Racer för nybörjare - Vad ska man satsa på?

Hej

Jag har bestämt mig för att börja cykla på motionsnivå därför söker jag nu efter en landsvägscykel till en kostnad av MAX 30.000:- men gärna lite billigare om möjligt. (För en ny cykel). Jag har själv sneglat lite på Bianchi Infinito 2025 105 disc. Jag har endast varit och klämt och känt i butik ej provcyklat.

Har ni några andra bra tips?

Tack på förhand

Som förstacykel skulle jag också rekommendera att lägga dig lite billigare alternativt köpa begagnat. Dels så är det svårt att veta exakt vad man vill ha i början, dels så är det en hel del annat som ska in i budgeten också:
Kläder - bibs/cykelbyxor, tröjor, cykelskor, handskar, skoöverdrag, ben- armvärmare osv vad man nu vill ha och behöver
Pedaler
Hjälm
Verktyg och lagningsgrejer

Sen brukar det tillkomma sånt man kanske inte behöver direkt men som man vill ha sen. Hjulen som följer med är exempelvis ofta inte så roliga och bra hjul kan göra stor skillnad på cykeln. GPS/cykeldator.

Ibland ser man ju riktigt fina cyklar ute på annons; 5-10 år, bra kolramar, bra utrustade, effektmätare, fälgbromsar och mekaniska 11-delade växlar, för relativt små pengar dvs runt 15000ish. Jag skulle hellre välja en sån än en ny lvg med mediokra hjul i ett lite lägre prissegment. Nackdelarna kan vara att man kan vara begränsad till däck upp till 28 mm.

Hade jag personligen bara fått äga en cykel hade det dock blivit en gravel för att kunna täcka in ett betydligt bredare spektrum av vägar och underlag.

För fälgbromsade racers går det säkerligen att göra helt exceptionellt bra deals.

De är ju inte sällan både lättare och snabbare för en mycket bra peng vs skivbromsade även om det kan vara svårt att köra med bredare än max 28 mm däck kanske, det beror på, 25 mm är ju dock helt ok att cykla på ändå.

En bra idé är att börja med dina behov. På vilket underlag, hur och när vill du cykla? Det är stor skillnad på att cykla på jämn och fin asfalt i solsken jämfört med mindre bra asfalt i regn. Vill du kunna cykla på grusväg? Kan det bli aktuellt att pendelcykla till arbetet?

Skall du cykla med andra? Vad har dom isåfall för cyklar? Kan finnas vissa fördelar med att synka sig där.

Vem skall serva / laga cykeln?

En bra idé är att börja med dina behov. På vilket underlag, hur och när vill du cykla? Det är stor skillnad på att cykla på jämn och fin asfalt i solsken jämfört med mindre bra asfalt i regn. Vill du kunna cykla på grusväg? Kan det bli aktuellt att pendelcykla till arbetet?
Hej

Ja mina behov är egentligen inte så stora förutom att jag behöver komma igång med någon typ av träning av hälsoskäl. Jag kommer troligtvis cykla på ganska jämn och fin asfalt och tanken är att cykla till jobbet vad det lider då jag får in 4 mil/ dag.

Är 1,85 lång pratar vi storlek 56?

Hej

Ja mina behov är egentligen inte så stora förutom att jag behöver komma igång med någon typ av träning av hälsoskäl. Jag kommer troligtvis cykla på ganska jämn och fin asfalt och tanken är att cykla till jobbet vad det lider då jag får in 4 mil/ dag.

Är 1,85 lång pratar vi storlek 56?

För pendling är en gruscykel (gravel bike) bäst. Anledningarna är bla att du vill ha skärmar och kanske dubbdäck och det finns det gott om plats för. Geometrin för en gruscykel kan vara snarlik som den för en sk komfortracer. Hydrauliska skivbromsar ser jag som en självklart. En ny vettig cykel kostar från ca 15 tkr.

Det viktigaste med cykeln är att dess storlek är rätt för dig. Om du bor i Stockholmsområdet skulle jag rekommendera en sk bike sizeing hos Painfree power. Det tar ca en timme och kostar en tusenlapp. Då får du två mått, stack och reach, som beskriver lämplig höjd och längd på cykeln. Tjänsten finns på några andra ställen i landet, vet ej var på rak arm.

Näst bäst är att du mäter upp innerbenlängd. Det i kombination med din längd brukar oftast bli rätt. Välj hellre en cykel som är lite högre och kortare om du är osäker på vad du behöver. Det gäller särskilt om du har någon form av rörlighetsbegränsning. Att köpa hos en handlare kan också vara vettigt, men det finns en risk att de säljer det de har i lager istället för det som är bäst för dig.

Vad du än gör, köp inte en gravel om du inte specifikt vet att du gillar att cykla på grusvägar eller mest har grusvägar nära dig. Så kul är det inte. Och du behöver inte 40 mm däck. Att cykla på grusväg är mest jobbigt eftersom cykeln blir så enormt smutsig och det skakar hela tiden. Också högre risk att skada sig pga stenar och löst underlag. Ja, du kan ta en genväg på grusunderlag på landsvägscykel också. Men vid det här laget tar jag hellre 10 km omväg på asfalt än att köra 1 km grus.

Vad du än gör, köp inte en gravel om du inte specifikt vet att du gillar att cykla på grusvägar eller mest har grusvägar nära dig. Så kul är det inte. Och du behöver inte 40 mm däck. Att cykla på grusväg är mest jobbigt eftersom cykeln blir så enormt smutsig och det skakar hela tiden. Också högre risk att skada sig pga stenar och löst underlag. Ja, du kan ta en genväg på grusunderlag på landsvägscykel också. Men vid det här laget tar jag hellre 10 km omväg på asfalt än att köra 1 km grus.

Va?
Och om hen köpet en gravel, monterar lite lagom breda landsvägsdäck skärmar och håller sig på asfalten då?

Hur som, jag hade rekommenderat att hålla nere kostnaden och gärna köpt något begagnat, man kommer långt med säg 15 000 kr.
Det viktigaste är att faktiskt komma igång och börja cykla. Sen får det utkristalliseras vilken typ av cykling man gillar mest.
Det är lätt att ryckas med och börja tänka stort med 4 mils pendling osv. men givet att bland annat "hälsoskäl" nämns så skulle jag lägga fokus på att komma igång och börja skapa en vana / prova på över en tid om cykel verkligen är rätt innan jag rekommenderar någon att plöja ner en månadslön på en cykel.

Till trådstartaren:
Med 1.85 i längd torde du hamna på 58 / large men dessa angivelser kan skilja mellan tillverkare / modell så fråga gärna om storlekstips i tråden om du hittar ett aktuellt objektm

@noviscyklist : om du finner att du tycker om att cykla kommer du förr eller senare vilja ha en dedikerad cykel för pendling och en (minst) för träning.
Den första riskerar att bli fel oavsett efterforskning och hur mycket du än funderar, därför är det vettigt att försöka att inte lägga *för* mycket pengar för den, fast den måste ändå vara en så roligt cykel att cykla på att den inte dödar entusiasmen. Kan vara svårt!

Ska den funka till pendling behöver den ha plats för skärmar Och hyggligt breda däck, antingen för vinterdäck eller för att åtminstone minst ca 30 är bekvämare på eländig pendelasfalt, gärna också pakethållare då det är mycket skönare att inte ha något tungt på ryggen som dessutom värmer+stänger in svetten (men det finns olika åsikt om det förstås).
Vidare är skivbroms trevligt att ha på en sån.
Medan en ren tränings-cykel, särskilt om den köps för i huvudsak finväderscykling i plattSverige, mycket väl kan vara en 10 år gammal välskött fälgbromsracer, klarar förhoppningsvis 28, men bör klara 25 mm däck, 10 eller 11delad (*2) drivlina.
Billig att köpa jämfört med en ny, ger inte mycket tillbaks heller, men det kan också vara en fördel.

Som andra skrev behövs en hel del kringutrustning som ökar totalsumman.

Storleksangivelser på ramar är inte standardiserade och det kan skilja rätt mycket mellan olika märken eller mellan olika modeller. Jag körde t ex en slopad ram som var angiven som 48 och sen en med mindre slope på överröret som är 52. Båda De Rosa, så man måste alltid testa.

Såg precis en annons i en köp/säljgrupp för cykel på fb, en fälgbromsad Cannondale super six evo med Sram RED, Sram Quark effektmätarvevparti, två hjulpar (minst ett kolfiber) och lite tillbehör för 23k. Snubben som haft den var 188 cm.
Eller en Bianchi Oltre 2 med Dura Ace och 50 mm kolfiberhjul för 22k i köp sälj lvg på fb.

Som ren motionscykel skulle jag alla gånger med begränsad budget välja en begagnad modell liknande de ovan än en billigare ny modell som nästan garanterat kommer komma med standard/mediokra hjul. Köper man fälgbromsat så kan man fynda just nu och i ärlighetens namn så funkar fälgbromsar mer än utmärkt för svenska förhållanden. De är också okomplicerade att justera och serva.

Går det att låsa cykeln inomhus? Ute på stan får en cykel i den prisklassen inte vara ifred.

Vilken cykel som är lämplig för pendling beror ju väldigt mycket på var och hur det pendlas.

Säröbanan till Linnéplatsen
Gamla Riksvägen till Mölndal
Ellesbovägen till Tagene
Västergötland-Göteborgs Järnvägar (VGJ, Västgötabanan) till Gamlestaden
Solskenspendla ett par dagar i veckan under sommarhalvåret.
Fälgbromsad landsvägscykel med landsvägsdäck.

Mest genom innerstaden genom Haga, längs Vasagatans cykelbana, i gamla allén, över Drottningtorget
Daglig åretrunt pendling.
Touring däck, upprätt sittställning, rakt styre, helst skivbromsar, kanske dämpargaffel för vissa.

Såg precis en annons i en köp/säljgrupp för cykel på fb, en fälgbromsad Cannondale super six evo med Sram RED, Sram Quark effektmätarvevparti, två hjulpar (minst ett kolfiber) och lite tillbehör för 23k. Snubben som haft den var 188 cm.
Eller en Bianchi Oltre 2 med Dura Ace och 50 mm kolfiberhjul för 22k i köp sälj lvg på fb.
Knappast lämplig geometri till en nybörjare.

Senast ändrad:
Ska den funka till pendling behöver den ha plats för skärmar Och hyggligt breda däck, antingen för vinterdäck eller för att åtminstone minst ca 30 är bekvämare på eländig pendelasfalt, gärna också pakethållare då det är mycket skönare att inte ha något tungt på ryggen som dessutom värmer+stänger in svetten (men det finns olika åsikt om det förstås).
Vidare är skivbroms trevligt att ha på en sån.
Det beror helt och hållet på vad man lägger in i begreppet pendling. Om man bara pendlar vid (hyffsat) vackert väder och har möjlighet att ha ombyte på jobbet, så behöver man varken breda däck, skärmar, pakethållare eller stor ryggsäck. Jag har massor med mil pendling till kontoret i Stockholms city på landsvägscykel eller CX de senaste 25 åren. Aldrig med pakethållare och sällan med skärmar. Ibland en liten camelbak för telefon, nycklar, betalkort och lagningskit.
Medan en ren tränings-cykel, särskilt om den köps för i huvudsak finväderscykling i plattSverige, mycket väl kan vara en 10 år gammal välskött fälgbromsracer, klarar förhoppningsvis 28, men bör klara 25 mm däck, 10 eller 11delad (*2) drivlina.

