Maurten/Enervit/Umara släng er i väggen! Här kommer Eldorados Müslibar!

För tävling kan man väl ändå lyxa till det med riktiga bars/gels efter smak och tycke. Det är väl just vid vanliga turer och träning som jag tycker det blir dyrt i längden att trycka en 3+ bars/gels för 40-50 kr styck och göra detta 4-5 dagar i veckan. Det är där Eldorado, Flap Jacks och maktkakor kommer in!
Cyklar du så långt/länge 4-5 dagar i veckan att du behöver 3+ bars/gels per tillfälle för att ta dig igenom?
Gör du inget annat än att cykla?

Röstar på denna Caramel fudge:
Visa bilaga 772538
Som sagt, brukar finnas 2 för 21 kr på ica. Vardagslyx...
Kör jag oxå med. 10:50 styck tycker jag är ett bra pris. Funkar bra att suga i sig små bitar även under hård körning på randolopp eller längre klubbrundor med få stopp. Mättar också rätt bra. För stora tuggor med hög puls kan bli jobbiga. Snabbare energi trycker jag i mig via Tyngres Kolhydratsoppa där jag trycker i upp till 200g i en flaska. Får då i mig bra mycket mer än vad jag får vi t ex gels.

+1 för flapjacks,även under hård körning.
du kan växla mellan isotoniska drycker och geler för att sänka den upplevda surheten i munnen/tarmen

Mörk choklad och ingefära smakar ingenting som ingefära, bara mörk choklad.
aprikos och mandel är bäst
sommarbären är värst eftersom de är för sura

Hur reagerar magen på denna dryck/gel?
För mig går det bra, har aldrig haft problem med ca 100g socker/h. Har inte testat över 4-4.5 timmar dock. Har testat upp till 120g/h på kortare turer. Sedan blir ju doseringen lite godtycklig såklart men inte behövt besöka ett dass eller haft problem efteråt.

Har blandningen i en sådan här: https://www.decathlon.co.uk/p/500-m...water-bottle-blue/_/R-p-327568?mc=8600920&c=-

Men oftast kör jag bara socker i vanlig flaska. Kör jag i 1.5-2h slänger jag i 100-120g socker, 3h blir kanske 200-250g osv. Sedan tar jag några rejäla klunkar en gång i halvtimmen, därefter vanligt vatten som får rensa upp sockerklistret i munnen.

För er som använder intervals.icu (och har wattmätare på cykeln) kan jag tipsa om att ha koll på CHO used-parametern, för den är lite av en ögonöppnare. Mina fem senaste turer (alla 1h30m +/-10 minuter) på hur många gram kolhydrater min kropp konsumerat: 257, 269, 312, 280, 292. Högre intensitet ger högre gram kolhydrater.

Det betyder inte att man skall få i sig lika mycket under turen, kroppen har ju trots allt en glykogen-buffert. För 90 minuter kan man säkerligen skippa socker helt, men om jag gör det så köper jag hämtpizza så fort jag kommer hem eftersom jag är så tom på energi.

Ja, generellt anstränger jag mig rätt mycket för att inte betala för mycket för denna typ av "söta skräp-produkter" (sportdryck, gels, bars). :sneaky: Är lite skeptisk till lyxmärkena (Umara, Maurtens etc) pga detta även om jag tycker att tex "SIS Beta Fuel + Nootropics" är mycket bra som gels (rätt mycket energi och praktiskt trögflytande) så jag är inte konsekvent...

Gör av med ganska lite gels och bars dock eftersom jag försöker få i mig majoriteten av energibehovet via sportdrycken. Cyklar man rätt ofta i grupp blir det ju dessutom ofta något fikastopp eller bums efteråt vilket minskar behovet ganska mycket.

Testar nu dessa billiga bars vilket jag ger betyg 3 på en skala 1-5 i smak. 🙃 🙂 Inte jättemycket kolisar men ok... Flapjacks som det skrivits om en del är goda och ganska mjuka/lätt-tuggade. (y) Möjligen kommer jag dock sluta (nästan) helt med bars i framtiden, upplever gels mer praktiskt (avsevärt mindre risk för att man sätter i halsen etc) men viktigt att de är trögflytande och hyfsat stora.

Bananer är mycket bra och gott men är inte helt överförtjust i att ha bananer dinglande i bakfickan (men borde kanske ta med mig oftare).

1748961752173.webp

1748961849672.webp

Senast ändrad:
För mig går det bra, har aldrig haft problem med ca 100g socker/h. Har inte testat över 4-4.5 timmar dock. Har testat upp till 120g/h på kortare turer. Sedan blir ju doseringen lite godtycklig såklart men inte behövt besöka ett dass eller haft problem efteråt.

Har blandningen i en sådan här: https://www.decathlon.co.uk/p/500-m...water-bottle-blue/_/R-p-327568?mc=8600920&c=-

Men oftast kör jag bara socker i vanlig flaska. Kör jag i 1.5-2h slänger jag i 100-120g socker, 3h blir kanske 200-250g osv. Sedan tar jag några rejäla klunkar en gång i halvtimmen, därefter vanligt vatten som får rensa upp sockerklistret i munnen.

För er som använder intervals.icu (och har wattmätare på cykeln) kan jag tipsa om att ha koll på CHO used-parametern, för den är lite av en ögonöppnare. Mina fem senaste turer (alla 1h30m +/-10 minuter) på hur många gram kolhydrater min kropp konsumerat: 257, 269, 312, 280, 292. Högre intensitet ger högre gram kolhydrater.

Det betyder inte att man skall få i sig lika mycket under turen, kroppen har ju trots allt en glykogen-buffert. För 90 minuter kan man säkerligen skippa socker helt, men om jag gör det så köper jag hämtpizza så fort jag kommer hem eftersom jag är så tom på energi.
IMG_8615.webp

???

För tävling kan man väl ändå lyxa till det med riktiga bars/gels efter smak och tycke. Det är väl just vid vanliga turer och träning som jag tycker det blir dyrt i längden att trycka en 3+ bars/gels för 40-50 kr styck och göra detta 4-5 dagar i veckan. Det är där Eldorado, Flap Jacks och maktkakor kommer in!
Poängen är inte att få i sig sä mycket kalorier sol möjligt per krona, utan energi du faktiskt har nytta av utan att systemet rasar. Flapjacks, mandelmassa osv. innehållee utöver sockerkomponenten mycket fett och i flapjackfallet även en del kostfiber.

Cyklar du hårt, har kroppen fullt upp med att försälja musklerna med energi, att då skapa extra stress genom saker som behöver smältas är allt annat än optimalt.

Cyklar du lugnt, så funkar det mycket bättre - MEN - givet att väldigt många motionärer också förväntar sig en viktnedgång av cyklingen blir det även där kontraproduktivt att trycka superenergitäta produkter. En banan som ger 20 g kolhydrater eller lätt blandad sportdryck som ger 30-40g per timme räcker långt för lugna längre pass, utan alla extra kalorier som du får av flapjack eller mandelmassa.

Alltså allvarligt. Jäklars vad folk trycker i sig för att cykla en sväng. Diabetes och karies?
Ja, det är för j-kla konstigt att folk blir sugna på kolisar när de cyklar ca 4-6 timmar.

Varför så bråttom, stanna på en bensinmack, ha en picknick för f-n eller som några hårdingar här i tråden, drick vatten, hur svårt kan det va?

Ja, det är för j-kla konstigt att folk blir sugna på kolisar när de cyklar ca 4-6 timmar.

Varför så bråttom, stanna på en bensinmack, ha en picknick för f-n eller som några hårdingar här i tråden, drick vatten, hur svårt kan det va?
Allvarligt eller ironiskt?

Min poäng var bara att smaken är olika och man behöver testa och inse vad som funkar för en själv. Och att testet behöver göras i "skarpt läge", d.v.s. i situationer när man faktiskt behöver dem. Skulle man komma fram till att man i "skarpt läge" gillar bars som är billiga är det förstås utmärkt.

Sen finns ju även möjlighet att tillverka sina egna och då experimentera fram några som man gillar. Gissningsvis blir de förhållandevis billiga. Finns flera trådar i ämnet på forumet.
I mitt fall ca 4 kr, ca 23g kolhydrater. Går att komma ner lägre om nu det är målet med övningen. Har inte testat dem nämnvärt ännu men smakligare än eldorados.

