[OT] Den lilla "vilken-bil-ska-jag-köpa-tråden"

Möjligen en click bait artikel?
Oavsett är jag glad att jag avyttrade min dieselgatebil när jag förstod att Skoda inte tänkte ersätta mig för att de hade lurat mig, trots att de betalde ägare i andra länder.

Tjena!

Nej det är inte klickbait. Vi kommer underkänna dieslar på löpande band, inte vara VAG. Dagens gränsvärden är ett skämt.
Antalet underkända dieslar minskade extremt när mätningen på bilar över 20 års ålder togs bort. Jag har underkänt en enda Euro6 på ett år, partikelfiltret var bevisligen rensat och bilen trimmad.

Ny elbilspremie på gång. Lär bli ramaskri då den övre medelklassen i storstadsregioner inte är kvalificerade för den.

Detta hade inte direkt varit ett problem om det inte vore för trafikredaktionens jävla "TUUUUUUT!!!!!" som inleder varje meddelande. Fattar inte hur de kan tycka att det är vettigt.
Nu kommer du slippa detta "TUUUUUUT!!!!!". Får en "snällare" jingel istället.

Stod det vilka kommuner som omfattas?
Nä, stod bara 177 kommuner omfattas. Frågan är om det gäller hela kommuner eller bara delar av. En kommun kan ju omfatta både stad och landsbygd. T.ex. Uppsala kommun har 56 000 invånare som bor på landsbygd, vilket gör det till Sveriges största landsbygdskommun. Vore konstigt om de inte skulle omfattas bara för att de råkar dela kommun med Sveriges fjärde största stad.

Någon som bor i någon av de 177 kommunerna och vill börja med droppshipping till Sthlm? #byråkrati #affärside

Någon som bor i någon av de 177 kommunerna och vill börja med droppshipping till Sthlm? #byråkrati #affärside
Det räcker tydligen att bo på Ekerö. Men en håla som Hofors är exkluderad. En del konstiga gränseffekter blir det också, t.ex. på uppländska landsbygden.

Nä, stod bara 177 kommuner omfattas. Frågan är om det gäller hela kommuner eller bara delar av. En kommun kan ju omfatta både stad och landsbygd. T.ex. Uppsala kommun har 56 000 invånare som bor på landsbygd, vilket gör det till Sveriges största landsbygdskommun. Vore konstigt om de inte skulle omfattas bara för att de råkar dela kommun med Sveriges fjärde största stad.
Jo, kollade listan. Uppsala var inte med över vilka kommuner det som sagt KAN gälla. Men det gäller ju väldigt många kommuner att det finns delar där man kan tycka man klarar sig utan bil och delar där man inte gör det.

Jo, kollade listan. Uppsala var inte med över vilka kommuner det som sagt KAN gälla. Men det gäller ju väldigt många kommuner att det finns delar där man kan tycka man klarar sig utan bil och delar där man inte gör det.
Visst är det så, men blir väldigt konstiga gränsdragningseffekter. Många av Uppsalas grannkommuner är med, så det kommer finnas flera busslinjer där vilken hållplats du bor vid avgör om du har rätt till bidraget eller inte. Tillgången till kollektivtrafik är exakt densamma då det är samma busslinje…

Vi har ju redan levt med en rätt meningslös elbilspremie i ett antal år nu, så något ramaskri tror jag inte det blir. Det är möjligt att den här funkar bättre men jag är tveksam.

Tjena!

Nej det är inte klickbait. Vi kommer underkänna dieslar på löpande band, inte vara VAG. Dagens gränsvärden är ett skämt.
Antalet underkända dieslar minskade extremt när mätningen på bilar över 20 års ålder togs bort. Jag har underkänt en enda Euro6 på ett år, partikelfiltret var bevisligen rensat och bilen trimmad.
Tolkar jag det rätt om jag tolkar det som att en bil från 2018 ska uppfylla villkoren som gällde 2018? En Volvo från 2018 som inte klarar 2025 års krav kommer då klara sig men en vw-gate bil kommer inte klara sin egen tids krav och därmed underkännas?

Nu kommer du slippa detta "TUUUUUUT!!!!!". Får en "snällare" jingel istället.
Fyfan va trist, den där 30-åriga jingeln är ju fullständigt genial.

