Köpa gammal cykel - risk?

CEHG

Aktiv medlem
Att man inte kan köpa en beg. fräsch Karin på blocket utan originalkvitto är ju självklart men hur stor risk är det att en standard 0-3 växl 70-80-talare är stöldgods?
Vad ska man tänka på?

Att man inte kan köpa en beg. fräsch Karin på blocket utan originalkvitto är ju självklart men hur stor risk är det att en standard 0-3 växl 70-80-talare är stöldgods?
Vad ska man tänka på?
När stals den i såfall? Har den haft 5 ägare efter tjuven eller 10, eller ingen? Jag har några begagnade cyklar som är köpta från första ägaren. Övriga kan lika gärna vara stulna någon gång. Det är helt ohållbart att ha bakgrundskontroll på saker som kostar några hundra och är mer än 20år gamla. Bättre att saker används.

Man får väl göra en bedömning av säljaren, känns det bra eller ringer några varningsklockor?

Ja det blir ju sina fördomar man får använda sig av. Bortslipat ramnummer är ju en tydlig varningsklocka, likaså konstig historia om hur man kommit över cykeln och varför den säljs.

För att svara på frågan om risken, per år gäller: 330k cyklar säljs nya, 50-60k cyklar anmäls stulna men mörkertalet antas vara stort. Så anta att minst 100k cyklar stjäls varje år. Blir då ungefär 30-40% risk att cykeln har blivit stulen någon gång (ja jag tog hjälp av chat-gpt för uträkningen men det känns rimligt).

Senast ändrad:
Ett par stulna har jag fått igen, hittade eller hos polisen. Särskilt helgkvällar vill eho visa sig smart och rycker en cykel för att ta sig hem, och förstår sedan att den inte kan stå utanför huset deras.
Man får mer för pengarna tror jag om man köper en litet nyare cykel. 50 år gamla cyklar...

Tillbaka
Topp