[OT] Någon som har ett recept på gulasch, som det smakar i Tjeckien

Ingen gulasch alls, men ändå lite åt samma håll geografiskt och delvis innehåll. Egen Sarma för första ggn (äts lite varstans i Europa och heter lite olika, min är en serbisk variant). Kåldolmar men gjord surkålsblad, man köper ett helt huvud färdigsyrat, färs, ris, lök (gul och vit) och mycket paprikapulver (rökt paprika och eller cayenne kan väljas till för mer sting men inte för mycket). Inte svårt men tar rätt lång tid, 3h. Creme fraiche som tillbehör eller smetana, toppas med rökt sidfläsk tex. alt annat man gillar för smak som korv, grytkött etc.

Gärna bröd vid sidan för att suga upp buljongen.

Mycket gott. Rekommenderas!

IMG_5565.webp

Senast ändrad:
Maten ser god ut, men det där gör ont i ögonen! Att syrad grädde kallas färsk är ju knasigt, men den heter ändå "creme fraiche" (eller "crème fraîche")

Var hittar du hel syrad kål?
Intressant fråga då det påstås finnas i ” välsorterade mataffärer” men jag har då aldrig sett det?

Jag köpte på den serbiska restaurangen där jag vid ett flertal gånger ätit denna eminenta rätt. Drina eller café Capri, ligger i Kista. De säljer en rad produkter från Balkan däribland hela, syrade, kålhuvuden.

Senast ändrad:
Kåldolmar heter DUVOR på polska :LOL:
Polska liknar svenska, men man äter med tomatsås. Ibland istället för ris har man bovete!

k2IGpDE.webp

Lite trådkapning här kanske, men var hittar jag god gulasch på söder?
Med reservation för (så inleder jag alla inlägg oavsett ämne....) att jag inte vart ute på gulashmiddag på evigheter så tippar jag att Soldaten Svejk på Östgötagatan borde ha något..... Min jobbdator förbjuder mig dock att kolla deras meny, kan det bero på snusk eller porr? Du får titta själv....

Det såg lovande ut, men dom verkar inte servera lunch, det specificerade jag ju inte men det var lunch jag letade efter :)

Om jag ska va ärlig, så det är polska KLUSKI NA PARZE (som man skär i bitar, och ångar 2 minuter). Nästan
samma som tjeckiska (slovakiska) knedliky (finns några olika sorter).

.
OIP (3).webp

Vilka matvaror ska man välja för att få med indigo och violet? :unsure:
Indigo & violetta livsmedel är ofta fiberrika och lågglykemiska – utmärkt i en balanserad kost. 🎉

Men just indigo är sällsynt – ofta dyker den upp som en mörkare blå med en skiftning mot lila. Exempel:

Blåbär, Svarta vinbär, Blå druvor, Blå majs, Blå potatis som kongo.

Violett är mer vanligt än indigo och lätt att hitta i frukt och grönsaker:

Aubergine, Plommon, Fikon, Rödkål (vid vissa pH-nivåer blir färgen violett), Svarta björnbär, Purple carrots (äldre morotssorter med violett pigment).

Så bara att köra igång 🤣 🌈
Misstänker att du ångrar att du frågade...

Nu ska jag läsa på om Knedliky och hur de uppstår utan att komma färdiga i plastpåse 😉

Indigo & violetta livsmedel är ofta fiberrika och lågglykemiska – utmärkt i en balanserad kost. 🎉

Men just indigo är sällsynt – ofta dyker den upp som en mörkare blå med en skiftning mot lila. Exempel:

Blåbär, Svarta vinbär, Blå druvor, Blå majs, Blå potatis som kongo.

Violett är mer vanligt än indigo och lätt att hitta i frukt och grönsaker:

Aubergine, Plommon, Fikon, Rödkål (vid vissa pH-nivåer blir färgen violett), Svarta björnbär, Purple carrots (äldre morotssorter med violett pigment).

Så bara att köra igång 🤣 🌈
Misstänker att du ångrar att du frågade...

Nu ska jag läsa på om Knedliky och hur de uppstår utan att komma färdiga i plastpåse 😉
Direkt efter att jag skrivit min fråga så riktade jag även densamma till Google.
Googles AI-svar (rys) listade väl ungefär samma som du.
Men tycker nog att många av dessa är lite mörka för att passa i en regnbåge.

Tjena!

Vassego.. Bästa gulaschrecpetet jag vet, vete fan om det är tjeckiskt men sjukt gott är det..
Vill du ha recept på tjeckisk knödel så kan jag ordna det utan större problem..

Ingredienser:

* 650 g högrev med ben
* 2 stora gula lökar
* 1 oxbuljongtärning
* 2 tsk malen sv peppar
* 1 tsk nymalen vitpeppar
* 4 msk rött paprikapulver
* 1 tsk cayenne eller chilipulver
* 1½ röd färsk paprika
* 2 msk smör
* olja till stekning
* 1 msk Heinz tomatpuré
* 3 msk (!) mejram
* ½ zest från en citron
* ev vetemjöl till redning
* ½ tsk malen kummin (ej spis!)
* 3/4 l vatten

Arbetsgång:
Ta ut köttet ur kylen och låt det vila i rumsvärme i ca 20 minuter. Dela det i stora tärningar på ca 3,5 cm.

Sätt på en teflon-stekgryta på 4:ans värmeläge. Häll i en neutral matolja och släng i köttet och det separerade benet när oljan har nått rätt temperatur (känn med handryggen. Från ca 3 cm avstånd skall det kännas varmt).

Under tiden finhackar man löken och adderar till köttet. Sänk värmen till 3:an och fräs tills löken och köttet är brunt. Rör om ofta!

Tillsätt: buljongtärning, tomatpuré, peppar, kummin, citronzest, paprikapulver och chilipulver. Fräs i ca 2 - 3 minuter.

Häll på vattnet och sänk värmen till 2:an. Sjud i ca 1 h och 40 minuter. Strimla den färska röda paprikan (fint!). Värm en liten kastrull på spisen med smör i. När smöret har tystnat så lägger man in den strimlade paprikan och tillsätter vitpepparn. Stek nu paprikan på låg värme så att den inte tar färg i ca 6 minuter. Ta alltsammans av plattan och låt svalna något.

När köttet börjar bli färdigt (mjukt så det vid tryck ramlar isär) så tillsätter man paprikan i sitt smör samt hela mängden mejram. Rör om, låt svalna något och servera helst med knödel .

Obs, om gulaschen mot all förmodan skulle råka vara för vattnig så får man reda med mjöl. Det har dock inte hänt mig på många år. Orsaken till detta kan oftast vara dålig kvalité på köttet. Det kan också vara tvärtom. Gulaschen är alldeles för stabbig. Då måste man självklart späda ut med vatten.
Idag var det dags igen. Tog Habanero-pulver istället för vanligt svensson-chilipulver… blev bra drag i den!
IMG_9788.webp

Vet inte om det är rätt tråd men har nån något schysst tips på bra paprika i Stockholm? Antingen pulver eller färska. Det är min favoritkrydda och jag köpte något polskt märke på affären senast som var svingott. Kan tänka mig att Tjeckien, Ungern osv har ännu bättre pulver kanske?

Vet inte om det är rätt tråd men har nån något schysst tips på bra paprika i Stockholm? Antingen pulver eller färska. Det är min favoritkrydda och jag köpte något polskt märke på affären senast som var svingott. Kan tänka mig att Tjeckien, Ungern osv har ännu bättre pulver kanske?

Tjena!

Paprikan på tub på Lidl är faktist inte helt illa.

För kryddan så finns det ofta rökt paprika i större glasburkar som är nice på stormarknader. För färsk så tar lidl ofta in serbisk paprika, Somborka som påminner om den paprika som används i gulasch i Ungern. De får också in paprikapuré med jämna mellanrum som är riktigt bra.

Tillbaka
Topp