Styrlager till klassisk husqvarna

Havre_

Medlem
Någon som råkar veta hur/var jag får tag på ett styrlager till en gammel svensk klassiker? https://ibb.co/mCdYPfn9

Det som finns är trasigt, dvs en av "kopparna" är paj. Jag testade med ett annat noname universal med iso standard men gängorna på gaffeln är inte samma. Oklart vad det är på de här gamla rävarna.

Husqvarna hade gjort en egen variant av nav växel bak nav med en nypa in spak för uppförsbacke cykling stod i artikel i gammal teknik för alla från 50-60 talet.

Husqvarna gjorde vid den här tiden egna styrlager, men som jag minns det är delarna är stort sett helt kompatibla med styrlager från Monark-Crescent.
Jag har sprängskisser. Återkommer.

Husqvarna gjorde vid den här tiden egna styrlager, men som jag minns det är delarna är stort sett helt kompatibla med styrlager från Monark-Crescent.
Jag har sprängskisser. Återkommer.
Det lagret jag hittade som stämde i mått var till en gammal Crescent/Monark-moped, så det stämmer nog det du säger. :)

Det lagret jag hittade som stämde i mått var till en gammal Crescent/Monark-moped, så det stämmer nog det du säger. :)
Ok, och det stämde helt? Gängan är inga konstigheter, men utförandemässigt kan de ha ett kraftigare lager. Det beroende på hur gammal mopeden är. Jag vet att cyklarna delade styrlager med mopederna till ett visst tillverkningsnummer. Om jag inte minns fel gjordes bytet runt 1971.

Ok, och det stämde helt? Gängan är inga konstigheter, men utförandemässigt kan de ha ett kraftigare lager. Det beroende på hur gammal mopeden är. Jag vet att cyklarna delade styrlager med mopederna till ett visst tillverkningsnummer. Om jag inte minns fel gjordes bytet runt 1971.
Jag har beställt det så har inte kunnat testa än, men alla måtten stämmer så det borde funka. Får se om några dagar förhoppningsvis men det du säger har gjort mig lite mindre orolig. :D

Cykeln var min mormors så den är bra mycket äldre än 1971. :)

Det här ska stämma överens med ditt styrlager.

Bilagor

• DSC_0391.webp
    DSC_0391.webp
    138.9 KB · Besök: 57
  • DSC_0365.webp
    DSC_0365.webp
    187.4 KB · Besök: 59
Är du samlare, RolleW, eller har du sparat från egen cykelverkstad? Jag ser att du givit god hjälp i liknande ärende.

Husqvarna cykeln är nog från 50-60 talet liknar min morsas Trofe damcykel från 52 som är i grunden en Husqvarna cykel.
Brukar vara i bak nav novo special bak nav stämpel på år finns även senare 3 växel nav.
1000000326.webp

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp