Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Det är min uppfattning också. Påbjuden vänstertrafik på GC och landsväg, i övrigt oreglerat.
Stämmer att det ändrats så att gående rekommenderas gå på vänstra sidan av väg om det inte finns bättre ställe att gå på. Jag antar att underlaget till detta är att förare av de fordon som vägen främst var avsedd för inte förväntas ha uppsikt. Då kan det finns nytta att gående går mot trafiken så att de har en bättre chans att själva upptäcka om de riskerar att bli påkörda och kan väja av vägen.

Så mellan gående och fordonstrafiken på en sådan väg gäller således vänstertrafik.
Mellan gående som går i varsin riktning på samma sida av vägen gäller såklart fortfarande högertrafik.

Tycker mig även se att fler och fler elsparkcykelåkare och cyklister börjat köra vänstertrafik sedan denna ändring. Så antalet olyckor kanske inte minskar. En krock där enbart elsparkcykelåkare/cyklister inblandade är dock att "föredra" jämfört med en krock med ett motorfordon så i slutänden är det kanske en bra regel trots allt.

//j

Mellan gående som går i varsin riktning på samma sida av vägen gäller såklart fortfarande högertrafik.
Det tror jag inte stämmer. Det finns ingen påbjuden högertrafik för gående.
Såhär säger Transportstyrelsen:

1751035469411.webp

Källa:

Rekordpendling till jobbet i morse med kortkort. Klarade mig undan skuren men fick ändå en del road spray (vägsprut för er anglofober?) på dom vita damerna.

Tog det kyligt med zenpendling hemåt med anledning av att fraktade hem en flaska skumpa i ryggan. Trots kylig cykling blev ändå herr Miyata kokt eftersom jag tog på mig regnjackan i onödan. Klarade ju mig såklart från skuren på hemvägen också men det var desto blötare på vägarna då tyvärr.

I övrigt ingen direkt dramatik förutom en Tesla-taxi som såklart inte såg sig för innan han gasade ut rakt in i cykelklungan som precis fått grönt. Som tur är hade jag koll åt honom, så jag fastnade iallafall inte i någon kofångare idag.

Ska fan ha min ass saver monterad permanent framöver. I tisdags när det faktiskt regnade och jag var ute i 2 timmar höll den mig torr i stjärten. Ja, i. Du läste rätt. Vattnet har ju en tendens att leta sig in där solen inte skiner. Onice är bara förnamnet. Men jag är inte bitter då cyklingen gjorde den här dagen fantastisk redan från start trots lite blött väder. Den lilla träning jag ägnat mig åt har definitivt gett resultat i pendlingen.

Samma här men jag märkte det just när jag klev ut från kontoret så jag vände tillbaka in.
Förhoppningsvis lättar det snart.

Väntade 45minuter så det var blå himmel och hade börjat torka upp när jag gav mig iväg.
Trots detta så blev jag ordentligt blöt. Aningen vände vädret tillbaka eller (vilket jag ser som det mest troliga ;) så cyklade jag så snabbt så jag hann ifatt regnet.

//j

Från norrort i Stockholm gick det undan idag med blåsten i ryggen. Flertal guldpokaler på sträckor som jag inte varit i närheten av att persa på sedan 2017. Eller så är det min minutiösa vintrträning på Zwift som givit resultat?

Shout out tlll pendlaren i thermo-bibs och mössa under hjälmen - Hoppas du klarade dig utan köldskador!

Som vanligt fick jag vänta ganska länge vid rödljuset vid Roslagstull - Hur lång tid har man inte spenderat där?

Ser tvåhjuligt elfordon i fjärran försvinna runt kröken. Efter några sekunder möter jag ekipaget. "HEN har glömt passerkortet" hinner jag tänka innan jag ser trädet som ligger över cykelbanan. Slänger över cykeln och fortsätter. Tror det var en asp. Örbyleden, södra sidan.

Hade för mig att södra sidan av Örbyleden är totalsaboterad? Fast det är nog ett par år sen jag försökte sist. Norra var visst bättre flyt på.

