Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag är 175. Det är en LHej!
Tänkte titta på denna och är 175 cm lång. Är det en bra nybörjarcykel?
Är tänkt till flowtrails och stigar
Gren till golv 83 cm…Spontant så känns ju L för stor för dig, jag är 182cm och kör L på MTBs. Jag killgissar att du antingen ska ha M/L eller M beroende på ditt innerbens mått.
Inget fynd direkt.Facebook Marketplace Orbea Laufey H30 10 000 kr
Orbea LAUFEY H30 finns inte i M/LSpontant så känns ju L för stor för dig, jag är 182cm och kör L på MTBs. Jag killgissar att du antingen ska ha M/L eller M beroende på ditt innerbens mått.
Trek Roscoe är ju typ som Laufey om det är den typen av HT du letar.Tack för era svar. Som nybörjare är det en ren jä**a djungel måste jag säga att hitta något vettigt och till rätt pris.
Enligt Specialized storleksguide passar storlek L 175-185 cm, men storlek M passar 163-178 cm.
Vilken ska man då ha om man är 176 cm?
Tack. Det du skriver om reach och ”gammaldags geometri” är grekiska för mig än så länge. Finns det en bra guide kring alla dessa mått och tänk?Då kan man välja. På MTB kan man välja en mindre storlek för en smidigare cykel och en större för att har mer stabilitet utför.
Den Rockhopper från 2023 har dock gammaldags geometri och är för små med 425 mm reach (är som en S på Laufey).
Tack. Det du skriver om reach och ”gammaldags geometri” är grekiska för mig än så länge. Finns det en bra guide kring alla dessa mått och tänk?
Här nedan finns en del förklarat (på engelska och inte grekiskaTack. Det du skriver om reach och ”gammaldags geometri” är grekiska för mig än så länge. Finns det en bra guide kring alla dessa mått och tänk?
Inget fynd. Knappt REA pris på en tre år begagnad cykel.
| Cyklar | Orbea LAUFEY H30 | 2022 Specialized Rockhopper Elite 29 |
| Dämpargaffel | RockShox Recon RL Boost Solo Air TA 140mm | RockShox Judy, Solo Air, Turnkey damper, QR, 100mm |
| Växlar | Shimano Deore M6100 1x12s | Shimano Deore M5100 1x11s |
| Däck | Maxxis Dissector 2.40" 60TPI Rigid EXO/TR | Specialized Fast Trak, Control Casing, T5 Compound, 29x2.35 |
| Sadelstolpe | OC Mountain Control MC22, 31.6mm, Dropper | Alloy, 2-bolt clamp, 30.9mm |
Tack. Vettigaste inlägget hittills i min tråd om tips till nybörjare. Så jag kanske till och med ska gå ner till 5000kr, cykla och sen börja upptäcka vad jag tycker är kul och vad jag vill förbättra med nästa cykel?https://99spokes.com/en-EU är en sida som det brukar gå att söka rätt på en hel del cykelmodeller från de senaste 7-10 åren. Där kan man kontrollera årsmodell och rek. pris från det året. Sen brukar priserna sjunka snabbt med en 25-40%, få om någon köper väl en cykel till fullpris.
Många tillverkare har nya cyklar som idag kostar runt 7-10 tusen som ser ut som en mtb men som inte är särskilt lämpade för tuffare tag. Nånstans runt 12-14 tusen bör man få hosta upp för nåt nytt som är "riktigt bra". MB31 (Allebike) har en modell som tipsats flitigt om senaste åren, nu har den annan gaffel och hjul och jag vet inte om den är lika intressant längre.
Ett vanligt råd är att inte lägga allt för mycket tid på att övertänka sitt första köp. Innan du kommit ut och börjat cykla så är det svårt att veta vad man tycker är roligt. Första hojen är som regel ett felköp och en läropeng. Förhoppningsvis tycker du det är roligt och vill köpa en annan hoj inom nåt år.
Det är gamla laufeyn och inte nya. Har för mig den är 65.5 graderJag vet inte om det finns en bra guide.
Gammaldags är kort reach, brant gaffelrörsvinkel och flack sadelrörsvinkel.
På en hardtail skulle 450-470 mm reach vara bra för dig. Den Specialized har en gaffelrörsvinkel av 68,5 grad, som är riktigt brant. Laufey har 64,5 grad som. Man grad brantare är också ok.
Då klarar du droppern. Jag är 179cm med taxben(81cm innerben), och klarar droppern precis på en laufey i LGren till golv 83 cm…
Nya modellen dessutom, kom 2024 har jag för mig.