[OT] Point Zero

[OT] Point Zero
Som sagt, ska åtgärderna vara hållbara måste de vara socialt och ekonomiskt hållbara också. Men det verkar vara väldigt svårt att förstå för vissa.
Nödvändiga åtgärder skiter i om de är socialt eller ekonomiskt hållbara, och troligen så kommer de inte vara det.
Planeten klarar inte av att alla har 2 bilar och flyger till Thailand varje år, käkar 1 kg kött/vecka och tröstshoppar på Shein och Temu.

[OT] Point Zero
Nödvändiga åtgärder skiter i om de är socialt eller ekonomiskt hållbara, och troligen så kommer de inte vara det.
Planeten klarar inte av att alla har 2 bilar och flyger till Thailand varje år, käkar 1 kg kött/vecka och tröstshoppar på Shein och Temu.
Så länge vi lever i en demokrati så måste de vara socialt och ekonomiskt hållbara. Annars kommer åtgärderna röstas bort.

Men visst, vurmar man för diktatur så går det ju att ha en annan åsikt.

[OT] Point Zero

Jodå, det funkar fint. Vi måste bara ha några kärnkraftverk till !!

[OT] Point Zero
Det finns bara en lösning, som kan bromsa den utveckling som nu sker. Detta är att Jordens länder kan enas kring åtgärder, som åtminstone kan begränsa det som just nu håller på att ske.

Givetvis är detta en UTOPI.
För Människans egoism har alltid förtur i kön. Men att ställa sig först i kön och gå motvalls med +7% i utsläpp är fullständigt oacceptabelt.
Tips: Stanna i Sverige eller åk till USA, under semestern 2025. För åker ni till något land kring Medelhavet, kommer ni att mötas av föga förståelse, för Sveriges ökade CO2 utsläpp! Kanske tom stå med "Svartepetter" på hand!

[OT] Point Zero
Alltså, det är väl dags att du slutar tjafsa om dina 7%. Det är ett hack i kurvan som beror på att man först blandade mer etanol i bensinen, sen tog bort igen, pga att det blev för höga kostnader för vanliga. Stupid Politiker som inte kan tänka iförväg, som vanligt.

Kina ökar sin utsläpp med mängder varje år. Så länge som det pågår är det meningslöst för oss här att försöka mer.

Senast ändrad:
[OT] Point Zero
Så länge vi lever i en demokrati så måste de vara socialt och ekonomiskt hållbara. Annars kommer åtgärderna röstas bort.

Men visst, vurmar man för diktatur så går det ju att ha en annan åsikt.
Både sociala och ekonomiska förhållningar är flexibla, men behöver masseras lite för att mjukas upp, och det tror jag är vad som avses här i tråden av de som lutar åt det hållet. Diktatur... nja, det är nog det man vill undvika. Spekulerar fritt här så jag kan ha helt fel.

[OT] Point Zero
Det finns bara en lösning, som kan bromsa den utveckling som nu sker. Detta är att Jordens länder kan enas kring åtgärder, som åtminstone kan begränsa det som just nu håller på att ske.

Givetvis är detta en UTOPI.
För Människans egoism har alltid förtur i kön. Men att ställa sig först i kön och gå motvalls med +7% i utsläpp är fullständigt oacceptabelt.
Tips: Stanna i Sverige eller åk till USA, under semestern 2025. För åker ni till något land kring Medelhavet, kommer ni att mötas av föga förståelse, för Sveriges ökade CO2 utsläpp! Kanske tom stå med "Svartepetter" på hand!
Har du något som stödjer hypotesen om att invånarna i länderna kring Medelhavet i allmänhet är medvetna om denna sjuprocentiga ökning? Personligen skulle jag bli förvånad om så är fallet, men har du något som motsäger det får jag väl ändra min åsikt.

[OT] Point Zero
Har du något som stödjer hypotesen om att invånarna i länderna kring Medelhavet i allmänhet är medvetna om denna sjuprocentiga ökning? Personligen skulle jag bli förvånad om så är fallet, men har du något som motsäger det får jag väl ändra min åsikt.
Koltrasten har inga belägg alls, det är givet. Hen är en fågel! Men om man bryter ner det till komponenter och säger att vi som bor i ett land som är ganska skyddat från problem X åker till ett land som är drabbat av problem X, och säger att vi inte gör det som är överrenskommet för att minska problem X, tvärtemot gör vi motsatsen (med låt oss säga 7%), ja då kan man kanske förvänta sig att de inte ser på oss som några hjältar. Det är nog det som är andemeningen. Fritolkar här så rätta mig Koltrasten.

