UCI = Bakåtsträvarna

UCI = Bakåtsträvarna
Man kan göra en liten böj på styret längst ut?

Läste att typ 60% av Jumbo Vismas damlag potentiellt inte uppfyller kraven pga smala styren. Kvinnor har ju smalare axlar = behöver köra smalare styren. Just denna regel känns lite knäpp faktiskt.

Niahm Fisher-Black:
1749883399980.webp

UCI = Bakåtsträvarna
Fantastiskt festligt hur UCI nu överväger att banna utväxling över 54/11. Sram får helt enkelt låsa kassetten så man inte använder 10am eller göra nya kassetter.

Jag hoppas ju på att alla lagen sittstrejkar och cyklar i 30 gemensamt i mål
Räcker det inte ha mindre klinga vid 10t bak?

UCI = Bakåtsträvarna
Fantastiskt festligt hur UCI nu överväger att banna utväxling över 54/11. Sram får helt enkelt låsa kassetten så man inte använder 10am eller göra nya kassetter.

Jag hoppas ju på att alla lagen sittstrejkar och cyklar i 30 gemensamt i mål
Men om 10:an försvinner från jordens yta, är det ändå inte lite av en välgärning?

UCI = Bakåtsträvarna
Det är en märklig regel. Jag mätte mitt styre som är original Bontrager på en Trek Domane, en endurance, motionärcykel. Enligt reglerna måste det vara minst 32 cm mellan hoodsen.
Visa bilaga 775934

Nej, det ska vara minst 32 cm mellan spetsarna av hoofden, om jag har läst rätt.

EDIT: texten jag läste var otydligt, om bilden nedan är rätt.

Senast ändrad:
UCI = Bakåtsträvarna
Regeln för styre gäller från 1/1 2026 men regeln för utväxling (ingen 10t) skall först provköras

"A test to limit the maximum gear ratio – approved by all families – will be carried out during a stage race in the second half of the 2025 season."

UCI = Bakåtsträvarna
UCI får lite väl mycket skit för sånt här ibland tycker jag. Det är mycket som fel med organisationen, men att de försöker reglera hur cyklar ska få se ut för tävlande är väl bara rimligt. Det behövs en ny reglering för styren med all den utveckling av dem som skett på senare år. Men med det sagt har de gått lite fel här. De måste ta hänsyn till cyklistens storlek. Inte rimligt att samma exakta mått ska gälla alla.

UCI = Bakåtsträvarna
Det var spetsarna jag menade och mätte. Min cykel är helt original och skulle inte vara godkänd.

Jag trodde att spetsarna var menade som delarna uppe på hoodsen som stickar upp högst. Men jag förstod nu att det är enkelt minsta distansen mellan hoodsen. Då skulle jag inte använda ordet "spetsen".

Men med denna regel borde nästan alla nuvarande uppsättningar i peletonen vara illegal.

UCI = Bakåtsträvarna
Det behövs en ny reglering för styren med all den utveckling av dem som skett på senare år.

Varför?

Men med det sagt har de gått lite fel här. De måste ta hänsyn till cyklistens storlek. Inte rimligt att samma exakta mått ska gälla alla.

Det gick fel redan för länge sen. Viktslimiten på cykeln straffar en cyklist av 50 kg mycket mer än en av 80 kg.

Senast ändrad:
UCI = Bakåtsträvarna
Vem är hjärnan på UCI bakom detta kan man undra. Någon som drömmer om hur mycket bättre det var förr? Eller "sitter det i väggarna" måhända?

UCI = Bakåtsträvarna
För att styret är en rätt vital del av cykeln som kan påverka säkerheten en hel del. UCI har ju ibland förbjudit vissa styren, men utifrån som jag förstår det rätt oklara regler. Det är väl bra att sätta lite ramar för hur långt man kan gå åt vissa håll.

Ja. Jag påstod inte att detta var första gången som det blivit fel. Även minimumvikten på cykeln borde ju rimligen kunna anpassas efter cyklisten. Inte riktigt rätt att samma ska gälla för Tim Declercq som Gaia Realini

UCI = Bakåtsträvarna
Jag är inget fan av UCI och deras regler, men tror kappast det vore bättre om maxbredden på styret skulle anpassas till cyklistens axelbredd tex.

