Nya Schwalbe Albert - nån som testat?

Fågelben

Aktiv medlem
Nyfiken på Schwalbes nya radialdäck och Albert i synnerhet. Är det nån som har provat och vill dela erfarenheter innan jag trycker på köpknappen?

Funderar på Albert 2,6 fram och 2,5 bak i gravitycasing och supersoft på endurohojen.
Verkar vara glädjesiffror på bredden, därför jag överväger 2,6 fram.

Skrivet en del här

Edit: samt här

Mycket diskussion om casingen men få som provat i verkligheten… En del tycker däcken rullar bättre - ökade följsamheten kan jämföras med lättare casing.

IMG_3638.webp

De här kom igår och premiärtur avverkades på kvällen i ett småregnigt Göteborg med rätt utmanande före. Första intrycket är väldigt positivt.

Hajpen när de lanserades gjorde mig rätt skeptisk, men när det lugnat ner sig lite och de funnits på marknaden ett tag så finns det ändå många som talar sig varma för dem så jag var sugen på att testa. Valhalla_s erfarenheter vägde tungt, men samtidigt kommer han från andra änden av spektrumet med tunga väldämpade DH-däck som referens, medan jag trivs fint på lätta traildäck. Har kört Dissector i 3C/EXO à 950 gram senaste tiden (21/23 psi med insert bak) och varit supernöjd med grepp och prestanda, men har fått en del genomslag så nåt behövde göras. Dags att riva plåstret och ta viktstraffet. Körde DHR med DD (24 psi utan insert) ett tag mest för att det fanns ett över på hyllan men tyckte inte alls om känslan, kändes vagt och lite studsigt.

Så, första intrycket av Albert:
• Busenkelt att montera. Inga problem att kränga på däcket med bara händerna och poppade med vanlig fotpump på första försöket.
• 100 ml gucka genom ventilen och båda däcken håller helt tätt över natten.
• Gick upp lite i tryck enligt Schwalbes rekommendation och drog i 24/26 psi, tryck som för mig vore ocyklingsbart med Dissector i göteborgsterräng. Som referens har jag legat på 21/23 på hemmastig och 23/25 i bikepark.
• Utmanande men rätt långsam cykling igår med snorhala skråhällar och hopplösa rötter. Trots det bra grep och kontroll med det höga trycket, reklamen verkar hålla vad den lovar. Har inte kört Schwalbe innan och vet inte hur Soft förhåller sig till MaxxTerra, men kändes väl ganska likvärdigt. Alltid smuckt med fräscht gummi.
• Det var inte riktigt läge att trycka på och luta cykeln men känslan var att det är en mjuk övergång till kantdobbarna, jämfört med Dissector som är väldigt på/av. Tror jag kommer gilla det när jag vänjer mig.
• Gick för långsamt igår för att säga något om vikt och rullmotstånd, men det var inget jag tänkte på i alla fall.

Tidspress igår så jag vägde inte däcken, men enligt databladet ca 250 g viktstraff jämfört med två Dissector med en Pepi bak. Slipper jag genomslagspunkor så är det ju värt det.

Känslan idag i Ulricehamn var att det rullade trögt. Har legat på +3 psi men det blir nog till att experimentera med att gå upp mer.

Ni andra som testat, vilka tryck har ni hamnat på?

Drog i 28/30 idag bara för att testa och… det kändes bra!? Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det.
Mina normalsiffror med "vanliga" däck 😅
Nämen många pratar väl om samma sak i princip och känns det bra så är det bra. Är väldigt sugen på att prova något Radial-däck, Albert känns intressant som bak iaf.

Gäller inte detsamma som för alla andra däck, pys tills det börjar klonka och öka lite igen?

1,9/2,0 bar är ju skyhöga tryck f ö. Är det inte ett relativt köttigt däck vi snackar om? I SuperGravity-casing kommer jag normalt undan med 1,1-1,2 fram och 1,2-1,4 bak ..

Det är trail-varianten jag har skaffat på ca 1100 g, så inte köttigaste. Och ja lägsta möjliga tryck man kommer undan med utan att få genomslag eller att däcket kränger i kurvor har varit modellen, men här verkar det inte optimalt.

Jag är inte känslig och erfaren nog att kunna sätta fingret på exakt vad det är som händer, men känslan är helt klart annorlunda.

Jag har skaffat Magic mary och Albert i radial, trailcasing och supersoft (1130-1140 g). Kört de med +3 psi fram och bak jämfört med parkhoj, +4 psi fram och bak jämfört med stigcykel.
Mina intryck är nog att de är i tyngsta laget för en gammgubbe att trampa runt i skogen med, och i klenaste laget för att köra enduro/downhill med. Bör vara lagom för regnväder hemma i ulricehamnsbacken när det går lite långsammare.
Förmågan att svälja ojämnheter är påtaglig och det är spindelmannennivå på greppet (nästan lite väl mycket). Jag tycker nog rullmotståndet på grus är helt okej, på asfalten till och från skogen suger det. Skulle kunna tänka mig att prova Magic Mary fram med grövre casing på parkhojen. Om de lanserar Wicked will i radial och 2.6 bredd så skulle det vara kul att testa på hardtailen.
PXL_20250629_151241008.webp

Idag var första turen med Albert Radial 2,5 i Trail Supersoft utförande fram och bak. Körde i 22psi fram och 25psi bak. Har tidigare kört Maxxis DHR II 2.4 Maxxterra 3C/EXO/TR fram och Maxxis Dissector Maxxterra 3C/EXO/TR bak. Brukar köra 18 psi fram och 20 psi bak.

Känslan med radialdäcken är att de var lite stötiga men hade ordentligt grepp. Fantastiskt grepp i Änggården Göteborg i klättringarna. Kändes som de rullade bättre än mina gamla däck. Nu laddar inte jag på särskilt hårt utför så jag känner mig tveksam till att dra i högre tryck. Borde labbs lite med dämparinställningarna för att få lite mer följsam känsla.

Idag var första turen med Albert Radial 2,5 i Trail Supersoft utförande fram och bak. Körde i 22psi fram och 25psi bak. Har tidigare kört Maxxis DHR II 2.4 Maxxterra 3C/EXO/TR fram och Maxxis Dissector Maxxterra 3C/EXO/TR bak. Brukar köra 18 psi fram och 20 psi bak.

Känslan med radialdäcken är att de var lite stötiga men hade ordentligt grepp. Fantastiskt grepp i Änggården Göteborg i klättringarna. Kändes som de rullade bättre än mina gamla däck. Nu laddar inte jag på särskilt hårt utför så jag känner mig tveksam till att dra i högre tryck. Borde labbs lite med dämparinställningarna för att få lite mer följsam känsla.
Sänkte däcktrycket till ungefär samma som jag kört med traditionella däck. Den studsiga känslan försvann direkt men det känns nästan som att köra med punka. Ska öka trycket lite till till nästa tur.

Känslan idag i Ulricehamn var att det rullade trögt. Har legat på +3 psi men det blir nog till att experimentera med att gå upp mer.

Ni andra som testat, vilka tryck har ni hamnat på?
Jag måste köra med +5-6 psi för att det inte ska kännas som punka och kännas sladdrigt. Det är på Magic Mary Gravity casing soft bak och super soft fram.

Har testat Albert nu med Gravity Soft bak och Trail Ultra Soft fram på min eMTB i några mil. Tycker det känns riktigt bra, minst lika bra grepp trots att de är lite smalare och jag upplever de som mera bekväma än Assegai / Minon DHR som jag hade tidigare.

Jag har varit väldigt nöjd med Albert Trail Soft som jag kört både fram och bak, men det var helt hopplöst idag i ett grisigt Lackarebäck. Leran packade sig i däckmönstret och det blev total Bambi på de blöta hällarna.

Tillbaka
Topp