De här kom igår och premiärtur avverkades på kvällen i ett småregnigt Göteborg med rätt utmanande före. Första intrycket är väldigt positivt.
Hajpen när de lanserades gjorde mig rätt skeptisk, men när det lugnat ner sig lite och de funnits på marknaden ett tag så finns det ändå många som talar sig varma för dem så jag var sugen på att testa.
Valhalla_s erfarenheter vägde tungt, men samtidigt kommer han från andra änden av spektrumet med tunga väldämpade DH-däck som referens, medan jag trivs fint på lätta traildäck. Har kört Dissector i 3C/EXO à 950 gram senaste tiden (21/23 psi med insert bak) och varit supernöjd med grepp och prestanda, men har fått en del genomslag så nåt behövde göras. Dags att riva plåstret och ta viktstraffet. Körde DHR med DD (24 psi utan insert) ett tag mest för att det fanns ett över på hyllan men tyckte inte alls om känslan, kändes vagt och lite studsigt.
Så, första intrycket av Albert:
• Busenkelt att montera. Inga problem att kränga på däcket med bara händerna och poppade med vanlig fotpump på första försöket.
• 100 ml gucka genom ventilen och båda däcken håller helt tätt över natten.
• Gick upp lite i tryck enligt Schwalbes rekommendation och drog i 24/26 psi, tryck som för mig vore ocyklingsbart med Dissector i göteborgsterräng. Som referens har jag legat på 21/23 på hemmastig och 23/25 i bikepark.
• Utmanande men rätt långsam cykling igår med snorhala skråhällar och hopplösa rötter. Trots det bra grep och kontroll med det höga trycket, reklamen verkar hålla vad den lovar. Har inte kört Schwalbe innan och vet inte hur Soft förhåller sig till MaxxTerra, men kändes väl ganska likvärdigt. Alltid smuckt med fräscht gummi.
• Det var inte riktigt läge att trycka på och luta cykeln men känslan var att det är en mjuk övergång till kantdobbarna, jämfört med Dissector som är väldigt på/av. Tror jag kommer gilla det när jag vänjer mig.
• Gick för långsamt igår för att säga något om vikt och rullmotstånd, men det var inget jag tänkte på i alla fall.
Tidspress igår så jag vägde inte däcken, men enligt databladet ca 250 g viktstraff jämfört med två Dissector med en Pepi bak. Slipper jag genomslagspunkor så är det ju värt det.