Är detta en bra nybörjarcykel?

amnesius

Medlem
Hej!

Tänkte titta på denna och är 175 cm lång. Är det en bra nybörjarcykel?

Är tänkt till flowtrails och stigar

Bilagor

• IMG_3912.webp
    IMG_3912.webp
    335.2 KB · Besök: 1,691
Senast ändrad:
Senast ändrad:
Deras storleksrekommendationer är nog ok och att den är största laget, sen går det att kapa en cm med en kortare styrstam. Men cykeln är 3-5 år gammal så det är lite chansning om t.ex. gaffeln servats, behöver den ny drivlina, bromsbelägg, däck o.s.v. Det är en bra cykel men den såldes väl för runt 12-14k när det begav sig, jag skulle inte vilja betala mer än 6-8k beroende på skick och specifikationer.

Denna då? Tycker fortfarande det är konstigt med storleksguiderna.

Enligt Specialized storleksguide passar storlek L 175-185 cm, men storlek M passar 163-178 cm.

Vilken ska man då ha om man är 176 cm?

1752046037498.webp

Enligt Specialized storleksguide passar storlek L 175-185 cm, men storlek M passar 163-178 cm.

Vilken ska man då ha om man är 176 cm?

Då kan man välja. På MTB kan man välja en mindre storlek för en smidigare cykel och en större för att har mer stabilitet utför.

Den Rockhopper från 2023 har dock gammaldags geometri och är för små med 425 mm reach (är som en S på Laufey).

Då kan man välja. På MTB kan man välja en mindre storlek för en smidigare cykel och en större för att har mer stabilitet utför.

Den Rockhopper från 2023 har dock gammaldags geometri och är för små med 425 mm reach (är som en S på Laufey).
Tack. Det du skriver om reach och ”gammaldags geometri” är grekiska för mig än så länge. Finns det en bra guide kring alla dessa mått och tänk?

Tack. Det du skriver om reach och ”gammaldags geometri” är grekiska för mig än så länge. Finns det en bra guide kring alla dessa mått och tänk?

Jag vet inte om det finns en bra guide.

Gammaldags är kort reach, brant gaffelrörsvinkel och flack sadelrörsvinkel.

På en hardtail skulle 450-470 mm reach vara bra för dig. Den Specialized har en gaffelrörsvinkel av 68,5 grad, som är riktigt brant. Laufey har 64,5 grad som. Man grad brantare är också ok.

Här nedan finns en del förklarat (på engelska och inte grekiska 🙃) om en mountainbikes geometri, om begrepp som t.ex. stack och reach, och head angle / head tube angle (HT / HTA) (vardagligt benämnt gaffelvinkel på svenska) med mera annat.

Denna då?
2022 Specialzied Rockhopper Elite 29 SEK9000
Visa bilaga 779075
Inget fynd. Knappt REA pris på en tre år begagnad cykel.
2022 Specialized Rockhopper Elite 29 12 500 kr2022 Specialized Rockhopper Elite 29 12 500 kr.webp

2022 Specialized Rockhopper Elite 29 är Cross Country (XC), inte Trail som det står i annonsen. Orbea LAUFEY H30 i #1 är Trail.

2022 Specialized Rockhopper Elite 29 har sämre Spec än Orbea LAUFEY H30. 11s, QR, enklare dämpargaffel, ingen dropper...

CyklarOrbea LAUFEY H302022 Specialized Rockhopper Elite 29
DämpargaffelRockShox Recon RL Boost Solo Air TA 140mmRockShox Judy, Solo Air, Turnkey damper, QR, 100mm
VäxlarShimano Deore M6100 1x12sShimano Deore M5100 1x11s
DäckMaxxis Dissector 2.40" 60TPI Rigid EXO/TRSpecialized Fast Trak, Control Casing, T5 Compound, 29x2.35
SadelstolpeOC Mountain Control MC22, 31.6mm, DropperAlloy, 2-bolt clamp, 30.9mm

Senast ändrad:
Jag är 178 och har en L. Trivs bra med det. Har en Marin San Quentin med 65 graders gaffelvinkel, reach 464, stack 599 och sadelrörsvinkel på 75 grader. Skulle vilja ha lite högre stack, men annars är jag nöjd.
Med en dropperpost så försvinner en hel del av känsla att det är en större cykel. Liksom att man på moderna mountainbike sitter mer i cykeln istället för ovanpå.

https://99spokes.com/en-EU är en sida som det brukar gå att söka rätt på en hel del cykelmodeller från de senaste 7-10 åren. Där kan man kontrollera årsmodell och rek. pris från det året. Sen brukar priserna sjunka snabbt med en 25-40%, få om någon köper väl en cykel till fullpris.
Många tillverkare har nya cyklar som idag kostar runt 7-10 tusen som ser ut som en mtb men som inte är särskilt lämpade för tuffare tag. Nånstans runt 12-14 tusen bör man få hosta upp för nåt nytt som är "riktigt bra". MB31 (Allebike) har en modell som tipsats flitigt om senaste åren, nu har den annan gaffel och hjul och jag vet inte om den är lika intressant längre.
Ett vanligt råd är att inte lägga allt för mycket tid på att övertänka sitt första köp. Innan du kommit ut och börjat cykla så är det svårt att veta vad man tycker är roligt. Första hojen är som regel ett felköp och en läropeng. Förhoppningsvis tycker du det är roligt och vill köpa en annan hoj inom nåt år.

https://99spokes.com/en-EU är en sida som det brukar gå att söka rätt på en hel del cykelmodeller från de senaste 7-10 åren. Där kan man kontrollera årsmodell och rek. pris från det året. Sen brukar priserna sjunka snabbt med en 25-40%, få om någon köper väl en cykel till fullpris.
Många tillverkare har nya cyklar som idag kostar runt 7-10 tusen som ser ut som en mtb men som inte är särskilt lämpade för tuffare tag. Nånstans runt 12-14 tusen bör man få hosta upp för nåt nytt som är "riktigt bra". MB31 (Allebike) har en modell som tipsats flitigt om senaste åren, nu har den annan gaffel och hjul och jag vet inte om den är lika intressant längre.
Ett vanligt råd är att inte lägga allt för mycket tid på att övertänka sitt första köp. Innan du kommit ut och börjat cykla så är det svårt att veta vad man tycker är roligt. Första hojen är som regel ett felköp och en läropeng. Förhoppningsvis tycker du det är roligt och vill köpa en annan hoj inom nåt år.
Tack. Vettigaste inlägget hittills i min tråd om tips till nybörjare. Så jag kanske till och med ska gå ner till 5000kr, cykla och sen börja upptäcka vad jag tycker är kul och vad jag vill förbättra med nästa cykel?

Jag vet inte om det finns en bra guide.

Gammaldags är kort reach, brant gaffelrörsvinkel och flack sadelrörsvinkel.

På en hardtail skulle 450-470 mm reach vara bra för dig. Den Specialized har en gaffelrörsvinkel av 68,5 grad, som är riktigt brant. Laufey har 64,5 grad som. Man grad brantare är också ok.
Det är gamla laufeyn och inte nya. Har för mig den är 65.5 grader

Tillbaka
Topp