Pendling El-mtb käkar/sliter bakdrev på DEORE CS-M4100 10T

Lorryquai

Medlem
Hej.

Använder min stålhäst för att pendla 4 mil till jobbet, blir ca 12-15 mil i veckan. Problematiken med detta är det vanliga av det jag kan läsa mig till i flertalet olika trådar här, dvs högt slitage på högsta bakdreven pga mittmotorn. Har enligt rekommendation redan tandat upp framdrev, det har hjälpt en del men jag är inte nöjd, framförallt med shimanos usla bredd av reservdelar, där bara yttersta drevet är utbytbart enligt deras reservdelshantering.

Med över 400 mil på trippmätaren så har jag bytt yttersta drevet 4-6 gånger, kedjan 1 gång och ny är det dags att byta ut drev 11T igen, men även 13T samt 15T då kedjan hoppar vid belastning på dessa numera. Problematiken är att de två sistnämda inte finns att köpa separat (som 11T) och medför då att jag behöver köpa hela kassetten. Extremt onödigt enligt mitt tycke.

Då till frågan. Vad är det bästa att göra ur ett hållbarhetsperspektiv?

Byta ut kassetten mot en passande modell som har alla drev att köpa som reservdel (finns det ens)?

Senast ändrad:
Vad är det för kassett som sitter på? Oftast sitter det billiga kassetter på från början och de slits ut fort på en elcykel med mittmotor. Jag kör e-mtb - ganska stökig cykling och är inne på min andra kassett på 400mil.
Jag kör SRAM GX istället för NX som satt på från början - den fick jag byta efter knappt 100 mil och GX-kassetten har mycket liv kvar i sig. Däremot har jag gjort slut på 4 kedjor. Var noga med att mäta kedjan - är den sliten så sliter du ut kassetten på nolltid - jag byter när kedjemätaren visar 0,5.
Finare kassetter kan man inte byta individuella drev på, men de håller å andra sidan mångdubbelt längre.

Det är en
Vad är det för kassett som sitter på? Oftast sitter det billiga kassetter på från början och de slits ut fort på en elcykel med mittmotor. Jag kör e-mtb - ganska stökig cykling och är inne på min andra kassett på 400mil.
Jag kör SRAM GX istället för NX som satt på från början - den fick jag byta efter knappt 100 mil och GX-kassetten har mycket liv kvar i sig. Däremot har jag gjort slut på 4 kedjor. Var noga med att mäta kedjan - är den sliten så sliter du ut kassetten på nolltid - jag byter när kedjemätaren visar 0,5.
Finare kassetter kan man inte byta individuella drev på, men de håller å andra sidan mångdubbelt längre.

Denna är original och sitter på fortfarande på.

Behöver man inte annat reglage och bakväxel för linkglide då? Eller har jag rört ihop det?
Fan nu blev jag också osäker. Internet verkar inte vara överens om vad som egentligen gäller. Shimanos officiella svar är iaf att man inte ska blanda grupperna, men vissa verkar lyckas...

Men käkar man kassetter till frukost kan det väl vara väl investerade pengar med en ny växel också om den håller längre.

Men käkar man kassetter till frukost kan det väl vara väl investerade pengar med en ny växel också om den håller längre.
Absolut. Varken växel eller reglage är ju särskilt dyra, har tänkt byta till det på tjejens vardags-elcykel vid tillfälle för att se om livslängden blir bättre.

Förresten vet jag att det inte riktigt är en lösning på problemet, men om man sliter ut smådreven hela tiden är det god idé att vänja sig vid att använda fler växlar. 11t borde inte slitas ut om man ligger och cyklar i elcykelfart, om man inte har superlåg kadens.

För en brukscykel är nog det tråkiga svaret att det är mer ekonomiskt med navväxel (ett drev fram och ett bak, och SS-drev brukar hålla mycket längre) eller kanske till och med navmotor så att kraften inte ens passerar drivlinan.

Med över 400 mil på trippmätaren så har jag bytt yttersta drevet 4-6 gånger, kedjan 1 gång och ny är det dags att byta ut drev 11T igen, men även 13T samt 15T då kedjan hoppar vid belastning på dessa numera.
Det här studsade jag lite på.
Har du bara bytt kedja en gång har dreven säkert gått med en för sträckt kedja och därmed slitits onödigt.
Skaffa en kedjeslitagemätare och byt i tid.

Det här studsade jag lite på.
Har du bara bytt kedja en gång har dreven säkert gått med en för sträckt kedja och därmed slitits onödigt.
Skaffa en kedjeslitagemätare och byt i tid.
Såg över kedjan och med ungefär 200 mil på den så var den rätt slut och såg nu också tydligt varför den hoppat och haft sig senaste turen (se bild).

Nu är en ny kedja på plats och blir även en ny kassett. Kör på samma modell, då inget bättre förslag framkommit. Hur som helt så är det synd att grejerna inte håller längre kan jag tycka, hörde även att shimano jobbar på en lösning för att kunna byta ut drev 11-13-15 smidigare.

Nästan så att man funderar på denna lösning istället, ska passa på navet om jag ser rätt.

Och då de har denna som lösning för 11-13-15 som nöts mest.

https://www.bike-discount.de/en/sun...ber=20076280&__delivery=25&__currency=1&gQT=2

Aldrig provat kvaliten på sunrace, vad tror ni?

Bilagor

• IMG_0683.webp
    IMG_0683.webp
    791.2 KB · Besök: 49
  • IMG_0671.webp
    IMG_0671.webp
    559.6 KB · Besök: 48
Såg över kedjan och med ungefär 200 mil på den så var den rätt slut och såg nu också tydligt varför den hoppat och haft sig senaste turen (se bild).

Nu är en ny kedja på plats och blir även en ny kassett. Kör på samma modell, då inget bättre förslag framkommit. Hur som helt så är det synd att grejerna inte håller längre kan jag tycka, hörde även att shimano jobbar på en lösning för att kunna byta ut drev 11-13-15 smidigare.

Nästan så att man funderar på denna lösning istället, ska passa på navet om jag ser rätt.

Och då de har denna som lösning för 11-13-15 som nöts mest.

https://www.bike-discount.de/en/sun...ber=20076280&__delivery=25&__currency=1&gQT=2

Aldrig provat kvaliten på sunrace, vad tror ni?
Vad betyder se över och rätt slut för dig?
Mätte du? Mätte du innan den var slut eller först när den var slut?

Tillbaka
Topp