Alltså allvarligt. Jäklars vad folk trycker i sig för att cykla en sväng. Diabetes och karies?
Nu är det ju inte så att jag alltid har en bar med om jag tar en kvällsrunda. Fast ibland kan man ana att man snabbt kommer att köra tomt och då är det trevligt att ha ngt litet att tugga i sig.

Allvarligt eller ironiskt?
Både och 🙂 jag är imponerad/överraskad över att flera här i tråden klarar sig på enbart vatten men det är kanske en vanesak? Får väl utsätta mig själv för plågsamt (?) försök. (y) Sedan kanske det är lite personligt var gränsen till enbart vatten till behov av lite kolisar går (samt att det går att vänja kroppen). Gick gränsen för ca 4 timmar för dig eller hur var det? I värsta fall köper man strösocker i närmaste affär (så vips har man en sportdryck). :sneaky: (älskar hur mycket jag får lära mig på happy, känner sig aldrig lika dum som här)

Sedan borde det bero en del på hur bra man ätit senaste dygnen kan jag tycka.

Själv som jag skrivit ca 3-4 gånger är min grund sportdryck och sedan kompletterar jag (ofta bar och/eller gel), hur mycket jag kompletterar varierar på sträcka och intensitet (samt självklart beroende på om det blir någon "fikapaus" eller ej).

När jag och 17 st andra snittade drygt 40 pinn under en 16 mils tur i förra veckan tog jag både en gel och en bar förutom sportdryck, men det var ju ett ansträngande pass. (y)

Senast ändrad:
Möjligen kan man testa äta ägg och bacon istället för sockerflingor med honung om man tycker man kroknar oväntat snabbt trots en sådan utmärkt måltid.

Sedan delar jag en böjelse för vinegum. 80% kolisar i lagom munsbitar för hård körning. Öppnad påse i ryggfickan eller bara hälla ner i en ramväska/food pouch. Köps regelmässigt en bit in i randolopp, som variation till den pressade sockerkakan flapjacks utgörs av. Brukar bli att man får bjuda runt :)

Senast ändrad:
Både och 🙂 jag är imponerad/överraskad över att flera här i tråden klarar sig på enbart vatten men det är kanske en vanesak? Får väl utsätta mig själv för plågsamt (?) försök. (y) Sedan kanske det är lite personligt var gränsen till enbart vatten till behov av lite kolisar går (samt att det går att vänja kroppen). Gick gränsen för ca 4 timmar för dig eller hur var det? I värst fall köper man strösocker i närmaste affär (så vips har man en sportdryck). :sneaky: (älskar hur mycket jag får lära mig på happy, känner sig aldrig lika dum som här)

Själv som jag skrivit ca 3-4 gånger är min grund sportdryck och sedan kompletterar jag (ofta bar och/eller gel), hur mycket jag kompletterar varierar på sträcka och intensitet (samt självklart beroende på om det blir någon "fikapaus" eller ej).

När jag och 17 st andra snittade drygt 40 pinn under en 16 mils tur i förra veckan tog jag både en gel och en bar förutom sportdryck. (y)
Blandsaft med socker brukar ligga runt 50g/100ml. Köper nog hellre det än strösocker om jag måste ghettoblanda någonstans

Jag kör dessa som ”gels”…
42g respektive 55g kolhydrater för 2,48öre/st.

Edit - la in länk.

Rostade jordnötsvarianten är lite salt och smakar super i slutet på ett pass.
Visa bilaga 772393
Visa bilaga 772392

Det blir väl billigare att köpa dem från lösviktsgodisgondolen?

Nöt-Créme är ju farligt gott, jag skulle balla ur (samt även nalla från skafferiet för ofta från dessa 80-pack), även vingummin är på gränsen till för gott men fungerar bra (har tyvärr svårt lagerhålla vingummin också... 😅).

Både och 🙂 jag är imponerad/överraskad över att flera här i tråden klarar sig på enbart vatten men det är kanske en vanesak? Får väl utsätta mig själv för plågsamt (?) försök. (y) Sedan kanske det är lite personligt var gränsen till enbart vatten till behov av lite kolisar går. Gick gränsen för ca 4 timmar för dig eller hur var det?

När jag och 17 st andra snittade drygt 40 pinn under en 16 mils tur i förra veckan tog jag både en gel och en bar förutom sportdryck. (y)
För min del handlar det väldigt mkt om intensitet och förstås, som du säger, hur "tankad" man är när man startar. Dessutom spelar det förstås roll hur seriös man är.

Personligen motionerar jag normalt snarare än att träna om man med träna avser att röra på sig med ett uttalat förbättringsmål. Med motionera menar jag att jag rör på mig för att jag tycker om det. Att det sen med en skaplig mängd motionerande blir en viss förbättring är en positiv bieffekt snarare än det primära syftet.

Vidare pressar jag nästan aldrig på i timme efter timme. Om jag solocyklar rundor på hemmaplan har jag aldrig med något annat än vatten på rundor under 3 timmar och sällan om det är under 4 timmar. Händer väl att det börjat gå lite segt på slutet av fyratimmarsrundor om jag tryckt på lite mer än vanligt men det är mkt ovanligt med ren bonk.

På längre turer, i synnerhet under cykelresor, har jag alltid med mig 2-3 bars och då är det inte ovanligt att jag stannar på en mack, affär eller café för att köpa ngt att äta och/eller dricka. Då jag dels inte är så förtjust i att hela tiden ha sötslisk i munnen har jag dock typiskt bara vatten i flaskorna. Och i de sammanhangen blir det inte sällan något stopp då och då, t.ex. för att fota något, och då kan jag passa på att ta en tugga på en bar.

Om man skruvar upp intensiteten och verkligen ska ligga och pressa blir förstås ekvationen en annan och det blir viktigare att fylla på "högoktanigt bränsle" kontinuerligt. Personligen kan jag erkänna att jag inte är speciellt bra på det. På randolopp blir det t.ex. typiskt att jag bara intar energi vid depåstoppen vilket kraftigt ökar bonkrisken om det går så fort att jag verkligen behöver ta i. Om det är en lite lugnare grupp räcker det dock typiskt med den energi jag får i mig i depåerna.

För min del handlar det väldigt mkt om intensitet och förstås, som du säger, hur "tankad" man är när man startar. Dessutom spelar det förstås roll hur seriös man är.

Personligen motionerar jag normalt snarare än att träna om man med träna avser att röra på sig med ett uttalat förbättringsmål. Med motionera menar jag att jag rör på mig för att jag tycker om det. Att det sen med en skaplig mängd motionerande blir en viss förbättring är en positiv bieffekt snarare än det primära syftet.

Vidare pressar jag nästan aldrig på i timme efter timme. Om jag solocyklar rundor på hemmaplan har jag aldrig med något annat än vatten på rundor under 3 timmar och sällan om det är under 4 timmar. Händer väl att det börjat gå lite segt på slutet av fyratimmarsrundor om jag tryckt på lite mer än vanligt men det är mkt ovanligt med ren bonk.

På längre turer, i synnerhet under cykelresor, har jag alltid med mig 2-3 bars och då är det inte ovanligt att jag stannar på en mack, affär eller café för att köpa ngt att äta och/eller dricka. Då jag dels inte är så förtjust i att hela tiden ha sötslisk i munnen har jag dock typiskt bara vatten i flaskorna. Och i de sammanhangen blir det inte sällan något stopp då och då, t.ex. för att fota något, och då kan jag passa på att ta en tugga på en bar.

Om man skruvar upp intensiteten och verkligen ska ligga och pressa blir förstås ekvationen en annan och det blir viktigare att fylla på "högoktanigt bränsle" kontinuerligt. Personligen kan jag erkänna att jag inte är speciellt bra på det. På randolopp blir det t.ex. typiskt att jag bara intar energi vid depåstoppen vilket kraftigt ökar bonkrisken om det går så fort att jag verkligen behöver ta i. Om det är en lite lugnare grupp räcker det dock typiskt med den energi jag får i mig i depåerna.
Bra tydligt inlägg Göran och förstår precis hur du menar (y)

Men det verkar vara möjligt med enbart vatten och snabbcykling också, om jag förstod Lingon 💪 och Mange 💪 här i tråden rätt :unsure: är de båda vattenförespråkare men jag antar/tror det beror väldigt mycket på hur långt de kör men rimligen också intensitet. Lingon verkade ju tycka det var på sin plats med gels/bar under tävling tex. Urstarka Mange har jag ju cyklat med några ggr men missade då att analysera hans flaskinnehåll, själv körde jag helt garanterat på sportdryck. 🙂

Sedan är det så klart så att det går rätt snabbt för topptränade idrottsmän även i de lägre zonerna, dvs de tycker att de inte tar i särskilt mycket men för oss vanliga dödliga går det snabbt. Dvs de kan snitta ganska högt km/h även i Z1, Z2 (samt lite Z3) med mycket låg energiåtgång, dvs enbart vatten i flaskorna kan funka ganska länge. (y)

Senast ändrad:
Jag har kört alldeles för många randon på vatten och ätit bananer och risifrutti på stoppen. Nu har jag alltid en flaska med socker, olika hårt blandad beroende på hur långt jag ska köra. Men upp till 2-3h så packar jag ofta bara 1-2 gels.

Jag har kört alldeles för många randon på vatten och ätit bananer och risifrutti på stoppen. Nu har jag alltid en flaska med socker, olika hårt blandad beroende på hur långt jag ska köra. Men upp till 2-3h så packar jag ofta bara 1-2 gels.

Ah, ok, jag ser nu att jag läste ditt inlägg #31 i denna tråd lite slarvigt. Tror det var detta med "39st Eldorado bars" som förvirrade mig, vatten kanske du inte ens nämnde. 😅 Vilket ändå var en intressant kommentar, det här att man skulle försöka täcka hela energiförlusten under tiden man cyklar är väl inget att eftersträva? Blir som du skriver halvjobbigt under 4300kcal rundor (typ 2-3 kebabpizzor + cola, möjligen alternativt 39 st Eldorado bars (y)).

Någon sorts grov generell rekommendation från de som säger sig kunna brukar väl snarast röra sig runt 90-100 gram kolisar/timme?

Senast ändrad:
Local ICA was quick to capitalize on the internet trends. Flapjacks are 2 for 30 as of today!
You lucky ones stock up while you can.
I guess dammsugare it should be then. I only hope the waiter with my coffee can keep up with the pace, cause I ain't having it dry...

Bra tydligt inlägg Göran och förstår precis hur du menar (y)

Men det verkar vara möjligt med enbart vatten och snabbcykling också, om jag förstod Lingon 💪 och Mange 💪 här i tråden rätt :unsure: är de båda vattenförespråkare men jag antar/tror det beror väldigt mycket på hur långt de kör men rimligen också intensitet. Lingon verkade ju tycka det var på sin plats med gels/bar under tävling tex. Urstarka Mange har jag ju cyklat med några ggr men missade då att analysera hans flaskinnehåll, själv körde jag helt garanterat på sportdryck. 🙂

Sedan är det så klart så att det går rätt snabbt för topptränade idrottsmän även i de lägre zonerna, dvs de tycker att de inte tar i särskilt mycket men för oss vanliga dödliga går det snabbt. Dvs de kan snitta ganska högt km/h även i Z1, Z2 (samt lite Z3) med mycket låg energiåtgång, dvs enbart vatten i flaskorna kan funka ganska länge. (y)
Jag tränar inte för några långlopp eller snabbgrupp på vätternrundan, så jag kör sälkan slut på glykogen öht när jag cyklar. Men det är klart som fan att man måste äta socker om man skall cykla 30 mil i 40+ kmh.

Min träning består oftast av 1 timma högintensivt, oftast på mtb i skogen, eller ett lugnare långpass på 2-3 timmar.:
Då har jag inget behov fylla på med socker.

Jag tränar inte för några långlopp eller snabbgrupp på vätternrundan, så jag kör sälkan slut på glykogen öht när jag cyklar. Men det är klart som fan att man måste äta socker om man skall cykla 30 mil i 40+ kmh.

Min träning består oftast av 1 timma högintensivt, oftast på mtb i skogen, eller ett lugnare långpass på 2-3 timmar.:
Då har jag inget behov fylla på med socker.
Du får gurgla sockervatten och sedan spotta ut, det har påvisad effekt på prestanda för 30-75 minuter. Mest effekt vid fastande tillstånd (typ morgonpass utan frukost). Det är inte en metabol effekt utan hjärnan som får för sig att det finns energi tillgängligt och tillåter kroppen att köra hårt.

Kom igen! Använd mer socker!

Ah, ok, jag ser nu att jag läste ditt inlägg #31 i denna tråd lite slarvigt. Tror det var detta med "39st Eldorado bars" som förvirrade mig, vatten kanske du inte ens nämnde. 😅 Vilket ändå var en intressant kommentar, det här att man skulle försöka täcka hela energiförlusten under tiden man cyklar är väl inget att eftersträva? Blir som du skriver halvjobbigt under 4300kcal rundor (typ 2-3 kebabpizzor + cola, möjligen alternativt 39 st Eldorado bars (y)).

Någon sorts grov generell rekommendation från de som säger sig kunna brukar väl snarast röra sig runt 90-100 gram kolisar/timme?
Det är ju det jag menar, det går inte att konsumera den mängd energi som kroppen sätter i arbete för passet. Då måste väl andra system användas parallellt också?

Jag försöker hålla mig över 60g/h på snabba rundor. Men en stor flaska med 160g socker ska vara slut på 2,5-3h, och då småäter jag plockgodis under tiden.

Nöt-creme finns på burk, men då heter det oftast något annat, typ nutella 😉

Det är ju det jag menar, det går inte att konsumera den mängd energi som kroppen sätter i arbete för passet. Då måste väl andra system användas parallellt också?

Jag försöker hålla mig över 60g/h på snabba rundor. Men en stor flaska med 160g socker ska vara slut på 2,5-3h, och då småäter jag plockgodis under tiden.

Nöt-creme finns på burk, men då heter det oftast något annat, typ nutella 😉
Tycker med att det hänger på vad man har för förväntan på passet?

Snabbpass där man absolut inte vill bli avhängd så drar jag 60-80gram i timmen. En lugn runda med klubben med möjlighet till paus och fika tar jag en banan och eventuellt en gel som reserv(ofta får den skänkas till bonkande valfri farbror).

Tycker med att det hänger på vad man har för förväntan på passet?

Snabbpass där man absolut inte vill bli avhängd så drar jag 60-80gram i timmen. En lugn runda med klubben med möjlighet till paus och fika tar jag en banan och eventuellt en gel som reserv(ofta får den skänkas till bonkande valfri farbror).
Bonkande valfri farbror. 👍

Det beror ju lite på vad man vill uppnå, som sagt...

Jag har konstaterat att moderata mängder konjak både ökar motivationen och pulsen. Bra alltså, både för den som har svårt att komma över maxpuls 🤣 och den som behöver en morot. Dessutom en energikick, men inga kolhydrater 🤔

För att ändå verka lite seriös, jag märker skillnad på en liten dos kolhydrater, säg 25-30g vid pass över 2 timmar. Jag kör som regel vätskeersättning för lite elektrolyter och sedan någon form av snacks. Kan vara en egenbakad sak, en chokladbit, en bar, jordnötter och tranbär (effektivast). Men, på min nivå är det inte så komplicerat.

Över 80 km är detta uppenbart för klent, men det går. Här hade nog ett litet tillskott varit att föredra, men jag kör normalt inte så långt...

(Konjak är för Zwift, inte i trafiken, såklart, och stora mängder ger motsatt effekt på motivation & prestation 😉)

Ungarna får Eldoradobars när de tränar lite längre eller har långa skoldagar med idrott. Chokladvarianten föredras framför jordgubb/yoghurt (baren med nötter i får inte tas med till skola). Har själv inte varit ute på långtur sen jag upptäckte dem i höstas, men får prova när tillfälle ges.

Två tummar upp!
Vilken humor, du får äta jordnötter på flygplan. De säljs inte, men du får ha med och äta.

Vilken humor, du får äta jordnötter på flygplan. De säljs inte, men du får ha med och äta.
Forskningen har väl slagit fast att det inte finns luftburen nötallergi. Ändå kan bekanta nötallergiker vittna till att det fortfarande kan ge mindre symptom om någon äter nötter i närheten. Så vem vet, men kanske bäst att ta det säkra före det osäkra när det gäller barn. Även en kliande hals kan vara obehagligt nog som liten knodd även om det skulle vara placebo.

Tillbaka
Topp