[OT] Point Zero
Koltrasten har inga belägg alls, det är givet. Hen är en fågel! Men om man bryter ner det till komponenter och säger att vi som bor i ett land som är ganska skyddat från problem X åker till ett land som är drabbat av problem X, och säger att vi inte gör det som är överrenskommet för att minska problem X, tvärtemot gör vi motsatsen (med låt oss säga 7%), ja då kan man kanske förvänta sig att de inte ser på oss som några hjältar. Det är nog det som är andemeningen. Fritolkar här så rätta mig Koltrasten.
Men jag pratar inte om vi kan förvänta oss att ses som hjältar eller inte. Jag undrar om människor i Medelhavsländerna ens känner till faktumet om ökningen, vad den nu må vara. Om jag har rätt i min hypotes att det är en ytterst begränsad andel av befolkningen i detta område som känner till detta faktum är "bristande uppskattning av svenskar baserat på ökande utsläpp" knappast ett speciellt tungt vägande skäl till att inte åka till Medelhavsområdet. Med det inget sagt om det lämpliga eller olämpliga i att åka dit i det stora hela.

[OT] Point Zero
Men jag pratar inte om vi kan förvänta oss att ses som hjältar eller inte. Jag undrar om människor i Medelhavsländerna ens känner till faktumet om ökningen, vad den nu må vara. Om jag har rätt i min hypotes att det är en ytterst begränsad andel av befolkningen i detta område som känner till detta faktum är "bristande uppskattning av svenskar baserat på ökande utsläpp" knappast ett speciellt tungt vägande skäl till att inte åka till Medelhavsområdet. Med det inget sagt om det lämpliga eller olämpliga i att åka dit i det stora hela.
Jag försöker bara översätta Koltrastens utsagor till något som kan begripas. Vette fan om jag lyckas så bra, jag kanske tolkar helt fel eller så är mina fingrar dåliga på att skriva på tangentbordet (dumma fingrar och dåligt tangentbord!). Men jag tror vi hänger upp oss för mycket på vad medelhavare har för åsikter och tankar om sverige, det är nog inte det Koltrasten lägger så stor vikt vid.

[OT] Point Zero
Det skulle onekligen underlätta om TS kunde vara tydligare med exakt vad det är som är tesen och vad syftet med tråden är. Dock tycker jag det stärker ens sak om argumenten man framför är begripliga, relevanta och av betydande vikt.

Jag tycker TS gör sin agenda en otjänst genom att snacka om en misstanke om att svenskar inte skulle vara så uppskattade i Medelhavsområdet p.g.a. denna ökning. Dels har jag svårt att utan någon form av "bevisning" tro att så är fallet och dels är det oavsett en relativ skitsak i sammanhanget.

På samma sätt är det inte så smart att dra upp enstaka väderhändelser som stöd för teser kring klimat. Fokusera på starka argument istället.

[OT] Point Zero
Jag fick f.ö. inget skäll när jag var på rivieran förra veckan, eller ja, sydeuropéerna gnällde lite på att jag satt i kortärmad pikétröja i det luftkonditionerade mötesrummet när de satt och huttrade i kavaj.

[OT] Point Zero
Det skulle onekligen underlätta om TS kunde vara tydligare med exakt vad det är som är tesen och vad syftet med tråden är. Dock tycker jag det stärker ens sak om argumenten man framför är begripliga, relevanta och av betydande vikt.

Jag tycker TS gör sin agenda en otjänst genom att snacka om en misstanke om att svenskar inte skulle vara så uppskattade i Medelhavsområdet p.g.a. denna ökning. Dels har jag svårt att utan någon form av "bevisning" tro att så är fallet och dels är det oavsett en relativ skitsak i sammanhanget.

På samma sätt är det inte så smart att dra upp enstaka väderhändelser som stöd för teser kring klimat. Fokusera på starka argument istället.
Men är Happyride verkligen stället där dessa frågor ska avhandlas akademiskt? Eller kan vi tillåta Koltrastens förmodligen tankeväckande och välmenande uppstyr?

[OT] Point Zero
Jag kräver ingen akademisk avhandling med referenslista. Dock har TS en historia av att starta trådar som spårar ur närmast direkt p.g.a. det är svårt att förstå ämne, tes och/eller syfte. Dessutom, varför dra upp argument som är tveksamma och i stort sett irrelevanta? Om en person vill få andra att tro på tesen är det då inte bättre att framför sina bästa argument istället?

Och, nej, jag tycker ärligt talat inte att det är särskilt tankeväckande trådar TS skapat. Tror inte jag sett något relevant men oväntat framföras eller någon oväntad vridning på argument eller belysning av ett ämne från en ny synvinkel.

[OT] Point Zero
Jag kräver ingen akademisk avhandling med referenslista. Dock har TS en historia av att starta trådar som spårar ur närmast direkt p.g.a. det är svårt att förstå ämne, tes och/eller syfte. Dessutom, varför dra upp argument som är tveksamma och i stort sett irrelevanta? Om en person vill få andra att tro på tesen är det då inte bättre att framför sina bästa argument istället?

Och, nej, jag tycker ärligt talat inte att det är särskilt tankeväckande trådar TS skapat. Tror inte jag sett något relevant men oväntat framföras eller någon oväntad vridning på argument eller belysning av ett ämne från en ny synvinkel.
Man kan välja mellan att se Koltrasten som en seriös formumaktör, eller som en rolig klumpeduns som kanske har en avlägsen poäng någonstans i sitt svamlande. med god vilja. Huruvida man håller med om Koltrasten är en helt annan fråga. Det mystiska i det här är varför man går in i en tråd som Koltrasten har startat och försöker få det till att bli en seriös diskussion. Det är väl då det spårar ur om något.

[OT] Point Zero
TS verkar själv upprörd över när det blir tramsande istället för en diskussion. Å andra sidan verkar försök till att på något sätt försöka klargöra vad ämnet och tesen är inte heller röna uppskattning.

Jag får intrycket att TS är upprörd och frustrerad och vill få uttrycka detta samt uttrycka sin frustration med människor som inte delar hans uppfattning (vad denna nu må vara). Någon egentlig diskussion kring ämnet får jag känslan av att TS inte egentligen är intresserad av. Vad är då syftet? Att utan diskussion få medhåll men utan att riktigt säga vad det är han vill ha medhåll kring?

Att sitta och hålla med om eller argumentera mot något när jag samtidigt inte tror mig förstå tillräckligt av vad ämnet är känns bara konstigt. Så antingen får jag ställa frågor och försöka få svar som kanske ev. skulle kunna göra mig klokare. Eller så kan jag återgå till att tramsa.

[OT] Point Zero
Alltså, det är väl dags att du slutar tjafsa om dina 7%. Det är ett hack i kurvan som beror på att man först blandade mer etanol i bensinen, sen tog bort igen, pga att det blev för höga kostnader för vanliga. Stupid Politiker som inte kan tänka iförväg, som vanligt.

Kina ökar sin utsläpp med mängder varje år. Så länge som det pågår är det meningslöst för oss här att försöka mer.
Etanolen gör bara att utsläppen ökar då fordonet drar mera soppa.

[OT] Point Zero
Det är sunt och helt rätt att vara skeptisk till olika media och rapporter. Dom flesta, som tex SR och SvT, vrider och förvränger på nästan allt numera, tyvärr.

Bäst är att hämta officiell statistik från myndigheter, läsa på vad det betyder, och dra egna slutsatser. Tyvärr kan man inte längre lita på FN och SR osv. En tråkig utveckling, det går inte att lita på vad någon säger... Inte ens FN, det är politiskt vinklat.

Om man är intresserad går det nog att leta upp statistik över medeltemp i Rom el Barcelona i July dom senaste 50 åren, och se hur det ser ut.
Man kan tex lyssna på landsbygdsministern Peter Kullgren. Låter förvånansvärt vettig. Jag blev överraskad:

[OT] Point Zero

Inte nu längre:

[OT] Point Zero
[OT] Point Zero
Inte nu längre:
Jag tror att man måste vara extremt skeptisk mot allt som kan uppfattas som positivt då det gäller Kina. Även om inte alla fattat det så är vi sedan länge indragna i ett kallt krig med Kina.

Därmed inte sagt att allt som kommer från Kina är dåligt. Det vore misstag modell 1A att underskatta fienden, men man måste förstå att det finns en agenda och den är konstruerad för att alltid gynna Kina oavsett vad.
Inte så konstigt egentligen, alltså att ett lands makthavare sätter det egna landet i första rummet.

[OT] Point Zero
Varför har Kina byggt ännu mera kolkraftverk under 2025 varför tar artiklen inte upp det.
Jag vet att du baitar nu, och jag vet att du vet svaret på frågan du ställer. Och jag vet att någon annan säkert kommer bortförklara och minimera problemet. Men svaret är enkelt: Tillförlitlig energi som lätt kan stabilisera näten och snabbt komma igång med stabil tillförsel och produktion när andra energikällor sviker.

Alla RideNow-TPU:er och YKYW-bibs måste ju fortsätta att produceras..

[OT] Point Zero
Jag tror att man måste vara extremt skeptisk mot allt som kan uppfattas som positivt då det gäller Kina. Även om inte alla fattat det så är vi sedan länge indragna i ett kallt krig med Kina.

Därmed inte sagt att allt som kommer från Kina är dåligt. Det vore misstag modell 1A att underskatta fienden, men man måste förstå att det finns en agenda och den är konstruerad för att alltid gynna Kina oavsett vad.
Inte så konstigt egentligen, alltså att ett lands makthavare sätter det egna landet i första rummet.
Jag tror att det i grunden finns en annan mer fundamental drivkraft, men det leder in på politikområdet att gå dit.

[OT] Point Zero
Inte nu längre:

Don't, just don't.
Jag tycker det blir en mycket bättre debatt om vi håller oss till gamla nyheter vi minns lite oklart, och vad kompisar på något obskyrt forum säger (dom har för övrigt bättre koll på läget än SR och övrig fakemedia).

[OT] Point Zero
Vad som är socialt hållbart ändrar sig över tid, bland annat när det kommer en insikt om vad ett visst beteende leder till. Tex rökning, förr var det socialt ok att röka inomhus tillsammans med barn. Det är det inte idag.

Ekonomiskt hållbart beror ju bla på vilken tidshorisont man har. Något kan ju vara, eller upplevas ekonomiskt ohållbart på "kort" sikt, men på längre sikt blir det ännu mer ohållbart att INTE vidta en åtgärd. Tex behöver jag renovera mina fönster, det kommer att bli dyrt, jag klarar mig, men för en del kanske det skulle bli ohållbart. Om fönstren inte renoveras, skulle det bli ännu dyrare när det börjar läcka in vatten och huset börjar ta skada.
Samma sak med klimatet. Vi kan uppleva att en del åtgärder som vi skulle behöva göra idag är ohållbara, men om vi inte gör det kommer våra barn och barnbarn få det mycket dyrare och besvärligare att fixa och hantera.

Men jag har ju inga barn, och kommer troligen att dö någon gång de närmaste 50 åren, så det skiter ju jag i 😉

[OT] Point Zero
Vad som är socialt hållbart ändrar sig över tid, bland annat när det kommer en insikt om vad ett visst beteende leder till. Tex rökning, förr var det socialt ok att röka inomhus tillsammans med barn. Det är det inte idag.

Ekonomiskt hållbart beror ju bla på vilken tidshorisont man har. Något kan ju vara, eller upplevas ekonomiskt ohållbart på "kort" sikt, men på längre sikt blir det ännu mer ohållbart att INTE vidta en åtgärd. Tex behöver jag renovera mina fönster, det kommer att bli dyrt, jag klarar mig, men för en del kanske det skulle bli ohållbart. Om fönstren inte renoveras, skulle det bli ännu dyrare när det börjar läcka in vatten och huset börjar ta skada.
Samma sak med klimatet. Vi kan uppleva att en del åtgärder som vi skulle behöva göra idag är ohållbara, men om vi inte gör det kommer våra barn och barnbarn få det mycket dyrare och besvärligare att fixa och hantera.

Men jag har ju inga barn, och kommer troligen att dö någon gång de närmaste 50 åren, så det skiter ju jag i 😉
Jag tror att den bästa kritiken mot klimatåtgärder idag är den som inriktar sig mot symbolpolitiken. Många, kanske de flesta, skulle nog gå med på hyfsat stora uppoffringar om man bara var säker på att det man gör verkligen ger mest pang för pengarna och inte görs av dunkla ideologiska skäl.

[OT] Point Zero
Du kanske bor i ett växthus med 1000 fönster ? Tyvärr äger du bara ett fönster själv, alla andra har andra ägare och dom kan du inte göra något åt. Då är det ju lite onödigt att du lägger ned stor energi och mycket pengar på att fixa med ditt fönster, det räcker att torka av det lite ...

[OT] Point Zero
Jag tror att den bästa kritiken mot klimatåtgärder idag är den som inriktar sig mot symbolpolitiken. Många, kanske de flesta, skulle nog gå med på hyfsat stora uppoffringar om man bara var säker på att det man gör verkligen ger mest pang för pengarna och inte görs av dunkla ideologiska skäl.

Ett sånt exempel på symbolpolitik, som gått åt bägge håll, som jag har irriterat mig på är plastpåseskatten. Onödig att införa i Sverige, och lika onödigt att ta bort den.
Energin bägge sidor la på den frågan hade gjort större nytta någon annanstans.

[OT] Point Zero

Visst ska man vara det, men det finns en hel del fakta också. Likväl som oss har de satt mål, och de innebär att först kommer en carbon peak och sedan ska de nå netto noll 2060 om jag minns rätt. Eftersom det är en diktatur så när de oftast de mål de sätter upp (ingen ifrågasätter, alla springer på bollen).

Sedan kommer det som framförallt borde oroa de som är rädda för Kina. De sitter på och är världsledande på den mesta teknik vi behöver för att nå våra klimatmål. Batterier, elfordon, solenergi, vindkraft, you name it. Utan teknik och produkter fr Kina är väst helt chanslösa att nå de klimatmål vi satt upp med ganska snäva tidsramar.

[OT] Point Zero
Visst ska man vara det, men det finns en hel del fakta också. Likväl som oss har de satt mål, och de innebär att först kommer en carbon peak och sedan ska de nå netto noll 2060 om jag minns rätt. Eftersom det är en diktatur så när de oftast de mål de sätter upp (ingen ifrågasätter, alla springer på bollen).

Sedan kommer det som framförallt borde oroa de som är rädda för Kina. De sitter på och är världsledande på den mesta teknik vi behöver för att nå våra klimatmål. Batterier, elfordon, solenergi, vindkraft, you name it. Utan teknik och produkter fr Kina är väst helt chanslösa att nå de klimatmål vi satt upp med ganska snäva tidsramar.
Citat:

"Utan teknik och produkter fr Kina är väst helt chanslösa att nå de klimatmål vi satt upp med ganska snäva tidsramar."

En slump att vi hamnat där?

[OT] Point Zero
Manegen är krattad för den kinesiska elbilstillverkningen:

Elbilskrav tvingar biljätten att slå igen fabriker | Carup.se https://share.google/NCEv1eyBRGrFFIgYe

Man kan ju tycka att de europeiska tillverkarna borde sluta gnälla och utmana kineserna, men är villkoren verkligen lika? Och har de varit det?
Europa har halkat efter rejält mot både USA och Kina på många teknikområden de senaste årtiondena. Draghi-rapporten säger en del om varför. Kortfattat kan man väl säga att när de ägnat sig åt innovation har vi ägnat oss åt regleringar och compliance till dessa. Förhoppningsvis börjar man vakna nu, men det kommer ta tid att vända skutan.

[OT] Point Zero
Manegen är krattad för den kinesiska elbilstillverkningen:

Elbilskrav tvingar biljätten att slå igen fabriker | Carup.se https://share.google/NCEv1eyBRGrFFIgYe

Man kan ju tycka att de europeiska tillverkarna borde sluta gnälla och utmana kineserna, men är villkoren verkligen lika? Och har de varit det?
Villkoren är inte lika och det är ingen som påstår det. Det är inte kontroversiellt. Alla vet att Kina subventionerar sin industri något enormt. Om det är oärligt eller inte är väl en annan fråga. Har väl varit uppe med jämna mellanrum med diverse västliga bolag som menar att kinesiska företag har ett orättvist övertag gentemot sina västliga diton pga subventioner från kinesiska staten. Vet inte om jag tycker det är särskilt orättvist för en stat att investera i sin industri och tror det är mycket pga det är kina som gör det som det anses vara oärligt, hade det varit västliga bolag och stater så hade man istället hyllat det som smart. Sen är jag av åsikten att Europa behöver börja bygga saker själv, och vid upphandlingar ska saker utifrån främst väljas bort (detta inkluderar alltså saker från typ USA också), även om notan blir högre i slutändan.

[OT] Point Zero

Nope, det är samma historia varje gång. Kina kräver att tillverkare från Usa / Eur öppnar fabriker och tillverkar i Kina för att få sälja. Sen kopierar dom allt, all teknik är stulen. Därefter öppnar dom eget med stora subventioner från Kinesiska staten, så att grejjorna blir billiga.

Eu borde införa 100% tullar mot sådana fasoner.

Så köp aldrig något Kinesiskt !!!

Senast ändrad:
[OT] Point Zero
Nope, det är samma historia varje gång. Kina kräver att tillverkare från Usa / Eur öppnar fabriker och tillverkar i Kina för att få sälja. Sen kopierar dom allt, all teknik är stulen. Därefter öppnar dom eget med stora subventioner från Kinesiska staten, så att grejjorna blir billiga.

Har vi varit naiva?

[OT] Point Zero

Det där var sant för 15-20 år sedan. När det gäller teknik för den gröna omställningen behöver de inte stjäla längre, de är världsledande där. Samma sak med många andra högteknologiska branscher idag.

Tillbaka
Topp