Elektrisk, mobil pump ?

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum
Elektrisk, mobil pump ?
det är schwalbes nya specialventiler.

Som man åtminstone kan hoppas blir vanliga. Det ska vara öppet och fritt för andra att använda. Och åtminstone när jag hade bestämt mig för att testa för några veckor sedan, var det slut, så förhoppningsvis har det sålt bra.

Elektrisk, mobil pump ?
Köpte en Fumpa för 5-6 år sen, utan tryckmätare men det är inte så noga. Tyvärr 😜 har punkteringarna lyst med sin frånvaro så jag mest komprimerat luft åt andra.
Största nackdelen är att det är en äldre usb kontakt (åren går fort) så jag måste komma ihåg adapter.

Elektrisk, mobil pump ?
Som man åtminstone kan hoppas blir vanliga. Det ska vara öppet och fritt för andra att använda. Och åtminstone när jag hade bestämt mig för att testa för några veckor sedan, var det slut, så förhoppningsvis har det sålt bra.

Att adaptern går att skruva fast i den medföljande slangen och sitter kvar medan den pumpar är det som tilltalar mig i detta fall.

Elektrisk, mobil pump ?
Jag lånade en sån här nyss och tyckte den var överraskande smidig

Ställ in ett tryck (ej BAR) och den pumpar tills det nås, och det verkade stämma rätt bra.
Där och då fattade jag inte att det även var ett fancy baklyse, kan nog vara intreserad om dom gör en modell som bara är pump.

(rätt låg specad batteritid, men det kanske är bra, då vet man att man måste ladda den, och vikten är rimlig)

Elektrisk, mobil pump ?
Att adaptern går att skruva fast i den medföljande slangen och sitter kvar medan den pumpar är det som tilltalar mig i detta fall.

Adaptern till pumphuvudet? Den ska väl funka att pumpa presta också?

Så har jag också förstått det.
Och att man köper nya inserts, eller vad det heter, till hjulen/slangen och tar bort gamla presta. (gäller att köpa rätt insert, Tycker inte det var helt klart vilken som var vilken)

Elektrisk, mobil pump ?
Det är väl dock en rätt stor skillnad mellan 50 psi och 60 psi? Motsvarar 3,45 respektive 4,14 bar. På min pump blir det då ett riktigt höftande om jag skulle pumpa efter bar jämfört med att pumpa efter psi-siffrorna.
Visar din pump 1 decimal när du mäter i bar? 0,1 bar motsvarar ca 1,5 psi. Tror felmarginalen äter upp den marginellt finare skalan psi.

Man får ju naturligtvis mäta i vilken skala som helst men då får man räkna med påhopp från alla ingenjörer som drillats i vikten av att använda SI-enheter. Ska rätt vara rätt borde vi alla mäta i Pascal och då får vi en riktigt fin skala. 1 bar = 100 000 Pascal.

Så mitt råd är att om du mäter i PSI, smyg med det. Lite som vi som sittkissar gör. 😉

Elektrisk, mobil pump ?
Det är väl dock en rätt stor skillnad mellan 50 psi och 60 psi? Motsvarar 3,45 respektive 4,14 bar. På min pump blir det då ett riktigt höftande om jag skulle pumpa efter bar jämfört med att pumpa efter psi-siffrorna.
Men menar du på riktigt att du laborerat fram att ditt optimala tryck skulle vara så snävt att du hade behövt två decimaler om du mäter i bar? De siffror du anger är väl ändå 3,5 eller 4,1, och det kan ju en blind höna pumpa även med en Rennkompressor där skalan går upp till 12 bar eller så och är pytteliten och svårläst. Dessutom tror jag skillnaden mellan 3,5 och 4,1 (eller värden i den storleksordningen) är ganska marginell och i princip helt försumbar vid faktisk cykling, förutom vid ren skrivbordscykling då.

Elektrisk, mobil pump ?
Till trådens ämne så har jag ögonen på Cycplus Pro. Inväntar nog dock en 2.0-variant innan jag slår till. Borde komma detta eller nästa år tycker jag.
Jaha, den hade redan kommit! Heter Cycplus AS2 Ultra.

