Bästa första kolfibercykel för en 16 åring som vill börja tävla?

Simon08

Medlem
Tjenare forumet. Jag har sedan 3 år tillbaka cyklat på min Nishiki race hybrid comp. Jag har tyckt att det har varit väldigt roligt och cykla. Hade dock vilja ta det mer seriöst och köpa en kolfibercykel. Tanken är att jag ska gå med min lokala cykelklubb i Helsingborg och börja träna regelbundet. Därefter tävla och eventuellt köra vättenrundan nästa år. Jag har även börjat sommarjobba och vill nu lägga pengarna på en så bra kolfibercykel som möjligt med det begränsade pengar som jag har jobbat ihop. Min budget ligger på ca 10 000 kr. Jag undrar nu vilken cykel som ni skulle rekommendera? Jag vill gärna ha en så ny cykel som möjligt för min budget. Tanken är att jag ska köpa kolfiber hjul till cykeln, gärna zipp, efter jag har jobbat ihop mer pengar då det verkar vara väldigt dyra. Tipsa gärna om modeller, tillbehör, annan viktigt inofrmation m.m. Och om ni kanske säljer något för en rimlig peng? Jag är 176 cm lång. Vill gärna ta cykling på allvar då jag tycker det är kul😁 MVH Simon

Saken är att jag inte kan så mycket om cyklar. Har precis börjat läsa på. Några modeller som du skulle rekommendera för ca 10000 kr?
Hej. Jag skulle nog gå på liknande.

Btw önskar dig lycka till, behövs fler ungdomar i sporten. Du har det bra som bor nära.danmark, finns många fler tävlingar där.

Edit: Freddie formulerade det här så mycket trevligare och utförligare.

Senast ändrad:
Kanske ta en tur ner till klubben. Prata med dem. De var oxå nybörjare en gång i tiden. Kanske ngn som har en hoj som passat dig i stl som du kan provcykla så du vet det till att börja med.

Välkommen till forumet Simon! Vad kul att du vill börja cykla mer seriöst!

Egentligen är det inte så viktigt vilket material det är på ramen. Så var det sagt. Men om du köper en begagnad cykel för ca 10k så lär det bli kolfiber vilket på inget sätt är dåligt.

Du behöver hitta en cykel i rätt storlek. Det är det svåra. Och om du köper begagnat behöver du kunna bedöma skicket så du inte betalar för mycket. Det kan vara lite klurigt när man är ny, har du någon cyklist i bekantskapskretsen som kan hjälpa dig? Annars kanske du kan kontakta klubben redan nu.

För 10k ska du kunna hitta en vettig hoj, här på Köp och sälj eller på Blocket. Den kommer ha fälgbromsar, och kanske ganska vettiga hjul. Om du blir jätteseriös med cyklingen så kommer du byta cykel snart. Du behöver inte fråga varför, det bara är så! :-) Du kanske fortfarande växer lite till? Oavsett kommer du då köpa en ännu lite dyrare och finare cykel, och den kommer troligen ha skivbromsar. Fälgbroms eller skivor spelar nästan ingen roll, men alla nyare har skivor. Köper du dyra fina hjul till din första fälgbromsade cykel kommer du inte kunna använda dem på din nästa.

Så mitt råd är att hitta någon i din närhet som kan hjälpa dig med första köpet. Fundera sen inte så mycket på uppgraderingar. Sen cyklar du massor och blir snabb och har roligt!

Lycka till!

Hej. Jag skulle nog gå på liknande.

Btw önskar dig lycka till, behövs fler ungdomar i sporten. Du har det bra som bor nära.danmark, finns många fler tävlingar där.
Såg vettig ut för en rimlig peng, ska fundera på den!😁

Så länge cykeln är storleksmässigt rätt och inte har några direkta fel så är det egentligen inte så kritiskt prestandamässigt. Visst, en cykel för 150 000 kronor är sannolikt snabbare än en för 10 000 kronor. Men skillnaden är inte dramatisk och inte någonstans i närheten av skillnaden på en cykel som cyklas av en duktig cyklist och en som cyklas av en nybörjare.

Min poäng:
Skaffa en cykel i rätt storlek. Antingen kan du försöka mäta upp själv eller ta hjälp av någon. Kanske det finns någon i klubben som kan hjälpa till? Och se till att cykeln är rimligt skick.

Cykla sen och bli bättre och lär dig vad du gillar och inte gillar så har du den dag det är dags att antingen upgradera eller köpa ny cykel en mycket tydligare uppfattning om vad du vill ha.

Egentligen är det inte så viktigt vilket material det är på ramen. Så var det sagt. Men om du köper en begagnad cykel för ca 10k så lär det bli kolfiber vilket på inget sätt är dåligt.

Du behöver hitta en cykel i rätt storlek. Det är det svåra. Och om du köper begagnat behöver du kunna bedöma skicket så du inte betalar för mycket. Det kan vara lite klurigt när man är ny, har du någon cyklist i bekantskapskretsen som kan hjälpa dig? Annars kanske du kan kontakta klubben redan nu.

För 10k ska du kunna hitta en vettig hoj, här på Köp och sälj eller på Blocket. Den kommer ha fälgbromsar, och kanske ganska vettiga hjul. Om du blir jätteseriös med cyklingen så kommer du byta cykel snart. Du behöver inte fråga varför, det bara är så! :-) Du kanske fortfarande växer lite till? Oavsett kommer du då köpa en ännu lite dyrare och finare cykel, och den kommer troligen ha skivbromsar. Fälgbroms eller skivor spelar nästan ingen roll, men alla nyare har skivor. Köper du dyra fina hjul till din första fälgbromsade cykel kommer du inte kunna använda dem på din nästa.

Så mitt råd är att hitta någon i din närhet som kan hjälpa dig med första köpet. Fundera sen inte så mycket på uppgraderingar. Sen cyklar du massor och blir snabb och har roligt!

Lycka till!
Tack för svaret! Ska skicka ett mail och höra med lokala klubben. Ska se om någon kanske säljer och be om fler köpråd. Mycket att tänka på men bara roligt att lära sig nytt😁

Lycka till!
Tyckte denna såg rätt vettig ut och borde passa mig🤔
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mkt fin Triathlon/Tempocykel https://www.blocket.se/annons/kalmar/mkt_fin_triathlon_tempocykel/1211880374

Tyckte denna såg rätt vettig ut och borde passa mig🤔
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Mkt fin Triathlon/Tempocykel https://www.blocket.se/annons/kalmar/mkt_fin_triathlon_tempocykel/1211880374
Fin hoj, men inte en racer. Det där är en tempo eller triathlon hoj. Då cyklar du själv mot klockan. En sådan får du inte använda när du tävlar i vanliga cykeltävlingar, när du startar med andra. Du får inte heller använda den på Vätternrundan. Och troligen inte när du tränar med klubben.

Köp en vanlig racer med bockstyre först!

Fin hoj, men inte en racer. Det där är en tempo eller triathlon hoj. Då cyklar du själv mot klockan. En sådan får du inte använda när du tävlar i vanliga cykeltävlingar, när du startar med andra. Du får inte heller använda den på Vätternrundan. Och troligen inte när du tränar med klubben.

Ja, det där är när du vill utöka cykelparken, har lärt dig simma och har +10h träning/v. Lärt dig mer om träning, vila och nutrition.
Glöm inte bort. Det ska vara kul. Och cykeln ska vara snygg. Då blir det per automatik roligare och även att ta hand om den.

Jag har två söner som kör landsväg varav den ena är två år yngre än dig gissar jag.

Han har i två säsonger kört på en aluminiumcykel med fälgbroms och 10–delat. Den köpte jag för 5.000:- och är säkert tio, kanske femton år gammal. Med den tävlade han och gjorde några väldigt bra resultat.