Varför skall en cyklist som haft tur i det genetiska (aero-) lotteriet med smala axlar få en ännu större fördel med ett smalt styre än en o-aero bredaxlad cyklist som Steven Kruijswijk tex.?
Och skall en liten lätt bergsget fä cykla med en lättare cykel?

UCI = Bakåtsträvarna
Även minimumvikten på cykeln borde ju rimligen kunna anpassas efter cyklisten
I kraftsporter har man ju invägning och det görs massor med mer eller mindre vettiga grepp för att hamna i rätt viktgrupp i invägningen och sedan återfå matchvikt till tävlingsstart. Frågan är om det främjar säkerheten?

UCI = Bakåtsträvarna
Varför skall en cyklist som haft tur i det genetiska (aero-) lotteriet med smala axlar få en ännu större fördel med ett smalt styre än en o-aero bredaxlad cyklist som Steven Kruijswijk tex.?

Effekt är, grov sagt, proportionellt med vikten av cyklisten medan luftmotståndet går upp klart mindre än proportionellt med vikten. Stora cyklister har en stor fördel på platten, som man klart kan ser i vinnaren på platta tävlingar. Den här regeln gör det ännu värre.

Och skall en liten lätt bergsget fä cykla med en lättare cykel?

Ja, tycker jag. Det finns inte många lätta bergarter kvar som vinner etapper. Delvis en effekt av att har mer cykel att släppa uppför berget jämfört med kroppsvikten och effekten.

UCI = Bakåtsträvarna
Effekt är, grov sagt, proportionellt med vikten av cyklisten medan luftmotståndet går upp klart mindre än proportionellt med vikten. Stora cyklister har en stor fördel på platten, som man klart kan ser i vinnaren på platta tävlingar. Den här regeln gör det ännu värre.

Ja, tycker jag. Det finns inte många lätta bergarter kvar som vinner etapper. Delvis en effekt av att har mer cykel att släppa uppför berget jämfört med kroppsvikten och effekten.
Men en lätt cyklist kan enkelt följa med en större starkare cyklist på platten genom att ligga på rulle. Det kan inte den starkare cyklisten göra uppför.

UCI = Bakåtsträvarna
I kraftsporter har man ju invägning och det görs massor med mer eller mindre vettiga grepp för att hamna i rätt viktgrupp i invägningen och sedan återfå matchvikt till tävlingsstart. Frågan är om det främjar säkerheten?
I kampsporter höjer det i alla fall säkerheten. I rena kraftsporter gör det väl snarare att fler kan vara med och tävla, frågan är om man borde införa viktklasser och längdklasser i fler sporter? Jag skulle vilja spela i NBA men genlotteriet har gjort det omöjligt, fanns det en klass för oss under 178 cm så kunde jag ju satsat om jag varit yngre!
Cykling är ändå en sport där olika kroppstyper kan hitta en nisch de kan prestera bra i trots allt.

UCI = Bakåtsträvarna
Jag har egentligen inga invändningar mot något men i all racing finns det regler. Ibland kanske de är dumma.
(I hockey finns det en maxlängd på klubban t.ex. just den går att få dispens ifrån iofs men det måste göras)

UCI = Bakåtsträvarna
Vinnarna i många av de största tävlingarna väger ju 58-65 kg, de större cyklisterna används mer till att dra fram andra till mållinjen, så det verkar knappast vara ett problem att cykelns minimivikt är densamma för alla. Ännu större fördel att väga mindre hade bara främjat osunda matvanor ytterligare.

Bredden på styret handlar om ergonomi. Visst skulle man kunna ha samma gräns för alla men då ska den vara satt så att de mest smalaxlade cyklisterna kan cykla bekvämt.

UCI = Bakåtsträvarna
I kampsporter höjer det i alla fall säkerheten. I rena kraftsporter gör det väl snarare att fler kan vara med och tävla, frågan är om man borde införa viktklasser och längdklasser i fler sporter? Jag skulle vilja spela i NBA men genlotteriet har gjort det omöjligt, fanns det en klass för oss under 178 cm så kunde jag ju satsat om jag varit yngre!
Cykling är ändå en sport där olika kroppstyper kan hitta en nisch de kan prestera bra i trots allt.
Ps. Den kortaste spelaren i NBA har varit 168cm. Kanske är inte längden helt avgörande...

Tillbaka
Topp