AS2 Pro (den populäraste, alltså inte Max-versionen som också finns) väger 120 g. Denna nya Ultra-version är lika liten och smidig och väger bara 87 g.

Laddas på 25 min. Blåser 80 psi på 50 sekunder och klarar upp till 120 psi. Det är 5,52 respektive 8,28 bar för er ingenjörer.

IMG_8791.webp

Ingår precis som i Pro och Max-versionerna en slang så att vi som kör TPU inte smälter plasten vid uppblåsning.

En jämförelse mellan modellerna:
IMG_8792.webp

Så, om man vill spara några sekunder vid vägsidan är AS2 Pro fortfarande det bästa valet. Men om man prioriterar snabb laddning och en lägre vikt är Ultra den man ska satsa på. Den med absolut bäst prestanda är fortfarande Max. Men den är dubbelt så stor som resten av modellerna. Enkla ”AS2” utan varken Pro eller Ultra i namnet visar inte trycket på en digital skärm utan då är det tummen som gäller, och det följer inte med någon slang. Apparaterna blir varma speciellt vid munstycket och det är därför slangen rekommenderas till TPU.

Tack för att ni läste mitt Ted Talk.

Finns det någon inside info om när svenska återförsäljare får in dessa? Typ Cykelcity osv som haft AS2 Pro sedan innan? Får bara träffar på Pro när jag googlar lite snabbt.

Edit: Viktig korrigering!! Ultra är lika liten som den enkla AS2-varianten, den är alltså mindre än Pro. Riktigt liten.

IMG_8793.webp

Gamla AS2, Pro och Max i storleksordning. Så nya Ultra är lika liten som den till vänster.

Senast ändrad:
Elektrisk, mobil pump ?
Älskar att folk som klankar ner på elväxlar och tubeless blir alldeles till sig i byxan av en bärbar elpump.....där kan vi snacka peak stupidity😂
Mest för att det är skitfult att ha en pump monterad på cykeln. Samt klumpigt/oskönt/farligt att ha ett metallrör i tröjfickan. Har peppar peppar inte behövt pumpa något däck med hjälp av minipump ännu men kan inte tänka mig att det är speciellt nice heller. Då tar jag hellre denna som backup även fast den är elektronisk.

Elektrisk, mobil pump ?
Mest för att det är skitfult att ha en pump monterad på cykeln. Samt klumpigt/oskönt/farligt att ha ett metallrör i tröjfickan. Har peppar peppar inte behövt pumpa något däck med hjälp av minipump ännu men kan inte tänka mig att det är speciellt nice heller. Då tar jag hellre denna som backup även fast den är elektronisk.

Bättre med en stor fyrkantig kub i ryggfickan? Eller på cykeln för den delen....Att pumpa ett racerdäck med en minipump är exakt noll problem förutsatt vettig pump anpassad till den typen av tryck man kör. Det finns en uppsjö av alternativ att få med en pump på numera så det ska nog gå att hitta något som passar.
Och som sagt, en vettig minipump ligger f-n så mycket bättre i ryggfickan än en elklump.
Glöm inte däckavtagare och slangar....de ska också med.

Elektrisk, mobil pump ?
Det är inte på något sätt en nödvändighet med elektrisk pump men det är smidigt, bekvämt o det går snabbt att pumpa,

Elektrisk, mobil pump ?
Bättre med en stor fyrkantig kub i ryggfickan? Eller på cykeln för den delen....Att pumpa ett racerdäck med en minipump är exakt noll problem förutsatt vettig pump anpassad till den typen av tryck man kör. Det finns en uppsjö av alternativ att få med en pump på numera så det ska nog gå att hitta något som passar.
Och som sagt, en vettig minipump ligger f-n så mycket bättre i ryggfickan än en elklump.
Stor?

IMG_8822.webp

Slangar och däckavtagare har jag för övrigt i sadelväskan där den här förmodligen får ligga men där en minipump inte får plats.

Elektrisk, mobil pump ?
har följt tråden med som sagt visst latent intresse.

så vad skall man ha en elektrisk pump till? ja på hemmaplan är den bekväm och vill jag påstå oväntat stor hjälp. det handlar inte om själva pumpandet, utan om ergonomin i övrigt. skrev om det i inlägg 10.

bra att ha en rejäl doning där hemma, som duger även till poppning och till bilen, med självklart ett externt batteri som byts till nyladdat vid behov. saluförs av snart sagt alla skruvdragarfabrikat och kostar hanterbart för att inte säga billigt. köp en, du kommer inte ångra dig, bara undra varför inköpet dröjt. det här är mogna produkter med god funktion.

sedan var det förhoppningen om en användbar elektrisk pump i fält. trådens huvudsakliga ämne. vad skall man ha den till där? ja inte är det småjusteringar av däcktryck i bar eller (host) psi, det har man redan gjort hemma eller vid annan utflyktsbas med den riktiga pumpen. den som kommer följa dig i decennier.

det handlar påstår jag istället att få hjälp hantera punktering.

att pumpa efter slangbyte, är det så jobbigt? inte direkt, om det gäller låga volymer som på en landsvägshoj, inte ens om man skall upp en del i tryck. men vid större volymer som gravel eller mtb, eller för den delen en pyspunka som skall efter pumpas var tredje km med syfte att bara ta sig hem?

ja då kan jag bli intresserad.

men då gäller det att det finns kapacitet. tre pumpningars kapacitet? tillåt mig småle. du skämta med mig aprilo??

ett kvalitetsbatteri 21700 väger kring 60 g och ger cirka 5000 mah, två styck det dubbla. cykplusprodukterna anges i fraktioner av detta, men det finns för all del konkurrenter som är uppe kring 2000.

skämtklass även det. slösa inte bort era pengar och jordens resurser på sådant skräp. det kommer bättre grejor.

Elektrisk, mobil pump ?
Men man ska inte ha den i ryggfickan, proffsen har ju en specialficka för det..
1000036023.webp

Elektrisk, mobil pump ?
Men den cycplus har inga ventilationshål? Var suger den in luft från, andra modeller jag sett har ett siliconfodral men är i övrigt helt "täta" förutom Usb-C hålet.
Den trek modellen jag länkade har 2 stora ventilationshål och den blir varm. Förstår att andra vill ha silikonfodral så man inte bränner sig

Elektrisk, mobil pump ?
Men den cycplus har inga ventilationshål? Var suger den in luft från, andra modeller jag sett har ett siliconfodral men är i övrigt helt "täta" förutom Usb-C hålet.
Den trek modellen jag länkade har 2 stora ventilationshål och den blir varm. Förstår att andra vill ha silikonfodral så man inte bränner sig
Du måste ladda den med en kolsyrepatron.

Elektrisk, mobil pump ?
Samma med min blodtrycksmaskin. Hittar inga ingångshål för luft där heller. Eller i min golvpump. Måste vara att det är svårt att skapa helt täta mojänger och att man kan lita på att luft i princip alltid letar sig in där det kan? Ingen aning faktiskt, men denna tanke har slagit mig med. Intressant frågeställning även om ingenjörerna i tråden säkert kommer vika sig dubbla över den.

Elektrisk, mobil pump ?
Inte skrattat såhär högt sedan jag igår läste nyheten om att Iran påstår att dom nått total kontroll över Israels luftrum.
Jag skrattar nervöst av avundsjuka. Hade varit en dröm att ha 230v adapter till min elbil. Inte nödvändigtvis för att pumpa cykel med kompressor, men kan komma på hundratals tillfällen då det skulle vara nice.

Elektrisk, mobil pump ?
Är inte intresserad av en att släpa runt i fickan/väskan när jag cyklar. Men ville ha en ”mobil” att ta med i bilen, ha i förrådet etc. Så slog till på denna som hittills funkat toppen även på cyklarna.
Gillar trots allt att kunna ställa önskat tryck.

IMG_1392.webp

Elektrisk, mobil pump ?
Jag skrattar nervöst av avundsjuka. Hade varit en dröm att ha 230v adapter till min elbil. Inte nödvändigtvis för att pumpa cykel med kompressor, men kan komma på hundratals tillfällen då det skulle vara nice.
Hundratals? Jag blev också alldeles till mig när jag såg det första gången, men sen tänkte jag efter.

Kan du nämna tio tillfällen i någon slags vardagsnära kontext?

Elektrisk, mobil pump ?
Hundratals? Jag blev också alldeles till mig när jag såg det första gången, men sen tänkte jag efter.

Kan du nämna tio tillfällen i någon slags vardagsnära kontext?
Beror på din vardag, men för mig där vardagen kantas av jakt, cykel, outdoor, eventarbete, båtliv, stugliv, skytte etc så haglar tillfällen då allt från verktyg till värmare och kök skulle vara grymt att kunna ta med.

Elektrisk, mobil pump ?
Verkar ju smutt. Men höjer sannolikheten (frekvensen) av att man glömt ladda någon av alla prylar, precis när man känner sig redo att rulla ut en tur.
Det är inget fel på en handpump. Jag har ett gäng, och cyklar aldrig en runda utan en i bakfickan. (Att skruva eller spänna fast prylar på cykeln är ett otyg. Gud uppfann cykeltröjan av en anledning.) Om jag, personligen, ska gradera hur de fungerar tycker jag ”hjälpligt” är ett rimligt omdöme om vi pratar till landsväg. Alltså för att få ett tryck på 75-95psi (eller nåt sånt). Och jämfört med alla andra typer av pumpar jag använt. Det klart sämsta alternativet iaf. Skulle jag vilja optimera funktionen till landsvägscykeln skulle jag skaffa en sån där måttanpassad rampump (och en passande ram) eller ta med CO2-pumpen (och ev lös tryckmätare). Till Mtb har jag några varianter av minipumpar där jag kan tänka mig att gradera uppemot ”skapligt”.

Men minipumpen är ”mini” och den ”pumpar” hjälpligt så man kan ta sig vidare. Gott så. Men ingen anledning att sätta den på en piedestal, imho. Det känns ändå inte som en produkt helt utan förbättringspotential (vilket kanske bevisas av att det har dykt lite förfiningar av designen och rent konkurrerande filosofier under åren). Jag har alltså alltid en i ryggfickan när jag cyklar.

Hade jag varit prylnördigare än jag redan är eller haft svårt att hantera en minipump hade jag cyklat med en elektrisk minipump i fickan istället. Den funkar ”bra” i skogen och ”skapligt” till landsväg. Alltså ett snäpp bättre än minipumpen enligt min erfarenhet. Den tar typ samma volym som en minipump i fickan, men ligger säkrare för en del. Den största nackdelen är att den ska ha laddning innan man ger sig ut. Precis som effektmätaren, cykeldatorn, pulsbandet, växlarna, telefonen och hörlurarna en del cyklar med.

Man får väl göra som man vill, och rationalisera det därefter. :-) Men jag har inga problem att föreslå en elektrisk pump som alternativ till de övriga. Själv cyklar jag med en minipump.
Hörlurarna?

Elektrisk, mobil pump ?
Köpte en från Ali för några månader sen. Minns inte fabrikat. Ser precis ut som den där gputec ovan, i iktc's utvärdering. Så det är kanske den. Pytteliten. Lätt. Billig. Händig. Har blivit att det är den jag använder hemma. Tror jag fyllt 4st 30 mm till ca 4 bar innan batteriet dog. Ställer in önskat tryck, trycker mot ventil, trycker knappen, RRRRRRRRRRRRRRRR, klart. Det låter krångligt men är faktiskt ännu enklare än fotpump och betydligt enklare än minipump. Vågar inte ha med den ute när jag är solo. Litar helt enkelt inte på att den kommer funka när behövs. Har inte försökt poppa däck med den, tror inte den fixar det. Men den sparar sekunder i vardagen!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp