Läckande Slanglöst

Läckande Slanglöst
Gorilla brukar rekommenderas som fälgtejp. Gorilla har ju en lite skrovlig struktur och känns helt fel för att ha där däckkanterna ligger an. Det låter inte konstigt alls att det skulle skapa läckage. Tunn eller tjock tejp, men slät måste vara prio 1 för den användningen.
Inte jätteskrovlig, inte mer än själva däcket ofta. Men också lite mjuk i ytan. Så det tätar visst bra.

Läckande Slanglöst
Hur meckigt är det att få ett par gp5000 32mm täta vid ca 4 bar? Jag har kört slanglöst i många år på MTB och gravel, men där är ju trycket lägre. Nu verkar den småkläcka vid kanten om man kör diskmedelblandning. Oklart om den läcker in till ekerhålet också. Fälgarna är ett par DT SWISS GR1600 Original tejpade. Nu droppar den från 4 bar till 2 bar på 8 h. Cyklat 3 ggr och hoppas kunna köra Vättern utan att pumpa och slanglöst. Är det svårt att få landsvägsdäck täta vid 4 bar i säg 18h?

Läckande Slanglöst
Hur meckigt är det att få ett par gp5000 32mm täta vid ca 4 bar? Jag har kört slanglöst i många år på MTB och gravel, men där är ju trycket lägre. Nu verkar den småkläcka vid kanten om man kör diskmedelblandning. Oklart om den läcker in till ekerhålet också. Fälgarna är ett par DT SWISS GR1600 Original tejpade. Nu droppar den från 4 bar till 2 bar på 8 h. Cyklat 3 ggr och hoppas kunna köra Vättern utan att pumpa och slanglöst. Är det svårt att få landsvägsdäck täta vid 4 bar i säg 18h?
Mina Pro One och GP5000 däck brukar tappa runt 1 bar på 2-3 dygn. Lite olika men aldrig mer än så. 4 bar där med.
Du får nog kolla däck och fälg om det är någon defekt. Markera var det läcker och snurra däcket ett halvt varv kanske och kolla igen.

Läckande Slanglöst
Mina Pro One och GP5000 däck brukar tappa runt 1 bar på 2-3 dygn. Lite olika men aldrig mer än så. 4 bar där med.
Du får nog kolla däck och fälg om det är någon defekt. Markera var det läcker och snurra däcket ett halvt varv kanske och kolla igen.
Nu har jag hittat felet efter seriös felsökning med diskmedel. Däcket svettas, kontrollerar då om det verkligen är TR och det är det inte. Tog för givet att ett däck för 450 kr hos tysken skulle vara TR, men det kostar ju nästan 600 kr. Antar att det är kört då, däcket kommer aldrig sluta svettas antar jag?

Läckande Slanglöst
Nu har jag hittat felet efter seriös felsökning med diskmedel. Däcket svettas, kontrollerar då om det verkligen är TR och det är det inte. Tog för givet att ett däck för 450 kr hos tysken skulle vara TR, men det kostar ju nästan 600 kr. Antar att det är kört då, däcket kommer aldrig sluta svettas antar jag?
Säg inte det! :-) Det vet du först efter att du försökt. I ett par veckor kanske…

Förr körde man ju slanglöst utan att det fanns tr-anpassade däck. En del krävde mycket skakande och liggande på sidan, sen andra sidan. Sen cykla en sväng. Och så upprepa. Tror att det mesta gick till slut. Däremot höll det dåligt. Och det var ju på Mtb med lägre tryck.

Jag hade försökt ett par dagar, max. Sen gett upp. Och även om det verkar täta hade jag inte gett mig på ett lopp eller längre tur med dem.

Läckande Slanglöst
Nu är jag dåligt inläst på tråden men är det lvg så lägg i slang så slipper du kanske gipsad näsa. Mer safe med mtbdäck men inte premium.

Läckande Slanglöst
Ok, det blir att kasta i två slangar då. Läste i en annan tråd någonstans att det finns risk att icke TR däck kan lossna om inte slangen trycker dem rätt. Känns onödigt att testa med relativt höga tryck ändå.

Tillbaka
Topp