När ska SJ tillåta cyklar?

Varför inte ha specifika avgångar? Jag tänker att "cykeltåg" ffa kunde trafikeras under lågintensiv trafik då passagerarantalet är lågt och då behövs det inte haka på extravagnar.

Varför inte ha specifika avgångar? Jag tänker att "cykeltåg" ffa kunde trafikeras under lågintensiv trafik då passagerarantalet är lågt och då behövs det inte haka på extravagnar.
Det går gods dygnet runt. På samma spår. Banunderhåll sker på lågintensiva tider.
Det finns bara en enda rimlig lösning. Det som folk visat bilder på från utlandet. Att man bygger vagnar med en del avsedd för cyklar.

Det kommer fungera dåligt. Om polletterat gods ska med i samma tåg som passageraren har vi direkt 10 minuters förlängt stopp på varje station enligt ovan. Då blir en resa Stockholm- Göteborg snabbt 1/2 till en timma längre. I och för sig kommer då fler välja flyget och då blir det direkt mer plats för cyklar.
Om polletterat gods ska med i ett annat tåg kommer det bli i ett nattåg eller ett passagerartåg mindre på spåren. Det finns ytterst få slottar för fler tåg på spåren.
jag har inte förfäktat pollettering, bara påpekat att det fanns en lösning för cyklar in i modern tid. det var nog som du antyder så att man gärna fick åka nattåg eller åtminstone pollettera via nattåg eller för den delen annat tåg sas i förväg..

men istället för att erbjuda en bättre lösning sa man hux flux njet till cyklar och annat skrymmande gods.

även självlastning av cyklar a la europa lär med de stationer som skall passeras lätt innebära en halvtimmas extra restid på en sträcka som sthlm-götet. men ser inte det som ett stort problem så länge tidtabellen kan följas.

vid pendling är kort restid betydligt mer intressant. och det var väl där merparten cyklar skulle in...

logistik är svårt.

I Rumänien (tror jag) finns inga möjligheter att ta cykel, men ingen (av personalen) protesterar när man tar den ändå! Sen t.o.m. tågvärd skriker på folk, om de börjar gnälla, att det svårt att röra sig 😅

En gång på tåget från Skopje till Belgrad, var vi 3 st. i kupe (med cyklar), och folk (stående i korridoren😬) tittade lite konstigt på oss, men tågvärden sa, att det är OK (trots det var INTE OK 😂). Men förutom cyklar, luktade vi ganska illa, så ingen inne (förutom oss), skulle klara sig längre en 15 minuter 😅

P.S. Lukta illa hjälper mycket! Kanske bara If hjälper mer 😂

Senast ändrad:
Det är ju inte så jäkla svårt att ha en lastvagn (för tydlighetens skull: inte en extra påhängd vagn, utan en vanlig vagn som till hälften tex är bagage/skrymmande med lite cykelkrokar och hållare) som folk själva kan gå in i och lasta av/plocka med sig sina grejer ifrån under färdens gång heller. Så slipper det stå en stackars konduktör och lasta av allt vid varje stopp.

Allt går som sagt med planering och vilja. Men det saknas idag från tågbolagen.

Det är även få andra resemedel som tillåter cyklar. Få kollektivtrafiksbussar låter en gå på om cykeln har kedja, trots helt tom buss och opopulär rutt ute på vischan (iaf i Stockholm är det så). Flixbus låter dig väl hänga cykeln utanpå bussen där bak där det ibland finns två cykelhållare.. jobbigt om busschauffören inte spänner till den ordentligt eller om det är taskigt väder så att vattnet piskar in i hög fart likt en högtryckstvätt in i diverse kullager med mera..

Flyg har jag också hört och sett så mycket skräckhistorier från. Nu gäller det ju allt bagage i princip och kläder gör ju inte så mycket, men det kastas något ofantligt. Ofta med flit också för ”stora”/tunga väskor och bagage ses som en personlig attack av personalen och ska straffas, oavsett hur många som ser på och filmar. Speciellt cyklar verkar vara rena rama krigsförklaringen tycker personalen.

