Köpråd, racer

Köpråd, racer
Bianchi Via Nirone 7 Rim 11512kr
Cannondale CAAD Optimo 2 12990kr
Canyon Allroad 11999kr

Då står det mellan dessa då
Canyon är snyggast tycker jag, finns dock inte tillgänglig förrän oktober.

Den är visserligen över budget, men långsiktigt ett bättre köp än Bianchin och Cannondalen och ett alternativ till Canyonen

https://www.rosebikes.se/rose-blend-road-2723845?product_shape=matt+black Finns även i en annan färg.
Samma nackdel som Canyonen, men jag hade svalt det för att få hydrauliska skivbromsar istället för fälgbromsar.

Köpråd, racer
11-13-15-17-19-21-23-26-30-34T
11-13-15-17-20-23-26-30-34-39T
Enligt mig det enda stora hoppet är mellan 34 och 39 resten av kassetten är väldigt likvärdig för en motionär.

Håller inte med och det skulle vi kunna diskutera länge. Som framgår av mitt inlägg #46 så tycker jag att den nackdelen överskuggas av fördelarna med hydrauliska bromsar.

Köpråd, racer
Håller inte med och det skulle vi kunna diskutera länge. Som framgår av mitt inlägg #46 så tycker jag att den nackdelen överskuggas av fördelarna med hydrauliska bromsar.
Ja, jag diskuterar gärna mer om det, och ställer gärna upp när vi ska testa skillnaden på utväxlingar på VR eller något annat lopp.

Köpråd, racer
Den är visserligen över budget, men långsiktigt ett bättre köp än Bianchin och Cannondalen och ett alternativ till Canyonen

https://www.rosebikes.se/rose-blend-road-2723845?product_shape=matt+black Finns även i en annan färg.
Samma nackdel som Canyonen, men jag hade svalt det för att få hydrauliska skivbromsar istället för fälgbromsar.
ROSE BLEND ROAD kostar 14 463,65+31,60=14 495,25kr
För de pengarna finns det landsvägscyklar med hydrauliska skivbromsar och landsvägsutväxling.
(Som jag tipsade om redan i förra tråden)
Finns i 58, som väl borde vara rätt för 186cml?

Senast ändrad:
Köpråd, racer

Nu länkar du till en cykel som är både dyrare och sämre utrustad? TS efterfrågar ju också snabbhet, och denna har bara 46/11 som snabbaste växel. Samt fortfarande 11-39 som du ogillade? Tror inte en Rose med Cues är mer lättsåld än Bianchi med 105.

Köpråd, racer
Ja, jag diskuterar gärna mer om det, och ställer gärna upp när vi ska testa skillnaden på utväxlingar på VR eller något annat lopp.

Finns inget egenvärde i att diskutera den frågan. En jämförelse mellan oss är helt ointressant. Det som är intressant är om du (eller jag, men jag har redan testat så jag vet vad som gäller för mig) skulle få en bättre tid eller inte med en tätare stegning.

Köpråd, racer
ROSE BLEND ROAD kostar 14 463,65+31,60=14 495,25kr
För de pengarna finns det landsvägscyklar med hydrauliska skivbromsar och landsvägsutväxling.
(Som jag tipsade om redan i förra tråden)

Finns i 58, som väl borde vara rätt för 186cml?

Sorry, missade den då den inte fanns med i den här tråden. Vid en snabb anblick det bästa alternativet så här långt. Den finns ju även med 105-gruppen, vilket jag hade kollat närmare på.

Köpråd, racer
Finns inget egenvärde i att diskutera den frågan. En jämförelse mellan oss är helt ointressant. Det som är intressant är om du (eller jag, men jag har redan testat så jag vet vad som gäller för mig) skulle få en bättre tid eller inte med en tätare stegning.
Men hur blir det med TS om det inte ska jämföras mellan olika individer då? Vilka drev använde du mest på VR senast du körde?

Köpråd, racer
Nu länkar du till en cykel som är både dyrare och sämre utrustad? TS efterfrågar ju också snabbhet, och denna har bara 46/11 som snabbaste växel. Samt fortfarande 11-39 som du ogillade? Tror inte en Rose med Cues är mer lättsåld än Bianchi med 105.

11-39 har jag redan förklarat i inlägg ovan. Miss från min sida med 46/11.

Köpråd, racer
Sorry, missade den [Radon R1 TIAGRA & Cube Attain Race?] då den inte fanns med i den här tråden. Vid en snabb anblick det bästa alternativet så här långt. Den finns ju även med 105-gruppen, vilket jag hade kollat närmare på.
Klickar man sig vidare i citeringen finns det länkar till de 105 utrustade ditona. Cuben finns inte i lager. Rosen är en bra bit utanför budget...

Köpråd, racer
Men hur blir det med TS om det inte ska jämföras mellan olika individer då? Vilka drev använde du mest på VR senast du körde?

En tätare stegad kassett är allt annat lika alltid att föredra. Till vilket lopp i Norden behöver man 39 som lättaste växel? Inte för VR i varje fall med den målsättning och träningsbakgrund som TS har beskrivit.

Köpråd, racer
11-13-15-17-19-21-23-26-30-34T
11-13-15-17-20-23-26-30-34-39T
Båda dessa är usla Vättern runt kassetter. Bästa & mest prisvärda kassetter för normal flack svensk landsväg hittar man hos 105 11-d. Antingen SRAM 11-28 eller 105 12-25.

Som kuriosa kan nämnas min första VR som gjordes på en 14-22 frikrans & 52/42 på tiden 9:16. Det var inte min förtjänst utan berodde enbart på det utmärkta Hofvet-gänget jag körde med.

Edit: korr ang 11-28

Senast ändrad:
Köpråd, racer
Båda dessa är usla Vättern runt kassetter. Bästa & mest prisvärda kassetter för normal flack svensk landsväg hittar man hos 105 11-d. Antingen 11-28 eller 12-25.

Som kuriosa kan nämnas min första VR som gjordes på en 14-22 frikrans & 52/42 på tiden 9:16. Det var inte min förtjänst utan berodde enbart på det utmärkta Hofvet-gänget jag körde med.
Jag blir jättelycklig om TS tar sig runt VR under 10h när han har målet på13h och är nybörjare inom lvg-cykling samt har cykelbudget på 13k. Jag har inte sagt att de är optimala utväxlingar men de går att cykla runt på vilket lopp som helst i Norden om man tänker cykla VR på 13h. Jag vet inte vad som begränsar att inte använda andra kassetter än Cues i denna cykel.

Köpråd, racer
En tätare stegad kassett är allt annat lika alltid att föredra. Till vilket lopp i Norden behöver man 39 som lättaste växel? Inte för VR i varje fall med den målsättning och träningsbakgrund som TS har beskrivit.
Ingenstans behöver du 39T men du kan fortfarande cykla runt t.ex. VR på 13h med denna kassett. Vet du vad som begränsar att använda andra kassetter i denna cykel?

Köpråd, racer
Trist.
Jag gjorde några få förningar innan min HappyVR-grupp drog sönder sig själv, och senare en lång hård för att dra ikapp min lilla grupp till en stor klunga, plus en bit solo-cykling sent, men i klungorna som gick i lämplig fart var det hur lugnt som helst.
Uppenbarligen får man olika upplevelser.
Trist och trist. Är man en grupp som kör tillsammans så tillhör det i min bok att man även tar förningar. Annat är det kanske om man lägger sig i svansen på någon större grupp och åker med.

Köpråd, racer
Jag vet svaret och det går att byta kassett på den.
Visst, men till vad? Det finns två(2) 10-delade CUES-kassetter
"HG and CUES cassettes are not compatible. CUES uses LinkGlide, not HyperGlide, and thus has different spacing and tooth shape."
och
"Cog spacing is in between 9 and 10-speed hyperglide. A CUES/Linkglide 9-speed cassette is slightly narrower than a 8/9/10-speed hypergilde cassette, a CUES 10-speed cassette is slightly wider than an 8/9/10 HG cassette"
och
"LINKGLIDE systems are not compatible with conventional HYPERGLIDE systems with the same number of speeds because the actuation ratio between shifters and rear derailleurs is different."
https://si.shimano.com/en/cues/technical-assets-tips

Senast ändrad:
Köpråd, racer
Hej allesammans, jag har nu bestämt mig för att införskaffa en racer. Diskussionen i min förra tråd började handlade om helt annat och gjorde de bara rörigt, tråden kommer tas bort pga det. Trots de bra svaren jag fick av många medlemmar.
Det blir en racer till att börja med, är jag inte nöjd så kanske man byter mot en gravel i framtiden,

Jag har som målet att ta Vätternrundan men även fortsätta cykla lite landsväg i motionssyfte. Jag är nybörjare. Kommer lägga cirka 10mils pass till att börja med.

