[OT] AI Den sk "Artificiella" Intelligensen har kommit...

ADM, är "Chefen", för Happyride...

Blev för några år sedan anklagad för att ljuga med mina påståenden om att jag hat byggt hojar. Lade då ut denna bild på cyklar jag byggt och valt att spara. Visar här och nu samma bild.

För dom som tvivlar på mitt engagemang, ang AI. Kan jag berätta att Harvard, har matat AI med miljontals böcker och testar hur resultaten kan användas!

Bilagor

• DSCF1752 - kopia.webp
    DSCF1752 - kopia.webp
    479.3 KB · Besök: 87
Som väntat kom ingen ursäkt ifrån "Bikzz"! Själv hade jag genast bett om ursäkt och skämts över mig själv!

Men det finns människor, med så stora egon att det inte finns utrymme för någon som helst form av empati!

Fråga till alla här på "Happy". Skall vi tillåta den här formen av grava kränkningar, eller skall vi visa att detta inte är okej, genom att öppet ta avstånd ifrån dessa individer? Som inte verkar ha något som helst intresse av cykling, öht!
Återigen ett gränslöst ironiskt inlägg! Det är ju dig själv du skriver om här!

Hm, kul att Mannen, "ooms", som; (enilgt egen utsago) skriver vetenskapliga avhandlingar i ämnet "AI", hör av sig. Tyvärr har vi inte sett något av dessa alster ännu! Men det kanske kommer?!

Nåväl:

Universitet jorden över samarbetar kring ämnet AI. Vilket gynnar oss alla. Informationsmassan är nu dock enorm. Vad skall vi förvänta oss av detta i framtiden?

Senast ändrad:
Hm, kul att Mannen, "ooms", som; (enilgt egen utsago) skriver vetenskapliga avhandlingar i ämnet "AI", hör av sig. Tyvärr har vi inte sett något av dessa alster ännu! Men det kanske kommer?!

Nåväl:

Universitet jorden över samarbetar kring ämnet AI. Vilket gynnar oss alla. Informationsmassan är nu dock enorm. Vad skall vi förvänta oss av detta?
Och jag samarbetar med universitet om AI 😊

Alla här på "Happy", kan nog själva se hur svårt det är att diskutera ett högaktuellt ämne här på "Happy".

Men skall försöka fortsätta ändå. Vad gäller AI, har Europa kommit på efterkälken. Som det verkar har Europa inte tagit fenomenet AI, på tillräckligt stort allvar i ett tidigt skede. Men nu verkar full gas vara syftet. (tog tid att läsa in detta). Kanske kan vi i Europa komma ifatt Kina och USA. Men detta är fn högst tveksamt.
Mycket verkar handla om att engagera och behålla forskare inom ämnet, så deras möjligheter stannar inom utvecklingssfären.
I Sverige har vi framför allt Lunds Universitet, som visar framfötterna! Kanske får vi se mer engagemang ifrån Uppsala framöver.

Den dörr som är stängd, är blicken emot Ryssland och Kina. En stor del av världens inteligensia och utveckling finns här. Och utvecklas i en rasande takt. Vad kapplöpningen i slutändan kommer att hamna, är det nog knappast någon som ens kan ana sig till!

Grattis, du har lyckats läsa dig till saker som varit allmänt kända i flera år. Ett annat stort problem som gör att Europa hamnar på efterkälken på många teknikområden är alla eu-direktiv och regulations. Vi håller helt enkelt på att reglera ihjäl oss medan usa och kina satsar resurserna på tekniken istället. Nu har man väl börjat inse det (läs t.ex. Draghi-rapporten) men hur mycket man kommer att lätta i praktiken återstår nog att se. Det är många byråkrater och politruker som lever på EU-klägget.
När det gäller AI finns ju bl.a.

Alla här på "Happy", kan nog själva se hur svårt det är att diskutera ett högaktuellt ämne här på "Happy".

Men skall försöka fortsätta ändå. Vad gäller AI, har Europa kommit på efterkälken. Som det verkar har Europa inte tagit fenomenet AI, på tillräckligt stort allvar i ett tidigt skede. Men nu verkar full gas vara syftet. (tog tid att läsa in detta). Kanske kan vi i Europa komma ifatt Kina och USA. Men detta är fn högst tveksamt.
Mycket verkar handla om att engagera och behålla forskare inom ämnet, så deras möjligheter stannar inom utvecklingssfären.
I Sverige har vi framför allt Lunds Universitet, som visar framfötterna! Kanske får vi se mer engagemang ifrån Uppsala framöver.

Den dörr som är stängd, är blicken emot Ryssland och Kina. En stor del av världens inteligensia och utveckling finns här. Och utvecklas i en rasande takt. Vad kapplöpningen i slutändan kommer att hamna, är det nog knappast någon som ens kan ana sig till!

Grattis, du har lyckats läsa dig till saker som varit allmänt kända i flera år. Ett annat stort problem som gör att Europa hamnar på efterkälken på många teknikområden är alla eu-direktiv och regulations. Nu har man väl börjat inse det (läs t.ex. Draghi-rapporten) men hur mycket man kommer att lätta i praktiken återstår nog att se.
När det gäller AI finns ju bl.a.
Snälla "ooms". Det är nu Juni och inte April. Försök komma med något annat än barnmat!

Jag läser här och fattar inte om det här är på riktigt eller om allt är ett internskämt eller något slags trollande från fågeln. Tror inte jag skulle få något vettigt svar om jag frågade, så det tänker jag inte göra. Men tråden är underhållande så fortsätt gärna!

Fråga till alla här på "Happy". Skall vi tillåta den här formen av grava kränkningar, eller skall vi visa att detta inte är okej, genom att öppet ta avstånd ifrån dessa individer? Detta pga att dessa skadar oss alla och hela "Happy":s framtid som forum.
Du syftar på liknande detta?
Har intilligensian sjunkit så långt ner i nivån, vad gäller mänsklig IQ att vi tappat förmågan att diskutera ämnen
här på Happy?

Är personangrepp det enda som går att tillföra ämnet AI här på Happy?

Det går utmärkt att diskutera ämnet på andra forum, inte minst X. Men här på "Happy", kommer inte några som helst fakta i dager!

Nåväl!

Det kanadensiska företaget Brookfield, planerar nu att satsa på ett gigantiskt AI projekt utanför Strängnäs.

Projektet kommer förmodligen på sikt, lyfta hela regionen rent ekonomiskt. Enligt uppgift handlar det om hela 95 miljarder.
Vad detta slutligen hamnar, återstår så klart att se. Men mycket talar för att Sverige äntligen kan få en mer aktiv roll inom utvecklingen av AI!

Senast ändrad:
Ja, utländska företags datacenter har ju verkligen varit en framgångssaga i Sverige med massor av arbetstillfällen och skatteintäkter.

Jag läser här och fattar inte om det här är på riktigt eller om allt är ett internskämt eller något slags trollande från fågeln. Tror inte jag skulle få något vettigt svar om jag frågade, så det tänker jag inte göra. Men tråden är underhållande så fortsätt gärna!
Problemet är att Koltrasten inte förstår någonting om ämnet (AI), utan istället försöker låtsas. Med en total brist på kunskap så ägnar han istället tiden åt att skriva ihop elaka påhopp på alla andra.

Ja, AI kan väl sägas ha klarat Turing-testet nu, sådär en 75 år senare. Alan Turing var en mkt smart person, en av grundarna till all datavetenskap. Ca år 1950 föreslog han en test för att avgöra om en maskin kan tänka som en människa. Prata med en människa och med en maskin enbart via textmeddelanden, separat, och se om du avgöra vilken som är människa.
Synd att han inte fick se det själv....

Men det betyder inte att AI kan tänka eller är "intelligent", utan det är baserat på statistik och smart textanalys.
Alan var verkligen en smart person. En lätt underdrift är att påstå att samhället svek honom. Det hade inte behövt sluta med cyanid. 😔

Alan var verkligen en smart person. En lätt underdrift är att påstå att samhället svek honom. Det hade inte behövt sluta med cyanid. 😔

Det var andra tider då. Han borde ha fått medalj istället, och en stor säck med guldmynt !

En annan fantastisk grej som han kom på är Turing maskinen. En extremt enkel sak, men det är bevisat att den kan utföra alla beräkningar som är möjliga, och lösa alla problem som är matematiskt "beräkningsbara". Teoretiskt alltså. En sorts grundbult för alla moderna datorer.

AI har väl sina användningsområden problemet är att det ska tryckas in i allting, även där det inte gör någon nytta öht (se Stravas nya AI-analyser som berättar för dig vad du redan visste..) medans det samtidigt går åt massvis med energi, AI kommer bli likställt med bilåkande re: klimatfrågan "Vi måste alla använda AI mindre för att minska utsläppen!", och då har vi bara snuddat på LLM:er, gå sedan vidare till AI som generar bilder, filmer, musik, röster, allt detta baseras på stulet material. När du ber en AI göra en bild så hittar inte AI på något nytt, den tar delar från bilder som redan finns som överrensstämmer med parametrarna du har bett om så pysslar den ihop en "ny" bild åt dig. Alla dessa artister och upphovsmakare har sällan gett någon tillåtelse för att deras verk ska användas för att träna AI, så inte nog med att de blir av med jobben, man stjäl från dem för att göra dem obsoleta, dessutom.

Låt AI titta på röntgenplåtar för att upptäcka cancer eller genomföra massiva mönsteranalyser för att se saker som vi vanliga dödliga skulle missa och skrota resten av användningen, AI har föga användning för gemene man utan passar bäst i system som en del av ett större maskineri.

Och då har vi inte ens börjat snudda på etiska problem så som att AI utvecklas först och främst för kommersiella intressen och vi vet att så fort kapitalet börjar bli inblandat så är det inte lång tid innan något korrumperas för att tjäna mörkare syften. Mardrömsscenario när alla glömt bort hur man kollar upp saker och ting själva och bara förlitar sig på att AI ska berätta för dem vad de ska tycka och tänka kring saker.

Än så länge tycker jag det är ett roligt och bra verktyg. En kul utveckling som verkligen kan göra nytta och skillnad. Men man måste som sagt ha kunskap för att avgöra om output är rimliga och kan användas.

Finns ju nackdelar också som du tar upp. Upphovsrätt, förfalskningar & bedrägerier, att studenter fuskar, förfalskade texter och bilder.

Bra och kul verktyg, men det är också viktigare än någonsin att man själv är smart och kan bedöma all info man ser !! :cool:😀

Stort tack till "Mark Lund", för ett briljant inlägg!!! Befarar att du har rätt på flera av dina synpunkter!

Upplever, som du skriver flera brister i sys, med AI. Framför allt saknas kritiska röster!

Inlägg i stil med denna
"Vad gäller talen 0 och 1, hävdar jag ff att inga system kan hantera något annat. Så tyvärr har du här fel. Något mer än så existerar inte "ännu"."

"jag hävdar att"
"så du har fel"

Och det är alla andra som är otrevliga.

Är personangrepp det enda som går att tillföra ämnet AI här på Happy?

Det går utmärkt att diskutera ämnet på andra forum, inte minst X. Men här på "Happy", kommer inte några som helst fakta i dager!

Nåväl!

Det kanadensiska företaget Brookfield, planerar nu att satsa på ett gigantiskt AI projekt utanför Strängnäs.

Projektet kommer förmodligen på sikt, lyfta hela regionen rent ekonomiskt. Enligt uppgift handlar det om hela 95 miljarder.
Vad detta slutligen hamnar, återstår så klart att se. Men mycket talar för att Sverige äntligen kan få en mer aktiv roll inom utvecklingen av AI!
vem pratar du med ?

En rejäl milstolpe för AI var när programmet AlphaGo lyckades slå dom bästa mänskliga spelarna i Go.

Innan dess så trodde alla att Go var ett spel som inget program kunde spela & vinna, för svårt att programmera, mkt svårare än Schack.

En rejäl milstolpe för AI var när programmet AlphaGo lyckades slå dom bästa mänskliga spelarna i Go.

Innan dess så trodde alla att Go var ett spel som inget program kunde spela & vinna, för svårt att programmera, mkt svårare än Schack.

Nja, lite klent, den första RR:en skriven av AI vore något. Då kan vi snacka milstolpe på riktigt. Eller kanske t.o.m. paradigmskifte? Men det kanske vore att ta i.

Hmm, kul ide. Jag skulle kanske använda AI på mina gamla RRs, be om ändringar i fantasy & sagor style på bilder och texter, och se vad som kommer ut !! :sneaky::cool:

Detta är ju lite AI ! Hex är ett Qul och okänt brädspel, som förtjänar lite uppmärksamhet. Man kör vartannat drag, och kan kryssa i vilken ruta som helst. Målet är att bygga en obruten kedja som förbinder sina två motsatta sidor med samma färg, hörncellerna räknas till båda sidor !! Så välj svårighetsgrad, brädstorlek 13, och testa. Very Cool !!!

Thank you, Thank you, Just throw Money ! :cool:😁

Hittills i tråden summerar jag till tre AI-bilder på vad jag förmodar skall vara en koltrast. Gemensamt för alla är att de ritat en kråka i stället. AI är inte perfekt alltså. En egenskap som delas men våra hjärnor så då blir det mänskligt?

Det går säkert att göra det mkt bättre om man försöker. Det finns ju oxå ett flertal olika verktyg med olika egenskaper, en del ganska dyra att använda, en del kan nog göra det mer fotorealistiskt. Men kul att testa lite, lite extra kul om det blir annorlunda och fantasifullt, och lite oväntat. Bilden i #32 tycker jag blev häftig !

Senast ändrad:
Det går säkert att göra det mkt bättre om man försöker. Det finns ju oxå ett flertal olika verktyg med olika egenskaper, en del ganska dyra att använda, en del kan nog göra det mer fotorealistiskt. Men kul att testa lite, lite extra kul om det blir annorlunda och fantasifullt, och lite oväntat. Bilden i #32 tycker jag blev häftig !

Bilagor

• dc96af86-da0d-41dd-a68a-2e36dd4bcc40.webp
    dc96af86-da0d-41dd-a68a-2e36dd4bcc40.webp
    239.7 KB · Besök: 62
Eller så silar vi kvittret och cyklar istället? Den här tillhör Killer Dwarfen Cycling Club men är ok att publicera 😅

Bilagor

• ChatGPT Image 7 juni 2025 12_09_52.webp
    ChatGPT Image 7 juni 2025 12_09_52.webp
    435.7 KB · Besök: 44
Absolut, jag har rätt bra koll på möjligheterna och jobbat lite med detta. Tyckte mest det var intressant att ingen hade fått orange näbb på koltrasten. Kan inte låta bli att fundera på vad i algoritmen eller prompten som gjort det. Kanske har alla använt samma verktyg, Microsofts?

Var gör ni bilderna? Skulle behöva en bild på en KTM-motorcykel som hoppar ut från en vägg av eld/explosion. Lite dramatiskt, ödesmättat och dystopiskt sådär.

Var gör ni bilderna? Skulle behöva en bild på en KTM-motorcykel som hoppar ut från en vägg av eld/explosion. Lite dramatiskt, ödesmättat och dystopiskt sådär.
Det finns ju hurmånga somhelst. Förr brukade jag köra hemma med diverse modeller och comfyui men nu när ai-slop börjar ta över internet har jag tröttnat på att labba hemma med sånthär. Gjorde denna på FLUX playground:
1749320935099.webp

Bilagor

• ChatGPT Image 7 juni 2025 20_34_50.webp
    ChatGPT Image 7 juni 2025 20_34_50.webp
    160.2 KB · Besök: 45
Tillbaka
Topp