Så även om flyg ofta är billigare än tåg nu för tiden så går det alternativet också bort om det nu skulle vara möjligt att välja för dom rutterna jag skulle vilja åka.

Det bästa är nog fortfarande att ta egen bil tyvärr.

I Rumänien (tror jag) finns inga möjligheter att ta cykel, men ingen (av personalen) protesterar när man tar den ändå!
En gång på tåget från Skopje till Belgrad, var vi 3 st. i kupe (med cyklar), och folk (stående i korridoren😬) tittade lite konstigt på oss, men tågvärden sa, att det är OK (trots det var INTE OK 😂). Men förutom cyklar, luktade vi ganska illa, så ingen inne, skulle klara sig längre en 15 minuter 😅
Ibland gillar man Sveriges ordning och reda. Men ibland kan jag sukta lite efter lite syd och östeuropeisk klassisk korruption. Bjuder man konduktören på en cigg och en tjuga så ändras plötsligt cykelförbud till ett undantag. Tyvärr läcker det ju även över till mer seriösa saker så det är inte önskvärt ändå..

Men ibland skulle man önska att det sågs mer mellan fingrarna och att folk (i maktposition, tex konduktören/chauffören i det här fallet) använde lite sunt förnuft och inte bara gick på reglerna för fyrkantigt.

Det är sällan jag åker tåg som inte har i princip halva platserna kvar. Har väl varit med om enstaka gånger bara som en cykel eller 10 utspridda över hela tåget inte hade fått plats.

Det är ju inte så jäkla svårt att ha en lastvagn (för tydlighetens skull: inte en extra påhängd vagn, utan en vanlig vagn som till hälften tex är bagage/skrymmande med lite cykelkrokar och hållare) som folk själva kan gå in i och lasta av/plocka med sig sina grejer ifrån under färdens gång heller. Så slipper det stå en stackars konduktör och lasta av allt vid varje stopp.

Allt går som sagt med planering och vilja. Men det saknas idag från tågbolagen.

Det är även få andra resemedel som tillåter cyklar. Få kollektivtrafiksbussar låter en gå på om cykeln har kedja, trots helt tom buss och opopulär rutt ute på vischan (iaf i Stockholm är det så). Flixbus låter dig väl hänga cykeln utanpå bussen där bak där det ibland finns två cykelhållare.. jobbigt om busschauffören inte spänner till den ordentligt eller om det är taskigt väder så att vattnet piskar in i hög fart likt en högtryckstvätt in i diverse kullager med mera..

Flyg har jag också hört och sett så mycket skräckhistorier från. Nu gäller det ju allt bagage i princip och kläder gör ju inte så mycket, men det kastas något ofantligt. Ofta med flit också för ”stora”/tunga väskor och bagage ses som en personlig attack av personalen och ska straffas, oavsett hur många som ser på och filmar. Speciellt cyklar verkar vara rena rama krigsförklaringen tycker personalen.

Så även om flyg ofta är billigare än tåg nu för tiden så går det alternativet också bort om det nu skulle vara möjligt att välja för dom rutterna jag skulle vilja åka.

Det bästa är nog fortfarande att ta egen bil tyvärr.
Nä, det bästa är väl att ta cykeln. Varför hålla på och frakta runt den liksom?

jag har inte förfäktat pollettering, bara påpekat att det fanns en lösning för cyklar in i modern tid. det var nog som du antyder så att man gärna fick åka nattåg eller åtminstone pollettera via nattåg eller för den delen annat tåg sas i förväg..

men istället för att erbjuda en bättre lösning sa man hux flux njet till cyklar och annat skrymmande gods.

även självlastning av cyklar a la europa lär med de stationer som skall passeras lätt innebära en halvtimmas extra restid på en sträcka som sthlm-götet. men ser inte det som ett stort problem så länge tidtabellen kan följas.

vid pendling är kort restid betydligt mer intressant. och det var väl där merparten cyklar skulle in...

logistik är svårt.
Problemen är att det idag går många fler tåg på våra spår än när det fungerade med pollettering. Det finns inte utrymme för fler tåg på spåren och de som finns måste rulla (inte stå stilla på en station längre än nödvändigt) annars blir det störningar i hela systemet.
För oss cyklister är det janske OK med 30 minuter mer men 99 % av alla passagerare är inte intresserade av att ta med en cykel. Det är också många som använder "vanliga" tåg för pendling.

Ibland gillar man Sveriges ordning och reda. Men ibland kan jag sukta lite efter lite syd och östeuropeisk klassisk korruption. Bjuder man konduktören på en cigg och en tjuga så ändras plötsligt cykelförbud till ett undantag. Tyvärr läcker det ju även över till mer seriösa saker så det är inte önskvärt ändå..

Men ibland skulle man önska att det sågs mer mellan fingrarna och att folk (i maktposition, tex konduktören/chauffören i det här fallet) använde lite sunt förnuft och inte bara gick på reglerna för fyrkantigt.

Det är sällan jag åker tåg som inte har i princip halva platserna kvar. Har väl varit med om enstaka gånger bara som en cykel eller 10 utspridda över hela tåget inte hade fått plats.
Tyvärr Polen börja likna Sverige 😂 Jag ville köpa igår biljett från Szczecin till Swinoujscie (med cykel), men kvinnan i kassan sa att det finns INGA platser för cyklar. Då köpte jag bara "människan" och chansade med cykel. Det fanns EN plats, men jag visste inte om den är redan bokad. När tåget rullade iväg, gick jag till konduktören och anmälde, att jag behöver cykelbiljett. Hon var inte trevligt, sa till mig att jak får INTE stiga på med cykel utan biljett (det visste jag redan😂). Gnällde lite men i slutändan sålde mig jävla cykelbiljett. Efter 3 stationer, står på perrongen kvinna med cykel! Jag hjälper snällt (hade lite skuldkänslor) fästa hennes cykel (nu står 3 st i rad!) och plötsligt dyker upp konduktör!
Kvinnan med cykel hade så klart biljett, men nu hade jag den också!
Ni skulle se hennes (konduktörens) min :ROFLMAO:

Vill du ha bråk och krångel, då är detta utmärkt. Man får vara extremt selektiv när man bryter mot regler. Lite folk(Extremt lite) och absolut riskfritt. Annars blir det som att öppna en damm. Och du kanske kan gissa vem som får skulden om det händer nåt? Betydligt bättre att klaga och komma med konstruktiva lösningar.

Vad gör tex Cykelfrämjandet, idrottsförbunden, miljöorganisationerna, eventuell cykelarenaorganisation(Iofs är det väl mer troligt att det finns en skidbackeorganisation), politiska organisationer, frilufsfrämjandet osv?

Vill du göra nåt åt saken eller bara gnälla?
Skulle jag orka dra i detta, så skulle jag börja med att gå med i nån lämplig organisation, helst en med en lokalavdelning. Sen bjuda in samtliga politiska partier i regionen och företrädare för kollektivtrafiken på ett öppet möte. Givetvis se till att det är ett offentligt möte. Skicka pressmeddelande till lokalpressen tre veckor innan, så man får lite spridning osv.

Vill du ha bråk och krångel, då är detta utmärkt. Man får vara extremt selektiv när man bryter mot regler. Lite folk(Extremt lite) och absolut riskfritt. Annars blir det som att öppna en damm. Och du kanske kan gissa vem som får skulden om det händer nåt? Betydligt bättre att klaga och komma med konstruktiva lösningar.