Budet är väll max 13. Nytt som begagnat.
Jag vill gärna ha en cykel som ser ut för något.
Avslappnad geometri
Skivbromsar samt bra växlar för mycket fart och fläkt😎
Ge mig era tips. Strl L 186cm
Lycka till att ta bort en tråd här…😂

Nå, om du har en uppfattning om var du bor och hur långt du kan tänka dig att åka för att titta på/hämta en räser finns det 14 sidor med begagnat i väldigt olika prisklasser att botanisera bland här: https://happyride.se/annonser/c/racercykel-landsvag-saljes.11.1/?p=14
Något borde duga.

Köpråd, racer
Jag väger 75kg, med 34/28 får jag trampa 280W för att hålla 90 rpm vid 10% lutning, det klarar jag på kullarna runt stockholm. Men det skulle bli väldigt tungt om man ska klättra någon längre sträcka, typ hallandsåsen eller på många norska berg. Har inte kört vättern så vet inte hur mycket man klättrar där.

Köpråd, racer
Lycka till att ta bort en tråd här…😂

Nå, om du har en uppfattning om var du bor och hur långt du kan tänka dig att åka för att titta på/hämta en räser finns det 14 sidor med begagnat i väldigt olika prisklasser att botanisera bland här: https://happyride.se/annonser/c/racercykel-landsvag-saljes.11.1/?p=14
Något borde duga.
Hade du läst igenom tråden ordentligt så kanske du förstått vad jag vill veta. Tror du inte jag har koll på de du länkade? Frågan är vad folk har för köpråd om man inte har koll på utväxling själv osv.. vet mycket väl om att de finns 14 sidor begagnat här. finns även en uppsjö av nya modeller, för en nybörjare kan de va king med goda råd. Ditt var inte ett av dom

Köpråd, racer
Hade du läst igenom tråden ordentligt så kanske du förstått vad jag vill veta. Tror du inte jag har koll på de du länkade? Frågan är vad folk har för köpråd om man inte har koll på utväxling själv osv.. vet mycket väl om att de finns 14 sidor begagnat här. finns även en uppsjö av nya modeller, för en nybörjare kan de va king med goda råd. Ditt var inte ett av dom
Ha en trevlig dag du med!

Köpråd, racer
Oj, vaknat på fel sida? 😂

Köpråd, racer
Denna finns, med 105

Upprepar - att geometrin och storleken passar din kropp är det viktigaste när du köper en racer eller gruscykel. Rose är ett bra märke ur det perspektivet, de har ganska många storlekar för respektive modell.

Den är med stor sannolikhet för stor för dig, hade annars kunnat vara ett alternativ om skicket verkligen är så bra som det uppges. I övrigt så avråder jag från beg köp för dig, då du inte kan marknaden och troligen inte kan bedöma skicket.

Tycker att du ska fundera på Radon R1 som @Eric Hjalmarsson har lyft fram som alternativ. Det enda som jag ser som negativt när jag kollar översiktligt är att max däcksbredd är 28 mm. Det räcker för det mesta, men på dålig asfalt hade du kanske velat ha 30 eller 32 mm. Både den och Rose Reveal har traditionell racer-geometri, dvs du kommar att sitta ganska rejsigt (framåtlutad). Tror inte att du kommer att hitta något mer prisvärt.

För Radon R1 finns en bra storleksguide här

Köpråd, racer
13kkr i budget, köp vilken som passar eftersom den här hobbyn ändå resulterar i n+1. Trist att se Roses degradering till Cues.
Håller med. Det är ändå första cykeln också. Kliver man upp från 13 000 kr i budget till säg 20-23 000 kr så klättrar man ofta ganska mycket i vad man får för pengarna också tyvärr.

Så en billig racer nu, vad som helst, nästan så att du TS kan strunta i geometri och allt sånt bara du kommer igång och cyklar.

Sen staplar du pesos på hög ett par månader till och köper en dyrare lagom till att gruset sopats ute till våren. Onödigt att köpa en ny nu om du gör några klassiska nybörjarmisstag och krockar eller välter och därmed repar lacken på en finare hoj. Tar ju ett tag att lära sig clippa in i pedaler rätt osv för vissa. Kan bli lite tråkigt annars.

Edit: Obs, med billig menar jag inte 13 000 kr nu utan kanske 1000 - 3000 kr för en begagnad racer från Blocket.

Köpråd, racer
Hade du läst igenom tråden ordentligt så kanske du förstått vad jag vill veta. Tror du inte jag har koll på de du länkade? Frågan är vad folk har för köpråd om man inte har koll på utväxling själv osv..
En endurace/komfortracer. Inte för lång och låg.

Ej Linkglide (Shimano CUES) så att det finns många olika kasetter och vevpartier att välja mellan.
Shimano Claris, Sora, Tiagra, 105, Ultegra. Inte Tourney & Dura-Ace.
MicroSHIFT R8, R9, R10.
SRAM Apex, Rival, Force.
Kanske inte Campagnolo då inte alla cykelmekaniker har så bra koll på det.

Läs typ Which chainset is right for you? Should you choose a semi-compact, a compact or something else?
Sub-compact 46/30T, 46/32T, 46/36T & 48/32T är kanske lite litet för att cykla snabbt utför.
50/34T compact eller 52/36T semi-compact är lämpligt.
53/39T, 54/39T, 54/40T & 56/43T kanske lite tungt för nybörjare, om det inte sitter stor kasett.

11-25T, 11-28T, 11-30T eller 11-32T kasett kanske. 34 eller 36T kan vara bra till pendling när man inte vill bli svettig, men kommer sällan till användning vid motionscykling på landsväg.

Fälgbromsar eller skivbromsar spelar inte så stor roll på landsväg.

Aluminiumram är lite mindre trolig att spricka än kolfiberram. Kolfiberram enklare att laga.

Argon 18 Equation
Argon 18 Krypton
Basso Venta
BMC Roadmachine
Boardman SLR AL
Cannondale Synapse
Canyon Endurace
Cervelo Caledonia
Cube Attain
Focus Paralane
Giant Defy
Lapierre Pulsium
Merida Scultura Endurance
Orbea Avant
Pinarello X
Pinarello Dogma X
Ribble Endurance AL
Rose PRO SL
Rose Reveal AL
Scott Speedster
Specialized Allez
Specialized Roubaix
Trek Domane AL
Triban RC
Mfl.

Denna finns, med 105
15K begagnad. Nästan lika mycket som nya jämförbara Cube Attain SLX B-D 1 399+79,99=1 478,99€ ≈ 16,424.46 SEK

Senast ändrad:
Köpråd, racer
Så en billig racer nu, vad som helst, nästan så att du TS kan strunta i geometri och allt sånt bara du kommer igång och cyklar.

Sen staplar du pesos på hög ett par månader till och köper en dyrare lagom till att gruset sopats ute till våren. Onödigt att köpa en ny nu om du gör några klassiska nybörjarmisstag och krockar eller välter och därmed repar lacken på en finare hoj. Tar ju ett tag att lära sig clippa in i pedaler rätt osv för vissa. Kan bli lite tråkigt annars.

Edit: Obs, med billig menar jag inte 13 000 kr nu utan kanske 1000 - 3000 kr för en begagnad racer från Blocket.

En beg racer för 1000 kr som inte är stöldgods, inte behöver rustas upp och som man vill cykla på? Jag lämnar tråden och låter sagofarbröderna fortsätta.

Köpråd, racer
Om du inte har budget till elväxlar, så skippa kravet på skivbromsar och köp en äldre hoj med fälgbromsar och extern dragning av bakväxelvajern.
Cyklar med heldragna intena höljen och växelvajrar har väldigt frekvent servicebehov. Om inte höljen och vajer är i perfekt skick kommer inte bakväxelns fjäder att orka dra ut vajern för att nå dom 2-3 tyngsta växlarna.

Tanten har två bockstyrecyklar med interna vajerdragningar, jag är jävligt trött på att meka med dom. 😂

Köpråd, racer
Racercykel Made Vättern 300 9 000 Kr
Klart 😀
12 778 kr till 9 000 kr. Inte mycket värdeminskning där inte.
Cykelkraft MADE Vättern 300 12 778 kr

Lite roligt att Cykelkraft tipsar om MADE Vättern 300 på sin produktsida för Bianchi Via Nirone 7, som har varit uppe i tråden tidigare.
Bianchi Via Nirone 7.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp