Fått nervproblem med handen, oklart om det är cykelrelaterat eller programmeringsrelaterat eller annat, men besvärligt på långcyklingar i alla fall, så fick tipset att sätta tempopinnar på cykeln. Sagt och gjort, beställde förra helgen och fick dem under veckan, fixade med fit i slutet av veckan och så ut och testa på långtur. Det funkade riktigt bra. Är det riktigt stökig grusväg så kör man inte i pinnarna, men på finare så går det bra, nästan bättre än på landsvägen. När man ska smeka vägrenen på landsvägen märker man av att det är svårare hålla en spikrak linje så lite svårt slappna av som nybörjare, vilket man inte tänker på när man kryssar runt groparna på en grusväg. Det känns inte direkt vingligt även om det är svårare att köra spikrakt.
Rundan hade jag skissat på för tre veckor sen, 13 mil runt Brännberg, Älvsbyn, Pålsträsk slumpmässiga grusvägar med lite landsväg insprängt. Det mesta nya vägar för mig.
Jahaja, det här hade jag glömt bort. Trodde att min rutt bara innehöll cyklingsbara vägar, men tydligen hade jag lagt in en 1 km länk efter ett skogsmaskinsspår, och det här är det fina biten. Det mesta var vattenfyllda djupa diken i geggan.
Rutten gick för det mesta in the nothingness of norrländska skogarna, men här lite kultiverat landskap vid Krokträsk.

Utiskt mot downtown Älvsbyn.
Längs en stig intill järnvägen. Pinne in i bakväxeln, och kedjan fastkilad *igen*, tack Garbaruk. Brukar hända en gång per säsong, hoppas det inte blir två.
Framme vid Älvåkragrillen kl 18, ett trevligt hamburgerställe i Älvsbyn, rekommenderas. Det är halvfabrikat-fryspuckar, men tillagade med kärlek och med god effektivitet. Hade ätit lite för lite under rundan och det var mycket folk så fick nog vänta drygt 10 minuter på maten och då började jag känna mig riktigt skakis, men blev som ny direkt efter. (Ska man häromkring ha riktig hipser-burgare från grunden är det Rosforsgrillen som gäller, men den är i Antnäs, inte på rundan för dagen.)
Pålsträsk
Altervattnet, just innan jag var varvet runt, om det inte vore för att jag körde åt fel håll när jag kom ut på landsvägen. Kom på det redan efter ett par kilometer lyckligtvis.
Överlag en fin runda, men lite missnöjd med underlagen bitvis. Det är inte med på någon av bilderna, men ganska många av grusvägarna var såna med 3 - 5 cm stora stenar på. Sådär kul med 40 mm däck. Vissa var nog bara nysladdade så det blir bättre sen, men en del var såna där man lagt riktigt grovt grus permanent pga blöta marker. Till slut kanske jag måste skaffa en monstercross för såna här turer då man inte riktigt vet hur vägarna ser ut.