Vad gör tex Cykelfrämjandet, idrottsförbunden, miljöorganisationerna, eventuell cykelarenaorganisation(Iofs är det väl mer troligt att det finns en skidbackeorganisation), politiska organisationer, frilufsfrämjandet osv?

Skulle jag orka dra i detta, så skulle jag börja med att gå med i nån lämplig organisation, helst en med en lokalavdelning. Sen bjuda in samtliga politiska partier i regionen och företrädare för kollektivtrafiken på ett öppet möte. Givetvis se till att det är ett offentligt möte. Skicka pressmeddelande till lokalpressen tre veckor innan, så man får lite spridning osv.

Eller kanske be Jimmie Åkesson (bara en gång!) cykla hemifrån till jobbet i Stockholm?
Efter en vecka har vi alla tåg med 9 vagnar för cyklar (8 för vita cyklar, 1 för svarta cyklar och restaurant vagn mellan dom) + 1 (eller 2) vagnar för folk.

Eller kanske be Jimmie Åkesson (bara en gång!) cykla hemifrån till jobbet i Stockholm?
Efter en vecka har vi alla tåg med 9 vagnar för cyklar (8 för vita cyklar, 1 för svarta cyklar och restaurant vagn mellan dom) + 1 (eller 2) vagnar för folk.
Då skulle hälften av hans supportrar byta parti. Troligen gör dom det om han skulle synas på bild cyklandes.

Jättebra förslag men det här ska inte ens behövas. Vi har redan ett miljötänk med UN:s mål och allt vad det innebär. Går man in på SJ eller valfri tågoperatörs hemsida kan man läsa glatt om hur alla värnar så mycket om miljön och alla fina värderingar. Det finns även jättemånga bra exempel på hur smidigt det funkar i resten av Europa, som man ändå tänker att branschen bör kolla lite på. Jag menar SJ bygger ju sina nya tåg i Tyskland så dom har till och med direktkontakt med dem.

Men ändå verkar Sverige överlag ha tagit ett aktivt val att göra det svårt för cyklister. Det är bara så underligt.

Men ändå verkar Sverige överlag ha tagit ett aktivt val att göra det svårt för cyklister. Det är bara så underligt.
När jag berättar om det i Polen, mina cyklande kompisar vill inte tro mig! För ALLA Polacker, Sverige är klassiskt "cykelkultur"
(i jämförelse med Polen). Men Polacker har gjort snabb sin läxa, och ALLA nya tåg är cykel anpassade, (både REGIO och INTERCITY).

När jag berättar om det i Polen, mina cyklande kompisar vill inte tro mig! För ALLA Polacker, Sverige är klassiskt "cykelkultur"
(i jämförelse med Polen). Men Polacker har gjort snabb sin läxa, och ALLA nya tåg är cykel anpassade, (både REGIO och INTERCITY).
Men Polen är ju numera på väg att vara (om vi inte redan är omsprungna) ett mer utvecklat land än Sverige. Så det är inte så konstigt egentligen! Heja Polen!

Jättebra förslag men det här ska inte ens behövas. Vi har redan ett miljötänk med UN:s mål och allt vad det innebär. Går man in på SJ eller valfri tågoperatörs hemsida kan man läsa glatt om hur alla värnar så mycket om miljön och alla fina värderingar. Det finns även jättemånga bra exempel på hur smidigt det funkar i resten av Europa, som man ändå tänker att branschen bör kolla lite på. Jag menar SJ bygger ju sina nya tåg i Tyskland så dom har till och med direktkontakt med dem.

Så du tänker fortsätta gnälla men vägra att engagera dig? Genom att hänvisa till att det inte ska behöva. Tror du världen fungerar så?
På wikipedia står det att nya tågen ska ha cykelplatser. Du skulle ju kunna göra en 5min insats och skicka ett mejl och fråga om hur dom kommer vara utformade. Inte för att det ska behövas, men för att du undrar.

Att den har cykelplatser, betyder inte, att de ska ta cyklar 😉
OIP (9).webp

gjorde idag två resor med sj regionaltåg medbärandes en brompton. ärendet var att bilen skulle på service i en annan stad.

hämtningsresan skedde i rusningstrafik. alltså; det behövdes nästan påskjutare av japansk sort för att få in alla passagerare.

konduktören betedde sig sedan aggressionshämmad över högtalarna. blodtrycksvarning kunde utfärdats, och det hotades kasta av alla på nästa station som inte hade biljett på exakt rätt tåg, eller om bagage fanns i gångarna. bara ett hon inte kunde ta sig runt för att kontrollera detta😵‍💫

brukar annars tolereras att man tar ett tidigare tåg än biljetten säger, och de flesta kunduktörer är mer rutinerade, smidiga och faktiskt trevliga och hjälpsamma.

att hantera en fullstor cykel in till sin avsedda plats hade varit vanskligt.

Du menar engagera sig och göra nåt på riktigt? Men det är ju jäääääättteejobbigt, så gör man väl inte i Sverige idag? Bättte gnälla lite på nåt social media och hoppas på nånannanismen.

Om jag minns rätt så har Norrtågs variant av Alstom Coradia typ 40 färre sittplatser än Pågatågens Alstom Coradia, och typ hälften mot de Coradia som går som pendeltåg i Stockholm. Var några år sedan jag utbildades på dom.
Att bygga cykelplatser i tågen är enda sättet. Och jag skulle föredra bokningsbara.
Alla andra saker, som speciella vagnar osv, det visar bara att man aldrig jobbat med kollektivtrafik.

Norrtåg har förberett för bokning - cykelplatserna är numrerade. Vilket är rimligt; även om det är länstrafik går tågen på långa sträckor med relativt gles trafik och få alternativa förbindelser.

Att den har cykelplatser, betyder inte, att de ska ta cyklar 😉 Visa bilaga 775155
Precis:
"Vi tillåter inte att cyklar tas med eftersom andra passagerares kläder kan bli smutsiga av cyklarna."
"Vi tillåter inte att cyklar tas med eftersom andra passagerare kan snubbla på cyklarna."
"Vi tillåter inte att cyklar tas med eftersom vi inte kan ta 500 SEK per cykel."
"Vi tillåter inte att cyklar tas med eftersom efterfrågan är så liten."
"Vi tillåter inte att cyklar tas med eftersom vi inte förstår så mycket."

Fel, fel, fel, det sista argumentet har jag inte hört (ännu).

De andra argumenten i olika varianter har framförts ett antal gånger från SJ och andra
under 2000-talet och slutet av 1900-talet.

Precis:
"Vi tillåter inte att cyklar tas med eftersom andra passagerares kläder kan bli smutsiga av cyklarna."
"Vi tillåter inte att cyklar tas med eftersom andra passagerare kan snubbla på cyklarna."
"Vi tillåter inte att cyklar tas med eftersom vi inte kan ta 500 SEK per cykel."
"Vi tillåter inte att cyklar tas med eftersom efterfrågan är så liten."
"Vi tillåter inte att cyklar tas med eftersom vi inte förstår så mycket."

Fel, fel, fel, det sista argumentet har jag inte hört (ännu).

De andra argumenten i olika varianter har framförts ett antal gånger från SJ och andra
under 2000-talet och slutet av 1900-talet.
Men om vi mailade SJ kanske dom hade ändrat sig!

Så du tänker fortsätta gnälla men vägra att engagera dig? Genom att hänvisa till att det inte ska behöva. Tror du världen fungerar så?
På wikipedia står det att nya tågen ska ha cykelplatser. Du skulle ju kunna göra en 5min insats och skicka ett mejl och fråga om hur dom kommer vara utformade. Inte för att det ska behövas, men för att du undrar.
Att den har cykelplatser, betyder inte, att de ska ta cyklar 😉 Visa bilaga 775155

IMG_4107.webp
En bild från https://www.vagabond.se/nyhet/sj-investerar-i-nya-snabbtag-med-plats-for-cyklar

Tycker SJ kan inspireras av "cykel i lägenhet"-tråden och inse att de faktiskt är sämst i klassen (andra länder klarar ju biffen).

Ser animerad ut. Jag vill se en riktig bild. Och jag tycker man ska skicka bilder på hur det ser ut i utlandet.
Knappast animerad. Antagligen renderad. Det är en riktig bild, även om det inte är ett fotografi.
Animering är en process där man visar en sekvens av konstverk eller figurer i snabb följd för att skapa en rörlig bild.

SJ har publicerat fotografier på de uppdaterade X40 med cykelplatser.
sdlqKMa60aC5Y4_WatermarkPreview.webp

SVT har filmat ett av de renoverade X40 tågen, men missat cykelplatserna.
Även Svensk Järnväg har filmat renoverat X40. Jag kan inte hitta cykelplatserna dock...

SJs nya egionaltåg Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) Civity Nordic kommer med cykelplatser

SJ har avtalat om 25 nya regionaltåg

Vissa utrymmen är avsedda för förvaring av cyklar
SJ köper nya regionaltåg

Vissa utrymmen är avsedda för förvaring av cyklar

Tidigare visade snabbtåg X80 Alstom Zefiro Express har driftsättning först 2026, så där dröjer troligtvis interiör fotografier. Utan än får man hålla till godo med renderingen.
woaj5uvk6lzwssver6bw.jpg

Senast ändrad:
Knappast animerad. Antagligen renderad. Det är en riktig bild, även om det inte är ett fotografi.

Visa bilaga 775341
Även Svensk Järnväg har filmat renoverat X40. Jag kan inte hitta cykelplatserna dock...

SJs nya egionaltåg Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) Civity Nordic kommer med cykelplatser

Tidigare visade snabbtåg X80 Alstom Zefiro Express har driftsättning först 2026, så där dröjer troligtvis interiör fotografier. Utan än får man hålla till godo med renderingen.

woaj5uvk6lzwssver6bw.jpg
jag har åkt några gånger med omgjorda x40 och några cykelrum har inte synts till. ej heller vet konduktörerna något om detta. men de är väl de sista som får veta, på känt maner inom stora organisationer.

det finns ju olika kombinationer av x40, de jag vet om är två- och trevagniga set som körs ihop eller var för sig. så det kan hända att det kommer i någon variant senare?

Visa bilaga 775341

woaj5uvk6lzwssver6bw.jpg

Nu jobbar jag inte med saker relaterade till just cykel på tåg men har i jobbet lyckats vara i nästan alla nya fordon som ska sättas i trafik i Norden de närmsta åren. Cykelplatserna är en intressant blandning av olika lösningar. Vissa länder har ju kommit mycket längre än Sverige i detta avseendet men man kan ju konstatera att det kommer bli oändligt mycket bättre om ett par år jämfört med hur det varit här sen -90-talet, även om det alltid finns mer att göra.

Den där hyllan som man ska ställa cykeln under på de nya snabbtågen ser riktigt prekär ut. Ska man då först ställa sig och sänka sadeln och vinkla ner sina hoods? Hur ska personen som ställt sin cykel längst in få ut sin om 3 andra ställt sina cyklar där efteråt? Speciellt om man då också ska låsa fast cykeln? Eller hur står cykeln fast?

Min rena gissning är att personen (förmodligen tysk och anställd på bolaget som gör tågen) antagit att SJ faktiskt vill ha riktiga cykelplatser och därför slängt in ett par cyklar i sin renderingsgrafik. Men SJ har säkert tänkt sig att det är där cykelväskorna ska stå med alla demonterade cyklar..