Ny elbilspremie på gång. Lär bli ramaskri då den övre medelklassen i storstadsregioner inte är kvalificerade för den.
Det känns som om man verkligen ansträngt sig för att göra den så knepig och svåranvänd som möjligt. Nyttjandegraden på den här lär ju hamna i linje med skrotningspremien.

Det känns som om man verkligen ansträngt sig för att göra den så knepig och svåranvänd som möjligt. Nyttjandegraden på den här lär ju hamna i linje med skrotningspremien.
Vi får väl se hur implementationen blir i praktiken. Men ambitionen att subventionera "billigare" bilar för mindre bemedlade människor i glesbygd snarare än dyra bilar för innerstadsöverklass känns både oväntad och välkommen. Sen lär ju betydligt färre premier delas ut än om alla får det på gott och ont.

Tolkar jag det rätt om jag tolkar det som att en bil från 2018 ska uppfylla villkoren som gällde 2018? En Volvo från 2018 som inte klarar 2025 års krav kommer då klara sig men en vw-gate bil kommer inte klara sin egen tids krav och därmed underkännas?

Tjena!

Ingen aning förens dom nya reglerna är framlagda i sin helhet

Hämtade ut min Superb idag. Den är bra stor bak faktiskt.

Tyvärr tre saker man måste ändra varje gång man startar så verkar bli en extra sak för varje gång man byter bil.

2025-06-03 16.48.54.webp

25 dagar in i ägandet så är det dags för en 500a mils-rapport. Har bläddrat runt men kan inte få fram snittförbrukningen för el, det går kanske att hitta? Men utan det så blir snittförbrukning av bensin rätt meningslös. 🤷‍♂️.

Den drar i alla fall mer än den förra modellen även om den bättrade sig en del halvvägs.

*Mormor tog fotot.

Vi får väl se hur implementationen blir i praktiken. Men ambitionen att subventionera "billigare" bilar för mindre bemedlade människor i glesbygd snarare än dyra bilar för innerstadsöverklass känns både oväntad och välkommen. Sen lär ju betydligt färre premier delas ut än om alla får det på gott och ont.
Fast denna typ av gränsdragning blir ju helt galen.
Ni säger innerstadsöverklass och mindre bemendlade människor i glesbygd, men det är ju ett fördomsfullt exempel
Det blir också så att det ger subventioner till greven vars tre herresäten ligger utanför stan (så långt så han oftast tar helikoptern till festen), men den som bor i en etta i ett utsatt område i Göteborg på rivningskontrakt får inte. Men bara om Greven köper en billigare bil (han kanske behöver en slit-och-släng jaktbil för en halvmiljon när han inte vill köra Ferrarin i terräng).
Subventioner går till storstadsborna som ger sin kusin på landet lite ersättning för att vara målvakt, men inte till den ärliga storstadsbon som inte vill trixa.
Subventioner går till den som betalar en hundring med "snabba cash" vid sidan av för 600 k-bilen, för det står 500k på kvittot...
Subventioner går till riksdagspolitikern som skrivit sig i mormors stuga för att få traktamenten och gratis bostad för sambon, men inte politikern som skrivit sig i sin stadslägenhet.
Visst, exemplen ovan är en aning tillspetsade på andra hållet. Men tror poängen framgår.

Något ramaskri är det inte, för jag behöver inget bidrag för detta och skall inte ha det heller. Men när man drar gränser skall det tänkas igenom ordentligt. Att dra gränser baserat på bostadskommun är ju helgalet.

Visa bilaga 772587

25 dagar in i ägandet så är det dags för en 500a mils-rapport. Har bläddrat runt men kan inte få fram snittförbrukningen för el, det går kanske att hitta? Men utan det så blir snittförbrukning av bensin rätt meningslös. 🤷‍♂️.

Den drar i alla fall mer än den förra modellen även om den bättrade sig en del halvvägs.

*Mormor tog fotot.
Intressant rapport. Är det mormor som diggar Entombed också? 😉

/J

Visa bilaga 772587

*Mormor tog fotot.
Nu blev jag nyfiken. Eftersom det är en VAG som säger att hastighetsgränsen är 90, kan du köra var som helst utom på en 90-väg. Så körde du för fort eller var du en väglus?
Edit: Förlåt! Körde mormor för fort eller var hon en väglus? menar jag

