VR25

VR25
Noterbart: Hässelby Strand , inte ghettot😉

Screenshot_20250614_203841_Samsung Internet.webp

VR25
Mellan Bankeryd och rondellen i Habo (innan den långa raka sträckan mot depån i Fagerhult) har banan dragits om från ena delen av raka 1+2-filen på väg 195 till en delvis trång cykelbana med svängar och plötslig brant backe. Ett exempel på att banan inte nödvändigtvis blir snabbare…. M.a.o ytterligare imponerande med så snabba snittider…

VR25
Ja det partiet är riktigt besvärligt. När vi kom där var det jämntjockt med grupper överallt. Bra bit vi fick cykla smärtsamt långsamt.
Borde kanske inte varit så tjockt med folk när de officiella subgrupperna kom dit, men även utan mycket folk i vägen så är det ju besvärligt

VR25
VR25
Två saker minns jag bäst: Förvåningen när jag plötsligt cyklade förbi Stig och när nån lång snabb klunga med blå tröjor och röda(?) inslag cyklade förbi. När halva klungan var om, blev det nedför och jag började rulla förbi allihopa på höger sida. Då hördes frustrationen i klungan: "Ska vi köra nån gång då? Peter, för helvete, du måste trampa. TRAMPA, PETER. FAN, BÖRJA TRAMPA NÅNGÅNG!"

Jag var rätt däckad igår efter loppet, så jag glömde nämna att knät pajade. Hade snitt på 27 km/h i Jönköping och 27,9 i Fagerhult. Sen nånstans efter Hjo började det hugga till och från i knät. Nånstans efter Boviken var det konstant ont. (Och drickan tog slut eftersom jag struntade i att fylla på i Askersund. Klantigt, men mitt eget fel)
Vet inte riktigt vad jag ska göra åt knät tills nästa år.

VR25
Garmins (alla eller vissa?) har väl en sensor som mäter höjdskillnad medans Bolt går på enbart GPS-data. Om jag förstått det rätt. Så kan ju förklara att det ibland kan bli rätt stor avvikelse. Sedan är de väl rätt långt från någon perfekt mätning så mindre avvikelse som mellan våra enheter är nog inom "felmarginalen"

VR25
Det gick inte fort för mig på min första VR (16.08) men jag är nöjd ändå. Ca 11 timmar rulltid, så nästa år satsar jag på kortare och färre depåstopp. Efter Karlsborg gick det snabbare och snabbare, och Bona—Motala snittade jag 38 km/h trots att jag körde helt solo. Det är jag jävligt nöjd med. Känslan av att cykla 30 mil och vara starkare i slutet än i början var härlig.

Bilagor

• IMG_0990.webp
    IMG_0990.webp
    10.1 KB · Besök: 68
VR25
Garmins (alla eller vissa?) har väl en sensor som mäter höjdskillnad medans Bolt går på enbart GPS-data. Om jag förstått det rätt. Så kan ju förklara att det ibland kan bli rätt stor avvikelse. Sedan är de väl rätt långt från någon perfekt mätning så mindre avvikelse som mellan våra enheter är nog inom "felmarginalen"
Ok, intressant, ja, det verkar vara en tydlig/konsekvent avvikelse mellan Wahoo Bolt jämfört med Garmin gällande höjd men detta förklarar.

VR25
Wahoos cykeldatorer använder en kombination av barometer och GPS för att mäta höjdskillnader.

VR25
Otroligt starkt att gå runt på så få!
De var väl 23 cyklister i gruppen som startade och sedan trillade det av allt eftersom och var bara 5 kvar till sist.
Vet inte om några bara var med som hjälpryttare för att låta några vila tills på slutet. Calle Kagevi måste gjort stora framsteg på sistone.

VR25
De var väl 23 cyklister i gruppen som startade och sedan trillade det av allt eftersom och var bara 5 kvar till sist.
Vet inte om några bara var med som hjälpryttare för att låta några vila tills på slutet. Calle Kagevi måste gjort stora framsteg på sistone.
Det verkar helt klart som att upplägget varit så, därför bla det vore intressant med en Ride Report 😍
Det upplägget har använts flera ggr tidigare även på gamla sträckningen med andra lok.
Tom så att starkaste cyklisterna kört skiten ur sig till Karlsborg.

VR25
Jag är här i Motala sen igår. Råssnäs, miljarder tyskar. För blyg för att umgås med dem, men mitt Duolingo-öra försöker snappa upp det som går.
Cyklar solo, men har en kollega som startar 14 minuter efter mig, mitt i natten. Han är garanterat om mig långt före Ödeshög.
Hade själv en tanke på om de hade döpt om den till DAS WETTERN RÚNDE medans man var borta.

VR25
Pratade med en mer erfaren cyklist som tyckte det i år var slående att många (de flesta?) var så dåliga på att cykla i grupp. Detta är min bild från träningsrundor också, ser en hel del landsvägscyklister men sällan klungor. Lvg-cykling går mot en mer ensamsport såsom löpning eller ?

VR25
Pratade med en mer erfaren cyklist som tyckte det i år var slående att många (de flesta?) var så dåliga på att cykla i grupp. Detta är min bild från träningsrundor också, ser en hel del landsvägscyklister men sällan klungor. Lvg-cykling går mot en mer ensamsport såsom löpning eller ?
Har pratats lite om det i tråden jag skapade om det forna cykelsverige, där lyftes det upp att just löpningen är mer attraktiv som social sport nu pga alla run clubs som dykt upp. Det gör det roligare att springa. Men det håller på att gå åt rätt håll i Stockholm iaf. Finns en del grupper med sociala open rides här nu, samt klubbar som erbjuder klungträning. Men kanske svårare om man börjar cykla i typ Borås (vet att någon nu kommer länka till 7 olika cykelklubbar i Borås men kom inte på ett bättre exempel).

Saker som ”dawn patrol” ökar intresset och engagemanget. Samt gör folk bekvämare med klungcykling. Se tex @oslodawnpatrol på instagram för exempel. Sen hittar man likasinnade därifrån och deltar på mer seriösa träningar också inför lopp som tex Vättern.

VR25
Håller pendeln på att slå tillbaka alltså? När jag körde min första VR 2005 var det en salig blandning av kompisgäng, ensamcyklister m.fl. som formade klungor längs vägen. Det var bara de riktigt snabba som hade organiserade, stängda klungor. Otroligt roligt att kunna stanna när man kände för det, och sedan snabbt hitta nåt nytt gäng att åka med.

Sedan kom den stora boomen då ”alla” skulle köra VR, och ”alla” tränade i organiserade klungor. Klubbar och cykelbutiker hade massor med subgrupper på olika nivåer, det fanns ju för fan sub12 och t.o.m. sub14. Körde min sista VR 2016 och det var inte alls samma roliga upplevelse. I princip bara stängda klungor med nån klung-hitler som skrek, styrde och ställde. Oftast var de kassa på att cykla också, stängde in eller bäddade in en som ensamcyklist, cyklade ryckigt och i många fall farligt. Hände mer än en gång att jag medvetet släppte såna klungor för att lite senare passera dem då de kört i bröt.

Så om pendeln är på väg att svänga tillbaka ser jag det som nåt positivt.

VR25
Cykling är en avsevärt mer skonsam sport än löpning för de allra flesta men jag tror tyvärr att en hel del avskräcks från landsvägscykling i grupp pga att de tycker det verkar farligt. Jag får till och med intrycket att en hel del vana, bra och rutinerade cyklister också undviker cykling i grupp av samma orsak. Ett annat problem i Sverige enligt mig personligen är att cyklister på landsvägar har ett alldeles för svagt skydd av lagar som dessutom är alldeles för luddiga. I Sverige är det en ganska vanligt synsätt att det är helt ok att avsky samt prata nedlåtande om cyklister (folk som tränar själva brukar dock ha större acceptans men inte alltid).

Möjligen kanske det skulle hjälpa lite om vi får fram några framgångsrika proffs av yppersta världsklass.

VR25
Håller pendeln på att slå tillbaka alltså? När jag körde min första VR 2005 var det en salig blandning av kompisgäng, ensamcyklister m.fl. som formade klungor längs vägen. Det var bara de riktigt snabba som hade organiserade, stängda klungor. Otroligt roligt att kunna stanna när man kände för det, och sedan snabbt hitta nåt nytt gäng att åka med.

Sedan kom den stora boomen då ”alla” skulle köra VR, och ”alla” tränade i organiserade klungor. Klubbar och cykelbutiker hade massor med subgrupper på olika nivåer, det fanns ju för fan sub12 och t.o.m. sub14. Körde min sista VR 2016 och det var inte alls samma roliga upplevelse. I princip bara stängda klungor med nån klung-hitler som skrek, styrde och ställde. Oftast var de kassa på att cykla också, stängde in eller bäddade in en som ensamcyklist, cyklade ryckigt och i många fall farligt. Hände mer än en gång att jag medvetet släppte såna klungor för att lite senare passera dem då de kört i bröt.

Så om pendeln är på väg att svänga tillbaka ser jag det som nåt positivt.
Jag har ju inte cyklat i klunga tidigare, men dessa spontant uppstådda klungor var ju grymt roliga att cykla i!
Tror inte jag skulle trivas med organiserade klungor faktiskt, så därför blir det nog inget klubbcyklande för mig.

