The Gravel tråd

• Trådstartare Trådstartare Paco
  • Start datum Start datum
The Gravel tråd
Fint namn på ramen men relativt billiga komponenter och inte de bästa stålen i ramen.
Cyklarna är troligen helt OK jämfört med andra stålcyklar i samma prisklass.

The Gravel tråd
Fint namn på ramen men relativt billiga komponenter och inte de bästa stålen i ramen.
Menar du komponenterna i den första varianten, Team Champion G0?
Intressant om stålet, Reynolds #520 Cr-Mo-stål.. inte bra alltså?

Vad ska jag kika på för att få en bättre cykel i samma genre?

The Gravel tråd
Inte enbart billiga komponenter utan även risk för tveksam bromsverkan pga valet av bromstyp med såpass stort däcksutrymme
Förhoppningsvis syns det i bilden nedan
ctc-orange-bremser-2021.jpg

Däcken skall vara på hela 38mm och som synes på bilden är det en hel del luft runt dem

Innan skivbromsarna tog över använde man centerpull-bromsar (eller cantilever) på racerinriktade cyklar med feta däck för att få tillräckligt bra bromsverkan.
Typ sådana här
rhcenterpull_rear.jpg

Jan Heine säljer de i bilden ovan

Jag är tveksam, men blir gärna motbevisad

Vad är viktigast för dig?
Rammaterialet eller en bra cykel?

The Gravel tråd
Menar du komponenterna i den första varianten, Team Champion G0?
Intressant om stålet, Reynolds #520 Cr-Mo-stål.. inte bra alltså?

Reynolds 520 är bra. Rören är inte engelska utan tillverkas i ”fjärran östern” (Taiwan) vilket inte nödvändigtvis är sämre.

The Gravel tråd
Inte enbart billiga komponenter utan även risk för tveksam bromsverkan pga valet av bromstyp med såpass stort däcksutrymme
Förhoppningsvis syns det i bilden nedan
ctc-orange-bremser-2021.jpg

Däcken skall vara på hela 38mm och som synes på bilden är det en hel del luft runt dem

Innan skivbromsarna tog över använde man centerpull-bromsar (eller cantilever) på racerinriktade cyklar med feta däck för att få tillräckligt bra bromsverkan.
Typ sådana här
rhcenterpull_rear.jpg

Jan Heine säljer de i bilden ovan

Jag är tveksam, men blir gärna motbevisad

Vad är viktigast för dig?
Rammaterialet eller en bra cykel?
Viktigast är en bra cykel givetvis.
Gillade som sagt den första jag länkade till, den med skivbromsar..
Vad tror du om den?

The Gravel tråd
Jag tycker att en ensidig fokusering på rammaterialet kan ge onödiga begränsningar när man skall välja cykel.
Men det är inte jag som skall bestämma vare sig vilket rammaterial eller vilken cykel du skall ha.
Det viktiga för dig är att du blir nöjd med den cykel du skaffar, inte vad en massa anonyma tomtar på internetforum tycker.

The Gravel tråd
Testade en sån igår, riktigt trevlig att cykla på!
Betydligt bekvämare och stabilare än min CX från 2005.
Nån mer som testat eller sett den? Hur står den sig jämfört med annat i stål/gravel-fältet? =)

Denna är billigare, enklare men snyggare:
Vad tänker ni om den?

/Evert
Övre hojen tyckte jag var snygg och cool, även om den för priset kunde varit lite lättare och kanske haft 2x11. Men det känns som ett köp man gör med hjärtat snarare än hjärnan ☺️

The Gravel tråd
Viktigast är en bra cykel givetvis.
Gillade som sagt den första jag länkade till, den med skivbromsar..
Vad tror du om den?
Den får iaf mitt hjärta att slå ett extraslag. Hyggligt bra komponenter, att den ”bara” är 2X10 är inte dåligt, kedjor o kassetter är billigare och det är sånt som slits på en gruscykel.
Beroende på var du cyklar med den kan lilla klingan fram (30T) vara onödigt liten men tänker du framöver cykla med packning (alla fästpunkter verkar finnas) i nånting som liknar berg kommer den säkert väl tillpass.
Och som sagt, 520 är samma som välkända 531 fast utan vajande Union Jack så det är rör med någon komfort om iövrigt ramvinklarna är rätt för ändamålet.