Ni säger innerstadsöverklass och mindre bemendlade människor i glesbygd, men det är ju ett fördomsfullt exempel
Det blir också så att det ger subventioner till greven vars tre herresäten ligger utanför stan (så långt så han oftast tar helikoptern till festen), men den som bor i en etta i ett utsatt område i Göteborg på rivningskontrakt får inte. Men bara om Greven köper en billigare bil (han kanske behöver en slit-och-släng jaktbil för en halvmiljon när han inte vill köra Ferrarin i terräng).
Subventioner går till storstadsborna som ger sin kusin på landet lite ersättning för att vara målvakt, men inte till den ärliga storstadsbon som inte vill trixa.
Subventioner går till den som betalar en hundring med "snabba cash" vid sidan av för 600 k-bilen, för det står 500k på kvittot...
Visst, exemplen ovan är en aning tillspetsade på andra hållet. Men tror poängen framgår.

Något ramaskri är det inte, för jag behöver inget bidrag för detta och skall inte ha det heller. Men när man drar gränser skall det tänkas igenom ordentligt. Att dra gränser baserat på bostadskommun är ju helgalet.
Det är ju inte bara bostadskommun, även inkomst så greven lär nog inte få nåt bidrag. Men visst blir det konstiga gränsdragningar och förslaget lär säkert ändras innan/om det blir verklighet.

På ett par punkter är det ju dock betydligt bättre än det tidigare haveriet som mest gick till bättre bemedlade och där bilarna sen försvann utomlands, nämligen att man sätter ett relativt lågt maxtak samt att bidraget betalas ut månadsvis under en längre tid istf som en klumpsumma ganska snart efter köpet. Samt att det även gäller beg.marknaden, det ökar nog möjligheterna att de beg elbilarna stannar i landet.

Nu blev jag nyfiken. Eftersom det är en VAG som säger att hastighetsgränsen är 90, kan du köra var som helst utom på en 90-väg. Så körde du för fort eller var du en väglus?
Edit: Förlåt! Körde mormor för fort eller var hon en väglus? menar jag

Det är 90 och det går i 90. Mormor är noga med sånt när det ska fotograferas.

Edit: Det är VAG som säger 90 där, det stämmer inte alltid med vad google säger i skärmen. Ibland har båda rätt, ibland en rätt och ibland ingen av dem.

Det är ju inte bara bostadskommun, även inkomst så greven lär nog inte få nåt bidrag. Men visst blir det konstiga gränsdragningar och förslaget lär säkert ändras innan/om det blir verklighet.
Greven taxerar noll inkomst. Skinnet och köttet från de skjutna djuren går under bordet, och alla kubik med virke går in i bolaget ;-)
På ett par punkter är det ju dock betydligt bättre än det tidigare haveriet som mest gick till bättre bemedlade och där bilarna sen försvann utomlands, nämligen att man sätter ett relativt lågt maxtak samt att bidraget betalas ut månadsvis under en längre tid istf som en klumpsumma ganska snart efter köpet. Samt att det även gäller beg.marknaden, det ökar nog möjligheterna att de beg elbilarna stannar i landet.
Sen kan man förvisso argumentera för att en elbil är en elbil, även en elbil utomlands hjälper vårt klimat (fast i vissa länder är tyvärr elbilar lika smutsiga som fossil eller tom värre). Men visst, man har ju försökt ta lärdom av tidigare felriktade bidrag, en del är bättre.

Subventioner går till riksdagspolitikern som skrivit sig i mormors stuga för att få traktamenten och gratis bostad för sambon, men inte politikern som skrivit sig i sin stadslägenhet.

Ja det kan mycket väl bli krångligt. Men en begränsning av 1) bilkostnad, 2) hushållsinkomst och 3) avstånd till kollektivtrafik är vettigt om man inte vill lägga alla statens pengar på att subventionera människor som inte behöver subventioneras.

Hur det blir i praktiken vet vi ju inte än.

Ja det kan mycket väl bli krångligt. Men en begränsning av 1) bilkostnad, 2) hushållsinkomst och 3) avstånd till kollektivtrafik är vettigt om man inte vill lägga alla statens pengar på att subventionera människor som inte behöver subventioneras.

Hur det blir i praktiken vet vi ju inte än.
I teorin ja, absolut. Syftet är gott. Men tyvärr är jag lite väl härdad av hur sådant hanteras. Och jag har lärt mig att det delvis gynnar de som man vill gynna, men även, och kanske främst, den som utnyttjar systemet kreativt.
1) gynnar även svarta pengar vid sidan av
2) gynnar även den som är kreativ vid deklarationen eller med mantalsskrivningen
3) gynnar även den som använder en lämplig målvakt

Medan den som verkligen har behovet varken har ork tid eller kunskap att trixa och kanske faller på någon knasig gränsdragning.

Och, för att inte misstolkas: Jag är helt med på att det vore vansinnigt att ge bidrag till VD:n i innerstan som tröttnat på färgen på sin nuvarande Taycan. Jag ser helt enkelt fram emot ett förslag där gränsdragningen är korrekt, svårt att utnyttja och styrs rätt. Någon gång skall bli den första.

Sen kan man förvisso argumentera för att en elbil är en elbil, även en elbil utomlands hjälper vårt klimat (fast i vissa länder är tyvärr elbilar lika smutsiga som fossil eller tom värre). Men visst, man har ju försökt ta lärdom av tidigare felriktade bidrag, en del är bättre.
Visst är det så, men iom att klimatmålen av nån anledning är nationella borde det finnas ett ganska starkt intresse av att behålla de elbilar man subventionerat inom landet.

Som jag fattar det kommer pengarna som delas ut i subventioner från EU som en konsekvens av införandet av det nya utsläppshandelssystem (ETS2) som införs 1 januari 2027. Det blir köparna av fossilbränsle som betalar genom ökade bensin och dieselpriser som förväntas öka rejält från 2027 och framåt allteftersom antalet utsläppsrätter minskar. Dessa ökade intäkter hamnar i EUs ETS-pott som sedan fördelas ut i subventioner för grön omställning i varje medlemsland.

Det tog ändå längre tid än jag trodde innan det var fullt krig mellan dem.

Musken har bränt broarna åt både höger och vänster effektivt nu, otroligt hur han sabbat en hel massa för sig själv och sina företag på kort tid!

Kommer bli något som finns med i läroböckerna som avskräckande exempel framöver.

Senast ändrad:
Det tog ändå längre tid än jag trodde innan det var fullt krig mellan dem.
Håller med, min gissning var 1-2 månader och det höll nästan ett halvår. Förvånansvärt.
Kommer bli något som finns med i läroböckerna som avskräckande exempel framöver.
"Facit, Kodak, Tesla - how to build and destroy" kommer en av läroböckerna i företagsekonomi heta om 5 år.
Två av företagen var för passiva, ett har för aktivt. Med samma resultat.

Det är väl jobbigt för dom som sprang och stödköpte en Tesla under våren. Undrar vad Trump ska göra med sin.
Trumpen har lagt ut sin big beautiful red tesla for sale!
Bromancen tog slut, helt otroligt att det höll hela 130 dagars perioden.
Det är musk som definitivt dragit kortaste strået, han borde ha insett att trump skulle sänka skatter och öka statsskulden

Elof borde ha lagt tiden på företagen och valt en av sina tjejer, gift sig och somna framför masked singer kl 20 varje kväll efter att ha nattat sina 14 barn

Nya modellen tror jag är riktigt trevlig! Och jag tycker det är den snyggaste av MEB-bilarna.
Den är trea, efter Tavascan och Born, IMHO. Audi kommer efter. Sen kommer ingen........ ID.X kan inte komma med på listan. Faktiskt imponerande hur en bil kan vara så intetsägande tråkig och samtidigt riktigt ful.
Edit: ID.7 får vara med. Den är bara trist, inte ful

Senast ändrad:
Škoda har lyckats med paketeringen av utrustning. Det enda tillägg som var på denna bil var vinterpaket med värme i vindrutan och baksäte (kanske även fram vilket känns märkligt om det inte skulle finnas i en svensksåld bil på den här sidan millennieskiftet). Standard är dragkrok och el+massage i förarstol mm.
1749402531572.webp

Škoda har lyckats med paketeringen av utrustning. Det enda tillägg som var på denna bil var vinterpaket med värme i vindrutan och baksäte (kanske även fram vilket känns märkligt om det inte skulle finnas i en svensksåld bil på den här sidan millennieskiftet). Standard är dragkrok och el+massage i förarstol mm.
Visa bilaga 773495
Nja pluspaket är väl också ett tillägg? Var det när jag tittade på Skodan iaf, men kan ha ändrats.

Måste man välja pluspaket för att få "dämpninsåtgärder mot kupeljud"?🙄.

Värmestolar fram är helt säkert standard. Bara Audi skulle kunna få för sig att ha det som tillägg, och inte ens de har vågat

Tillbaka
Topp