Till i år ha jag köpt en väldigt fin kolfiberhoj till honom, en sprojtans Cannondale Supersix Evo med högprofilhjul. Kostar ju 10 ggr mer än hans gamla. Han nöjd och tycker den är grymt snygg men tycker att det egentligen inte att det är så stor skillnad att cykla på den.

Så fokusera inte så mycket på cykeln utan hitta en ok hoj och kom ut och cykla så snart som möjligt. Glöm inte budget för skor, pedaler, handskar, kläder mm. Viktigast när det gäller landsväg är att hitta en klubb och några att cykla med. Landsväg är ju en sport som skall utövas i grupp, speciellt om man vill tävla.

Lycka till!

Senast ändrad:
Kul att du gillar att cykla!

Som redan har framgått av flera inlägg så behöver du inte fokusera på själva cykeln, annat än att dess storlek ska passa dig. Det är viktigt. Betr material så är en bra aluminium-cykel bättre än en dålig kolfiber dito.

Så länge du köper en vettig racer är det är inte cykeln som kommer att begränsa dig. Den behöver inte kosta särskilt mycket som begagnad. För 5-6000 kr kan du få en fullt kapabel cykel. Du behöver inte fundera på kolfiberhjul etc. Det är saker som gör väldigt liten skillnad och kan bli utslagsgivande först när du har blivit en duktig cyklist. De kostar däremot mycket och som 16-åring finns det betydligt viktigare saker att lägga pengarna på. Fokusera på att lära dig om träning och återhämtning.

Hämtat från Svenska cykelförbundet "I landsväg tävlar man i disciplinerna linje, tempo, partempo, lagtempo och stafett. Linjeloppen har gemensam start och ordningen vid passeringen av mållinjen ger resultatet. Linjelopp inbjuder till mycket taktik och lagkörning för att spara krafter till avgörande moment.

Tempolopp har individuell start, ofta med en minuts startmellanrum, Här kör man själv mot klockan och tiden mäts i tiondelar av en sekund. Tempolopp körs individuellt, i par eller lag, där fler lagmedlemmar hjälps åt i loppet. Vid stafett kör tre lagmedlemmar varsin delsträcka av varierande längd."

Linje resp tempo är ganska olika sätt att tävla. Det kan vara värt att fundera på vilket som lockar dig mest.

Ok, visste faktiskt inte det! Tack för informationen😁

Hur utmärker sig en tempo cykel mot en vanlig racer? Vilka är skillnaderna? Bara så jag inte köper en tempocykel som jag inte kan tävla med sen.

Edit: jag läste nu på forumet och inser att man inte behöver en tempocykel då man offrar komfort m.m för att få mindre luftmotstånd. Men jag förstår fortfarande inte riktigt vad som utgör en tempo och en racer. Handlar det om styret, fälgarna m.m?

Senast ändrad:
Du ser det främst på styret, och på texten. Säljs den som "tempocykel" är det inte in räser, och om styret saknar "bock" så är det inte heller en cykel för linjelopp.

Om du söker på "time trial bike" och "road racing bike" så ser du skillnaderna ganska tydligt.

Du ser det främst på styret, och på texten. Säljs den som "tempocykel" är det inte in räser, och om styret saknar "bock" så är det inte heller en cykel för linjelopp.

Om du söker på "time trial bike" och "road racing bike" så ser du skillnaderna ganska tydligt.
Ok, sökte nu och såg att ramen var väldigt annorlunda till skillnad ifrån en vanlig racer.👍

Bilagor

• IMG_20250623_083800.webp
    IMG_20250623_083800.webp
    300.5 KB · Besök: 61
  • Screenshot_20250623_083740_Messages.webp
    Screenshot_20250623_083740_Messages.webp
    208.1 KB · Besök: 51
Ja, något åt det hållet är vettigt! Hur lång är du? Du kan mäta upp dig enligt en "bike fit calculator" (finns ett gäng online) och få en hum om vilken storlek du ska ha.

Ja, något åt det hållet är vettigt! Hur lång är du? Du kan mäta upp dig enligt en "bike fit calculator" (finns ett gäng online) och få en hum om vilken storlek du ska ha.
Jag är 176 cm lång. Pratade även med cykelägaren som sa att han var 177 cm som sa att den passade utmärkt. Ska endå prova och mäta upp mig😁

Den där Treken med alla hjulen borde vara intressant för dig. Ägaren är samma längd, stolpe och styrstam ser rätt ”normalt” inställda ut, vilket gör att du har lite justermån utifrån dina egna proportioner. Men mata in dina mått i en calculator och jämför med rekommendationer för cykeln. Fråga ägaren om årsmodell och modellbeteckning och googla på storleksrekomendationer.

Kul med extra hjul! Och coola kolfiber dessutom. Det som ska nämnas är att åtminstone kolfiberframhjulet, och kanske även kolfiberbakhjulet är så kallade ”tubhjul”. Det är en äldre typ av däck där ”slangen” och ”däcket” sitter ihop, och som man limmar på fälgen. Lite krångligare att byta däck då, och ett mindre utbud av tubdäck att välja på. Absolut inte en dealbreaker. Priset är liksom rätt ok även utan de hjulen. Du kan söka på ”tubhjul” (inte samma sak som ”tubeless”) och kanske hitta nån YT-video så ser du vad det är.

Det som är svårt att bedöma är skicket på cykeln. Du kan i värsta fall behöva byta slitdelar (kedja, kassett, framdrev, vajrar och höljen, bromsbelägg. Men till det priset skulle du ha råd att lämna in hojen till en verkstad utan att du går över din budget. Fast du kan göra det själv också! Vi (och YT) kan hjälpa dig med det vid behov.

Den där Treken med alla hjulen borde vara intressant för dig. Ägaren är samma längd, stolpe och styrstam ser rätt ”normalt” inställda ut, vilket gör att du har lite justermån utifrån dina egna proportioner. Men mata in dina mått i en calculator och jämför med rekommendationer för cykeln. Fråga ägaren om årsmodell och modellbeteckning och googla på storleksrekomendationer.

Kul med extra hjul! Och coola kolfiber dessutom. Det som ska nämnas är att åtminstone kolfiberframhjulet, och kanske även kolfiberbakhjulet är så kallade ”tubhjul”. Det är en äldre typ av däck där ”slangen” och ”däcket” sitter ihop, och som man limmar på fälgen. Lite krångligare att byta däck då, och ett mindre utbud av tubdäck att välja på. Absolut inte en dealbreaker. Priset är liksom rätt ok även utan de hjulen. Du kan söka på ”tubhjul” (inte samma sak som ”tubeless”) och kanske hitta nån YT-video så ser du vad det är.

Det som är svårt att bedöma är skicket på cykeln. Du kan i värsta fall behöva byta slitdelar (kedja, kassett, framdrev, vajrar och höljen, bromsbelägg. Men till det priset skulle du ha råd att lämna in hojen till en verkstad utan att du går över din budget. Fast du kan göra det själv också! Vi (och YT) kan hjälpa dig med det vid behov.
Har för mig att han sa att cyklen var från 2014 av modellen Trek Madone 3.5. Intressant det med tubdäck, borde dock inte vara några problem då farsan är bilmekaniker. Ska mata in mina värden i en kalkylator👍

Senast ändrad:

Räknade precis ut mina värden och kom fram till att ramen ska vara mellan strl 54-56.

Räknade precis ut mina värden och kom fram till att ramen ska vara mellan strl 54-56.
Jag tror att jag ska åka och kolla på cyklen och se hur skicket är. Uppdaterar er!

Tillbaka
Topp