The Gravel tråd
Reynolds 520 är bra. Rören är inte engelska utan tillverkas i ”fjärran östern” (Taiwan) vilket inte nödvändigtvis är sämre.
Även en stor del (kanske tom en majoritet?) av alla nytillverkade stålramar som säljs idag tillverkas i fjärran östern
En av de allra största serietillverkarna av de OEM(tom ODM)-tillverkade stålramar, även de i Reynolds och Columbus-rör, som säljs i dag är Maxway i Taiwan. Enl uppgift är tex Surlys ramar tillverkade av dem + många fler märken.

Ett exempel på en av alla modeller de tillverkar är denna gravelram
sklar-super-something-review-edit-1.jpg

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Du får lite tätare utväxling med en extra krans men det ska inte vara avgörande för en gruscykel.
Men tittar du på 1X12 ska du vara väldigt medveten om priset på kassetter!

The Gravel tråd
Tittar gärna på alternativ om det finns gravels med bättre komponenter för 25k?
25k är mkt pengar och för under 20kSEK kan du tom få en gravel med 2x12 i svensk butik, åtminstone på rea
Orbea Terra H40 för 19.790 SEK
För 25k SEK, och om klarar du dig med max 35mm däck, kan du få en Cannondale med kolfiberram från samma handlare
Cannondale Synapse Carbon 3 för 24.999 SEK
Det går säkert att hitta ännu fler och bättre erbjudanden
En sak till: Om du inte är väldigt säker på att du kommer att bli nöjd med 1X (singelklinga) välj då 2X, för även om du sedan ändrar dig är det i de allra flesta fall otroligt mkt enklar och oftast även billigare att byta från 2X => 1X jmf med tvärtom.

The Gravel tråd
25k är mkt pengar och för under 20kSEK kan du tom få en gravel med 2x12 i svensk butik, åtminstone på rea
Orbea Terra H40 för 19.790 SEK
För 25k SEK, och om klarar du dig med max 35mm däck, kan du få en Cannondale med kolfiberram från samma handlare
Cannondale Synapse Carbon 3 för 24.999 SEK
Det går säkert att hitta ännu fler och bättre erbjudanden
En sak till: Om du inte är väldigt säker på att du kommer att bli nöjd med 1X (singelklinga) välj då 2X, för även om du sedan ändrar dig är det i de allra flesta fall otroligt mkt enklar och oftast även billigare att byta från 2X => 1X jmf med tvärtom.
Är kolfiber bättre än stål? 😎

The Gravel tråd
Nästan allt beror på den som konstruerar cykeln. En bra cykel i stål blir bättre än en dålig cykel i kolfiber. Dock finns det större möjligheter att göra en bra cykel i kolfiber än i andra material. En stor nackdel med kolfiber är att det är väldigt dyrt att komma igång med tillverkning och att det är mycket manuellt arbete.

The Gravel tråd
Tysken har ett gäng Cervelo på rea som ngn tipsade om, bl a denna
Just den är väl inte det bästa tipset för en nybörjare, särskilt inte med Apex 1X
Cervèlo Áspero är en bra ram och med GRX 2X blir den ju även upp till € 300 billigare
Men oavsett vilka växlar är det väldigt begränsat med tillgängliga strl

+1 på det @KjellF skrev i #4,885
Dessutom är självklart C-dale Synapse bättre med kolfiberram
inte minst pga att det inte finns ngn synapseram i stål.
En cykel är alltid(?) bättre än ingen cykel!

The Gravel tråd
Fått nervproblem med handen, oklart om det är cykelrelaterat eller programmeringsrelaterat eller annat, men besvärligt på långcyklingar i alla fall, så fick tipset att sätta tempopinnar på cykeln. Sagt och gjort, beställde förra helgen och fick dem under veckan, fixade med fit i slutet av veckan och så ut och testa på långtur. Det funkade riktigt bra. Är det riktigt stökig grusväg så kör man inte i pinnarna, men på finare så går det bra, nästan bättre än på landsvägen. När man ska smeka vägrenen på landsvägen märker man av att det är svårare hålla en spikrak linje så lite svårt slappna av som nybörjare, vilket man inte tänker på när man kryssar runt groparna på en grusväg. Det känns inte direkt vingligt även om det är svårare att köra spikrakt.

Rundan hade jag skissat på för tre veckor sen, 13 mil runt Brännberg, Älvsbyn, Pålsträsk slumpmässiga grusvägar med lite landsväg insprängt. Det mesta nya vägar för mig.

signal-2025-06-29-100923.webp signal-2025-06-29-100923_002.webp signal-2025-06-29-100923_003.webp signal-2025-06-29-100923_004.webp

Jahaja, det här hade jag glömt bort. Trodde att min rutt bara innehöll cyklingsbara vägar, men tydligen hade jag lagt in en 1 km länk efter ett skogsmaskinsspår, och det här är det fina biten. Det mesta var vattenfyllda djupa diken i geggan.
signal-2025-06-29-100923_005.webp

Rutten gick för det mesta in the nothingness of norrländska skogarna, men här lite kultiverat landskap vid Krokträsk.
signal-2025-06-29-100923_006.webp
Utiskt mot downtown Älvsbyn.
signal-2025-06-29-100923_007.webp

Längs en stig intill järnvägen. Pinne in i bakväxeln, och kedjan fastkilad *igen*, tack Garbaruk. Brukar hända en gång per säsong, hoppas det inte blir två.
signal-2025-06-29-100923_008.webp signal-2025-06-29-100923_009.webp signal-2025-06-29-100923_010.webp

Framme vid Älvåkragrillen kl 18, ett trevligt hamburgerställe i Älvsbyn, rekommenderas. Det är halvfabrikat-fryspuckar, men tillagade med kärlek och med god effektivitet. Hade ätit lite för lite under rundan och det var mycket folk så fick nog vänta drygt 10 minuter på maten och då började jag känna mig riktigt skakis, men blev som ny direkt efter. (Ska man häromkring ha riktig hipser-burgare från grunden är det Rosforsgrillen som gäller, men den är i Antnäs, inte på rundan för dagen.)
signal-2025-06-29-100923_011.webp

Pålsträsk
signal-2025-06-29-100923_012.webp

Altervattnet, just innan jag var varvet runt, om det inte vore för att jag körde åt fel håll när jag kom ut på landsvägen. Kom på det redan efter ett par kilometer lyckligtvis.
signal-2025-06-29-100923_013.webp

Överlag en fin runda, men lite missnöjd med underlagen bitvis. Det är inte med på någon av bilderna, men ganska många av grusvägarna var såna med 3 - 5 cm stora stenar på. Sådär kul med 40 mm däck. Vissa var nog bara nysladdade så det blir bättre sen, men en del var såna där man lagt riktigt grovt grus permanent pga blöta marker. Till slut kanske jag måste skaffa en monstercross för såna här turer då man inte riktigt vet hur vägarna ser ut.

The Gravel tråd
Provade att åka Inlandsbanan med cyklar ombord nu i helgen. Årlig raggarträff denna helg och vi väljer då att fly byn istället för att andas avgaser och ofrivilligt lyssna på epadunk natten genom.
Trampade upp till Mora där Inlandsbanans tur norrut utgår från.
IMG_1577.webp
IMG_1583.webp
IMG_1587.webp

Pratade lite med lokföraren och han ville börja med att lasta ombord cyklarna innan övriga resenärer fick kliva ombord.
Några korta spännremmar som vi hade med oss plus ett par längre som Inlandsbanan hade, så satt cyklarna fast.
IMG_1591.webp

Inget snabbtåg direkt och det hjälper om man gillar att titta på skog.
IMG_1598.webp

IMG_1608.webp

IMG_1618.webp

Klev av i Sveg och körde direkt över bron som vi passerade med tåget.
IMG_1627.webp

Trampade genom skogarna ner till Fågelsjö för en övernattning på vandrarhemmet där.
IMG_1630.webp

Klev upp rätt tidigt och stack iväg i solsken och vindstilla väder genom Hamra.
IMG_1648.webp

All cykling gick genom finnmarkerna med många raka grusvägar.
IMG_1651.webp

IMG_1653.webp

IMG_1655.webp

IMG_1659.webp

Fika i Furudal och sedan full fart hem innan regnet drog in över oss.

The Gravel tråd
Trevligt läsning och kul att de funkade bra med tempopinnarna. Vad är det för cykel du kör på?
Det är en Cyclocross Cannondale CAADX 2017, som såg ut så här direkt ur kartong:
2017-cannondale-caadx-cyclocross-apex-img_4788-cxmagazine-ay-web_1.webp

Kostade runt 11000 kr när jag köpte den ny, det var på tiden man kunde köpa från UK på förutsägbara höstreor. Sen har jag uppgraderat den i steg över åren, och för ett par år sedan putsade jag bort lacken och kör rå aluminium. Det enda som är original nu förutom ramen är reglagen och bromsarna (SRAM Apex 1), men har uppgraderat till 12-växlat med Ratios uppgraderingskit. Stora svagheterna med den inte har så mycket däckutrymme, samt att det är quick release så meckigt att hitta vettiga nav för att göra hjul till den. Ja och så den horribla BB30-"standarden", jag har inte haft problem med knarr, men BB30 är bara kompatibelt med BB30 så det är en soppa om man vill skaffa ett vevparti som man sen kan flytta över till en annan cykel. Så jag har säkert i fem år funderat på att skaffa ny ram, men marknaden ändras så fort och svårt att bli sugen på nya cyklar (i den mening att de känns som de är gjorda för att vara obsolete nästa år), så jag känner att jag kan lika gärna köra på det jag har en säsong till.

