[OT] Nostalgi, Commodore 64

Detta snackar jag om

Bilagor

• rambo.jpg
    rambo.jpg
    49.8 KB · Besök: 50
Jag och kompisen kunde sitta en hel dag och spela, och till sist kom vi till nästa level, man hade en bandstation med slitna kasettband. och ofta blev det "load error"
man fick justera tonhuvudet med en skruvmejsel och ett program :) Det var tider det!

Jag fick min son att emulera Wizard of Wor och så satt vi och spelade en stund. Jätteläskigt när den snabba trollkarlen/häxan far runt :) Annars minns jag hur lillbrorsan som var spelgalen satt med skruvmejsel och justerade för att sedan spela Beach Head. Har för mig att det var röstljud och extremt högteknologiskt. Rösten sa "Medic i´m hurt! You can´t hurt me! Kanske var det så att något av spelen krävde floppydisk. Jag minns inte så noga.

Hade aldrig en egen C64 men brorsans kompis brukade komma förbi med sin och sen spelade vi pharaohs curse och något som såg ut som ett schackbräde fast pjäserna fightades ultrakul:D.

Haha, finns det nån som inte har slitit ut en eller ett par tac2:or? ;-)

Summergames, wintergames och dyl var ju riktiga
joystickdödare som kunde ha ihjäl det mesta...

Senast ändrad:
En av mina kompisar lyckades faktiskt ta sönder en TAC 2. Han blev så arg när han dog på 2a leveln av Ghost and goblins. Men han sparkade på joysticken med en träsko, det hade tillverkarna nog inte räknat med, att man blir så arg. Så det var bra kvalitet ändå på TAC 2

Senast ändrad:
Hade ingen C64, men hackade assembler på kompisens exemplar. För min del är nörderiminnena fler med Z80 och lite senare 68000 på en atari. Men coolast var det att koda pascal på en apple II eller om det var III. Sen kom ju x86 och så rullade det på. Skit att jag inte sparat undan alla datorer och spelkonsoler jag haft i min ägo :(

ZX Spectrum och Atari här med, det var tider, satt framför tvn tills man var helt varm i ansiktet, inget bjäfs om strålning då. ;)

slimm skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha, finns det nån som inte har slitit ut en
> eller ett par tac2:or? ;-)
>
> Summergames, wintergames och dyl var ju riktiga
> joystickdödare som kunde ha ihjäl det mesta...

+1

slimm skrev:
> Haha, finns det nån som inte har slitit ut en
> eller ett par tac2:or? ;-)
>
> Summergames, wintergames och dyl var ju riktiga
> joystickdödare som kunde ha ihjäl det mesta...

Track & Field knäckte några Tac2 hos mig. Annars var det Skate or Die och 720° som gick mest. Och Giana Sisters. Och The Platoon. Och Ghost Busters. Och "en kompis" hade Sex Games.

Foss skrev:
> Programmera Basic! Jävligt häftigt att kunna
> säga åt datamaskinen vad den skulle göra och
> sedan gjorde den det :)

Får mig att tänka på den där idotbilden med två rävar och den ena frågar hur man vet att ett program är skrivet i basic och den andra svarar "Man använder list!".

Höhö!

Det var tider det. Många långa kvällar där man satt hos varandra å kopierade spel .. Många timmars frustration när spel inte ville ladda.. Ibland la man bandstationen uppåner och lämnade rummet, nästan mystiskt och mytiskt känsliga saker.. Man kunde alla nationalsångers melodier utantill från Summer Games och Wintergames och hade spelat allt från tidningsbud till stridspilot och spökjägare.. Många coola låtar med SID-chipet och fighterspelen var ibland riktigt bra. Amiga 500 var väl ett stort kliv framåt men kändes aldrig lika kul..

ZX Spectrum, Atari 1040stm och Amiga 128D. I den ordningen innan första x86, med 512 kb ram (piggyback-lödda 256 kb-kretsar).
Jag skrev tom ett par basic-program till Spektrum och sålde till datortidningarna som kom på band. 150 kr styck tjänade jag. Skitskoj.

Man hade 64 kb minne på en Spektrum, men bara 48 kb till egna program, resten snodde OS'et.

Those where the days!

Scale60 skrev:
> Hade aldrig en egen C64 men brorsans kompis
> brukade komma förbi med sin och sen spelade vi
> pharaohs curse och något som såg ut som ett
> schackbräde fast pjäserna fightades ultrakul:D.

Du tänker nog på Archon

Usch vad jag ångrar att jag sålde min original-brödburk-C64 för struntpengar när det skulle köpas Amiga. C64, diskdrive, matrisskrivare, kassetter och alla spel och grejer.. nu har jag en av de "nya" fula. Botten på kartongen vek sig när jag plockade fram den nu ikväll så diskettstationen fick en kyss, men det verkar inte vara så farligt, mest kosmetiskt. Lirat Bubble Bobble och Super Wonderboy!

Min första dator var en VIC20, men den hade jag bara ett mycket kort tag. Då var jag 9 eller 10 år. Skrev några mycket enkla grejer i BASIC. Mycket enkla. Knappt snäppet upp från "Hello world"... :)

Därefter fick jag en C64! Vilken grej! Mitt första spel var Gunship från Microprose. Vilken upplevelse att flyga runt i en 3D-miljö med stridshelikopter och skjuta iväg raketer och Hellfire mot BMP-2, T-74, ZSU-23, SA-6, och ibland en Stinger mot en Mi-24 som dök upp.

Sen kopierade jag band från kompisar med diverse spel. Outrun gillade jag, mest för att musiken var så bra!

Efter C64:an blev det en Amiga 1200, och det var ju ett enormt tekniksteg!

Har fortfarande kvar min C64 någonstans på föräldrarnas vind. Och min Amiga 500 ligger där där i närheten. Och någon handfull gamla hederliga Datormagazin och andra datortidningar ligger nog på ungefär samma ställe.

Jag ångrar fortfarande att jag aldrig köpte en SID Station när de kom. Men jag var ung och fattig då och en synt kändes för nördigt till och med för mig. Och när de dyker upp på Blocket eller något nu mera så är de för det mesta oskäligt dyra.

Här är en svensk retroblogg: http://spelpappan.se/
Boken Generation 64 finns för 189kr på Bokus just nu: http://www.bokus.com/bok/9789187301834/generation-64-commodore-64-gjorde-mig-till-den-jag-ar/

Fick ett nostalgiryck för nåt år sedan och shoppade lite begagnade TV-spel från ebay. Men faktum är att det nästan hade varit bättre att låta mina fina gamla minnen vara ifred. Spelen håller inte riiiktigt måttet idag hur kul man än tyckte det var för 30 år sedan. Mina barn garvade åt mig och tyckte jag var helt dum i huvudet när jag försökte övertyga dem om att det var bättre förr ;-)

Hade spelet Simon som jag plockade fram ur förrådet när jag stod i källaren och meckade i går,riktig hightech pryl på sin tid runt -78.

Bilagor

• IMG_20150327_184233.jpg
    IMG_20150327_184233.jpg
    60.5 KB · Besök: 43
Tillbaka
Topp