Blev först omkörd av en 33(?) km/h rawbike som jag körde om på Hjulsta-Rinkebyrakan. Han kom ifatt vid de nedfällda bommarna vid Uschvik där de (inte) bygger tvärbana. Därefter drar jag ifrån, men han kommer ikapp vid Hallonbergen och fuskar sig förbi genom att köra skogsstigen upp på Enköpingsvägen.
Då blir man ARG! Men framförallt kränkt.
Annars var det skönt väder och trevlig pendling.

Någon stal några kronor från mig när det blåste som mest förra veckan.
Idag är ordningen återställd..
Men det är ju skönt med sol och medvind, verkar också som veckan kan bjuda på några tillfällen att förlänga pendlingen..

Hur är det i Gubbflängen, eller när man kommer till Sköndal, är dom sköna eller? :p
Längs Gubbängsfältet är det väl bara att blåsa på. Sedan under och över vid Nynäsvägen. Ta det försiktigt förbi Sandåkraskolan och sedan är det fritt blås igen. Vid Ältakrysset är det avstängd cykelbana, men bara en kort bit nu. Du tänker väl ta VuÄltan?

Skriver sällan här, mest pga att jag har inte så mycket att rapportera. Bli mest kortpendling i civila kläder numera. Motvinden in mot stan i morse var dock inte att leka med. Rullade ganska långsamt nedför Skanstullsbron trots nedförsbacke. Inga incidenter och ovanligt lungt. Sista veckan innan semester och sen föräldraledighet resten av året.

Man kan tycka att dagens lastbilar (och kanske andra bilar) borde vara utrustade med kameror och döda-vinkel-varnare osv, framförallt de som framförs i city. Det finns ändå så många andra krav, som miljökrav i miljözoner osv.

Jag tycks minnas ett EU-förslag om hårdare regler kring döda vinklar från förarplats i lastbilshytter som röstades ned av bla dåvarande svenska regeringen, av omsorg om svensk lastbilsindustri som eventuellt just höll på att rulla ut nån viktig ny modell.

Valde nyöppnad väg i lokala området, det skulle jag inte gjort. Hamnade i återvändsgränd och fick cykla minst 150 m extra, för jävligt. Typisk Stockholms stad 😡
Väldigt många cykelbanor i söderort iaf är nästintill otillgängliga på cykel numera om man inte är lokalexpert i just den förorten. Bara massa avspärrningar (stora höga staket med hotskyltar om kamerabevakning osv) trots att 95% av den 5 km långa fina cykelbanan ser helt orörd ut, sen står det en hjullastare eller nåt parkerad halvvägs men inga tecken på att något bygge/arbete pågår i övrigt. Omdirigeringar som är obefintliga eller till noll hjälp, typ ”Ta den här gatan du aldrig hört talas om istället, för att sen ta in på en annan gata som du inte vet var den ligger”).

Trist att allt detta sker just under högsäsongen för cyklister..

Omvägspendling hem igår. Sol och vackert väder samt bortrest familj = lång runda hem.

Pendligen in till city idag var också toppenfin men ganska tomma cykelbanor. Cyklade förbi två olika hundar/hundägare på promenad där hunden ej var kopplad. Trist eftersom det gör mig osäker hur tight man kan köra om på GC-banor som, enl mig, redan är rätt smala till att börja med.

Tankar i sadeln, tisdag 1/7- nådens år 2025.

Om man ser 20 personer, på led till cykel, på en cykelbana i Stockholm som är c:a 1 m bred, som möter en annan cykelbana på c:a 1 m, som en matematisk, schematisk, kurva. Borde man inte då i huvudet, med lite högre gymnasiematte i bagaget, kunna derivera denna kurva för att ta ut en tangent, en annan linje som gör det möjligt att i en rörelse köra om alla andra?
Jo, det borde vara görbart, även om andra variabler som fotgängare, elsparkcyklister, anslutande cykelbanor och allmän förvirring och ren dumhet också finns att ta höjd för. Det måste gå att göra!

Särskilt eftersom jag har en snabb cykel, riktiga strumpor och kläder av snabbt material.

Detta hypotetiska resonemang verkar pågå i många cyklisters huvud dagar som denna. Inte i mitt dock, jo nog märker ni att jag resonerar likadant, skillnaden är att jag i mina jeans, min skjorta på min standardcykel inte ids genomföra varken derivata eller omkörningen.
Hade jag inte haft bägge händer på styret hade jag knutit ena näven i fickan......

En annan studie min oupptagna hjärna ockuperar sig med denna morgon är sannolikheten för att när jag kommer till porten, till innergården vid jobbet, skall hinna ta upp passerkortet innan någon annan kommer förbi och öppnar mot att jag inte tar upp kortet, chansar på att någon annan dyker upp, men inte gör det så jag får stå där och glo?
Jag tar upp kortet men blir insläppt av en annan person, som vanligt.

Glad JulI!

Från och med idag blir pendlingen dubbelt så lång. Från 2 km till 5-6 och in till city istället för bara ute i periferin. Rullade på bra idag med lagom mycket cyklister och fin sol. Har till och med gjort i ordning gamla cykeln lite inför uppdraget. Det ska bli trevligt det här.

En wolt-moppe dammade om i 45 på ca 5 cm avstånd. Hade jag hunnit ifatt vid rödlyset så hade det blivit en rejäl utskällning! Men han hade tur.
Generellt problem på cykelvägarna från norrort. Moppar som kör om mig när jag rullar i 40km/h i nedförsbackar och ibland kan man se reg.skylten bortplockad för stunden. Ganska läskig upplevelse.

En wolt-moppe dammade om i 45 på ca 5 cm avstånd. Hade jag hunnit ifatt vid rödlyset så hade det blivit en rejäl utskällning! Men han hade tur.
Tyvärr är det inte helt ovanligt att dessa wolt-mopedister inklusive ex antal konkurrerande företag kör ganska dåligt. :confused: Jag försöker öka uppmärksamheten något varje gång jag ser en. Dels kör de väl oerhört mycket moppe och blir kanske därför lite loja men inte helt ovanligt att de håller på att kolla vart de ska i mobilen.

Bilist vevade ner rutan och ropade åt mig att "man skall gå på över gångsställe", just efter att jag cyklat på cykelpassagen. Märkliga de där bilisterna. De om några borde ha koll på trafikreglerna.

Annars fint väder, pigga ben och nysmord kedja. Vroom!

Ja, jag har själv blivit utskälld en gång för detta på Södermalm, några år sedan. Det slutade med att jag tappade det helt, slängde min cykel åt sidan och vi stod och skrek hemskheter mot varandra på var sin sida vägen, rätt patetiskt faktiskt. 😅 (Jag är i och för sig rätt road av att ge personer, syftar på Ove och company som går igång på att leka poliser lite mothugg.)

Idag blev det ofrivillig bonuspendling. När jag kom fram till jobbet upptäckte jag att jag glömt mina glasögon hemma. Jag cyklar med solglasögon med styrka. Jag är inte så cool att jag kör med mörka glas inomhus. Så det blev att cykla hem direkt och hämta glasögonen. Andra turen till jobbet var det mycket färre cyklister. Vädret gick det inte att klaga på heller.

Ingen som har nåt att rapportera om hemturen idag? Det var ju rena *insert valfri värme-löpsedel nedan*-värmen. Själv stod jag och svettades på överfulla tåg med ca 200 000 andra personer i samma vagn. Aldrig känt en så stark och varierad svettdoft förut. Jag var nog inte oskyldig till det heller. Svordomar haglade i tankarna över att jag inte tog cykeln på morgonen ändå. Det hade nog svalkat lite iallafall.

IMG_9118.webp

Det var varmt. Det blåser motvind. Jag tänker att skönt, lite vind som svalkar. Men nejdå..
Jag måste trampa mig varmare i vinden som på något sätt nu blåste varmluft. Så nu blev jag både kokt och blåste ur benen på den tänkta lugna hemfärden. Bättre lycka nästa gång

Tillbaka
Topp