Jag tycker det är kul att uppgradera cyklar över flera års tid och göra dem lite personliga, men inte särskilt kul köpa ny helt färdig cykel och vill inte spendera en förmögenhet, kanske särskilt på en gruscykel som verkligen blir misshandlad, när jag är ute och kör i alla fall.

The Gravel tråd
Kan tipsa om att hoppa av i Fågelsjö istället för att hoppa av i Sveg och cykla ner igen.
Det är 20 minuter fikastund i Fågelsjö och då kan man hellre trampa bort till gammelgården för att fika och sedan bada vid den fina badplatsen.

Lär nog göra så i sommar, för det går att variera vägen hem från Fågelsjö för min del så man slipper ta samma väg två gånger.

The Gravel tråd
OK, biljetter bokade! Jag ska till Berlin med min dotter, men för att jag varken "rejvar" eller handlar kläder, därför ska jag cykla lite istället (längst Elbe)!

Fredag (4 juli): tåg Berlin Sudkreuz- Stendal och sen 205 km till Lauenburg - https://mapy.com/s/pazolejoge
Lördag : 198 km från Lauenburg till Cuxhaven - https://mapy.com/s/kelajovomo
Söndag: Olika REGIO tåg tillbaka (köper månadsbiljett för 58 EUR). EC och IC ingår inte, men för att jag ÄLSKAR att åka tåg, så är jag t.o.m. glad, att det tar längre tid, med många stop!

Vid nästa tillfälle flyger jag till Berlin och cyklar resten (då flyg tillbaka från Prag).

Stendal - Magdeburg ( 80 km) https://mapy.com/s/kelajovomo

Magdeburg - Dresden (308 km) https://mapy.com/s/hupebetasa

Dresden - Quelle (460 km) https://mapy.com/s/nodusekaga

Det gör jag kanske nästa år, för i 2025 vill jag avsluta DONAU!
Har sträckan 1200 km Quelle- Wien ok 370 km i Rumänien, Cernavoda - Deltan.

Fan, vilken tur att jag börjar cykla på fredag! På torsdag ska de ha 37 grader i Berlin 😅
Det betyder DRICK MYCKET, men så mycket öl kan inte ens JAG dricka!
Fredag blir mycket svalare (men ändå 24)

NEJ, sorry! 37 ska de ha på onsdag!!!

Senast ändrad:
The Gravel tråd
Ändrade planer!
Tyvärr lördag och söndag blir inte vackert i norra Tyskland (regn från lördag eftermiddag och ganska låg temperatur), så jag ska cykla neråt istället! Börjar också i Stendal, men cyklar till Dresden. Första natten nära Dessau, och på lördag kväll när jag kommer till Dresden, försöker ta mig (med tåg ) till Usti nad Labem i Tjeckien. Där dricker jag minst 6 öl, och söndag morgon tvingar mig cykla till Dresden (ca 10 mil). Runt kl. 15 har jag tåg till Berlin.

STENDAL-DRESDEN (sover vid pkt nr 24, nära Dessau): https://mapy.com/s/hudujubepe

USTI-DRESDEN: https://mapy.com/s/kozapozovu

The Gravel tråd
Kan tipsa om att hoppa av i Fågelsjö istället för att hoppa av i Sveg och cykla ner igen.
Det är 20 minuter fikastund i Fågelsjö och då kan man hellre trampa bort till gammelgården för att fika och sedan bada vid den fina badplatsen.

Lär nog göra så i sommar, för det går att variera vägen hem från Fågelsjö för min del så man slipper ta samma väg två gånger.
Tack för turtipset! En enkel biljett från Orsa till Fågelsjö och därifrån cykla mot Furudal och sedan följa Oreälv medströms till Orsa -Våmhus.

The Gravel tråd
Tack för turtipset! En enkel biljett från Orsa till Fågelsjö och därifrån cykla mot Furudal och sedan följa Oreälv medströms till Orsa -Våmhus.
Nästa gång blir det nog rakt söder från Fågelsjö och i höjd med Noppikoski ta västerut för att sedan sikta mot Unntorp (följer Unnan), efter det mot Orsa/Mora och Färnäs, Fåsås, Röjeråsen.