Billig att köpa jämfört med en ny, ger inte mycket tillbaks heller, men det kan också vara en fördel.

Som andra skrev behövs en hel del kringutrustning som ökar totalsumman.
En begagnad landsvägscykel i bra skick är en utmärkt förstacykel för att prova på. Passar den, så behåll. Annars sälj och få tillbaka nästan samma pengar och köp en annan. När man känner sig trygg i vad man vill ha och behöver, så kan man köpa något nyare och finare. Oftast resulterar det i flera cyklar för att täcka alla behov.

Va?
Och om hen köpet en gravel, monterar lite lagom breda landsvägsdäck skärmar och håller sig på asfalten då?
Det kommer gå onödigt tungt och långsamt pga tyngre cykel och liten klinga fram.

Många som luras in i gravelträsket nu för tiden. I tanken låter det så jävla coolt. Ba ”äh fuck it, jag kör off road” och så börjar man köra 40 km/h på en imaginär grusväg bredvid pendlingssträckan där man flyger över lite hopp och vickar på bakdelen i luften sådär coolt och avslappnat. I verkligheten blir det aldrig så. Om man inte vet till 100% exakt vart man har tänkt att köra och med vilka. Har man tex en grupp kompisar som kör grus redan som man har tänkt köra med?

Som sagt coolt och ballt i tanken. Men i verkligheten kör man inte så mycket off road som man tror. Iallafall om man bor i stan. På grusvägen skakar det bara och sliter på rygg och leder. Det är stora djupa gropar i vägen, stora stenar som sticker upp. Man får passa sig i kurvorna som kommer direkt efter den branta nedförsbacken med 1000% rullgrus och vid möten med bilar som kör rally i 85 km/h blint ”för det kommer aldrig några bilar här” eller ”jag kan den här vägen” (jag har bott på landet, jag vet hur folk speciellt män i 18 till 25-års ålder. utan barn tänker när dom kör på grusväg i skogen).

Det är skogsvägar som inte leder någonstans och som bara är till för skogsägaren och hans maskiner. Långt bort från stan. Det kommer inte finnas en grusväg som leder till ditt kontor på Norrmalm. Skitkul och bra om man bor där ute i skogen dock. Jag bodde på en ren bondgård förut och där hade en gravel varit perfekt med alla skogsvägar och berg. Men nu bor jag i stan och har inte rört grus frivilligt på flera år.

Dessutom tror jag flera har köpt en gravel trots att dom egentligen borde köpt en landsväg, och nu har dom bara en onödigt tung cykel med bara liten klinga fram och drar runt onödigt långsamt på 99% asfalt ändå. Går väl att hänga med på mellan/snabbgrupper om man ska vara med på någon klubbrunda men då får man vara ordentligt tränad och rutinerad redan. Annars har man inte en chans. Speciellt med graveldäck storlek större blir det tungrott. Och kränger man på landsvägsdäck på en gravel har man köpt fel cykel i min mening.

Nä, summa summarum, vet man att man vill köra gravel ibland är det bättre att bara köpa en landsvägscykel. Moderna sådana har ofta plats för 32 mm och ibland desto mer ändå. Om man nu ska sätta landsvägsdäck på en gravel annars alltså. För att inte tala om att man då kommer viljahöva två uppsättningar hjul så man lätt kan byta mellan grus och landsväg utan att behöva kränga av och på däck.

Ville bara lyfta en varningens finger till TS så att hen inte ångrar sig sen.

Det kommer gå onödigt tungt och långsamt pga tyngre cykel och liten klinga fram.
Mina gruscyklar är lättare än min landsvägshoj. Hade tidigare tvådelat på en av grushojarna. Skall man alternera grus och väg med samma hoj, så rekommenderar jag det. Andra kör singelklinga på landsvägshoj och trivs med det.

Får väl in 50/50 grus på dessa pendlingsturer. Skulle inte välja landsvägscykeln på dem.

1750942490046.webp
1750942531155.webp

Cyklar man bara asfalt, så skall man så klart ha en landsvägscykel.

Det är klart att någon har en gruscykel som är lättare än någon annans landsvägscykel, och att det finns folk som kör tvådelat på gruscyklar. Men skulle du säga att i genomsnitt är gruscyklar numera tvådelade och lättare än landsvägscyklar?
Låter lite motsägelsefull vad du skriver.

Var och en skall naturligtvis välja den cykel som passar den. Att skrämma någon ifrån en cykeltyp känns klart oseriöst.

Hur många gruscyklar sa du att du haft?

Var och en skall naturligtvis välja den cykel som passar den. Att skrämma någon ifrån en cykeltyp känns klart oseriöst.
Jag är endast en motvikt mot det vanliga grusvurmandet. En nyansering, om man så vill kalla det. David mot Goliat. Det är enligt mig lika illa att predika om gruscyklar för någon som är inne på en vanlig räser som att säga ”app app app, tänk till lite innan du slår till på en gruscykel”. För det är allt jag gör. Är ej emot gruscyklister som gillar det. För mig är det plågeri även om min cykel visat sig vara kompetent på även det underlaget.

Om du bor i Stockholmsområdet skulle jag rekommendera en sk bike sizeing hos Painfree power. Det tar ca en timme och kostar en tusenlapp. Då får du två mått, stack och reach, som beskriver lämplig höjd och längd på cykeln.
Han kan SWISHA mig 300 istället, och få massa goda råd, av en erfaren cyklist.
Hur kan man "slänga" 1000 kr för att två ganska enkla mått?

Jag bara skojade! Massa råd får han för en tysk öl, när vi träffas nån gång 😅
Förresten, det finns hundratals "Youtube" filmer, som kan hjälpa (helt gratis!)

Jag är endast en motvikt mot det vanliga grusvurmandet. En nyansering, om man så vill kalla det. David mot Goliat. Det är enligt mig lika illa att predika om gruscyklar för någon som är inne på en vanlig räser som att säga ”app app app, tänk till lite innan du slår till på en gruscykel”. För det är allt jag gör. Är ej emot gruscyklister som gillar det. För mig är det plågeri även om min cykel visat sig vara kompetent på även det underlaget.
Ja, fast det är ju för att det skakar så fruktansvärt med din cykel?

Jag är nog benägen att hålla med miyatafarfar i så mån att jag personligen drömde om en gravel, men insåg att jag är en lvg-kille. Idag är jag glad att jag köpte en ren lvg-cykel och inte sitter med breda däck och singelklinga, men det är jag det.

Nu har jag visserligen bara ett gäng hybrider att jämföra med, men jag har aldrig varit särskilt lockad av att ge mig ut på grus med annat än elcykeln.
(Och jag har ju fortfarande en hybrid med dämpad gaffel som duger om jag till äventyrs vill testa)

Snygg nyansering. :)
Jag tror vi båda egentligen är överens.

Det jag säger är att vill man cykla grus ska man ha en gruscykel. Men man bör vara säker på valet man gör. Har man testat att cykla på grus innan? Har man romantiserat hur nice det är i tanken, eller vet man att det är det här man vill göra? Har man bra grusvägar nära? Kommer man helt enkelt att använda cykeln så som det är tänkt, eller kommer man försöka tvinga den till att vara något den inte är skapad för?

Vill man cykla landsväg, så ska man inte köpa en gruscykel och försöka göra den till en medioker landsvägscykel för att man kanske någon gång vill cykla grus.

Men grusmaffian kan, för en nybörjare, få det att låta som att gruscyklar bara är landsvägscyklar med plats för lite större däck och att det inte är någon skillnad på dessa.

Sen beror det såklart på om du köper en gruscykel i kolfiber för 60 000 kr utrustad med kolfiberhjul och GRX 820 Di2 och jämför det med en tung instegsräcer för 10 papp i full aluminium utrustad med Tiagra/Claris. Då är nog gruscykeln en bättre lämpad cykel även på asfalt med rätt däck. Så allt är relativt, och det finns alltid undantag som bekräftar regeln om man letar.

Jag är inte anti grus. Men tycker det rekommenderas gruscyklar i onödan rätt ofta. Ber som sagt bara om eftertanke innan köp görs så man inte bara går på hypen och ångrar sig sen.

Nu lämnar jag det såhär och drar inte ut på grussnacket mer.

och drar inte ut på grussnacket mer
Man ska ALDRIG avsluta grussnacket!
Det finns ju SÅNA cyklar, som lämnar lite utrymme, om nån är inte 100% säkert. Man behöver inte drömma om Albanien, men vi har så många fina sträckor i landet, att det är bara tidsfråga, när man ska svänga in i skogen.

Fattar inte varför det ska gå tyngre pga 1*?
Fan att inte landsvägseliten fattar nånting...de skulle vara MYCKET snabbare med fler växlar 🤣

Också ett rimligt antagande att någon som bestämt sig för att ta tag i sin hälsa med cykel motion ska ha en så pass utpräglad koll på cykelpreferenser att hen direkt kategoriskt vet att en ren rejsig landsvägshoj utan onödiga komfortfunktioner som möjligt däcksutrymme, skärmfästen och annat som skulle göra köpet mer mångsidigt bara är bjäfs. All in på skinsuit, 105% regeln och tempostrut! Här ska det gå undan minnsann!

Han kan SWISHA mig 300 istället, och få massa goda råd, av en erfaren cyklist.
Hur kan man "slänga" 1000 kr för att två ganska enkla mått?

Att få lämpliga mått av någon som vet vad de håller på med (även medicinskt) är en bra och förhållandevis billig investering. Jag är en erfaren cyklist, men har tidigare köpt cyklar som har varit på gränsen till för små för mig. Även hos välrenommerade handlare. Det har funkat, men nu funkar det bättre. Det är bättre och billigare att göra en seriös bike sizeing än att skaffa sig den erfarenheten på egen hand.

Jag är nog benägen att hålla med miyatafarfar i så mån att jag personligen drömde om en gravel, men insåg att jag är en lvg-kille. Idag är jag glad att jag köpte en ren lvg-cykel och inte sitter med breda däck och singelklinga, men det är jag det.

Nu har jag visserligen bara ett gäng hybrider att jämföra med, men jag har aldrig varit särskilt lockad av att ge mig ut på grus med annat än elcykeln.
(Och jag har ju fortfarande en hybrid med dämpad gaffel som duger om jag till äventyrs vill testa)
Det är helt ok att föredra lvg framför gravel, vi lever i ett fritt land. Ungefär som att en del föredrar F1, andra Rally. :sneaky:

Senast ändrad:
Kul att få tycka lite... Jag tycker...

Kolla upp mått är bra men inte nödvändigt.

Ska du pendla på den, undvik dyra slitdelar. Köp något billigare än du tänkt dig om du inte kan låsa in den. Den kan nog få fötter tyvärr.

Bestäm dig för bock eller ett sånt ica-styre med plats för matkassar utifrån behov och tycke.

Köp något i instegsklass. Välj något i stil med mellanmjölk. Det tror jag blir bäst så som du beskriver det.

Du ska ha en grundplåt kvar till nästa cykel tänker jag, och den blir då en träningsmaskin som kan vara landsväg eller grus. Du kommer att veta till nästa säsong. Det är bara du som vet ...

Begagnat spar någon tusenlapp men inte vansinnigt mycket om du handlar en kampanjcykel under 20'. Och köper du nytt förutsätter jag att du letar upp en på kampanj!

Lycka till 😀

Tycker kanske inte heller att TS ska köpa en Gravel om han inte tänkt cykla på grus. Men det här inlägget behöver en hel hink med salt.

EDIT: ahh såg problemet, bor man i stan så är det klart att man inte fattar.

Tillbaka
Topp