Graveldäck - vilket är er favorit?

+MASSOR
Jag är inne på min 2a uppsättning Bon Jon Pass, jag var såpass nöjd med den 1a att jag inte ens övervägde något annat.

Obs att de (mina Endurance) blir närmare 39mm breda på hooked fälg med 25mm id.
Även Jan Heine skriver om det på hemsidan
  • Actual width on 20 mm rim (internal): approx. 35 mm
  • Actual width on 23 mm rim (internal): approx. 36 mm
  • Extralight casing: +0.5 mm width
  • Tubeless: +0.5 mm width

Fick igår ett par nya Schwalbe Furious Fred 29x2,0, eller som jag föredrar att säga 50mm. De är sjukt mjuka och följsamma, nästan i nivå som en kraftigare MTB-innerslang! Riktigt lätta också, med sina 360 gram (340 gram! vägt med bagagevåg). Tänkte testa och se om däcken passar min Specialized Diverge, där max däcksbredd är 47mm. Men jag har ett par fälgar med 20mm innerbredd, så det är värt ett försök. Någon som har erfarenhet av dessa däck?

1751007472325.webp

För den som inte funderat över alla parametrar för att hitta rätt grusdäck. Här intervjuas Continentals produktchef för MTB och grusdäck, Alexander Haenke, för- och nackdelar mellan MTB och grusdäck. Ger bra ideer för vad man kan tänka på inför valet av däck. ( HåkanC inte bortkastad tid. 😉)

För den som inte funderat över alla parametrar för att hitta rätt grusdäck. Här intervjuas Continentals produktchef för MTB och grusdäck, Alexander Haenke, för- och nackdelar mellan MTB och grusdäck. Ger bra ideer för vad man kan tänka på inför valet av däck. ( HåkanC inte bortkastad tid. 😉)

För oss som inte pallar kolla video :)
Vad är essensen?

Vad är essensen?
Att alla internetcyklister hade kunnat cykla DH-casing och ändå varit assnabba om de la 10% av sina däckspekulationer på att träna?

Skämt åsido så förstår jag inte mängden huvudbry från vissa håll. Man funderar väl ett tag, köper en uppsättning däck, rullar 5-700 mil om man är nöjd. Om man inte nöjd kanske man byter efter 1-200 mil för att något var off. Vissa byter både cykel och däck oftare än underkläder verkar det som.

Bland de välrenommerade, bra däcken måste det vara ytterst marginella skillnader i fart och känsla. Givetvis kan man köpa ett par tröga däck i tron att man köper ett par snabba däck, men det är väl mest skit bakom knapparna i det fallet...?

Vad är essensen?
Nästan så att jag inte "pallar". Du får hjälp med att tänka rätt när du väljer däck. Det finns inte bästa däcket utan olika däck som prioreiterar olika saker. Rull, aerodynamik, dämpning, hållbarhet, grepp, vikt, släpp av lera, etc. Vad är viktigast för dig och vad är du beredd att tumma på?

Nästan så att jag inte "pallar". Du får hjälp med att tänka rätt när du väljer däck. Det finns inte bästa däcket utan olika däck som prioreiterar olika saker. Rull, aerodynamik, dämpning, hållbarhet, grepp, vikt, släpp av lera, etc. Vad är viktigast för dig och vad är du beredd att tumma på?
Det här är ju helt ny info!🤯

Jag.
Är nöjd förutom att de bara mäter 46 mm på mina relativt smala fälgar (22 mm) och de låter en del på asfalt.
Kört 400 mil och de är nästan helt utan slitage men åkte på första punkan i helgen som dock tätades av vätskan.
+1,
Mäter 47mm på mina 24mm fälgar. Tycker de känns riktigt bra, lite större än Pathfinder i 45mm som jag körde innan men båda ganska bra kantgrepp. Gillar Thundero mer än 2,1" Thunder Burt jag hade på samma hjul före.

Hoppas på dessa, kör ju "uteslutande" bättre grusväg och 2 klingor .....
34mm, 36 breda på i24 hookless...

Visa bilaga 777312

Nice! Velar lite om jag ska testa Pirelli Pzero Race 35mm eller GP 5k 32mm eller toka till det Rene Herse 35mm men det där kunde också bli ett alternativ....och då alltså inte på renodlad gravelhoj utan allroad racer.

Hur resonerar ni kring slick vs semi-slick för all-road?

