Va?
Och om hen köpet en gravel, monterar lite lagom breda landsvägsdäck skärmar och håller sig på asfalten då?
Det kommer gå onödigt tungt och långsamt pga tyngre cykel och liten klinga fram.
Många som luras in i gravelträsket nu för tiden. I tanken låter det så jävla coolt. Ba ”äh fuck it, jag kör off road” och så börjar man köra 40 km/h på en imaginär grusväg bredvid pendlingssträckan där man flyger över lite hopp och vickar på bakdelen i luften sådär coolt och avslappnat. I verkligheten blir det aldrig så. Om man inte
vet till 100% exakt vart man har tänkt att köra och med vilka. Har man tex en grupp kompisar som kör grus redan som man har tänkt köra med?
Som sagt coolt och ballt i tanken. Men i verkligheten kör man inte så mycket off road som man tror. Iallafall om man bor i stan. På grusvägen skakar det bara och sliter på rygg och leder. Det är stora djupa gropar i vägen, stora stenar som sticker upp. Man får passa sig i kurvorna som kommer direkt efter den branta nedförsbacken med 1000% rullgrus och vid möten med bilar som kör rally i 85 km/h blint ”för det kommer aldrig några bilar här” eller ”jag kan den här vägen” (jag har bott på landet, jag vet hur folk speciellt män i 18 till 25-års ålder. utan barn tänker när dom kör på grusväg i skogen).
Det är skogsvägar som inte leder någonstans och som bara är till för skogsägaren och hans maskiner. Långt bort från stan. Det kommer inte finnas en grusväg som leder till ditt kontor på Norrmalm. Skitkul och bra om man bor där ute i skogen dock. Jag bodde på en ren bondgård förut och där hade en gravel varit perfekt med alla skogsvägar och berg. Men nu bor jag i stan och har inte rört grus frivilligt på flera år.
Dessutom tror jag flera har köpt en gravel trots att dom egentligen borde köpt en landsväg, och nu har dom bara en onödigt tung cykel med bara liten klinga fram och drar runt onödigt långsamt på 99% asfalt ändå. Går väl att hänga med på mellan/snabbgrupper om man ska vara med på någon klubbrunda men då får man vara ordentligt tränad och rutinerad redan. Annars har man inte en chans. Speciellt med graveldäck storlek större blir det tungrott. Och kränger man på landsvägsdäck på en gravel har man köpt fel cykel i min mening.
Nä, summa summarum, vet man att man vill köra gravel
ibland är det bättre att bara köpa en landsvägscykel. Moderna sådana har ofta plats för 32 mm och ibland desto mer ändå. Om man nu ska sätta landsvägsdäck på en gravel annars alltså. För att inte tala om att man då kommer viljahöva två uppsättningar hjul så man lätt kan byta mellan grus och landsväg utan att behöva kränga av och på däck.
Ville bara lyfta en varningens finger till TS så att hen inte ångrar sig sen.