Vet inte hur lättcyklad Siljansleden är mellan Brunnvasselbodarna och Tammeråsen. Ser ut att bitvis gå på skogsbilväg i alla fall, men det är trevligt om bitarna mellan är relativt cykelbara.
Går annars att köra rakt söderut strax innan Daddbodarna och komma fram i Ingärdingsbodarna och därifrån är det samma fina väg över till Tammeråsen som det varit om man cyklat via Fåsås.

The Gravel tråd
Nya däck! Mina tufo thundero har strulat en hel del så efter haveri som slutade i hämtning så köpte jag nya. Ska köpa ny cykel i september så hade egentligen tänkt vänta men det gick ju inte! Pirelli Cinturato M blev det i 45mm. Mäter 46mm på mina i21 fälgar.
Testade lite på grus, asfalt och stig igår och jag är nöjd!

1000001918.webp

The Gravel tråd
Nästa gång blir det nog rakt söder från Fågelsjö och i höjd med Noppikoski ta västerut för att sedan sikta mot Unntorp (följer Unnan), efter det mot Orsa/Mora och Färnäs, Fåsås, Röjeråsen.
Verkar kunna bli en riktigt fin cykling.

Vet inte hur lättcyklad Siljansleden är mellan Brunnvasselbodarna och Tammeråsen. Ser ut att bitvis gå på skogsbilväg i alla fall, men det är trevligt om bitarna mellan är relativt cykelbara.
Går annars att köra rakt söderut strax innan Daddbodarna och komma fram i Ingärdingsbodarna och därifrån är det samma fina väg över till Tammeråsen som det varit om man cyklat via Fåsås.
Jag cyklade delar av de vägarna för några veckor sedan, står mer i #4.852
Jag skulle inte försöka följa Siljansleden mellan Brunnvasselbodarna och Ingärdingsbodarna, det finns en bild på hur den kan se ut i #4.852, däremot var de skogsbilvägar jag cyklade på helt OK.
Det är dessutom en hel del asfalt/oljegrus/tankbeläggning kortaste vägen från Moraklockan <=> Ingärdingsbodarna liksom från Bergkarlås <=> Daddbodarna, men mellan Brunnvasselbodarna <=> Daddbodarna var det några beläggningsarbeten, men de kanske är asfalterade nu?

The Gravel tråd
Verkar kunna bli en riktigt fin cykling.

Jag cyklade delar av de vägarna för några veckor sedan, står mer i #4.852
Jag skulle inte försöka följa Siljansleden mellan Brunnvasselbodarna och Ingärdingsbodarna, det finns en bild på hur den kan se ut i #4.852, däremot var de skogsbilvägar jag cyklade på helt OK.
Det är dessutom en hel del asfalt/oljegrus/tankbeläggning kortaste vägen från Moraklockan <=> Ingärdingsbodarna liksom från Bergkarlås <=> Daddbodarna, men mellan Brunnvasselbodarna <=> Daddbodarna var det några beläggningsarbeten, men de kanske är asfalterade nu?
Då skippar jag Siljansleden där och kör den vägen strax väster om Dabbodarna ner mot Ingärdingsbodarna. Från Ingärdingsbodarna mot Tammeråsen är det bra och där har jag cyklat förut.
Provar nog Viborg - Hättberg - Söder-Icksjö faktiskt, då kommer man ner ungefär vid vägen i riktning mot Ickberget.

Cyklar under E45 i Orsa så man slipper husbilstrafiken där.

The Gravel tråd
Men då är den inringade vägen bra, @HåkanC ?
Inte bara en massa grov sprängsten?
Visa bilaga 778208
Nej, det är "vanlig" skogsbilväg men den går lite upp och ned

Men kommer du från Bergkarlås/västerifrån tror jag att den röda rutten nedan är ett bättre val (jag cyklade norra delen av den, innan jag hamnade på Siljansleden, bilden i i #4.852
Men kommer du från Daddbodarna/österifrån skulle jag välja den blå rutten.
Brunnvassel_Inggärdings_bodarna_2025-07-05.webp

The Gravel tråd
Nej, det är "vanlig" skogsbilväg men den går lite upp och ned

Men kommer du från Bergkarlås/västerifrån tror jag att den röda rutten nedan är ett bättre val (jag cyklade norra delen av den, innan jag hamnade på Siljansleden, bilden i i #4.852
Men kommer du från Daddbodarna/österifrån skulle jag välja den blå rutten.
Visa bilaga 778210
Detta ligger på bordet nu.
IMG_0543.webp

Tillbaka
Topp