Funderar lite på antingen ett bredare landsvägsdäck (35-38mm) - exempelvis P Zero Race TLR - eller ett semi-slick graveldäck - exempelvis G One RS Pro. Jag har kört på Vittoria Terreno Dry 38mm dem senaste åren men det mesta jag cyklar är landsväg (eller finare grusväg) så det kanske egentligen är lite overkill. Kan inte säga att jag är missnöjd heller däremot, men hade varit kul att kanske testa något annat. I den aspekten kanske det är slicks jag ska ha.

semislicks för kurvgrepp på grus. Annars är det nice med slicks :) Slicks känns bättre i kurvor på hårt underlag.

Jag har kört Challenge Strade Bianca i 40mm en del på både asfalt och grus, riktigt snabb och mysiga. Bara när det blir lösgrus man får ta de lite lugnare.

semislicks för kurvgrepp på grus. Annars är det nice med slicks :) Slicks känns bättre i kurvor på hårt underlag.

Jag har kört Challenge Strade Bianca i 40mm en del på både asfalt och grus, riktigt snabb och mysiga. Bara när det blir lösgrus man får ta de lite lugnare.

+1! Kör också Strada i 40 nu. Funkar riktigt bra till det mesta men man måste vara lite försiktig i löst underlag vid sväng.

Pirelli Cinturato Gravel RC 45mm till både kurvtagning hög fart och prestanda, sen verkar Tufo Speedero 44mm riktigt bra om man bara vill ha ett snabbt däck!

Jag.
Är nöjd förutom att de bara mäter 46 mm på mina relativt smala fälgar (22 mm) och de låter en del på asfalt.
Kört 400 mil och de är nästan helt utan slitage men åkte på första punkan i helgen som dock tätades av vätskan.
Har 40 mm Thundero nu men är lite sugen på att prova 48 mm på mina 25 mm hookless för att se om det blir något bättre komfort på lite sämre grusvägar. Blir inte så mycket asfalt med dem.

Jag tror att jag har kommit fram till att det blir antingen Corsa N.EXT TLR 34 mm eller P Zero Race TLR 35 mm. Vad ska jag gå på? Vittoria blir ca. 20 euro billigare per däck men samtidigt har jag hört väldigt bra grejer om Pirellit.

Har kört ca trehundra mil på Schwalbe Pro One 38or och bytte sedan till tio år gamla Continental CX Speed eller nåt sånt där, 35 mm breda och med väldigt grunt mönster. Märkbart långsammare på asfalt och känns väldigt mycket tryggare i gruskurvor. Med slicksen får man ta det väldigt piano ibland känns det som. Inte vurpat med något av däcken dock så kan vara placebo.

Jag tror att jag har kommit fram till att det blir antingen Corsa N.EXT TLR 34 mm eller P Zero Race TLR 35 mm. Vad ska jag gå på? Vittoria blir ca. 20 euro billigare per däck men samtidigt har jag hört väldigt bra grejer om Pirellit.
Jag hade valt Pirelli. Känns mer safe och vad jag hört så rulla N.EXT inte superbra

Men så är Strade Bianca ett väldigt snabbt däck så gäller ju inte alla slicks.
Mina upplevelser av Strade Bianca är inte odelat positiva, visst känns det riktiga snabbt och bra, men det levereras helst platt så det kan vara ett litet helvete att montera det åtminstone första ggn, dessutom är ett helt platt däck felkonstruerat enl mig.
Jag fick ävenj punka inom ~två månader, vilket jag ännu inte har haft trots flera år med de annars baktalade Jan Heine/Rene Herse däcken.

Jag tror att jag har kommit fram till att det blir antingen Corsa N.EXT TLR 34 mm eller P Zero Race TLR 35 mm.
Jag är skeptisk till Vittoria Corsa N.EXT i just TLR versionen, dels är TLR-versionen onödigt tung jmf med samma däck i slangversion
vittoria-reifen-corsa-next-28-700-x-34c-graphene-20-tlr-schwarz-schwarz~5.jpg
vittoria-reifen-corsa-next-28-700-x-34c-graphene-20-schwarz-schwarz~5.jpg

i slangversion är de som synes hela 74g tyngre, passande TPU-slang finns från ~30-40g, och samtidigt en hel del stummare och trögare, vilket brukar vara samma sak som högre rullmotstånd i verkligheten. Men kanske inte på durkplåten hos BRR...

Nån som fluktat på nya Aspero 5? Kommer levererad med ett intressant slick-däck jag inte sett tidigare.

Väldigt nyfiken på dessa. Corsa control har testat bra i mindre storlekar på grus så 42mm versionen kan vara ett grymt road/all-road däck för gruscyklar. Synd att det bara går att få tag på just nu genom att köpa en cykel för typ 70K :(

Tillbaka
Topp