Bitter kommer jag fortsätta att vara förrän vi ser en förbättring i bruk. 2021 kom nyheten om tågen. Det dröjer ända till 2027 innan de planeras tas i trafik. Skrattretande att vi redan har renoverade tåg men cykelplatserna (som faktiskt såg rätt bra ut!) inte tas i bruk förrän samtliga tåg är renoverade? Om tre år??

2028 och framåt förväntar jag mig verkligen kunna ta med cykeln ombord.

Finns ju många sätt att se på det men bedriver man kommersiell trafik där man ska tjäna pengar så kan man ju konstatera att en cykel tar i princip lika mycket plats som fyra betalande passagerare. Visst finns det minimala lösningar där man hänger cykeln som tar lite plats men det är många som inte klarar att hänga sin cykel så att en cykel kan stå är nästan en förutsättning. Sen tar ju både två och tre cyklar inte mycket mer plats än en men hur man än vrider och vänder på det så tar de mycket plats och platsen ställs alltid mot antalet betalande passagerare. Cyklister förväntar sig också att betala mycket mindre för cykeln än sittplatsen så då blir pusslet alltid svårt. Idag betalar man i princip några tior (ex. X-Trafik 30:-) om det inte är gratis. Visst kan nog många betala mer, speciellt på långväga trafik men lika mycket som en sittplats är nog få villiga att betala.

Det är lättare med skattefinansierad trafik, då kan politikerna bara besluta att införa cykelplatser och skattebetalarna får indriekt stå för notan, därav har vi ju redan cykelplatser på lokaltrafik innan regler kräver det. Nu kommer ju EU förordningen kräva cykelplatser på alla framtida tåg men det är ju en branch med långsam omsättning på fordon så det kommer ta tid innan det blir en självklarhet.

Men vi får se ,vi är ju landet med världens mest avreglerade trafik. Nu börjar både UK och Norge backa och återförstatliga trafiken. Skulle det ske här med så kanske polleteringen kommer tillbaka.

Senast ändrad:
Finns ju många sätt att se på det men bedriver man kommersiell trafik där man ska tjäna pengar så kan man ju konstatera att en cykel tar i princip lika mycket plats som fyra betalande passagerare. Visst finns det minimala lösningar där man hänger cykeln som tar lite plats men det är många som inte klarar att hänga sin cykel så att en cykel kan stå är nästan en förutsättning. Sen tar ju både två och tre cyklar inte mycket mer plats än en men hur man än vrider och vänder på det så tar de mycket plats och platsen ställs alltid mot antalet betalande passagerare. Cyklister förväntar sig också att betala mycket mindre för cykeln än sittplatsen så då blir pusslet alltid svårt. Idag betalar man i princip några tior (ex. X-Trafik 30:-) om det inte är gratis. Visst kan nog många betala mer, speciellt på långväga trafik men lika mycket som en sittplats är nog få villiga att betala.

Det är lättare med skattefinansierad trafik, då kan politikerna bara besluta att införa cykelplatser och skattebetalarna får indriekt stå för notan, därav har vi ju redan cykelplatser på lokaltrafik innan regler kräver det. Nu kommer ju EU förordningen kräva cykelplatser på alla framtida tåg men det är ju en branch med långsam omsättning på fordon så det kommer ta tid innan det blir en självklarhet.

Men vi får se ,vi är ju landet med världens mest avreglerade trafik. Nu börjar både UK och Norge backa och återförstatliga trafiken. Skulle det ske här med så kanske polleteringen kommer tillbaka.
Gör ju också att ha en liknande lösning för dom som inte kan hänga den i hjulet:
IMG_8891.webp

Då tar inte en cykel upp fyra platser. Du kan ha fyra-fem cyklar på dessa platser. Det innebär också oftast en resenär per cykel. Om man jämför dom gångerna tågen är så fulla jämfört med när tågen rullar med hela vagnar med ”obokade platser” (för att inte tala om tomma platser i nästan helt bokade vagnar) så tjänar man inget på att inte erbjuda cykeplatser.

Tillbaka
Topp