Det är inget fel på en handpump. Jag har ett gäng, och cyklar aldrig en runda utan en i bakfickan. (Att skruva eller spänna fast prylar på cykeln är ett otyg. Gud uppfann cykeltröjan av en anledning.) Om jag, personligen, ska gradera hur de fungerar tycker jag ”hjälpligt” är ett rimligt omdöme om vi pratar till landsväg. Alltså för att få ett tryck på 75-95psi (eller nåt sånt). Och jämfört med alla andra typer av pumpar jag använt. Det klart sämsta alternativet iaf. Skulle jag vilja optimera funktionen till landsvägscykeln skulle jag skaffa en sån där måttanpassad rampump (och en passande ram) eller ta med CO2-pumpen (och ev lös tryckmätare). Till Mtb har jag några varianter av minipumpar där jag kan tänka mig att gradera uppemot ”skapligt”.
Men minipumpen är ”mini” och den ”pumpar” hjälpligt så man kan ta sig vidare. Gott så. Men ingen anledning att sätta den på en piedestal, imho. Det känns ändå inte som en produkt helt utan förbättringspotential (vilket kanske bevisas av att det har dykt lite förfiningar av designen och rent konkurrerande filosofier under åren). Jag har alltså alltid en i ryggfickan när jag cyklar.
Hade jag varit prylnördigare än jag redan är eller haft svårt att hantera en minipump hade jag cyklat med en elektrisk minipump i fickan istället. Den funkar ”bra” i skogen och ”skapligt” till landsväg. Alltså ett snäpp bättre än minipumpen enligt min erfarenhet. Den tar typ samma volym som en minipump i fickan, men ligger säkrare för en del. Den största nackdelen är att den ska ha laddning innan man ger sig ut. Precis som effektmätaren, cykeldatorn, pulsbandet, växlarna, telefonen och hörlurarna en del cyklar med.
Man får väl göra som man vill, och rationalisera det därefter. :-) Men jag har inga problem att föreslå en elektrisk pump som alternativ till de övriga. Själv cyklar jag med en minipump.