VR25

VR25
RR/tutorial på att köra på 6:48:

Prolog:
Vi var ett starkt gäng på runt 25 cyklister i laget Team Serneke Allebike powered by Umara, två tredjedelar var aktiva elitcyklister och resten var ett gäng starka cyklister. Vi tränade noll gånger ihop innan, men om man kan cykla behövs det inte. Två veckor innan VR hade vi ett Teamsmöte med inför rundan. En del nyttig information sades om cyklingen, nutritionsplanen osv. Men då ingen kom med någon konkret plan över hur vi skulle cykla, kunde jag inte hålla mig från att föreslå att vi skulle köra ett led från start då det är mycket snabbare, för alla inblandade. Det gick inte hem direkt. Men efter några dagar hade jag både fått igenom planen och råkat blivit kapten.

Loppet:
23 gubbar till start. Varmt men väldigt lite vind. Bra förhållanden för att köra fort. Ner till Jönköping delade vi upp oss i tre grupper som drog 20 minuter var. Varje förning var runt 45s, med lite justeringsmån beroende på åkstyrka. Alla tog sina förningar och vi hade 47.8 i snitt när vi kom in till Jönkan. Vi tappade fyra st precis innan stan. 19 kvar. Jönköping flöt på hyfsat bra, lite fart tappar man alltid. Men vi lämnade Jönköping med över 47 i snitt. Dock enbart med 15 gubbar. Personligen så kändes det bra då, men jag hade redan druckit upp mina tre 750 ml flaskor innan Jönkan och var törstig för mer. Fick lite vatten av några i teamet, så det löste sig tack och lov.

In i första depån med 46.8 i snitt om jag minns rätt. 23s stopptid vid första depån, bara byta flaskor ta några extra gels, sen sticka.

Efter första depån gick vi ner på två grupper istället för tre då vi hade tappat en del. Men det var också enligt min plan. Efter 3h märks det rätt tydligt att det är nivåskillnad på gruppen, även om alla såklart är starka. Vi tappade dock tyvärr fem till ganska omgående, vilket inte var enligt plan. Lite mentalt jobbigt att bara vara 10-11 man kvar efter 13 mil. Men vi som var kvar hade dock tryck i benen, så det spelade nog inte så stor roll. Då gick vi alla bara runt hela tiden istället. Nära att vi tappade två till då två fick kramp, men de lyckades rädda det och var kvar. Nästan alla tog alla förningar fram till andra depån och vi kom till Karlsborg med 47.2 i snitt.

Jag visste ganska tidigt efter första depån att vi skulle ta rekordet och sub-7 med marginal. Men vi valde att fortsätta mata på i hög fart då vi gärna ville sätta en riktigt bra tid också. Några brände då krutet mellan depå ett och två, men det var det värt.

25s stopptid på andra depån. Efter den började det märkas att folk var trötta och redan efter 23 mil var vi bara fem kvar. Jag, Jolle, Lychou, Kagevi och Amir. Fortfarande grymt bra fart i förningarna på alla och personligen så började det kännas bättre än för timme 3-4 där det var lite jobbigt att veta att det var så långt kvar. Amir blev nog trött och la sig på hjul när vi började närma oss Askersund. I Askersund hade vi 47.1 i snitt. Vi var ett bra gäng kvar, ganska slitna från värmen, men fortfarande inga tecken på att sakta in nämnvärt.

Som planerat tappade vi en del fart mellan Askersund och Godegård pga backarna och att det var massa motionärer i vägen ibland (men det ingår på Vättern), en fördel då var att vi bara var fem och smidigt kunde köra om. Tyvärr fick Amir fick släppa med knappt 4 mil kvar.

När vi kom ut till Godegård var det bara att mata på hem. Vi fick upp snittet lite igen och väl i mål hade vi 46.4 i rullsnitt och 48s stopptid, vilket gav ett snitt på 46.3. Kul med Vättern!

Tror jag drack 12 st 750 ml flaskor totalt och snittade 135 g kolhydrater i timmen.
Grymt!
Hur pissar man i 46?
Extremt korta stopp, imponerad 💪

VR25
När vi kom ut till Godegård var det bara att mata på hem. Vi fick upp snittet lite igen och väl i mål hade vi 46.4 i rullsnitt och 48s stopptid, vilket gav ett snitt på 46.3. Kul med Vättern!
Spurtuppgörelse på slutet för att vara snabbast runt Vättern, eller rullade ni in gemensamt?
(Kan tänka mig att det är lite lockande att försöka vara först.)

VR25
Har inte hörttalas om dawn patrol, så jag googlade.

Verkar vara roligt. "We ride from Dildonissen in Gamlebyen at 05.40"
IMG_8619.webp

Man förstår varför den heter så iallafall.

VR25
Något som verkar likna just Oslo Dawn Patrol (finns fler än i bara Oslo, verkar vara ett ”koncept” med samma logotyper och upplägg osv) här i Stockholm är annars Le Peleton Du Nord. Men dom är lite för starka egentligen kanske? Och åker mest runt i norra Stockholm. Men verkar trevligt.

VR25
Det är väl som le Peloton i Stockholm. Jag tror dock det har marginell betydelse för intresset i några bredare grupper, är främst de redan frälsta som lockas av sånt.

VR25
Det är väl som le Peloton i Stockholm. Jag tror dock det har marginell betydelse för intresset i några bredare grupper, är främst de redan frälsta som lockas av sånt.
Ja, man bör inte hoppa in i Le Peloton om man är ovan vid klungkörning. Det är ingen mysrunda direkt. Frukosten efter kan dock avnjutas i glada medcyklisters sällskap. Samma sak med Morgonchock i Malmö. Kanske finns liknande på fler ställen.

VR25
Ja, man bör inte hoppa in i Le Peloton om man är ovan vid klungkörning. Det är ingen mysrunda direkt. Frukosten efter kan dock avnjutas i glada medcyklisters sällskap. Samma sak med Morgonchock i Malmö. Kanske finns liknande på fler ställen.
Jag har dock fått intrycket att Dawn Patrol är lite lättare rundor, dock inte rena mysrundor för den sakens skull. Jag tror något sånt hade kunnat göra att fler blir vana att cykla i klunga om det skulle sprida sig mer här i Sverige också. Framförallt ut på landsbygden där man kanske bara är ett kompisgäng från jobbet som bestämt sig för att cykla Vättern ihop utan vettiga alternativ för att öva på att köra i grupp.

VR25
Spurtuppgörelse på slutet för att vara snabbast runt Vättern, eller rullade ni in gemensamt?
(Kan tänka mig att det är lite lockande att försöka vara först.)
Det var ett ganska stort antiklimax i mål, vi rullade bara in under tidtagningsskylten och då tänkte jag att vi kunde rulla fram ihop. Men halva gänget verkade vara lite krispiga och slog av helt där och då så det var bara jag och Jolle som var ihop när vi kom fram till ”mållinjen”. Inte mycket prestige i att vara först med andra ord 😝 Jag tror Kagevi fick bäst tid då han stod sist i startfållan…😝

VR25
Hur tränar ni för att få i er så mycket kolhydrater efter depå 2, det är där som magen börjar säga stopp för mig och många med mig (tror jag), är det bars+gel+sportdryck som gäller eller kör ni annan strategi?

Vi körde framförallt stark blandad sportdryck. Sen toppade jag med några gels.

Jag tror problemet för de flesta är att de tycker det är äckligt och då tror att magen säger stopp. Men det är ju egentligen bara att trycka i sig allt. Oavsett hur man bär sig åt kommer det ju vara jobbigt både i benen, mentalt och att få i sig allt man ska få i sig. Men om man inte trycker i sig energin kommer ju övriga två saker få lida ännu mer…

Sen är det såklart lite av en vanesak, men jag har inte direkt tränat något speciellt för att få i mig den mängden.

VR25
Det var ett ganska stort antiklimax i mål, vi rullade bara in under tidtagningsskylten och då tänkte jag att vi kunde rulla fram ihop. Men halva gänget verkade vara lite krispiga och slog av helt där och då så det var bara jag och Jolle som var ihop när vi kom fram till ”mållinjen”. Inte mycket prestige i att vara först med andra ord 😝 Jag tror Kagevi fick bäst tid då han stod sist i startfållan…😝
Klassisk taktik för att få bäst tid i gruppen.

VR25
Smart 😎

VR25
Riktigt cool och inspirerande rr från Stökarn, mycket imponerande 🙂

Nu cyklade jag/vi nästan två timmar långsammare LoL men jag tvingas ge ett nytt sämre betyg till Bulk Complete Hydration Drink som jag körde med i år som sportdryck, en viss varning utfärdas. Billigt, javisst, men så f r u k t a n s v ä r t sötsliskig så att det finns inte. 😝 🥲 Kanske borde man prova någon lyxmix från Umara eller Mauurten (y)

Min rr är inte alls lika spännande men eftersom @Manurhin2 hejade på mig här i tråden:

Ett jättestarkt välorganiserat lag i år så det handlade mer om att försöka cykla fint 😇, dricka, inte leka allan ballan och undvika kramp. Ledarnas största utmaning var nog att hålla nere farten i gruppen efter några väldigt pigga träningar. LoL (Själv upplevde jag det som att många var överkvalificerade för en 8:30 grupp men det gick ju super ändå.) I Gränna fick jag ingen polkagris men det kanske var tur det. 🤔 Vägen till Gränna är min favoritsträcka under Vättern by far, snabb, vacker och sval. Hade en svacka genom Jönköping när jag började tänka på HV71, gick inte att få bort från huvet. 😝 En mycket trevlig men hysteriskt snabb mtb cyklist började kappcykla med oss, psykade mig också negativt (han avvek dock efter att jag fällt en kommentar om HV71). Sedan flöt det på rätt länge men efter Zinkgruvan låg jag bakom en trio av starka cyklister i ett par riktigt raska nerförsåkningar, kände lite lindriga stickningar i höger ben. Fick lite flashbacks till värmeåret 2023 (när jag fick kramp med några mil kvar) så ovanligt moget/taktiskt valde jag att njuta i cafét, 8:30 målet skulle jag nämligen klara av, dead or alive, tredje gången gillt. Magen höll sig i schack men lite lindrig illamående känsla sporadiskt vilket jag skyller på ovan nämnda dryck (fy). Jag är en "ok" cyklist i värme men inte direkt bra. Är ju väldigt lågpulsad normalt men värmen brukar få mitt 55 åriga hjärta att jobba mer. Vet inte om det skulle hjälpa att raka av skägget men det vore på sätt och vis ett våldsamt övergrepp. Nej, jag hade inte rakat benen heller, åskådarna & lagkamraterna förfasades.

>Skulle vara roligt med en rr från Per Andersson (sedan UTU 2022 döpt till "Stålmannen") som efter cykling från Göteborg - 2 st VR och sedan tillbaka hem, en fantastisk cyklist.

1750177384876.webp

Senast ändrad:
VR25
Riktigt cool och inspirerande rr från Stökarn, mycket imponerande 🙂

Nu cyklade jag/vi nästan två timmar långsammare LoL men jag tvingas ge ett nytt sämre betyg till Bulk Complete Hydration Drink som jag körde med i år som sportdryck, en viss varning utfärdas. Billigt, javisst, men så f r u k t a n s v ä r t sötsliskig så att det finns inte. 😝 🥲 Kanske borde man prova någon lyxmix från Umara eller Mauurten (y)

Min rr är inte alls lika spännande men eftersom @Manurhin2 hejade på mig här i tråden:

Ett jättestarkt välorganiserat lag i år så det handlade mer om att försöka cykla fint 😇, dricka, inte leka allan ballan och undvika kramp. Ledarnas största utmaning var nog att hålla nere farten i gruppen efter några väldigt pigga träningar. LoL (Själv upplevde jag det som att många var överkvalificerade för en 8:30 grupp men det gick ju super ändå.) I Gränna fick jag ingen polkagris men det kanske var tur det. 🤔 Vägen till Gränna är min favoritsträcka under Vättern by far, snabb, vacker och sval. Hade en svacka genom Jönköping när jag började tänka på HV71, gick inte att få bort från huvet. 😝 En mycket trevlig men hysteriskt snabb mtb cyklist började kappcykla med oss, psykade mig också negativt (han avvek dock efter att jag fällt en kommentar om HV71). Sedan flöt det på rätt länge men efter Zinkgruvan låg jag bakom en trio av starka cyklister i ett par riktigt raska nerförsåkningar, kände lite lindriga stickningar i höger ben. Fick lite flashbacks till värmeåret 2023 (när jag fick kramp med några mil kvar) så ovanligt moget/taktiskt valde jag att njuta i cafét, 8:30 målet skulle jag nämligen klara av, dead or alive, tredje gången gillt. Magen höll sig i schack men lite lindrig illamående känsla sporadiskt vilket jag skyller på ovan nämnda dryck (fy). Jag är en "ok" cyklist i värme men inte direkt bra. Är ju väldigt lågpulsad normalt men värmen brukar få mitt 55 åriga hjärta att jobba lite mer. Vet inte om det skulle hjälpa att raka av skägget men det vore på sätt och vis ett våldsamt övergrepp. Nej, jag hade inte rakat benen heller, åskådarna & lagkamraterna förfasades.

>Skulle vara roligt med en rr från Per Andersson (sedan UTU 2022 döpt till "Stålmannen") som efter cykling från Göteborg - 2 st VR och sedan tillbaka hem, en fantastisk cyklist.

Visa bilaga 775085
Snyggt ctklat men tyvärr i onödan.
Tider under 9 timmar räknas bara för cyklister med rakade ben 🤷
Bättre lycka nästa år 😍

VR25
@Stökarn Fantastisk prestation av dig och ditt lag. Jag själv cyklade på runt 06:48:30 (*host* Plus tio timmar...*host*) så nästa gång tar jag er! ;)
Skämt åsido, Tror du att ni skulle kunna tjäna in tid på att starta runt 19:30 och då slippa köra om och parera för andra cyklister vid de trängre passagen?

Pratade med en mer erfaren cyklist som tyckte det i år var slående att många (de flesta?) var så dåliga på att cykla i grupp. Detta är min bild från träningsrundor också, ser en hel del landsvägscyklister men sällan klungor. Lvg-cykling går mot en mer ensamsport såsom löpning eller ?

I år reagerade jag på hur många cyklister som var urusla cyklister (Jag var ju sjääääälvklart perfekt och ofelbar som vanligt). Ett urval av de många fenomenen jag stötte på:
Grupper som cyklade i två(!) led och lyckades ta upp hela körfältet och tvingade ut snabbare cyklister i mötande körfält.
Personer som cyklar/vinglar mitt i körfältet eller vinglar mellan två led i en grupp.
Snabbare cyklister, som inte håller åt sig vid omkörning samt skär in precis framför, trots att den långsammare ligger vid väggrenen.
Grupper som ska hetsa omkörningar, men storknar och låser in andra.

Och ingen Vätternrunda utan klassikern: Fästingarna! De som aldrig drar utan enbart hoppar mellan andra cyklisters bakhjul.

VR25
Min personliga upplevelse i år var att det var stökigare än vanligt i spontangrupperna fram till Jönköping. Det såg ut som det sett girot och trodde att man skulle ligga i klunga i formation skithög. Det vinglades och folk som uppenbarligen inte hade så bråttom cyklade glatt omkring mitt på vägen.

Efter Jönköping tyckte jag det blev bättre ordning och vanligtvis låg spontangrupperna på dubbla led.

Jag tyckte även att de organiserade klungorna skötte sig bättre än tidigare år med några undantag. Stötte inte på mer än kanske två eller tre klunghitlers som gapa och skrek om att folk skulle flytta på sig och hålla till höger. Något jag tolkade som att även de klungorna får in nån nybörjare som tror de äger vägen eller nått. Det hela hade antagligen fungerat mycket bättre ifall de snabbare klungorna rullat förbi på ett led istället för att med dubbla led försöka komma förbi redan existerande dubbla led där det är trångt. Alldeles oavsett vad de skriker så finns det ingen plats för den befintliga långsamma klungan att ta vägen om man inte vill preja ledet till höger ner i diket eller in i trottoaren. I och med att det är spontanklungor så ska man nog inte förvänta sig att det kommer ske nån slags organiserat övergång till ett led heller. De har dessutom samma rätt att ligga i två led som alla andra. Så jag faller tillbaka på att det är den omkörande parten som bär ansvar för att omkörning kan ske tryggt och säkert.

Jag har inte hört om några olyckor beroende av ovanstående så det verkar ju trots allt ha fungerat. Bortsett från Sernek Allebike så kan jag dessutom inga andra klungor gnälla efter som SA visat att det går att ta sig runt snabbt trots alla motionärer och således är övriga klungor bara lite för klena om de inte lyckas med sina mål.

Arrangörsmässigt störde jag mig nog bara på första depån där funktionärerna viftade och sa att vi skulle fortsätta längre in i depån. När vi sen skulle lägga ifrån oss cyklarna så kom de och sa att där fick vi minsann inte lägga cyklarna. Så då blev vi helt plötsligt stående utan att kunna bli av med cykeln medan man skulle bunkra upp lite.

VR25
Skämt åsido, Tror du att ni skulle kunna tjäna in tid på att starta runt 19:30 och då slippa köra om och parera för andra cyklister vid de trängre passagen?
Jag tror inte det hade påverkat oss så mycket. Vi var ju inte så många kvar när vi började köra om de som startade tidigare. Så vi kunde smita om rätt smidigt. Det är ju skillnad om man är 20 st kvar efter Askersund, då blir det nog mer stökigt.

Känns jobbigt att komma i mål mitt i natten😆 Så att starta på lördag lunch är nog det bästa.

VR25
Varje förning var runt 45s, med lite justeringsmån beroende på åkstyrka. Alla tog sina förningar och vi hade 47.8 i snitt när vi kom in till Jönkan.
Grattis till dig som lagkapten för lyckat utfall. Grattis till laget!

Vad är fördelen med så långa förningar som 45 sekunder förutom mindre ryck vid växlingarna? Tänker +46 km/h i 45 sekunder är tufft för starka motionärer som jag förstår fanns med i laget.

VR25
Kör man ett led kan man individanpassa hur lång föring man orkar ta i ett jämnare tempo och framförallt är det en i spets som drar alla istl för 2 som visar näsan i vinden . Problemet är väl att orka accelera upp igen när man droppat bak och komma in på sista hjul igen.
Sen är inte 45sec i 47km/h inte så länge för dessa grabbar strax över deras ftp .. motsvarar väl 37km/h för mig :)

Senast ändrad:
VR25
Vad är fördelen med så långa förningar som 45 sekunder förutom mindre ryck vid växlingarna? Tänker +46 km/h i 45 sekunder är tufft för starka motionärer som jag förstår fanns med i laget.

För en del av gruppen var nog förningarna skitjobbiga. Sen är det ju inte helt gratis att ligga på hjul i 47 heller. Men farten och upplägget måste ju dimensioneras efter målfarten och att de starkaste ska få en bra resa, inte svagaste länken.

Vid varje växling sker följande:
- Gruppen tappar en cykellängd + avståndet till bakomvarande cyklist (2.5m ungefär),
- Personen som drog måste komma in på hjul efter sin förning,
- Om man inte åker längst bak måste en person släppa in den som precis dragit, vilket blir lite jobbigt för den som släpper in.
- Det kan bli en liten tempoväxling för gruppen, helst drar alla lika fort, men det är ju svårt i praktiken.

Desto kortade förningar gruppen har, desto oftare händer ovanstående, negativa, saker. Plus att det blir kortare vila på hjul. Sen är 45s ganska kort tid om man tänker att vi behövde hålla farten i sju timmar.

Senast ändrad:
VR25
👍 har jag aldrig tänkt på att gruppen tappar 2.5m vid varje växling . Eller kan man verkligen förenkla det så lätt ? En belgiskkedja borde ju gå baklänges isf ..
Ni borde bara ha växlat 1 gång var istl så hade ni kommit några km längre 😀
Edit . Undra om man inte får räkna på antalet cyklister .. är ni 5st kanske gruppen tappa 2.5/5= 0.5m/växling ?

VR25
👍 har jag aldrig tänkt på att gruppen tappar 2.5m vid varje växling . Eller kan man verkligen förenkla det så lätt ? En belgiskkedja borde ju gå baklänges isf ..
Edit . Undra om man inte får räkna på antalet cyklister .. är ni 5st kanske gruppen tappa 2.5/5= 0.5m/växling ?
En klunga i 46,3 km/t rör sig 12,9 m/s framåt, så en växling där den som dragit faller bak (klungan tappar 2,5 m) gör att man tappar knappt 0,2 sekunder. Växlar man var 45:e sekund gör det 0,44% i hastighet, vilket det nog är värt jämfört med att behöva dra en mil var för lägsta antal växlingar. 🙂

VR25
Inte många som tänker på det. Man får ju räkna på antalet cyklister i gruppen, men då räknar man fel…😛

VR25
Jag är fortsatt imponerad av att ni fick lagtempot att fungera. Förstår att projektet är att dra fam de starkaste så långt som möjligt för den slutliga attacken. Nu fick ni ta den väldigt tidigt.

Imho tror jag fortfarande på kedjor för hög fart under lång tid. Kortare tid i vind, mer skydd, kortare klunga mm. När Tre Berg körde 6:33 körde de tre (två) roterande motorer (en flög av i starten).

VR25
Bara på Happy......
En av sveriges starkaste cyklister delar med sig av sin upplevelse runt pölen och pöbeln börjar förklara hur man ska cykla 😂😘
Haha, tack för ditt stöd!

Sen ska man inte glömma att en stark/snabb cyklist inte nödvändigtvis behöver vara smart och veta hur man optimerar en grupp att cykla så fort som möjligt, och vice versa. Men jag tror korrelationen är starkt positiv😄

VR25
Jag är fortsatt imponerad av att ni fick lagtempot att fungera. Förstår att projektet är att dra fam de starkaste så långt som möjligt för den slutliga attacken. Nu fick ni ta den väldigt tidigt.

Imho tror jag fortfarande på kedjor för hög fart under lång tid. Kortare tid i vind, mer skydd, kortare klunga mm. När Tre Berg körde 6:33 körde de tre (två) roterande motorer (en flög av i starten).
Tack!

Det var ju inte heller så att vi sparade några cyklister fullt ut, utan alla gick runt och tog sina förningar hela rundan. Vi startade faktiskt med att rotera med de starkaste för att komma in i det bra och kontrollerat, och sätta tonen för rundan. Så projektet var ju inte att ha fem st som spurtade sista biten. Utan att köra så fort som möjligt med de gubbarna vi hade.

Min grupp var mycket nöjd med upplägget och de som kört flera rekordförsök innan sa att det var den mest kontrollerade rundan de kört ner till Jönköping. Sen tappade vi många efter 3h, men det är nog för att vi körde väldigt fort. Då blir det jobbigt oavsett hur man bär sig åt.

Jag vill minnas att Tre Berg var klart fler än oss, men ändå bara var drygt tio kvar andra halvan. Det gick nog rätt hårt och ryckigt där. Särskilt eftersom de verkar tappa en tredjedel direkt om det du påstår stämmer. Efter de tappat majoriteten körde de ett led resten av rundan, för att det är snabbast…😁

Som någon tidigare nämnde så innebär ju en belgisk kedja med två led att det alltid är två personer som måste ta vind. Det betyder ju att man får vila dubbelt så mycket när man kör ett led. Om man t.ex. är en grupp på 40 st och tycker att det är för många för att ligga på ett led kan man ju lösa det på två sätt. Antingen välja att köra två led och få vila 1/20 av tiden. Eller ta bort den sämre hälften av gruppen och köra ett led och få vilka 1/20 av tiden. Då får man också en i genomsnitt starkare grupp på köpet.

VR25
Prolog:
Vi var ett starkt gäng på runt 25 cyklister i laget Team Serneke Allebike powered by Umara, två tredjedelar var aktiva elitcyklister och resten var ett gäng starka cyklister. Vi tränade noll gånger ihop innan, men om man kan cykla behövs det inte. Två veckor innan VR hade vi ett Teamsmöte med inför rundan. En del nyttig information sades om cyklingen, nutritionsplanen osv. Men då ingen kom med någon konkret plan över hur vi skulle cykla, kunde jag inte hålla mig från att föreslå att vi skulle köra ett led från start då det är mycket snabbare, för alla inblandade. Det gick inte hem direkt. Men efter några dagar hade jag både fått igenom planen och råkat blivit kapten.

Jag visste ganska tidigt efter första depån att vi skulle ta rekordet och sub-7 med marginal. Men vi valde att fortsätta mata på i hög fart då vi gärna ville sätta en riktigt bra tid också. Några brände då krutet mellan depå ett och två, men det var det värt.

Tack för mycket intressant läsning.

Jag är nyfiken på hur diskussionen gick innan loppet. Hade alla samma målbild? Vem/vilka tog beslutet om tempot? Du tycker att det var värt det. Tycker alla likadant eller finns det idag någon/några som är missnöjda? Jag frågar av ren nyfikenhet.

VR25
Min personliga upplevelse i år var att det var stökigare än vanligt i spontangrupperna fram till Jönköping. Det såg ut som det sett girot och trodde att man skulle ligga i klunga i formation skithög. Det vinglades och folk som uppenbarligen inte hade så bråttom cyklade glatt omkring mitt på vägen.

Efter Jönköping tyckte jag det blev bättre ordning och vanligtvis låg spontangrupperna på dubbla led.

Jag tyckte även att de organiserade klungorna skötte sig bättre än tidigare år med några undantag. Stötte inte på mer än kanske två eller tre klunghitlers som gapa och skrek om att folk skulle flytta på sig och hålla till höger. Något jag tolkade som att även de klungorna får in nån nybörjare som tror de äger vägen eller nått. Det hela hade antagligen fungerat mycket bättre ifall de snabbare klungorna rullat förbi på ett led istället för att med dubbla led försöka komma förbi redan existerande dubbla led där det är trångt. Alldeles oavsett vad de skriker så finns det ingen plats för den befintliga långsamma klungan att ta vägen om man inte vill preja ledet till höger ner i diket eller in i trottoaren. I och med att det är spontanklungor så ska man nog inte förvänta sig att det kommer ske nån slags organiserat övergång till ett led heller. De har dessutom samma rätt att ligga i två led som alla andra. Så jag faller tillbaka på att det är den omkörande parten som bär ansvar för att omkörning kan ske tryggt och säkert.

Jag har inte hört om några olyckor beroende av ovanstående så det verkar ju trots allt ha fungerat. Bortsett från Sernek Allebike så kan jag dessutom inga andra klungor gnälla efter som SA visat att det går att ta sig runt snabbt trots alla motionärer och således är övriga klungor bara lite för klena om de inte lyckas med sina mål.

Arrangörsmässigt störde jag mig nog bara på första depån där funktionärerna viftade och sa att vi skulle fortsätta längre in i depån. När vi sen skulle lägga ifrån oss cyklarna så kom de och sa att där fick vi minsann inte lägga cyklarna. Så då blev vi helt plötsligt stående utan att kunna bli av med cykeln medan man skulle bunkra upp lite.
Jag tror det finns ett missförstånd här! Håll höger betyder inte att de långsammare ska hålla MER höger utan är endast en varning utropad för att ingen av de långsammare cyklisterna helt plötsligt ska få för sig att vajja ut åt vänster och därmed orsaka olycka.
Det är en artig, ofta välbehövlig varning för allas väl.

Tillbaka
Topp