VR25
Chefs kiss på detta uttryck! 🤌
Klung-hitler är ett etablerat uttryck som till och med har en vedertagen förkortning (KH). I varje fall var det etablerat under den förra snabbklung-peaken första halvan av 2010-talet. :-)

Ett problem med organiserade snabbklungor, förutom skrikande KH, är att det i längden är ganska trist att ligga timme efter timme och bara rotera i en Vetternkette (ett annat uttryck från 2010-talet). Tycker jag iaf.

VR25
RR/tutorial på att köra på 6:48:

Prolog:
Vi var ett starkt gäng på runt 25 cyklister i laget Team Serneke Allebike powered by Umara, två tredjedelar var aktiva elitcyklister och resten var ett gäng starka cyklister. Vi tränade noll gånger ihop innan, men om man kan cykla behövs det inte. Två veckor innan VR hade vi ett Teamsmöte med inför rundan. En del nyttig information sades om cyklingen, nutritionsplanen osv. Men då ingen kom med någon konkret plan över hur vi skulle cykla, kunde jag inte hålla mig från att föreslå att vi skulle köra ett led från start då det är mycket snabbare, för alla inblandade. Det gick inte hem direkt. Men efter några dagar hade jag både fått igenom planen och råkat blivit kapten.

Loppet:
23 gubbar till start. Varmt men väldigt lite vind. Bra förhållanden för att köra fort. Ner till Jönköping delade vi upp oss i tre grupper som drog 20 minuter var. Varje förning var runt 45s, med lite justeringsmån beroende på åkstyrka. Alla tog sina förningar och vi hade 47.8 i snitt när vi kom in till Jönkan. Vi tappade fyra st precis innan stan. 19 kvar. Jönköping flöt på hyfsat bra, lite fart tappar man alltid. Men vi lämnade Jönköping med över 47 i snitt. Dock enbart med 15 gubbar. Personligen så kändes det bra då, men jag hade redan druckit upp mina tre 750 ml flaskor innan Jönkan och var törstig för mer. Fick lite vatten av några i teamet, så det löste sig tack och lov.

In i första depån med 46.8 i snitt om jag minns rätt. 23s stopptid vid första depån, bara byta flaskor ta några extra gels, sen sticka.

Efter första depån gick vi ner på två grupper istället för tre då vi hade tappat en del. Men det var också enligt min plan. Efter 3h märks det rätt tydligt att det är nivåskillnad på gruppen, även om alla såklart är starka. Vi tappade dock tyvärr fem till ganska omgående, vilket inte var enligt plan. Lite mentalt jobbigt att bara vara 10-11 man kvar efter 13 mil. Men vi som var kvar hade dock tryck i benen, så det spelade nog inte så stor roll. Då gick vi alla bara runt hela tiden istället. Nära att vi tappade två till då två fick kramp, men de lyckades rädda det och var kvar. Nästan alla tog alla förningar fram till andra depån och vi kom till Karlsborg med 47.2 i snitt.

Jag visste ganska tidigt efter första depån att vi skulle ta rekordet och sub-7 med marginal. Men vi valde att fortsätta mata på i hög fart då vi gärna ville sätta en riktigt bra tid också. Några brände då krutet mellan depå ett och två, men det var det värt.

25s stopptid på andra depån. Efter den började det märkas att folk var trötta och redan efter 23 mil var vi bara fem kvar. Jag, Jolle, Lychou, Kagevi och Amir. Fortfarande grymt bra fart i förningarna på alla och personligen så började det kännas bättre än för timme 3-4 där det var lite jobbigt att veta att det var så långt kvar. Amir blev nog trött och la sig på hjul när vi började närma oss Askersund. I Askersund hade vi 47.1 i snitt. Vi var ett bra gäng kvar, ganska slitna från värmen, men fortfarande inga tecken på att sakta in nämnvärt.

Som planerat tappade vi en del fart mellan Askersund och Godegård pga backarna och att det var massa motionärer i vägen ibland (men det ingår på Vättern), en fördel då var att vi bara var fem och smidigt kunde köra om. Tyvärr fick Amir fick släppa med knappt 4 mil kvar.

När vi kom ut till Godegård var det bara att mata på hem. Vi fick upp snittet lite igen och väl i mål hade vi 46.4 i rullsnitt och 48s stopptid, vilket gav ett snitt på 46.3. Kul med Vättern!

Tror jag drack 12 st 750 ml flaskor totalt och snittade 135 g kolhydrater i timmen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp