[OT] "Hemdatorer" Atari, Amiga, Commodore 64, ZX Spectrum etc.

Hurra!
Hittade Pinball Fantasies i gömmorna!
Givetvis piratkopierade...hehe.
Nu ska jag spela det också, om disketterna funkar..

IMG_0036.webp

Jag är lite impad över att både disketter och floppydriven funkar så pass bra efter 35 år.

Finns en zx81, A500 och en C64 i gömmorna. Kanske även en uråldrig PC, men jag föraktar den. Mitt stora problem med emulatorer är att jag vill använda Tac-2 och Wico redball. Har aldrig gillat att spela med tangentbord.

Jag lade ut lootboxen till försäljning, orkar inte leta grejer. Om någon är intresserad av att överta det så hör av er. Finns i Eslöv. 512 kr. 😎

Bilagor

• 20250614_160926.webp
    20250614_160926.webp
    386.1 KB · Besök: 66
  • 20250614_160933.webp
    20250614_160933.webp
    398.7 KB · Besök: 66
Jag har ett par gamla datorer liggande som jag misstänker är hyfsat ovanliga. Någon som vet vad de är värda?
20250614_204916.webp
20250614_204723.webp

Var väl typ 35-40 år sedan man rörde en C64 men trots allt där allt började för min del. Finns en kvar nere i källaren tillsammans med ett gäng cartriges typ: HesMon/ISEPIC och annat men tveksamt om jag skulle få gång det idag.

//j

Jag spelade Boulder Dash, Combat Crazy, Giana Sister mfl andra på C64, ångrar som tusan än idag att jag sålde den datorn. Spelade även Turrican på Amiga 500, Pinball mfl andra hos kompisar under den tiden. Nuförtiden kör jag C64 emulator och amiga 500 emulator för att spela dessa roliga spel =). Förstår varför fler börjar spela dessa igen.

Jag blev så tänd på min gamla Amiga :giggle: att jag har beställt en sån här Gotekdrive till den!
Så kan man ha en massa disketter som adf imagar på ett USBminne om jag fattar rätt?

51xC2D-OV2L._AC_SL1001_.webp

Jag spelade Boulder Dash, Combat Crazy, Giana Sister mfl andra på C64, ångrar som tusan än idag att jag sålde den datorn. Spelade även Turrican på Amiga 500, Pinball mfl andra hos kompisar under den tiden. Nuförtiden kör jag C64 emulator och amiga 500 emulator för att spela dessa roliga spel =). Förstår varför fler börjar spela dessa igen.
Boulder Dash ❤️❤️❤️

Och när man talar om trollen, den här dök upp och visar att det inte är helt trivialt att byta linjära nätagg mot switchade:

Om man inte gör det på C=64!
Ja, till viss del, notera att han har bytt ut RF-modulatorn mot ett ersättningskort som ger en mycket renare S-Video-bild ut. Rekommenderas varmt om man är bekväm med att modda, gör underverk för bildkvaliteten.

Sedan kan bruset ställa till problem på andra ställen i systemet, vissa moderna expansioner med tajt timing är mer känsliga för störningar och kan få stabilitetsproblem.

Det är tacksamt med störningar på ljud och bild där de märks, det är värre när det är någon känslig signal på systembussen som blir glitchig — kan vara helt omöjligt att pinpointa.

Hittade Zool på en diskett.
Ett riktigt kul spel det också!
Jag är impad över hur pass bra spel det gick att få till på en Amiga 500.

Börjar vi gå i barndom?
'Minns jag också, hur man köpte kassetter - musik alltså! - för att få en snutt kod med. ...Hm, Pete Shelley kanske?

Jag har en Spectrum från den tiden, men när jag hittade den igen så lever den inte längre..
Bara massa random pixlar på skärmen. :cry:
Jag minns Atic Atac och Jet Set Willy! Och Pssst
Vilka minnen!
Jag satt och lirade Jetpac hos en kompis som precis skulle flytta. Jag varvade spelet gång på gång och kompisarna skojade att jag skulle ingå i husköpet.

Jag blev så tänd på min gamla Amiga :giggle: att jag har beställt en sån här Gotekdrive till den!
Så kan man ha en massa disketter som adf imagar på ett USBminne om jag fattar rätt?

Visa bilaga 774541
Under tiden jag väntar på Gotekdriven, hittade jag en distro med typ hundratals spel i adf format.
Antar att man inte bevöver ha allt för dåligt samvete att använda den nu såhär 35 år senare?

Senast ändrad:
På tal om demos så är den här helt galen..

Tio år gammal nu, men ändå fortfarande helt överjävlig

Tillbaka
Topp