag ändå mäta allt själv, och jag skulle också mäta ramhålet istället för bara själva stolpen.

Det händer ibland att man klämmer/bankar i en feldimensionerad stolpe, t.ex. 30,9 i 30,8mm eller 30,9 i 31,6mm, och sedan tvingar allt att "fungera". Detta slutar illa, med antingen fastnad stolpe eller sprucken ram.
Även sadelröret kan vara lätt ovaliserat, så att man måste mäta i minst två olika riktningar.
Jo, att utföra mätning på rätt sätt är inte busenkelt.

om de nu inte är tryckfelsnisse

enligt bilden har du 39.9 diameter och 410 mm lång stolpe som är uppdragen så pass du inte klarar min insert då har du för liten cykel en vanlig sadelstolpe mäter mellan 350mm och 400mm i längd

så hitta längre än 410mm dessutom med den udda diametern då får du nog leta länge.... möjligen nått från en ihopfällbar minicykel som har megalång stolpe

dock kvarstår problemet med för liten cykel

Tillbaka
Topp